Решение по дело №193/2018 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 119
Дата: 15 юни 2018 г. (в сила от 28 ноември 2018 г.)
Съдия: Радослава Маринова Йорданова
Дело: 20181840200193
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 март 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                           гр. Ихтиман, 15.06.2018 г.

 

                           В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ИХТИМАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, І състав, в публично заседание на двадесет и първи май  две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                           председател: РАДОСЛАВА ЙОРДАНОВА

 

            при секретаря Цветелина Велева, като разгледа докладваното от съдията а.х.д. № 193 по описа за 2017 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН

С Наказателно постановление № НЯСС-105/27.02.2018 г. на ДАМТН, на ОБЩИНА ИХТИМАН, представлявана от кмета Калоян Ангелов Илиев за нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 1000,00 лева.

Постановлението е обжалвано в срок, като се твърди, че същото е неправилно и незаконосъобразно, тъй като са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Навеждат се по същество доводи, че не е извършено твърдяното администативно нарушение.

            Административнонаказващият орган, редовно уведомени, не изпращат представител, в писмено становище оспорват жалбата.

            Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност съобразно чл. 14 и 18 НПК, приема за установена следното

Съобразно представения констативен протокол № 02-02-065/12.07.2017 г. от проверка на язовирна стена и съоръженията към нея, изготвен от представители на ДАМДТ, ГД „Надзор за язовирните стени и съоръженията към тях“ и с участието на представител на общината, бил извършен оглед на язовир „Джурджин дол“, находящ се в землището на с. Веринско и собственост на община Ихтиман. В протокола е отразено, че оператор на язовирната страна и съоръженията към нея е инж. А.П.. При проверката са дадени задължителни предписания, едно от които е да се извърши ремонт на спирателния кран, за да се осъществява безпроблемно пълно отваряне и затваряне в срок до 15.09.2017 г.

На 19.09.2017 г. е извършена проверка от служители на ДАМДТ, Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ Д.Я. и К.К., при която, видно от съставения протокол, е указано на община Ихтиман да представи протокол от пробни манипулации и извършен ремонт на спирателния кран на основния изпускател на язовир „Джурджин дол“ в срок до 02.10.2017 г..

В ДАМДТ е представен протокол от есенен технически преглед на язовир „Джурджин дол“ от 15.09.2017 г., в който е посочено, че при извършените пробни манипулации със спирателния кран не може да се осъществи пълно затваряне и спирателният кран не нуждае от ремонт.

Във връзка с представения протокол на 13.10.2017 г. в гр. София е съставен АУАН № 02-039, в който е прието, че община Ихтиман за периода не е предприела действия по изпълнение на предписание с КП № 02-02-065/12.07.2017 г.: да се извърши ремонт на спирателния кран, за да се осъществява безпроблемно пълно отваряне и затваряне в срок до 15.09.2017 г., с което на 16.09.2017 г. е нарушила чл. 190а, ал. 1, т. 3  от Закона за водите.

Констатациите в акта са потвърдени от разпитите на актосъставителя Д.Я. и свидетеля по акта К.К., според които проверката на 19.09.2017 г. е била извършена в присъствието на служителя на общината П.Д.. Протоколът от проверката бил съставен в сградата на общината след приключването на огледа на язовира. Двамата свидетели не са правили физическа проверка на спирателния кран, а актът е бил съставен за това, че  кранът не е ремонтиран, което от своя страна е било установено от протокола за извършени пробни манипулации.

Св. П.Д. потвърждава, че е присъствал на проверката, при която е бил извършен външен оглед на язовира и не е проверявана изправността на съоръженията.

Въз основа на съставения акт е издадено и атакуваното наказателно постановление, с което на ОБЩИНА ИХТИМАН, на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 1000,00 лева

От правна страна:

Съдът констатира съществени нарушения на процесуалните правила при съставянето на АУАН и издаването на НП, в нарушение на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН.

Както актосъставителят, така и наказващият орган е приел, че община Ихтиман е извършила нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3  от Закона за водите, като не е изпълнила дадено й задължително предписание да се извърши ремонт на спирателния кран, за да се осъществява безпроблемно пълно отваряне и затваряне в срок до 15.09.2017 г.

Във всички случаи, за да може дадено деяние да бъде квалифицирано като административно нарушение по смисъла на чл. 6 ЗАНН, то следва да е в противоречие  с предписанието на конкретна правна норма, регламентираща задължително правило за поведение за конкретния субект.

Съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3  от Закона за водите председателят на ДАМДТ или оправомощените от него длъжностни лица имат право да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното изпълнение.

Посоченият законов текст регламентира права и задължения на контролния орган при извършване на проверките на язовирните стени и/или съоръженията към тях, но не съдържа конкретно правило за поведение, което да е адресирано към собствениците на тези съоръжения, така че същото да може да бъде нарушено. Казано по друг начин, тъй като посоченият законов текст делегира права на контролните органи, няма как да бъде нарушен от собствениците на язовирите. Неправилната правна квалификация представлява съществено процесуално нарушение на чл. 42, т .5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 ЗАНН, доколкото засяга правото на защита на привлеченото към отговорност лице.

След като не е посочен надлежен състав на административно нарушение, за което община Ихтиман да е привлечена към административнонаказателна отговорност, то имуществената санкция е незаконосъобразно наложена, поради което настоящият състав приема, че атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено  без по същество да бъде обсъждано дали е извършено административно нарушение.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № НЯСС-105/16.02.2018 г. на ДАМТН, с което на ОБЩИНА ИХТИМАН, представлявана от кмета Калоян Ангелов Илиев за нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 1000,00 лева.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба по реда на АПК пред АС съд – София област, в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

Районен съдия:

                      /Р. Йорданова/