Решение по дело №2910/2024 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 251
Дата: 9 юни 2025 г. (в сила от 2 юли 2025 г.)
Съдия: Христо Ангелов
Дело: 20245530202910
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 октомври 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 251
гр. Стара Загора, 09.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, V-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети март през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Христо Ангелов
при участието на секретаря Веселина Н. С.
като разгледа докладваното от Христо Ангелов Административно
наказателно дело № 20245530202910 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на "**********" ЕООД, гр.**********, чрез
адв.А.С. – АК – Стара Загора против Наказателно постановление №
********** от 27.08.2024г. на Началника на Областен отдел "Автомобилна
администрация", гр. Стара Загора, с което на основание чл.104, ал.7,
предл.последно от Закона за автомобилните превози е наложено наказание
„имуществена санкция“ в размер на 2000 /две хиляди/ лева – за извършено
нарушение по чл.91в, предл.2, т.1 от Закона за автомобилните превози.
В жалбата се твърди, че НП е незаконосъобразно и като такова следва да
бъде отменено. Сочат се съображения в тази връзка. В съдебно заседание чрез
адв.А.С. – АК – Стара Загора, дружеството-жалбоподател излага подробни
съображения във връзка със събраните в хода на съдебното следствие
доказателства.
В съдебно заседание въззиваемата страна моли съда да потвърди
обжалваното наказателно постановление, тъй като счита, че подадената жалба
е неоснователна.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери
изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление,
1
намери за установено следното:
Жалбата е допустима като подадена в срок и от надлежна страна,
наказано лице, срещу акт подлежащ на съдебен контрол.
С обжалваното Наказателно постановление на жалбоподателя
„**********“ ЕООД, гр. **********, на основание чл.104, ал.7, предл.
последно от Закона за автомобилните превози е наложено административно
наказание „имуществена санкция“ в размер на 2 000 лева, за нарушение на
чл.91в, пр.2, т.1 от Закона за автомобилните превози, за това, че на 29.07.2024г.
в Областен отдел „Автомобилна администрация“, гр. Стара Загора, с адрес:
гр. Стара Загора, кв. Индустриален, п.к.166, при извършване на комплексна
проверка на дейността на предприятието, лицензираният превозвач
„**********“ ЕООД, гр. **********, притежаващ лиценз за превоз на товари
на територията на Република България с № 09067, валиден до 16.05.2027г., не
представил при поискване за проверка съхранената информация / тахографски
листи / изисканата по т.3.4 от Известие № ********** от 17.06.2024г. на
водача Г. А. Т. с ЕГН **********, управлявал оборудвано с аналогов тахограф
МПС марка Ивеко от кат.N2 на дата 29.05.2024г., видно от представен списък
от превозвача дневник за предпътни технически прегледи.
НП е издадено въз основа на АУАН № ********** от 06.08.2024г.,
съставен от инспектор при Областен отдел „Автомобилна администрация“, гр.
Стара Загора и връчен на същата дата на М. Щ. Я. - упълномощено лице
съгласно пълномощно с рег. № **********/01.08.2024г. по описа на Нотариус
Николай Калчев, вписан под № 700 в регистъра на Нотариалната камара.
По делото бе представено Известие с рег. № **********/17.06.2024г. по
описа на Областен отдел „Автомобилна администрация“, гр. Стара Загора, от
което е видно, че на управителя на „**********“ ЕООД, гр. ********** е
указано в 7-дневен срок от получаване на известието да се яви в Областния
отдел „Автомобилна администрация“, гр. Стара Загора, кв. Индустриален със
следните документи за извършване на комплексна проверка, във връзка с
дейността си на превозвач - т. 3.4. тахографски листове - оригинал, както и
съхранени и архивирани данни от дигиталните тахографи и картите на
водачите с цифрово криптиран подпис в DDD-формат за проверявания период
- 01.07.2023г. - 01.06.2024г.
Видно от приложеното известие -в него не се съдържат данни относно
2
това - кой, кога и на кого го е връчил. В проведеното с.з. по делото на
04.02.2025г. на административнонаказващия орган /участващ лично в с.з./ по
негова молба бе дадена възможност да представи всички документи относно
връчването на Известие с рег. № **********/17.06.2024г. по описа на
Областен отдел „Автомобилна администрация“, гр. Стара Загора. По делото
бяха представени единствено заверени копия от извлечения от
кореспонденцията между Областен отдел „Автомобилна администрация“, гр.
Стара Загора и „**********“ ЕООД, но не и документи относно получаването
/ надлежно връчване / на Известие с рег. № **********/17.06.2024г. по описа
на Областен отдел „Автомобилна администрация“, гр. Стара Загора.
С оглед изясняване на обстоятелствата по делото, в хода на съдебното
следствие бяха разпитани в качеството на свидетели К. Д. И., Д. И. З. и В. Н.
Н.. От техните показания се установява, че на 06.08.2024г. завършили
комплексната проверка на превозвача „**********“ ЕООД, гр. **********, за
което бил съставен Констативен протокол и 55 бр. актове за установяване на
административни нарушения, тъй като дружеството не предоставило цялата
изискана информация. Свидетелите заявяват, че не знаят дали изисканата
информация е била съхранена или не. Не била извършена допълнителна
проверка в тази връзка.
Съдът намира, че в хода на административнонаказателното
производство е допуснато съществено процесуално нарушение, налагащо
отмяна на обжалваното Наказателно постановление. При описанието на
нарушението – и в АУАН и в самото НП, актосъставителят и наказващият
орган не са посочили датата на извършване на нарушението. Посочили са само
датата на установяването му - 29.07.2024г., когато е извършена комплексната
проверка на превозвача „**********“ ЕООД, гр. ********** в Областен отдел
„Автомобилна администрация“, гр. Стара Загора.
От събраните в хода на съдебното следствие доказателства се
установява, че известие с рег. № **********/17.06.2024г. по описа на
Областен отдел „Автомобилна администрация“, гр. Стара Загора не е
надлежно връчено на проверяваното дружество. Това известие е станало
достояние на представители на санкционираното дружество, за което
свидетелства представената кореспонденция по електронна поща, но не е ясно
кога и как същото е връчено на дружеството за да може да се направи извод
3
дали връчването е надлежно.
Казано по друг начин - по делото липсват доказателства, относно начина
на изпращане на известието и по-конкретно, начинът на получаването му от
страна на представител на санкционираното дружество. Тези обстоятелства не
се установиха и от показанията на актосъставителя и свидетелите по делото.
Ето защо съдът приема, че дружеството жалбоподател не е било надлежно
уведомено за извършваната проверка и по делото няма данни от същото да са
били изискани документите, предмет на нарушението.
От друга страна, непосочване на датата на получаване на Известие №
**********/17.06.2024 г. и неустановяване на обстоятелства относно тази
дата, лишават съда от възможност за преценка дали посочената в
наказателното постановление дата на извършване на нарушението -
29.07.2024г. е действително датата на извършване на нарушението. Спорно е
дори да се приеме, че това е датата на неговото установяване. Вярно е, че
върху приложения по делото констативен протокол е записано, че проверката
е извършена в присъствието на упълномощено от дружеството жалбоподател
лице на 29.07.2024 г., но същият е изведен с регистрационен индекс
********** от 29.07.2024г. и срещу подписа на пълномощника на
дружеството е записана същата дата - 29.07.2024г. На тази дата е съставен и
Актът за установяване на административно нарушение.
В тази връзка съдът намира, че не са налице доказателства нито за
връчването на Известие № **********/17.06.2024г., с което на дружеството е
даден седемдневен срок за представяне на исканите документи, нито поради
каква причина административнонаказващият орган е приел, именно,
29.07.2024г. за датата на извършване на нарушението. Така, от една страна
осъществяването на изпълнителното деяние на разглежданото нарушение от
дружеството - жалбоподател, се явява изцяло недоказано, а от друга страна е
налице и формално нарушение на разпоредбите на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН,
относно посочване точната дата на извършеното нарушение.
Отделно от изложеното съдът намира, че посоченото в
обстоятелствената част на обжалваното НП, изпълнително деяние не е
конкретизирано в достатъчна степен. Съгласно разпоредбата на чл.104, ал.7 от
Закона за автомобилните превози, на административно наказване подлежи
превозвач или лице по чл. 12б, ал.1 от същия закон, което не съхранява
4
тахографските листа, разпечатките и извлечените данни от дигиталния
тахограф или картата на водача за период 365 дни или отказва да ги
предостави за проверка от контролните органи. Както е видно от цитираната
разпоредба - в случая са налице две различни изпълнителни деяния на два
отделни фактически състава на административно нарушение. От изложените
обстоятелства не се изяснява дали непредставянето на документите от страна
на дружеството-жалбоподател се дължи на несъхранение на такива или е
налице отказ от страна същото дружество да ги представи. Действително, при
посочване на нарушената законова разпоредба е отбелязано и конкретното
предложение на нормативния текст, но предвид строго формалния характер
на административнонаказателното производство е необходимо да е налице
пълен идентитет между фактическото и цифровото изражение на извършеното
административно нарушение, какъвто в настоящият случай липсва.
Поради изложените мотиви, обжалваното наказателно постановление се
явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.
За пълнота следва да се посочи и следното: Неоснователни са
възраженията на жалбоподателя, че обжалваното наказателно постановление е
издадено при липса на компетентност. От представената заповед № РД-08-
107/29.02.2024г. на министъра на транспорта и съобщенията е видно, че
началникът на Областния отдел „Автомобилна администрация“, гр. Стара
Загора е упълномощен да издава наказателни постановления за нарушения на
Закона за автомобилните превози, каквото е обжалваното.
На второ място, неоснователни са възраженията на жалбоподателя, че
правото му на защита е нарушено, тъй като всички 55 броя актове за
установяване на административни нарушения не били съставени в
присъствието на неговия пълномощник и били връчени в един ден, в рамките
на час и половина. В тази връзка следва да бъде отбележи, че с връчването на
актовете на пълномощник на „**********“ ЕООД, гр. ********** е охранена
възможността дружеството да се запознае с тяхното съдържание, да подаде
писмено възражение срещу тях и съответно да обжалва издадените въз основа
на тях наказателни постановления.
Във връзка с четливостта на АУАН, дружеството - жалбоподател е имало
право, ако не разчита почерка на актосъставителя, да подаде възражение в
предоставения му в чл.44 ал.1 от ЗАНН, 7-дневен срок и да поиска да му бъде
5
посочено точното му съдържание. Това не е сторено. Отделно от това, още на
29.07.2024г. пълномощникът на „**********“ ЕООД, гр. **********, на
когото са връчени въпросните актове, е бил запознат с констатациите на
проверяващите органи, в т.ч. и с изготвения протокол от проверката, а от
друга страна, следва да се отбележи, че действително става въпрос за 55
нарушения, но те са еднотипни- по няколко текста от Закона за автомобилните
превози, които касаят различни автомобили и водачи. Поради това и няма
пречка да бъдат връчени в по - кратки срокове.
Неоснователни са възраженията на жалбоподателя, че е налице
вътрешно противоречие между описаното в АУАН и НП нарушение, неговата
правна квалификация и посочената от наказващия орган санкционна
разпоредба. в случая е налице пълно съответствие като и актосъставителят, и
наказващият орган са посочили, че „**********“ ЕООД, гр. ********** не
представя при поискване за проверка съхранената информация записана в
паметта на дигиталния тахограф, с който е оборудваното конкретното МПС.
С оглед изхода на делото и направеното жалбоподателя искане за
присъждане на разноски, Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация“ следва да бъде осъдена да заплати на „**********“ ЕООД,
гр. ********** сумата от 600 лв., представляваща направени в настоящото
производство разноски за адвокатско възнаграждение за изготвяне на жалбата
и процесуално представителство.
Воден от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ********** от 27.08.2024г. на
Началника на Областен отдел "Автомобилна администрация", гр. Стара
Загора, с което на основание чл.104, ал.7, предл.последно от Закона за
автомобилните превози на „**********“ ЕООД – гр.**********, обл.Стара
Загора, ЕИК **********, е наложено наказание „имуществена санкция“ в
размер на 2000 /две хиляди/ лева – за извършено нарушение по чл.91в,
предл.2, т.1 от Закона за автомобилните превози.
ОСЪЖДА Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" да
заплати да заплати на „**********“ ЕООД – гр.**********, обл.Стара Загора,
ЕИК **********, сумата в размер на 600 /шестстотин/ лева, представляваща
6
направени разноски за адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/
дневен срок от съобщението му пред Административен Съд - Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
7