Решение по дело №38/2022 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 юли 2022 г.
Съдия: Албена Стефанова Стефанова
Дело: 20227250700038
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 108                                   28.07.2022 г.                град Търговище

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд- гр.Търговище,                    

на двадесет и осми юни    две хиляди двадесет и втора година,

в публично съдебно заседание, в следния  състав:

                    

                                                                  Председател: Албена Стефанова

 

Секретар- Гергана Бачева

като разгледа докладваното от председателя административно дело № 38 по описа за 2022 година на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

    Производството е по реда на Раздел I, Глава десета на АПК, във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите.

          Образувано по жалба на Община Попово, представлявана от кмета, подадена чрез адвокат Р.Д. *** против дадените и задължителни за изпълнение предписания, обективирани в т.1, т.2 „По техническа документация“ и в т.1 „По осъществяване на безопасна техническа експлоатация“ от част V „Предписания“ на Констативен протокол № 05-04-11/15.04.2021г., издаден от И. М. И-старши инспектор и  Р. Кр. Р.– старши инспектор в Регионален отдел /РО/ „Надзор на язовирни стени и съоръжения“ /НЯСС/-„Североизточна България“ , офис –Шумен  към Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/.

         В жалбата се излага становище, че предписанията са напълно неясни и представени по начин, непозволяващ на адресата му -  Община Попово да разбере какви действия следва да предприеме и в какъв срок. Навежда се, че Община Попово не е уведомена за проверката. Излага се твърдение, че предписанието по т.1 по „По техническа документация“ е изпълнено, видно от Договор №Д-2128/18.03.2021г. Излага се твърдение, че спрямо констатациите в КП относно неизпълнено предписание със срок на изпълнение 29.11.2019г. е налице влязло в сила съдебно решение по НАХД №20203520200193 по описа на Районен съд-Попово, с което е отменено НП №55/22.05.2020г. на заместник-председателя на ДАМТН. Излага се становище, че в т.31 от Инвестиционната програма на Община Попово за 2021г. е предвидено изработване на техническа документация, съгласно изискванията на чл.106 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническа и безопасна експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние. Моли се оспорените задължителни предписания да бъдат отменени като незаконосъобразни, алтернативно определените срокове за тяхното изпълнение да бъдат удължени. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият се представлява от адвокат Р.Д. ***, която поддържа жалбата на изложените в нея основания. Излага становище, че оспорените задължителни предписания са изпълнени от Община Търговище. Моли жалбата да бъде уважена. Претендира присъждане на направените по делото разноски. Представя писмени бележки, в които навежда същите доводи, изложени в жалбата. Претендира се присъждане на разноски, съобразно представен списък.

 Ответната страна по оспорването – административния орган, издал оспорените предписания - Р. Кр. Р.– старши инспектор в Регионален отдел /РО/ „Надзор на язовирни стени и съоръжения“ /НЯСС/-„Североизточна България“ към Държавна агенция за метрологичен и технически надзор в съдебно заседание не се явява и не изпраща представител. От процесуалният му представител- Е.В.З.- стр.експерт и юрист към ДАМТН е постъпило писмено становище, в което са изложени подробни доводи, обосноваващи компетентност на органите да дадат оспорените предписания, както и законосъобразност на последните. Моли се жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение  в минимален размер.

От събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Не се спори по делото, че по отношение на язовир „Каваците“ Община Попово е собственик на язовирната стена и на съоръженията към нея. 

Видно от приложените по делото Заповед № А-237/08.06.2020 г.,Заповед № А-673/16.10.2019г., Заповед №517/12.07.2018г. на  Председателя на Държавна агенция за метрологичен и  технически надзор длъжностните лица И. М. И-старши инспектор и  Р. Кр. Р.– старши инспектор в Регионален отдел /РО/ „Надзор на язовирни стени и съоръжения“ /НЯСС/-„Североизточна България“, офис –Шумен са оправомощени с права да контролират предписанията на комисиите по чл.138а,ал.3 от ЗВ, с права да контролират мерките за осигуряване на изправно-техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях и за безопасната им експлоатация, както и да дават задължителни за изпълнение предписания на собствениците на язовирни стени и / или съоръжения към тях, както и да определят срок за тяхното изпълнение.

Съгласно приложения по делото Констативен протокол №05-04-60/04.11.2019г. на 01.11.2019г. на язовирната стена и съоръженията на язовир „Каваците“ е извършена проверка от представители на Главна дирекция НЯСС. С посоченият протокол в частта по отношение на  осъществяване на безопасна техническа експлоатация на Община Попово, с т.2 от Протокола е дадено задължително за изпълнение предписание „… Да се довърши почистването на наноси по дъното  на преливната траншея, отвеждащия канал, бързотока и енергогасителя на преливника…“, със срок на изпълнение 29.11.2019г. Предписанията са дадени от И. М. И-старши инспектор и  Р. Кр. Р.– старши инспектор в Регионален отдел /РО/ „Надзор на язовирни стени и съоръжения“ /НЯСС/-„Североизточна България“ , офис –Шумен .

Съгласно приложения по делото Протокол № 26/16.11.2020 г. от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирната стена на язовир „Каваците“ и съоръженията към нея за посоченият язовир е била  определена първа степен  на потенциална опасност. Посоченият Протокол е съставен за извършена проверка на 16.11.2020г. на язовира от комисия по чл.138а, ал.3 от ЗВ. Със същия за язовир „Каваците“ по отношение на  осъществяване на безопасна техническа експлоатация са дадени четири предписания, две от които със следното съдържание: по т.2 „Да се почисти въздушният откос и терена в петата на откоса от храстовидна и дървесна растителност…“ и по т.3.“…Да се почистят наносите, храстите и твърдите отпадъци от дъното на преливната траншея, отвеждащия канал, бързотока и енергогасителя на преливника…“, със срок на изпълнение и на двете предписания 30.03.2021г.

При извършена на 15.04.2021г. проверка на  язовирната стена и съоръженията на язовир „Каваците“ от представители на Главна дирекция НЯСС е съставен процесния Констативен протокол № 05-04-11/15.04.2021г. В същия е констатирано като неизпълнено даденото с Констативен протокол №05-04-60/04.11.2019г. предписание със съдържание„… Да се довърши почистването на наноси по дъното  на преливната траншея, отвеждащия канал, бързотока и енергогасителя на преливника…“, със срок на изпълнение 29.11.2019г. Със същият протокол на община Попово са дадени три задължителни за изпълнение предписания, както следва: част V „По техническа документация“ с т.1 предписание със съдържание „…Да се представи протокол за извършени пробни манипулации с Основния изпускател“ и срок за изпълнение 31.05.2021г. С т.2 от същата част от Протокола предписание със съдържание „…Да се представи актуален договор за оператор на язовирната стена и съоръженията към нея…“ и срок на изпълнение 31.05.2021г. С посочения протокол в същата му част „По  отношение на  осъществяване на безопасна техническа експлоатация“ с т.1 е дадено предписание със съдържание „..Да се довърши почистването на въздушния откос и терена в петата на откоса от храстовидна и дървесна растителност..“ със срок на изпълнение 31.05.2021г. Посочените предписания са дадени на Община Попово от И. М. И-старши инспектор и  Р. Кр. Р.– старши инспектор в Регионален отдел /РО/ „Надзор на язовирни стени и съоръжения“ /НЯСС/-„Североизточна България“ , офис –Шумен .

Констативен протокол05-04-11/15.04.2021г., е изпратен  и заведен в Община Попово на 22.04.2021г. с рег. №15-97-3.

Жалбата на Община Попово против дадените и три задължителни за изпълнение предписания е подадена до Административен съд-Търговище на 07.05.2021г. с вх.№85-01-638/2/, чрез административния орган.

По така подадената жалба е било образувано ад.д.№154/2021г. по описа на Административен съд –Търговище. С Решение №2432/15.03.2022г. по ад.д.№9345/2021г. ВАС е отменил постановеното по ад.д.№154/2021г. Решение №88/29.07.2021г. на Административен съд-Търговище и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на същия съд.

Видно от приложения по делото Договор № Д-21-28/18.03.2021г. на 18.03.2021г. между Община Попово и ЕТ „ ПОРТСТРОЙПРОЕКТ-Хр. Хр.-В. М.“ гр.Русе е сключен договор, като последния се задължава да осъществява дейността на оператор на язовирни стени на 12 язовира, в т.ч. и на язовир „Каваците“, при спазване на изискванията на действащото законодателство. Договорът  влиза в сила от 19.03.2021г. и е сключен за срок от една година., съгласно чл.6 от част IV от същия договор.

По делото не са ангажирани доказателства посочения Договор № Д-21-28/18.03.2021г. да е представен на Регионален отдел /РО/ „Надзор на язовирни стени и съоръжения“ /НЯСС/-„Североизточна България“ , офис –Шумен.

Решение №146/02.10.2020г.  по АНХД 193/2020г. на Районен съд Попово в сила от 26.10.2020г. има за предмет изпълнението на задължителни предписания, дадени от контролния орган с Констативен протокол №05-04-11/27.03.2019г., а не изпълнението на дадени задължителни предписания с Констативен протокол №05-04-60/04.11.2019г. или констатациите и предписанията по процесния Констативен протокол № 05-04-11/15.04.2021г. Посоченото Решение обхваща фактическа обстановка по изпълнение от страна на Община Попово към 01.11.2019г. на дадени и  с КП №05-04-11/27.03.2019г. задължителни за изпълнение предписания със срок 01.10.2019г., която фактическа обстановка не е относима към установената при извършената на 15.04.2021г. проверка от контролния орган, обективирана в процесния КП№ 05-04-11/15.04.2021г.

От съдържанието на представения по делото Протокол №1 за извършена проверка  от комисия по чл.138а, ал.3 от ЗВ на  20.05.2021г. на язовирната стена и съоръженията на язовир „Каваците“ /стр.60-61/, по делото се установява, че към посочената дата е направена констатация, че водният откос не е почистен от тревна растителност и отново на Община Попово е дадено задължително предписание по отношение на  осъществяване на безопасна техническа експлоатация с т.2 от част VI от протокола. Предписанието е със съдържание „…Да се извърши почистване на Воден откос от тревна растителност…“ със срок на изпълнение -30.08.2021г. Видно от съдържанието на посочения Протокол отново за язовир „Каваците“ е била  определена първа степен  на потенциална опасност.

Представеният от Община Попово Доклад №52 за техническото и експлоатационно състояние на земно-насипните язовирни стени в Община Попово отразява констатации и заключения за състоянието на язовирната стена и съоръженията на язовир „Каваците“ към 27.07.2021г. и не е относим към доказване на състоянието на последните  към момента на извършената на 15.04.2021г. проверка и дадените  при установената тогава фактическа обстановка, задължителни за изпълнение предписания с Констативен протокол № 05-04-11/15.04.2021г. По същият начин представения по делото от страна на Община Попово Доклад №59 за техническото и експлоатационно състояние на земно-насипните язовирни стени в Община Попово отразява констатации и заключения за състоянието на язовирната стена и съоръженията на язовир „Каваците“ към месец февруари на 2022г. и също се явява неотносим към предмета на настоящото дело. По изложените съображения съдът приема, че посочените доклади не следва да бъдат ценени като доказателства.

За установяване на фактическата обстановка, при която е било дадено обжалваното предписание по  т.1 „По осъществяване на безопасна техническа експлоатация“ от част V „Предписания“ на  процесния Констативен протокол № 05-04-11/15.04.2021г. няма как да бъде допусната експертиза, тъй като заключението по последната ще отразява състоянието на въздушния откос към настоящия момент, а не неговото състояние към 15.04.2021г., който е предмет на настоящото  производство.

В показанията на свидетеля Хр. Ст. Хр., дадени в хода на ад.№154/2021г. се съдържат данни, че в действителност към периода, през който на Община Попово е дадено обжалваното предписание за почистване на водния откос/канала, последният е бил обрасъл с буйна растителност. Съдържат се данни, че същият освен дървета и храсти преливника е имал и големи изровени участъци. Свидетелят сочи, че ако той е затлачен има опасност с дървета, драки да се затлачи моста и водата да прелее.

Съдът не кредитира дадените от свидетеля Д. К. Н. в хода на ад.№154/2021г показания, тъй като в същите не се съдържат данни към периода на извършената проверка, обективирана в КП № 05-04-11/15.04.2021г. водният откос и терена в петата на откоса да са били почистени от растителност.

Така установената фактическа обстановка се подкрепя от събраните по делото  писмени  и гласни доказателства.

При така установеното от фактическа страна  съдът намира жалбата за допустима по следните съображения:

 Жалбата е подадена в срок, срещу административен акт, подлежащ на съдебно оспорване, от  надлежна страна-адресат на предписанията и при наличие на правен интерес.

При разглеждане на жалбата по същество, съдът след като извърши проверка по чл.168 от АПК, прави следните правни изводи:

Оспорените предписания са дадени от надлежно оправомощени от Председателя на Държавна агенция за метрологичен и  технически надзор длъжностни лица и при наличието на законова делегация, съгласно чл.190а, ал.1 от ЗВ и чл.190 ал.4 от ЗВ. Съдът намира за доказано по делото, че оспорените предписания са дадени от материално компетентни длъжностни лица като контролни органи, при наличието на териториална и времева компетентност. За констатациите от проверката е съставен Констативен протокол, като задължителните предписания са дадени именно с него, с което са спазени изискванията на чл.190б, ал.1 от ЗВ.

Съгласно чл.190а, ал.2 от ЗВ собствениците на язовирните стени и съоръженията към тях носят отговорност за изпълнението на предписанията по чл.190а, ал.1,т.3 от ЗВ. Предвид това правилно оспорените предписания са дадени на Община Попово като собственик на язовирната стана на яз. „Каваците“.

По отношение на оспореното предписание по  т.1,  част V „По техническа документация“  от КП№ 05-04-11/15.04.2021г съдът намира, същото за дадено при ясно изразена воля на органа относно документа, който трябва да се представи и при спазване на законовите изисквания за форма  и съдържание. Предписанието намира законовата си основа в разпоредбите на чл.190а, ал.1,т.2,т.3 от ЗВ, във връзка с чл.106, ал.4, т.2 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната  експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за осъществяване на контрола за техническото им състояние /Наредбата/.   По делото не са ангажирани доказателства, от които да се установява, че към деня на проверката 15.04.2021г. от страна на Община Попово е била извършена пробна манипулация с основния изпускател на язовира, за което да е съставен към този момент протокол. По делото не са ангажирани и доказателства за представянето на такъв протокол на ДАМТН, както в хода на проверката, така и в срока на изпълнение на предписанието. Представените по делото Доклад №52 и №59 за техническото и експлоатационно състояние на земно-насипните язовирни стени в Община Попово не са относими към доказване на състоянието на последните  към момента на извършената на 15.04.2021г. проверка и не се ценят от съда. По изложените съображения, съдът приема посоченото предписание за дадено при правилно приложение на материалния закон. Предвид това, че от представения  Протокол №1 за извършена проверка  от комисия по чл.138а, ал.3 от ЗВ на  20.05.2021г. по делото се доказва, че към посочената дата, която е малко след извършената проверка и в срока на предписанието отново за язовир „Каваците“ е била  определена първа степен  на потенциална опасност, съдът приема предписанието за дадено и в съответствие с целта на закона.

По отношение на оспореното предписание дадено с  т.2,  част V „По техническа документация“  от КП№ 05-04-11/15.04.2021г съдът намира същото за индивидуализирано при яснота на волята на органа относно документа, който следва да се представи, при спазване на законовите изисквания за форма  и съдържание. Съдът намира за необходимо да посочи, че предписанието е дадено за представяне на актуален договор, а не за сключването на такъв. По делото не са ангажирани доказателства Договор № Д-21-28/18.03.2021г. да е бил представен от Община Попово на ДАМТН преди деня на проверката или в хода  на същата. По делото не са ангажирани и доказателства този договор да е бил представен на ДАМТН, съгласно задължението на Община Попово по чл.190а ал.4 от ЗВ и в срока на изпълнение на предписанието, дори и в по-късен момент.  При тези данни по делото горепосоченото предписание, с така даденото съдържание е изцяло в съответствие с  чл.190а ал.1,т.2 и т.3 от ЗВ. С оглед на това, че задължителните предписания като принудителни административни мерки имат освен преустановителна, но и превантивна цел съдът намира предписанието за дадено освен при правилно приложение на закона, но и в съответствие с неговата цел.

По отношение на оспореното предписание по  т.1,  част V, По осъществяване на безопасна техническа експлоатация“ съдът намира същото за дадено  при яснота на волята на органа относно нарушението, което трябва да бъде отстранено, при спазване на законовите изисквания за форма  и съдържание. Предписанието намира законова основа в разпоредбите на чл.190а ал.1,т.3 от ЗВ,, във връзка с чл.106, ал.4, т.2 от Наредбата.  От показанията на разпитания по делото свидетел Хр. Ст. Хр., които кореспондират не само с констатациите по процесния КП, но и с констатациите и предписанията по Протокол  №1 за извършена на  20.05.2021г. проверка  на язовирната стена и съоръженията на язовир „Каваците“, съдът приема за доказана по делото фактическата обстановка, въз основа на която е било дадено горепосоченото предписание. По делото не са ангажирани доказателства Община Попово да е уведомила  ДАМТН съгласно чл.190а, ал.4 от ЗВ, за отстраняването на нарушението и изпълнението на горепосоченото предписание в срок. Предвид изложеното, съдът приема гореописаното предписание за дадено при правилно приложение на материалния закон. С оглед и на това, че с  Протокол №1 за извършена проверка  от комисия по чл.138а, ал.3 от ЗВ на  20.05.2021г. по делото се доказва, че към посочената дата, която е малко след извършената проверка и в срока на предписанието отново за язовир „Каваците“ е била  определена първа степен  на потенциална опасност, съдът приема предписанието за дадено и в съответствие с целта на закона. Следва да бъде отчетено, че предписание с такова съдържание вече е било давано на Община Попово и преди това с Протокол № 26/16.11.2020 г., което разкрива една по-висока степен на обществена укоримост в поведението на Община Попово и  в още по-голяма степен обосновава съответствието на даденото предписание с целите на закона.

Въз основа на гореизложеното, съдът приема оспорените предписания за законосъобразни.

Разпоредбата на чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ регламентира и правомощието на контролния орган да определи срок за изпълнение на предписанието, като при упражняване на това си правомощие органът разполага с оперативна самостоятелност. Преценката на органа относно продължителността на срока на предписанието, подлежи на съдебен контрол само относно спазването на минималния праг на срока, и то в случай, че такъв е законово регламентиран. В конкретния случай ЗВ не регламентира такъв срок. Удължаването на сроковете на дадените предписания е в правомощията само на контролния орган. Същите могат да бъдат удължавани по преценка единствено на органа и то преди тяхното изтичане. По изложените съображения жалбата в частта,  в която алтернативно  се иска от съда удължаване на сроковете на предписанията  се явява неоснователна.

На основание всичко гореизложено, съдът намира жалбата на Община Попово срещу оспорените с нея задължителни предписания дадени и с Констативен протокол № 05-04-11/15.04.2021г. за изцяло неоснователна и следва като такава същата да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото следва на основание чл.143, ал.3 от АПК, във вр. с чл.37 от ЗПП, чл.24 от НЗПП на ответника по оспорването да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2  от АПК, чл.173, ал.2, съдът

 

                                                     Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Попово, представлявана от кмета, подадена чрез адвокат Р.Д. *** против дадените  и задължителни за изпълнение предписания, обективирани в т.1, т.2 „По техническа документация“ и в т.1 „По осъществяване на безопасна техническа експлоатация“ от част V „Предписания“ на Констативен протокол № 05-04-11/15.04.2021г., издаден от И. М. И-старши инспектор и  Р. Кр. Р.– старши инспектор в Регионален отдел /РО/ „Надзор на язовирни стени и съоръжения“ /НЯСС/-„Североизточна България“ , офис –Шумен  към Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/.

 

ОСЪЖДА Община Попово да заплати на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор разноски по делото в размер на 100 /сто/ лева.

 

    Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд  в 14-дневен срок от неговото получаване.

 

   Препис от решението да се изпрати на страните.

 

                                                             Председател: