Определение по дело №460/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 480
Дата: 16 август 2023 г. (в сила от 16 август 2023 г.)
Съдия: Силвия Андреева Житарска
Дело: 20237080700460
Тип на делото: Касационно частно административно дело
Дата на образуване: 2 август 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 480

гр.Враца 16.08.2023г.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, тричленен състав, в закрито заседание на 16 август Две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

            ЧЛЕНОВЕ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА

                                 НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ

                                                                      

като разгледа докладваното от съдия ЖИТАРСКА ч.к.адм.дело №460 по описа на АдмС-Враца за 2023г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 229 и сл. от АПК вр. чл. 281, ал.2 от ЗИНЗС.

Образувано е по частна жалба на Б.Я.М., изтърпяващ наказание ******************** срещу Разпореждане № 789 от 13.07.2023 г., постановено по адм. дело № 354/2023 г. по описа на Административен съд – Враца.

С оспореното разпореждане е отхвърлено искането на ** Б.М., съдът да разпореди съгл. чл.280, ал.2, т.2 от ЗИНЗС на Началника на ** да му осигури облекло и обувки в количество и вид по таблиците, утвърдени от Министерство на Правосъдието.

Касаторът иска отмяна на разпореждането, поради нарушение на материалния закон и необоснованост – касационни отменителни основания по чл. 209, т. 3 АПК. С подадената жалба се твърди, че съдът е обосновал неправилни фактически и правни изводи, неподкрепени със събраните по делото доказателства. Иска се отмяната на съдебния акт и решаване на спора по същество, като се уважи искането му за предоставяне на дрехи и обувки в сроковете и количествата по таблица 2, утвърдени от МП. Прави доказателствени искания, за разпит на свидетели, които ще установят твърдените факти и обстоятелства в молбата до първоинстанционния съд.

Ответникът Началникът на **, чрез * Г. Х., изразява становище за неоснователност на жалбата.

Настоящият състав на Административен съд – Враца, като прецени допустимостта и основателността на жалба с вх. № 2386/21.07.2023г., доводите на страните, както и след служебна проверка на осн. чл. 218, ал. 2 АПК за валидност, допустимост и съответствие на разпореждането с материалния закон, въз основа на установените факти, приема следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 281 от АПК, от надлежна страна и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

Разпореждането на първоинстанционния състав на Административен съд Враца е валидно и допустимо, но неправилно с оглед събраните по делото доказателства  и закона.

При анализа на събраните в хода на съдебното производство писмени доказателства, първоинстанционният съд е приел, че направеното от Б.М. искане по чл.276, ал.1 т.2 от ЗИНЗС да му бъде осигурено облекло и обувки от Началника на **, в съответствие с посочените в Таблица №1 за полагащото се безплатно облекло на ** и Таблица №2 за полагащите се безплатни обувки на **, утвърдени от Министъра на Правосъдието /за краткост по-натакък в мотивите Таблица №1 и Таблица №2/ е неоснователно и го е отхвърлил. За да обоснове този извод, първоинстанционният съд е обсъдил наличните по делото доказателства, становищата на страните, приложимата правна уредба, но неправилно е приел, че не е налице незаконосъобразно бездействие, и че твърденията на молителя са недоказани.

Съдът е приел, че от представените по делото протоколи през 2022г. е видно, че на М. са предоставени облекло и обувки, както следва - на 25.01.2022г. 1бр. жилетка, 1бр. сако, 1бр. дънки, 1бр. зимна шапка, 1бр. пуловер и 2бр. тениски; на 25.08.2022г. 1 чифт обувки; на 13.12.2022г. 1бр. дънков панталон, 2 чифта чорапи, 1бр. блуза с дълъг ръкав и 1бр. зимно яке; на 01.06.2023г. 1чифт обувки. Прието е също така, че на 01.06.2023г.  са му предоставени дрехи, които ** е отказал по неясни причини. Установено е по делото, че във вещевия склад на ** няма от всички артикули по Таблица № 1 и № 2 утвърдени от министъра на правосъдието за полагащо се безплатно облекло и обувни артикули на **, които са социално слаби, като на ** Б.М. са дадени от наличните останали дрехи и обувки от предни доставки. С оглед установените по делото факти, първоинстанционния съд е приел, че твърдяните от Б.М. нарушения на чл. 3 от ЗИНЗС не се доказали, независимо от констатацията, че на същия не са предоставени всички артикули по таблиците, като са му предоставени дрехи и обувки, останали от предни доставки. Според първоинстанционния съд липсват доказателства и, че тези дрехи са били с неясен произход, стари и изпокъсани, а клина бил розов. С оглед тези констатации е прието, че липсват данни към молителя ** Б.Я.М. да е проявено **, поставяне в * * на * **, изразяващо се в липса на достатъчно дрехи. Няма доказани действия или бездействия на длъжностни лица при администрацията на **, които да са проявили към ** Б.М. отношение ** или което би породило чувство на *, **.         

Твърденията на Б.М. в жалбата пред първоинстанционния съд са за бездействие на администрацията на ** да изпълни задълженията си и да му предостави безплатни дрехи и обувки, което е в нарушение на забраната по чл.3 от ЗИНЗС като се иска съда на основание чл.280, ал.2, т.2 от ЗИНЗС да разпореди на Началника на ** да прекрати бездействието си и да осигури на М. дрехи и обувки по вид и количество посочени в Таблица № 1 и Таблица № 2, утвърдени от Министъра на правосъдието.

Съобразно разпоредбата на чл.84, ал.2, т.3 от ЗИНЗС **, които нямат собствени дрехи и обувки имат право на безплатно облекло и обувки, подходящи за съответния сезон, по таблици, утвърдени от министъра на правосъдието.

От съдържанието на цитираната разпоредба следва да се направи извод, че задължението на специализираните органи по изпълнение на наказанията да предоставят на ** безплатно облекло и обувки не е безусловно, същото възниква при съществуваща необходимост - когато ** няма собствени такива. От тук следва, че грижа на ** е да сезира * администрация с искане да му се предоставят полагаемите се според сезона облекло и обувки, като съответно обоснове искането си с липсата на собствени такива. Такова искане е правено от жалбоподателя през 2022 и през 2023г., като за предоставените му дрехи и обувки са съставяни двустранни протоколи, приложени като доказателства по делото.

Съгласно Таблица №1 за полагащото се безплатно облекло на ** се полага: зимно облекло – 1 бр. полушуба, 2 бр. панталон и 1 бр.пуловер със срок на ползване от 2 години и лятно облекло – 1 бр. яке, 2 броя панталон, 2 броя фланелка с къс ръкав, бельо / гащи долни къси3 броя, 2 броя фланелки с къс или ръкав, 3 броя чорапи вълнени и 2 чифта къси памучни чорапи, 2 броя хавлиена кърпа/ със срок на ползване от 1 година, с изключение на якето и хавлиената кърпа, които трябва да се ползват 2 години.

 Съгласно Таблица № 2 за полагащите се безплатни обувки на **, които нямат собствени, одобрена на 28.04.2020г. от МП на **, се предоставят обувки цели зимни/боти със срок на ползване 2 години, обувки половинки – пролетно-есенни, спортни обувки и чехли – със срок на ползване 1 година.

От приложените по делото справка и протоколи за дадено облекло и обувки на Б.М. /л.9, 10, 11, 12, 13, 14/ се установява, че са му давани дрехи, които не са посочени в Таблица №1, а обувките, които са му предоставени са различни размери, като на 25.08.2022г. са размер 43, докато тези от 01.06.2023г. са размер 44, а от двата протокола не става ясно, дали тези обувки са зимни или летни, дали са нови или използвани. Що се касае за дадените дрехи никъде не става ясно дали същите са нови или употребяване. Липсват доказателства тези дрехи да са изписани от склада, какъв размер са, от каква материя и за кой сезон са – лятно или зимно облекло е. В справка намираща се на л.15 по делото от ответника се сочи, че във вещевия склад на ** няма налични всички артикули по таблица №1 и №2, утвърдени от МП за полагащото се облекло и обувки, поради което на Б.М. са дадени от наличните останали дрехи и обувки от предни доставки.

След като е констатирано от затворническата администрация, че ** *******************************************************************************************************************************по Таблиците на Министерство на правосъдието.  

Видно е, че за 2022г. и за 2023г. не са давани на Б.М. дрехи и обувки по вид и количество посочени в цитираните таблици, както и съответния размер обувки. А по отношение на отказаните по протокол от 01.06.2023г. да получи предоставените му дрехи, настоящият съдебен състав приема, че липсват доказателства за произхода им. Както по-горе се спомена, нито в протокола са записани какви са дрехите, нито по делото е представена складова разписка доказваща изписването от вещевия склад на посочените в протокола дрехи, от което се поражда съмнението за неясния им произход.

От изложеното до тук, настоящия съдебен състав приема, че са необосновани изводите на съда за липса на незаконосъобразно бездействие, полагащите се служебно видове обувки и дрехи е следвало да му се предоставят наведнъж през 2022 г. и 2023г., а не да му се дават последователно, в непълен комплект и с неуточнен произход.

  В чл.3, ал.1 от ЗИНС е въведена забрана, според която * не могат да бъдат ***************************. Съгласно ал.2 от същата норма, за нарушение на ал.1 се смята и поставянето в *************** ********* или ***, изразяващи се в липса на достатъчно жилищна площ, храна, облекло, отопление, осветление, проветряване, медицинско обслужване, условия за двигателна активност, продължителна изолация без възможност за общуване, необоснована употреба на помощни средства, както и други подобни действия, бездействия или обстоятелства, които ***********************************************.

Увреждането, чрез незаконосъобразни бездействия на длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност в нарушение на чл.3 от ЗИНЗС, следва да бъде прекратено, като съдът разпореди на Началника на **да предостави на ** необходимите по вид и количество дрехи и обувки в съответен размер по Таблица №1 и Таблица №2.

С оглед на гореизложеното касационната инстанция намира, че обжалваното разпореждане е неправилно, поради което следва да бъде отменено, а вместо него да се постанови нов акт, с който да се разпореди на Началника на ** да предостави необходимия комплект от дрехи и обувки, съгласно утвърдените от Министъра на правосъдието таблици №1 и №2.

Водим от горното съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ Разпореждане № 789/13.07.2023г., постановено по адм. дело № 354/2023 г. по описа на Административен съд – Враца и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

РАЗПОРЕЖДА на Началника на ** да предостави на Б.Я.М. необходимия комплект от дрехи и обувки, по вид, артикули и количество, в съответния за ** размер, съгласно Таблица №1 за полагащото се безплатно облекло на ** и Таблица №2 за полагащите се безплатни обувки на **, утвърдените от Министъра на правосъдието, за 2022г. и за 2023г.

Определението не подлежи на обжалване.

Преписи от Определението да се изпратят на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 2.