Решение по дело №1110/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 323
Дата: 11 юни 2021 г. (в сила от 1 юли 2021 г.)
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20197170701110
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

323

 

Плевен, 11.06.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен, втори състав, в открито съдебно заседание единадесети май две хиляди двадесет и първа година в състав:   

                                                           

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Господинов

                                                                             

при секретаря Бранимира Монова, като разгледа докладваното от съдия Господинов  административно дело № 1110 по описа  на Административен съд-Плевен за 2019 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Административното дело е образувано по жалба на ФК „Ювентус-95“- с. Малчика, Булстат *********, представлявано от А. А., с посочен съдебен адрес ***, подадена чрез адв. М.М. ***, против Решение № 662/12.09.2019 г. на Общински съвет /ОбС/- гр.Левски, касаещо незаконно според жалбоподателя увеличение на субсидията на ОФК ”Левски 2007”. 

Жалбоподателят твърди, че на посочената дата, час и място не е провеждано заседание на ОбС- гр. Левски, както и че преди приемане на оспореното решение не налице становище на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания към Община - Левски. С жалбата и допълненията към нея се излагат се доводи за допуснати от ответника нарушения на правилата на Наредба № 28 на ОбС - Левски при приемане на оспореното решение и в заключение се твърди, че същото е незаконосъобразно, прието при допуснати съществени нарушения на процедурните правила, както и че не е съответно на целта на закона, поради което се иска неговата отмяна. В уточняваща молба се сочи, че сумата е авансово преведена на този бенефициент, като е прикрито незаконосъобразно превеждане на сума в нарушение на бюджетната дисциплина. 

С жалбата е направено и искане да бъде спряно предварителното изпълнение на обжалваното решение на основание чл.166 от АПК.

С Определение № 675/13.05.2020 год. съдът е оставил без разглеждане искането за спиране предварителното изпълнение на обжалваното решение. Горното определение не е обжалвано и е влязло в законна сила.

От ответника по жалбата Общински съвет-Левски е депозирано становище с писмо вх. рег. № 5178/21.10.2019 год. /л.9/, че оспореното решение касае увеличаване субсидията на „ОФК Левски 2007“ гр. Левски за 2019 год., а не е за разпределение на средствата за спортни дейности на спортните клубове за 2019 год.

Ответникът е изложил становище и с писмо вх. рег. № 2606/03.06.2020 год. /л.50/ в което излага доводи, че  при първоначалното разпределение на средствата между спортните клубове не е била одобрена предложената субсидия по отношение „ОФК Левски 2007“ гр. Левски. Това е станало на следващо заседание с Решение № 591/06.03.2019 год. Твърди се, че ФК „Ювентус“ с. Малчика обжалва всяко решение на ОбС – Левски, свързано с финансиране на спортните клубове и по – конкретно свързаните с финансиране на „ОФК Левски 2007“ с мотива, че тези решения ги ощетяват и са незаконосъобразни. Излагат се доводи, че оспореното решение е постановено във връзка с постъпило искане от „ОФК Левски 2007“ за увеличаване на субсидията за 2019 год., същото е разгледано на две комисии- ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания и ПК по икономика, финанси, бюджет, които са дали положително становище за увеличение на субсидията. На базата на горното искане и дадените положителни становища ОбС е приел оспореното решение, което е в рамките на неговите правомощия при спазване правилата на Наредба № 28.

Заинтересованата страна „ОФК Левски 2007“ - гр. Левски, конституирана с протоколно определение от 30.06.2020 г. /л.107 – 108/, не е депозирала становище във връзка с подадената жалба.

В последното проведено съдебно заседание редовно уведоменият  по реда на чл.138, ал.2 АПК оспорващ не се представлява и не ангажира становище.

Ответникът Общински съвет-Левски, редовно уведомен, не се представлява.

Заинтересованата страна „ОФК Левски 2007“ - гр. Левски, редовно уведомена по реда на чл.138, ал.2 от АПК, не се представлява.

След обсъждане на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и съобразяване доводите на страните, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

На 11.11.2019 г. е подадено искане от Д.Д.Д. в качеството му на президент на „ОФК Левски 2007“ - гр. Левски, с което същият е поискал от ответника отпускане на средства за дейността на клуба за календарната 2019 год. С Решение № 582/28.02.2019 год. на ОбС – гр. Левски /л.95/.  Горното решение е прегласувано и с Решение № 591/06.03.2019 год. по отношение на „ОФК Левски 2007“ - гр. Левски е одобрена общинска субсидия за 2019 год. в размер на 59 000 лв.

На 06.08.2019 год. в Община Левски е постъпило искане  от В.П.П. – председател на УС на ОФК „Левски 2007“, гр. Левски с искане за отпускане на допълнителни средства за продължаване на състезателната си дейност в „А“ Областна група в размер на 29 200 лева, които да използва по предназначение съгласно приложен проектобюджет. /л.л.10 - 11/.

На л.12 от делото е представено Становище на ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания, подписано от председателя М.Т., в което е обективирано решение за даване на съгласие за увеличение субсидията на „ОФК Левски 2007“ - гр. Левски с 10 000 лв. за бюджетната 2019 год. На гърба на същия лист е представено Становище на ПК по икономика, финанси, бюджет със същото съдържание

На л. 13 по делото е представена покана с изх. № РД 08.00-1464 от 22.11.2019 г.  от председател на Общински съвет Левски за провеждане на заседание на Общински съвет  на 12.09.2019 г от 16.00 ч. с посочен дневен ред, в последната точка на който е отразено увеличаване на субсидията на „ОФК Левски 2007“ - гр. Левски.

На л.14 - 18 е приложен протокол № 72/12.09.2019 год., в който е отразено провеждането на заседание на ОбС по отразения в посочената по- горе покана дневен ред, в което заседание са взели участие всички общински съветници. В този протокол е обективирано оспореното решение /л.17/, обаче при посочени участващи в заседанието 21 общински съветници, решението е гласувано със „за“ от 12, против са били трима и няма въздържали се, поради което не е ясно каква е била позицията на шестима от съветниците, които би следвало да са присъствали при гласуването. От ответника е представен присъствен лист от проведеното заседание /л.117/, както и списък за поименно гласуване /л.118/.

По делото е приобщена Наредба № 28 на ОбС за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в община Левски /л.л.86 - 89/ и правилник  за организацията и дейността на Общински съвет – Левски, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2015 – 2019 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

 С оспореното решение фактически се изменя прието по-рано Решение на Общински съвет - Левски за разпределение на средствата за спортни дейности на спортните клубове за 2019 г., в частта му относно ОФК ”Левски 2007”. Същото решение представлява индивидуален административен акт, тъй като представлява изрично волеизявление на административен орган, с което се създават и засягат права на организации, включително на жалбоподателя. С първоначалното решение се определя конкретния размер на общински парични средства, които получават спортните организации на територията на общината, заявили нуждата от финансиране. Тази дейност се извършва на основание чл. 133, ал. 2 от Закона за физическото възпитание и спорт и издадената в съответствие с чл. 133, ал. 4 от този закон Наредба № 28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в община Левски, приета от ОбС Левски. Обстоятелството, че в закона е посочено, че общините могат да извършват такава дейност означава, че тяхна е преценката дали да подпомагат финансово местните спортни организации или не. След като обаче е взето такова решение за финансово подпомагане и общински парични средства са предназначени за това финансиране, определянето на организациите, които получават парични средства и определянето на размера на тези средства се извършва с решение на Общинския съвет, което пряко създава и засяга права и интереси на въпросните спортни организации и в този смисъл представлява индивидуален административен акт. По тези съображения съдът намира, че жалбата е допустима. По делото не е представено доказателство за начина и датата, на която е публично оповестено или е съобщено на жалбоподателя процесното решение, поради което съдът приема, че жалбата, подадена на 30.09.2019 година, е подадена в срока по чл. 140, ал. 1 от АПК.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съдът намира, че така приетото решение е незаконосъобразно, тъй като е прието при съществени нарушения на административно-производствените правила, несъответствие с материалния закон и липса на мотиви.

Редът за отпускане на финансово подпомагане на спортни клубове на територията на Община Левски е регламентиран в Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието  на спорта за всички в Община Левски. Съгласно Наредбата средствата се отпускат еднократно при подадено заявление до 15 януари на съответната година  - чл. 13, ал. 2 от Наредбата при подаване на документи по чл.8, ал.1, т.1-14.

Съгласно чл.10, ал.1 от Наредба № 28, Общински съвет Левски определя размера на годишната финансова помощ за дейността на спортните клубове и развитието на спорта за всички с приемането на бюджета на Община Левски. Според  ал.2 на същата норма, средствата по ал.1 се разпределят от постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС - Левски с участието на ресорния зам.кмет и експерт от общ.администрация-Дирекция „БФС”, като след разглеждане и оценяване на постъпилите молби се изготвя списък на одобрените спортни клубове и размера на разпределените им финансови средства за текущата година, който се предоставя на Общински съвет за одобрение с протокол от проведено заседание (ал.3). Съгласно чл.14, ал.2 от Наредба № 28, всеки клуб има право да получи финансова помощ в размер на одобрената за подпомагане сума от проектобюджета на клуба, съобразена и с критериите посочени в наредбата. Според чл.18, ал.1 от същата, спортните организации, получили финансова помощ по реда на тази наредба, разходват средствата по предназначение, отчитат и доказват пред Община Левски целесъобразността на изразходваните през годината средства.

Предвид горното се налага извода, че за допълнително определяне на финансова субсидия по реда на Наредба№ 28 трябва да има решение на постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС - Левски с участието на ресорния зам.кмет и експерт от общ.администрация - Дирекция „БФС”, което да е предложено на Общински съвет Левски. По делото е представено Становище на ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания, подписано от председателя М.Т., в което е обективирано решение за даване на съгласие за увеличение субсидията на „ОФК Левски 2007“ - гр. Левски с 10 000 лв. за бюджетната 2019 год. Горното становище обаче е без дата, от която да е видно кога е проведено заседанието на комисията и не е отразено в какъв състав е заседавала тя, поради което не може да се направи извод за спазване изискването на чл.10, ал.2 от Наредбата за участие на ресорния зам.кмет и експерт от общ.администрация-Дирекция „БФС”. Няма доказателства за спазване правилата на чл.27, ал.2 от Правилника за дейността на ОбС –Левски, свързани със сроковете за обявяване на дневния ред за заседанието на комисията. Не са изложени и каквито и да е мотиви, свързани с подаденото искане от представляващия спортния клуб и приложенията към него, от които да е видно какви са съображенията на комисията, свързани с основателността и размера на допълнителната субсидия, която се предлага да бъде отпусната, още повече имайки предвид, че е поискана такава в размер на 29 000 лв., а съгласието, изразено от комисията е за 10 000 лв.

Освен това ответникът, чиято е тежестта на доказване в настоящето производство, не е представил доказателства, от които може да се направи извод за спазване процедурата по свикване на заседанието на Общински съвет Левски, на което е взето оспореното решение. С оглед правилата на публично достъпния  сайта на Община Левски Правилник за  дейността и организацията на Общински съвет – Левски, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2015 – 2019 година, заседание на общински съвет се свиква по реда на чл. 42 и сл. вр. чл. 12 от Правилника, като председател на Общински съвет уведомява писмено общинските съветници и други лица най-малко 5 дни преди провеждане на заседанието, като предоставя материали, дневен ред и проектът за дневен ред се оповестява публично. В случая за приложена Покана № РД 08.00-1464 от 22.11.2019 г. от председател на Общински съвет Левски за провеждане на заседание на Общински съвет на 12.09.2019 г от 16.00 ч. няма данни да е оповестена публично, т.е. да е публикувана на сайта на Община Левски, по който начин е следвало да бъде оповестен и дневния ред за провеждане на заседанието, респективно няма доказателства общинските съветници и заинтересованите лица да са уведомени писмено в изискуемия от правилника срок преди провеждане на заседанието. Това е ограничило възможността на заинтересованите страни да изразят становище във връзка с решенията, които са гласувани, вкл. и спорното. Освен това съдът счита, че с оглед разпоредбите на чл.10, ал.1 и ал.2 от Наредба № 28 и след като вече са били гласувани размерът на годишната финансова помощ за дейността на спортните клубове и развитието на спорта за всички с приемането на бюджета за 2019 год., както и решенията, с които са предоставени еднократните финансови помощи на съответните спортни клубове, то предоставянето на допълнително финансиране следва да се предхожда от решение на ОбС за изменение на вече приетия бюджет за 2019 год. в частта му, касаеща средствата за издръжка на спортни клубове и спортни дейности, а съгласно чл. 34 от Наредба № 7 за условията и реда за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на община Левски проектът на бюджет на общината се разглежда и приема по реда, определен в Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Левски, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация т.е. при актуализацията на бюджета следва да се спазват изискванията за публикуване на покана и дневен ред, което в случая това не е сторено.

Наред с изложеното дотук следва да се посочи, че в процесното решение не са изложени мотиви. Такива липсват и в решенията на двете постоянни комисии, дали съгласие за увеличаване субсидията на „ОФК Левски 2007“ – гр.Левски, поради което е невъзможна проверка съответствието на оспорения АА с материалния закон.

Ето защо съдът счита, че оспореното решението, макар и да е взето от компетентен орган и в изискуемата от закона писмена форма, при съответен кворум и мнозинство, е постановено при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, не е мотивирано и следва да се отмени.

Воден от горното и на основание чл. 172 , ал. 2, предл. второ от АПК,  Административен съд-Плевен,

 

РЕШИ:

 

    ОТМЕНЯ Решение № 662/12.09.2019 г. на Общински съвет /ОбС/- гр.Левски за увеличаване субсидията на „ОФК Левски 2007“ – гр. Левски за бюджетната 2019 год. с 10 000 /десет хиляди/ лв.

     Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-срок от съобщаването на страните.

 

 

                                                                           СЪДИЯ :