Р Е Ш Е Н И Е
№230.
град Пловдив, 07.02.2023 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХІ
к.с., в открито заседание на осемнадесети
януари през две хиляди двадесет и трета година,
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МАРИАНА ШОТЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ЙОРДАН РУСЕВ
при
секретаря ХРИСТИНА НИКОЛОВА и участието на прокурора КАЛОЯН ДИМИТРОВ като разгледа
докладваното от съдия Ангелов касационно АНД № 2798 по описа за 2022
година и за да се произнесе, взе предвид
следното :
Производството е по реда на глава XII от АПК.
Делото е образувано по касационната жалба от Т.А.Ч., с ЕГН **********,
против РЕШЕНИЕ № 1822 от 23.09.2022 г. по Административно наказателно дело № 2245
по описа за 2022 година на Районен съд Пловдив, с което е потвърден Електронен
фиш серия К № 4118453, издаден от ОД на МВР Пловдив, с който се налага глоба от
50 /петдесет/ лева за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189,
ал.4, вр. с чл. 182, ал.1, т.2 от ЗДвП на Т.А.Ч..
Жалбоподателят счита, че така постановеното
решение от състав на Районния Съд е незаконосъобразно, като от изложените
доводи може да се направи извод, че се релевират касационни основания по
смисъла на чл.348 от НПК, а именно неправилно приложение на материалния закон,
поради което моли решението и електронния фиш да бъдат отменени.
В
съдебното заседание - Т.А.Ч. не се явява, не
се представлява.
Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР Пловдив не се представлява.
Представителят на Окръжна Прокуратура –
Пловдив дава заключение за
неоснователност на така подадената касационна жалба.
Пловдивският административен Съд – двадесет и
първи състав, след като разгледа по
отделно и съвкупност наведените с жалбата касационни основания, намира
касационната жалба за допустима и основателна по същество, поради следното:
Настоящият съдебен състав установи, че с оспорения,
издаден от ОД на МВР Пловдив ЕФ, серия К
№ 4118453 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство или система на 18.07.2020г. в 10,39 часа, в град Пловдив,
при максимално разрешена скорост за движение
50 км/ч, с отчетен толеранс - 3 км/ч в полза на водача, Т.Ч. водач на
МПС лек автомобил „Мерцедес Ц 180“, с рег.№ ******** е бил санкциониран на
основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182 ал.1, т.2 ЗДвП, като му е наложено
административно наказание „Глоба“ в размер на 50 лева за това, че управлява МПС
със скорост от 62 км/ч, при максимално разрешена скорост от 50 км/ч нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.
За да обоснове крайния си извод за законосъобразност
на атакувания ЕФ, състав на Районния съд е приел, че са налице
материалноправните предпоставки за издаване на ЕФ.
Районният съд е
постановил неправилен съдебен акт.
Съгласно чл. 39
ал. 2 ЗАНН : „За маловажни случаи на административни нарушения, установени при
извършването им, когато това е предвидено в закон или указ, овластените
контролни органи могат да налагат на местонарушението глоби в размер от 10 до
50 лв. За наложената глоба се издава фиш, който съдържа данни за самоличността
на контролния орган и на нарушителя, мястото и времето на нарушението,
нарушените разпоредби и размера на глобата. Фишът се подписва от контролния
орган и от нарушителя, че е съгласен да плати глобата, и се изпраща на
финансовия орган на съответната общинска администрация за изпълнение. На
нарушителя се дава препис, за да може да заплати доброволно глобата.“.
Според чл. 39 ал. 4 ЗАНН – „За случаи на
административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или
система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в
закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над
необжалваемия минимум по ал. 2, за което се издава електронен фиш.“. Без
съмнение електронният фиш и фишът по чл. 39 ал. 2 ЗАНН са различни по правното
си естество и последици документи, обективиращи различни волеизявления. За
разлика от електронния фиш, фишът по чл.39 ал.2 ЗАНН не е електронно изявление
и за да породи целените правни последици е необходимо да съдържа две
волеизявления - първото е писмено обективирано изявление на овластения
контролен орган, удостоверено със саморъчният му подпис, относно неговите
констатациите за самоличността на нарушителя, мястото и времето на нарушението,
извода му за нарушените материални правила за поведение и разпореждането му за
налагане на конкретното административно наказание глоба в размер от 10 до 50
лв., а второто е писмено обективирано и удостоверено със саморъчен подпис
волеизявление на нарушителя, с което възприема фактическите констатации на
контролния орган относно извършеното административно нарушение, приема правната
квалификация на деянието и се съгласява да заплати размера на наложената глоба.
Именно второто волеизявление във фиша по чл. 39 ал. 2 ЗАНН придава статуса на
"необжалваемост" на наложеното с него наказание, а не обявяването на
разпоредбата на чл. 189 ал. 13 ЗДв.П за противоконституционна.
Аргумент за това, че правилото на чл. 39 ал. 4 ЗАНН не се прилага в случаите по
чл. 189 ал. 4 ЗДв.П поради това, че първо посочената норма е обща, последно
посочената е специална, не следва да бъде споделен като основателен. В тази
насока се съобрази, че и двете разпоредби са приети с един и същ нормативен акт
- ЗИД на ЗДв.П /обн. ДВ, бр. 10 от 1.02.2011г./ - нормата на чл. 189 ал. 4
ЗДв.П е приета с § 8 от ЗИД на ЗДвП /обн. ДВ, бр. 10 от 1.02.2011г./, а тази
на чл. 39 ал. 4 ЗАНН, с § 10 от ПЗР на
ЗИД на ЗДвП /обн. ДВ, бр. 10 от 1.02.2011г./. Ако законодателят е искал да
изключи прилагането на чл. 39 ал. 4 ЗАНН
в хипотезите по чл. 189 ал. 4 ЗДв.П, то несъмнено би указал това, каквото
указание отсъства. Включително, нормите на
чл. 39 ал. 4 и чл. 85а ЗАНН / Нов - ДВ, бр. 10 от 2011 г.) Доколкото в
този закон няма особени правила за административнонаказателния процес при
нарушения, установени с техническо средство или система съгласно чл. 39, ал. 4,
се прилагат разпоредбите на Закона за движението по пътищата./ са приети и
обнародвани с изменението и допълнението на ЗДвП, направено с бр. 10 от 2011г.
на ДВ, с което изменение се въвежда и институтът на "електронния
фиш", респ. и самата норма на чл. 189 ал. 4 ЗДв.П. След посоченото основно
изменение в ЗДв.П, като с него са изменени и други закони, вкл. и ЗАНН, въпреки
последвали други изменения в ЗДв.П,
цитираните норми в ЗАНН не са били променяни, вкл. и при последната
голяма промяна в ЗАНН, приета с ДВ бр. 109/2020г. в сила от 23.12.2021г. В този
смисъл следва да се приеме за необосновано твърдението, че нормите на чл. 39 ал. 4 и чл. 85а ЗАНН са общи по
отношение нормата на чл. 189 ал. 4 ЗДв.П. Самият ЗИД на ЗДв.П сочи, че
правилата от него вкл. чл. 189 ал. 4, се
прилагат, доколкото ЗАНН не сочи нещо друго с нормите си и особено тази на чл. 39
ал. 4, която е изрично посочена.
С оглед изложеното, са налице касационните основания
по чл.348 ал.1, т.1 и т.2 НПК, а атакуваното решение на районния съд като
несъответстващо на материалния закон следва да бъде отменено, а ведно с него и
ЕФ.
По отношение на претенцията за заплащане на разноски
за възнаграждение за един адвокат, съдът
намира същото за основателно, като са представени доказателства за платено адвокатско
възнаграждение в размер на 100 лв. пред Районен съд.
Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе,
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ХХI състав,
Р Е Ш
И
ОТМЕНЯ
РЕШЕНИЕ № 1822 от 23.09.2022 г. по
Административно наказателно дело № 2245 по описа за 2022 година на Районен съд
Пловдив
КАТО
ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ
Електронен фиш серия К № 4118453, издаден от ОД на МВР Пловдив, с който се
налага глоба от 50 /петдесет/ лева за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, на
основание чл.189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.1, т.2 от ЗДвП на Т.А.Ч., с ЕГН **********.***,
да заплати на Т.А.Ч., с ЕГН **********,
сумата от 100лв. /сто лева/ за адвокатско
възнаграждение.
Решението е
оконачателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:
Особено мнение на съдия Мариана Шотева, по касационно
АНД № 2798 по описа за 2022 година на Административен съд Пловдив:
Може да се издава ЕФ за глоба до 50 лв., като аргумент
в тази насока може да бъде почерпен и от разпоредбата на чл.189, ал.13 /отм./
от ЗдвП. От друга страна следва да се
отбележи, че няма никаква логика за „по-леките случаи“ на нарушения от вида на
процесното да се прилага утежнената процедура по установяване на нарушението и
налагане на наказанието /съставяне на АУАН и издаване на НП/, която процедура
се прилага при „най-тежките“ нарушения от този вид, при които се предвижда и
лишаване от правоуправление. На следващо място - да се направи абсолютен извод,
че нарушенията за превишена скорост, за които се предвижда наказание „глоба“ до
50 лв. са винаги „маловажни“, означава да се приеме, че законодателят е дал
възможност на всеки водач веднъж годишно да извършва административно нарушение
от този вид без да бъде санкциониран, по аргумент от чл.28 от ЗАНН, което е
абсурдно като разсъждение. Що се отнася до „необжалваем минимум“, такъв отдавна не съществува, още повече че чл.59,
ал.3 от ЗАНН /отм./ е предвиждал необжалваем минимум от 10 лв., а не от 50 лв.,
поради което и по-подробен анализ на тази практика е абсолютно ненужен. Намирам необходимо да отбележа също, че ЗДвП се явява специален закон по отношение на
ЗАНН, съответно съдържа собствени специални разпоредби по отношение на
санкционирането с фиш, ЕФ и с НП, както и на понятието „маловажно“. Съгласно §
6, т.32 от ДР на ЗДвП "Маловажно" е нарушението, което, макар и с
незначителни отклонения от нормативно предписаното поведение на участника в
движението, при друга пътна обстановка би могло да доведе до настъпване на
пътнотранспортно произшествие.“ Чл.182
от ЗДвП не предвижда санкции за превишение на скоростта от 1 до 9 km/h, а
настоящият състав на съда приема, че всички наказуеми превишения по чл.182 от ЗДвП не са маловажни, още повече че
всяко от тях при друга пътна обстановка би могло да доведе и до настъпване на
пътнотранспортно произшествие, като сочи специалната разпоредба.
СЪДИЯ:……………………….
/Мариана Шотева/