Решение по дело №1200/2020 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 375
Дата: 15 юли 2020 г. (в сила от 14 август 2020 г.)
Съдия: Димитър Христофоров Кирилов
Дело: 20204430201200
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

15.07.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ПЛЕВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, първи наказателен състав в публично съдебно заседание на двадесет и шести юни през две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д. КИРИЛОВ

 

         При участието на секретаря Захаринка Петракиева като разгледа докладваното от съдията Кирилов НАХД № 1200, по описа за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производството е по чл.59 от ЗАНН.

 

         Постъпила е жалба от В.Р.В., в качеството му на *** на фирма „***“ ООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление *** против Наказателно постановление № 053/08.04.2020г. на *** на Областна дирекция по безопасност на храните гр. Плевен, с което на жалбоподателя „***“ ООД  ЕИК *** на основание чл. 42, ал.2 от Закона за храните, във вр. с чл. 53, вр. чл.83 от ЗАНН е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева, за нарушение на разпоредбите на чл.12, ал.1, т.1, вр. т.2, вр. т.3 от Закона за храните.

         Недоволен от издаденото наказателно постановление останал жалбоподателя, който го обжалва в срок.

         В съдебно заседание жалбоподателят редовно призована, се явява.          Административно-наказващият орган Областна дирекция по безопасност на храните – гр.Плевен – редовно призован, се представлява от юрк. Г.Д..

         Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съдът, като прецени доказателствата поотделно и в съвкупност намира за установено следното:

На 06.02.2020г. в 14:30 часа при извършена проверка на адрес гр. Плевен, ул. ***– в двора на тържище „***“, съвместно със СПИП при ОД на МВР – Плевен, са констатирани пет броя помещения с хладилни камери и две гаражни клетки, в които се извършва съхранение на храни от животински и неживотински произход и нерегламентирано  производство на млени меса и месни заготовки. Гореописаните помещения и две гаражни клетки не са регистрирани по реда на чл.12, ал.1 от Закона за храните.

Констатациите от извършената проверка са отразени в Констативен протокол № 034675/06.02.2020г.

Относно констатираните нарушения бил съставен акт за установяване на административно нарушение № 000913/19.03.2020г. Въз основа на АУАН било издаденото обжалваното понастоящем наказателно постановление № 053/08.04.2020г., с което на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева.

На 06.03.2020г. е изпратена покана до г-н П.К.и г-н В.В., ***и на „***“ ООД, за съставяне и връчване на АУАН, във връзка с установените нарушения при извършената  проверка на 06.02.2020г., получена и подписана от В.В..

         В процедурата по съставяне на акта за установяване на нарушението жалбоподателя В.В. е бил запознат с констатациите, за което надлежно се е подписал. При съставянето на акта В. е вписал саморъчно, че има възражения.  В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН не са направени възражения.

         Административно-наказващият орган е приел констатациите в акта за доказани и е издал обжалваното наказателно постановление, като е наложил на „***“ ООД имуществена санкция в размер на 2000  лева, на основание чл.42, ал.2 от Закона за храните.

АУАН и Наказателното постановление са издадени от компетентен административно-наказващ орган, видно от приетите и вложени в делото копия на Заповед № ОСПД-52/25.02.2011г. издадена от *** *** МЗХ БАБХ, ведно с копие от длъжностна характеристика и копие на Заповед №ОСН-25/27.03.2012г. издадена от *** *** МЗХ БАБХ, ведно с копие от длъжностна характеристика.

Наказателното постановление съдържа реквизитите по чл.57 от ЗАНН. ***ът на Областна дирекция по безопасност на храните – гр.Плевен за нарушение по чл.12, ал.1, т.1 от Закона за храните е наложил на „***“ ООД  имуществена санкция в размер на 2000 лева.

            Съгласно разпоредбата на чл.83, ал.1 от ЗАНН в предвидените в съответния закон, указ или постановление на Министерския съвет случаи на юридически лица и еднолични търговци може да се налага имуществена санкция за неизпълнение на задължения към държавата при осъществяване на тяхната дейност. 

В чл.42, ал.1 от Закона за храните законодателят е предвидил, че се наказва с глоба от 1500 до 2000 лева, който произвежда или търгува храни в обект, нерегистриран по този закон, ако не подлежи на по-тежко наказание, а при повторно извършване на същото нарушение - с глоба от 2000 до 4500 лева. Съгласно ал.2 на посочената разпоредба за нарушение по ал.1, извършено от юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 2000 до 4500 лева, а при повторно нарушение - от 4500 до 6000 лева. Отговорността на жалбоподателя е ангажирана като *** на „***“ ООД, с посочено основание по чл.42, ал.2 от ЗХ, а наложеното наказание е имуществена санкция.

Съгласно разпоредбата на чл.12 от Закона за храните производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на Закона за храните, които отговарят на хигиенните и/или на ветеринарно-санитарните изисквания, определени с нормативен акт; имат разработена технологична документация за групите храни, които ще се произвеждат в обекта или прилагат национални стандарти или стандарти, разработени от браншови организации и одобрени от компетентен орган; имат въведени добри практики за производство и търговия с храни и система за анализ на опасностите и критични контролни точки или процедури в съответствие с нейните принципи, когато цялостното внедряване на системата е неприложимо; система за управление на безопасността на храните.

Регистрацията на обект за производство, или за търговия с храни, с изключение на обектите за производство на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води, се извършва от Областната дирекция по безопасност на храните по местонахождението на обекта. Безспорно се установи, че жалбоподателят в качеството си на *** на „***“ ООД е извършвал съхранение на храни от животински и неживотински произход и нерегламентирано производство на млени меса и месни заготовки.  

Констатациите в АУАН се потвърждават от показанията на разпитаните свидетели Д.Г.Т., съставил АУАН и Л.А.Ф..

От показанията на свидетеля Д.Т. се установява, че при направена проверка в складове, които са прилежащи към самия обект. Вътре е имало работници, които работят, като в едно от помещенията в момента е извършвано производство на кайма. Обектът няма регистрация по Закона за храните и не е регистриран по надлежния ред.

В своите показания свидетелката Л.Ф. твърди, че при направената проверка са установили, пет помещения, хладилни камери и нехладилни, както и две гаражни клетки пълни със стока с храни от животински и неживотински произход, както и производство на меса и месни заготовки в момента на проверката машините са били пълни със смлени меса, и камера пълна с опаковани и етикетирани от производството продукти. Установено е, че в помещенията е имало неидентифицирани продукти, храни с изтекъл срок и такива в срок на годност, имало е хладилни камери работещи без дисплей отвън, за да може да се установи температурата.

         От така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Съгласно нормата на чл.12, ал.1 от Закона за храните – производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на този закон. По делото се установи, че проверяваният обект не е бил надлежно регистриран по този ред, поради което е налице осъществен състав на нарушение, за което по чл.42, ал.2 от Закона за храните се предвижда имуществена санкция на извършителите юридически лица и еднолични търговци в размер от 2000 до 4500 лв.

При това положение съдът приема, че „***“ ООД е осъществил състава на посоченото в акта и наказателното постановление административно нарушение. При съставянето на акта и издаването на наказателното постановление не са допуснати нарушения на процесуалните правила. Актът е съставен в изискуемия срок и е надлежно подписан от съставителя и свидетеля. Той е предявен на представител на нарушителя и подписан от него. Наказателното постановление е издадено при спазване изискванията на закона и съдържа необходимите реквизити. Наложената в него санкция е определена в рамките на предвидените в закона минимум.

Съдът не счита, че са налице основанията за прилагане на чл.28 от ЗАНН, тъй като вредните последици от констатираното нарушение липсвали или били минимални. Със Закона за храните се цели гарантиране спазването на нормативните изисквания за производство и търговия с храни, с оглед защитата на здравето и интересите на потребителите. Едно от условието е предлагането и търговията с храни да се осъществява в обекти, регистрирани по реда на Закона, които за да бъдат регистрирани, следва да отговарят на определени изисквания. С регистрацията на обекта за търговия с храни се гарантира за потребителя, че обекта отговоря на изискванията на закона и не са налице условия, които могат да застрашат неговото здраве.

С оглед изложеното съдът намира, че на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, НП №053/08.04.2020г. на *** на Областна дирекция по безопасност на храните гр. Плевен, следва да бъде потвърдено, а жалбата да се отхвърли като неоснователна.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Плевенски районен съд           

Р Е Ш И:

        

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 053/08.04.2020г. на *** на Областна дирекция по безопасност на храните гр. Плевен, с което на ***“ ООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от В.Р.В. на основание чл. 42, ал.2 от Закона за храните, във вр. с чл. 53, вр. чл.83 от ЗАНН е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева, за нарушение на разпоредбите на чл.12, ал.1, т.1, вр. т.2, вр. т.3 от Закона за храните.

Решението може да се обжалва пред Административен съд гр.Плевен в 14 дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му до страните.

                                                                 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: