Решение по дело №10361/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: 540
Дата: 14 февруари 2024 г.
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20237060710361
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 декември 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 540

гр. Велико Търново, 14.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА



Административен съд – Велико Търново, първи касационен състав, в публично заседание на двадесет и шести януари две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ                                                 ЙОРДАНКА МАТЕВА

ЧЛЕНОВЕ:                                                        МАРИЯ ДАНАИЛОВА

                                                                           РОСЕН БУЮКЛИЕВ

при секретаря М.Н.и участието на прокурора Светлана Иванова, разгледа докладваното от съдия Данаилова касационно НАХД № 10361/2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс, вр. с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания.

Делото е образувано по касационна жалба на Агенция „Пътна инфраструктура“, Национално тол управление – Специализирано звено към Агенция „Пътна инфраструктура“ - София, чрез ***Х. К., срещу Решение № 524 от 17.10.2023г. по НАХД № 635/2023г. по описа на Районен съд - Велико Търново, с което е отменен Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата №***, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“, с който на „Мейп – Консулт“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в град Горна Оряховица, ул. „Вичо Грънчаров“ №11, вх. „А“, ет.1, представлявано от управителя Е.Е., за нарушение по чл.102, ал.2 от ЗДвП и на основание чл.187а, ал.2, т.3 вр.чл.179, ал. 3б от ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 2 500 лв.

В жалбата се прави оплакване за неправилност на обжалваното решение, поради постановяване му в нарушение на материалния закон – касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК. Основното оплакване е, че съдът неправилно прилага разпоредбата на чл.34 от ЗАНН, като аргументи за това се черпят от дефиницията на §6, т.63 от ДР на ЗДвП и чл.189ж, ал.1 от ЗДвП. Намира, че давностните срокове по чл.34 от ЗАНН са неприложими, като развива подробни съображения и цитира съдебна практика. Развива и доводи по същество, като сочи, че отменения електронен фиш е процесуално и материално законосъобразен. Намира нарушението за доказано. В съдебно заседание чрез юрк К. поддържа касационната жалба. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение срещу разноските, които се претендират от противната страна.

 Ответникът по касация - „Мейп – Консулт“ ЕООД,гр. Горна Оряховица – редовно призован, не се явява в съдебно заседание.  В писмения отговор на касационната жалба от процесуалния си представител отрича основателността й. Намира за правилен извода на съда за приложимостта на давностния срок по чл.34, ал.3 от ЗАНН в конкретният случай. Моли за присъждане на разноски.  

Представителят на ВТОП дава становище за неоснователност на касационната жалба. Намира решението за правилно и по тези съображения предлага да бъде оставено в сила.

 

Настоящият касационен състав на Административен съд – Велико Търново, като взе предвид събраните по делото доказателства от ВТРС и наведените от касатора възражения намира за установено от правна страна следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК и отговаря на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от същия кодекс, приложими по силата на чл. 63в от ЗАНН. Като такава същата е процесуално допустима за разглеждане в настоящото производство. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

При извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63в от ЗАНН проверка, съдът не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалвания съдебен акт.

 

Въззивният съд правилно е установил следната фактическата обстановка по делото:

На 16.02.2021 г., в 07:55 часа, в Община Велико Търново, на ПП I-4, км. 133-194, посока намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, е установено нарушение №***, с пътно превозно средство – товарен автомобил марка „Мерцедес 1222 Л Атего“, с рег. №***, с техническа допустима маса 11 990, брой оси 2, екологична категория Евро 4, без ремарке, като за посоченото ППС изцяло не е заплатена пътна такса по чл. 10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, тъй като няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването. Нарушението е установено с устройство №40292, което представлява елемент от системата за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, което се е намирало на път I-4, км 133+194. Изготвен е снимков материал за нарушението. За нарушението е издаден ЕФ №***, който в законоустановения срок е оспорен пред ВТРС.

При преценка на събраните по делото писмени доказателства въззивният съд е констатирал неспазване на разпоредбата на чл.34, ал.3 от ЗАНН. В това отношение е посочено, че откриването на нарушителя е налице, когато компетентният орган разполага с данните, въз основа на които може да идентифицира нарушителя. В случая от снимковият материал, приобщен по делото се установява, че нарушението е станало известно на наказващия орган още на датата на извършването му – 16.02.2021 година, а ЕФ е съставен на 03.02.2023г., далеч след изтичането на давностния по характера си срок по чл.34, ал.3 от ЗАНН. Съдът се е позовал и на задължителната тълкувателна практика, изразена в ТП №1 от 27.02.2015 година по ТД №1/2014 година на ОСНК на ВКС и ВАС.

Настоящият състав намира решението за правилно, по изложените в него мотиви, които се споделят от настоящия състав.

Следва да се констатира, че с изменението на ЗДвП /обн. ДВ бр. 105 от 2018 г. / и създаването на новите разпоредби на чл. 189ж от ЗДвП е въведена възможност за установяване на някои видове административни нарушения по този закон и ангажиране на административнонаказателна отговорност за тях по опростена /диференцирана/ процедура, която се основава на установяване и заснемане от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата – чрез издаването на електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител. Според т. 1 от Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. по Тълкувателно дело № 1/2014 г. на Общото събрание на съдиите от Наказателна колегия на Върховния касационен съд и Общото събрание на съдиите от Втора колегия на Върховния административен съд, сроковете по чл. 34 ЗАНН са давностни и с тяхното изтичане се погасява възможността да бъдат реализирани правомощията на административнонаказващия орган. Следователно, издадено след изтичането на тези срокове НП, а по аргумент за по-силното - и на акт, който предвижда идентични неблагоприятни последици, е незаконосъобразно.

Нормата на чл. 1 от ЗАНН въвежда субсидиарна приложимост на разпоредбите на този общ закон относно реда за установяване на административните нарушения, за налагане и изпълнение на административните наказания, във всеки случай, когато липсва друга специална уредба. Специалният закон, в случая ЗДвП, въвежда особено /диференцирано/ производство по установяването на административното нарушение и налагането на наказания или санкции при провеждането му, но не регламентира отклонение по отношение на давностните срокове за неговото започване и приключване.

Началото на производството по издаване на електронен фиш се поставя със заснемане на извършеното нарушение посредством електронната система, което заменя съставянето на АУАН по смисъла на чл. 40 и сл. от ЗАНН и има същото правно значение - дава началото на административно-наказателното производство. От своя страна, електронното изявление, записано /обективирано/ върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез тази административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи, съставлява регламентирания в закона електронен фиш и е своеобразен аналог на наказателното постановление, като аргумент за посоченият извод е както разпоредбата на чл.189ж, ал.7 от ЗДвП, така и разпоредбата на чл.58д, т.4 от ЗАНН, които приравняват електронният фиш по юридическа сила и последици на юридическата сила и последици, които са присъщи на наказателното постановление.

Съгласно разпоредбата на чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, образуваното административнонаказателно производство се прекратява, ако не е издадено наказателно постановление в шестмесечен срок от съставянето на акта. При липсата на специална уредба относно сроковете за образуване, съответно за приключване на процедурата по ангажиране отговорността на нарушителя и предвид разпоредбата на чл. 1 от ЗАНН, приложим в производствата по чл. 189ж от ЗДвП, е цитираният текст от общия закон. Приемането за електронния фиш на последици различни от установените за наказателното постановление, би означавало различно третиране на нарушителите, извършили едно и също нарушение, в зависимост единствено от това дали то е заснето с електронната система или констатирано от контролен орган, каквото различно третиране нито е нормативно предвидено, нито е оправдано от гледище на закона и от гледище на еднаквото третиране на субекта на нарушението, незъависимо от способа за установяване на извършването му.

Доколкото самото заснемане има установителна и доказателствена функция на АУАН, а електронният фиш на НП, то срокът по чл. 34 от ЗАНН за провеждане и приключване на производството в административната му фаза /със съставяне на електронен фиш/, започва да тече от датата на заснемането с техническото средство.

В конкретният случай, видно от доказателствения запис за нарушението, същото е констатирано на 16.02.2021 година, като предвид обстоятелството, че ЕФ е издаден въз основа на утвърден със заповед №РД-11-983/13.09.2021 година образец е очевидно, че същият е издаден извън срока по чл.34, ал.3 от ЗАНН, както правилно е посочил и въззивният съд. Отричането на прилагането на срока по чл.34 от ЗАНН от страна на настоящия касатор е правно неаргументирано, доколкото в случая няма как да се приложи единствено изпълнителската давност по чл.82 от НК, като се отрича логиката на прилагането на предхождащата я погасителна давност. Цитираната от процесуалния представител на касатора съдебна практика няма задължителен характер за настоящия състав, каквато имат тълкувателните решения и тълкувателните постановления.

 

При така изложеното настоящият състав намира, че обжалваното решение не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

Следва на ответника по касация да се заплатят сторените пред касационната инстанция разноски, които възлизат на 550 лв. ефективно заплатено адвокатско възнаграждение.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд – Велико Търново, първи касационен състав

 

Р     Е     Ш     И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 524 от 17.10.2023г. по НАХД № 635/2023г. по описа на Районен съд - Велико Търново.

 

ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“, град София, да заплати на „Мейп – Консулт“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в град Горна Оряховица, ул. „Вичо Грънчаров“ №11, вх. „А“, ет.1, представлявано от управителя Е.Е., разноски за касационната инстанция в размер на 550 (петстотин и петдесет) лева.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

 

ЧЛЕНОВЕ:           1.

 

 

 

2.