Решение по дело №630/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 декември 2020 г. (в сила от 9 декември 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700630
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 545

гр. Перник, 09.12.2020 г.

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

Административен съд-Перник, в открито съдебно заседание на двадесет и седми ноември през две хиляди и двадесета година, в състав:

СЪДИЯ: Слава Георгиева

При секретаря Е.В., като разгледа административно дело № 630/2020г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 211 от ЗМВР.

Образувано е по жалба, подадена от Н.Г.Х.,*** против Заповед № 313з-1346/17.07.2020г., издадена от Директора на ОД на МВР–Перник. Със заповедта е наложено на жалбоподателя дисциплинарно наказание "Писмено предупреждение" за срок от четири месеца, считано от датата на връчване на заповедта.

В жалбата се излагат съображения, че заповедта е издадена в нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Иска се отмяната й като незаконосъобразна и  присъждане на разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят поддържа жалбата. Моли съда да отмени оспорената заповед.

Ответникът по жалбата-Директор на ОД на МВР-Перник, чрез юк. З. В.*** изразява становище за неоснователност на оспорването. Моли съда да отхвърли жалбата.

Административен съд–Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят заема длъжност младши инспектор, младши автоконтрольор в група "Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност" в сектор “Пътна полиция” към отдел “Охранителна полиция” при ОД на МВР-Перник.

С доклад рег. № 4575р-797/24.03.2020г. относно извършване на проверки по изнесени данни в ДЗ рег. № 3286р-533/06.01.2020г. и писма рег. № 3286р-4971/30.01.2020г., № 3286р-5612/03.02.2020г. и № 3286р-5955/05.02.2020г. на ГД”НП” за неправомерни действия на държавни служители от СДВР и ОД на МВР във връзка с допуснати нарушения на ЗДвП е уведомен министъра на вътрешните работи и е направено предложение директорите на СДВР/ОДМВР да предприемат конкретни действия, с които да прекратят практиката по неправомерно издаване на глоби с фиш.

С докладна записка рег. № 313р-4957/15.04.2020г. началникът на отдел "ОП" при ОД на МВР Перник е уведомил директора, относно постъпил доклад на дирекция "Инспекторат" МВР за извършени неправомерни действия на служители на ОД на МВР-Перник и е предложил да бъде проведено дисциплинарно производство, като се назначи комисия, която да изясни постъпилите данни и да установи извършителите на дисциплинарните нарушения.

Със заповед № 313з-745/16.04.2020г. директорът на ОД на МВР- Перник е назначил комисия, която да извърши пълна и задълбочена проверка на обстоятелствата, изнесени в доклад на дирекция "Инспекторат" към МВР с рег. № 4574р-797/24.03.2020г. и да изготви писмена справка, която да бъде докладвана до 15.05.2020г.

С предложение УРИ 313р-6033/12.05.2020г. председателят на назначената по–горе комисия е уведомил директора на ОД на МВР- Перник, че определеният срок следва да бъде продължен до 29.05.2020г.. С резолюция на директора от 11.05.2020г. срокът е продължен.

В хода на проверката жалбоподателят е дал обяснение с № 1158р-4043/11.05.2020г..

Със справка рег. № 313р-6780/28.05.2020 г., в т. 22 назначената комисия е посочила, че младши инспектор Н.Г.Х. е издал фишове, както следва

1. фиш серия GT № 211969/08.01.2020г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 3 от ЗДвП в размер на 20 лв.;

2. фиш серия GT № 211971/08.01.2020г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 3 от ЗДвП в размер на 20 лв.;

3. фиш серия GT № 211972/08.01.2020г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 3 от ЗДвП в размер на 20 лв.;

4. фиш серия GT № 211974/12.01.2020г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 3 от ЗДвП в размер на 20 лв.;

5. фиш серия GT № 211981/20.01.2020г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 3 от ЗДвП в размер на 20 лв..

Посочено е, че за нарушенията е предвидено отнемане на контролни точки и не следва да се налага глоба с фиш. Посочено е, че въвеждането на фиша в АИС АНД е извършено лично от издателя му.

Комисията е предложила на служителя да бъде наложено дисциплинарно наказание "писмено предупреждение" за срок от 3 до 6 месеца, поради пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност на основание чл. 199, т. 5 от ЗМВР, във връзка с Инструкция № 8121з-749/20.11.2014г. за реда и организация за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение. Жалбоподателят се е запознал с изготвената справка на 09.06.2020 г. в 13. 30 ч., което е отбелязано собственоръчно.

С покана за даване на писмени обяснения рег. № 313р-8326/01.07.2020г., директорът на ОД на МВР-Перник е поканил жалбоподателя в срок до 24 часа да даде писмени обяснения. Поканата е връчена на 06.07.2020г., в 09.05 часа.

В определения срок жалбоподателят не е представил обяснения, видно от нарочно съставен протокол.

Със заповед № 313з-1346/17.07.2020г. Директорът на ОД на МВР-Перник е приел, че на Х. следва да се наложи дисциплинарно наказание "писмено предупреждение" за срок от 4 месеца на основание чл. 194, ал. 2, т. 2, чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 5 и ал. 2 и чл. 204, т. 3 от ЗМВР, за това, че за периода от 08.01.2020г. до 20.01.2020г. не е изпълнил служебните си задължения като е съставил посочените по-горе фишове, вместо да издаде актове за установяване на административни нарушения.

Дисциплинарно наказващият орган е приел, че описаните деяния представляват пропуск в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност по контрол на пътното движение, с което жалбоподателят е нарушил задължението си, произтичащо от длъжностната му характеристика, утвърдена със заповед № 3286р-19539/11.11.2015г. да познава основните нормативни документи, свързани с дейността на полицията, да познава ЗДвП и издадените въз основа на него подзаконови норми.  Нарушението е квалифицирано по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР – неизпълнение на служебните задължения.

Заповедта е връчена лично на младши автоконтрольор Н.Х. на 21.09.2020г. Срещу нея е подадена жалба вх. № 313000-9893/05.10.2020г. по регистъра на ОД на МВР–Перник.

В хода на съдебното дирене не са събирани доказателства. С оглед на това фактическата обстановка се възприе от документите в административната преписка, приети като годни доказателства по делото.

         При така установените факти, настоящият състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито законни права и интереси са засегнати от оспорения акт, против заповед, подлежаща на основание чл. 211 от ЗМВР на пряк съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

Оспорената заповед за налагане на дисциплинарно наказание е валиден административен акт, тъй като е издадена от компетентен орган по см. на чл. 204 от ЗМВР, в предвидената от закона писмена форма. Съгласно чл. 204 от ЗМВР дисциплинарното наказание "писмено предупреждение" се налага от ръководителя на структурата по чл. 37. В конкретния случай това е Директорът на ОД на МВР-Перник, по силата на чл. 204, т. 3 във връзка с чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗМВР. С оглед на това заповедта е издадена от компетентен орган. Дисциплинарната отговорност е реализирана в сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР-не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Не се налага отмяна на заповедта в условията на чл. 146, т. 1 от АПК.

Оспорената заповед отговаря на изискванията за форма, като в нея се съдържат реквизити по чл. 210, ал. 1 от ЗМВР. Има посочени фактически и правни основания за издаването й и са посочени доказателствата, въз основа на които нарушението се смята за установено. С оглед на това не се откриват отменителни основания по чл. 146, т. 2 от АПК.

Спазен е редът на дисциплинарното производство, уреден в чл. 205 и следващите от ЗМВР. Въз основа на констатации в доклад рег. № 4575р-797/24.03.2020г., със заповед № 313з-745/16.04.2020г. на директора на ОД на МВР–Перник на основание чл. 205, ал. 2 от ЗМВР е назначена проверка за изясняване на постъпилите данни и установяване на извършителя на дисциплинарното нарушение, като е определена комисия, която да я извърши. Констатациите на последната са обективирани в справка рег. № 313р-6780/28.05.2020г. и е предложено на дисциплинарно наказващият орган да наложи на жалбоподателя дисциплинарно наказание "писмено предупреждение". В съответствие с чл. 206, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарно наказващият орган е дал възможност на привлечения към дисциплинарна отговорност служител да изложи обяснения. Такива не са постъпили в определения срок.

С оглед горното, настоящият състав счита, че са спазени правилата за провеждане на дисциплинарното производство и не е налице нарушение по чл. 146, т. 3 от АПК, представляващо основание за отмяна на заповедта, с която то е приключило. Затова следва да бъде извършена преценка за съответствието и с материалния закона и неговата цел.

Оспореният административен акт е издаден на основание чл. 194, ал. 2, т. 2, във вр. с  чл. 199, ал. 1, т. 5, предл. първо от ЗМВР – за неизпълнение на служебните задължения, в хипотезата на пропуски в изучаването на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност. Като неизпълнено е посочено задължението, следващо от типовата длъжностна характеристика за длъжността мл. автоконтрольор да познава основните нормативни документи, свързани с дейността на полицията, да познава ЗДвП и издадените въз основа на него подзаконови норми. 

Наличието на пропуски в прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност, е обосновано с твърдението за неправилно приложена от жалбоподателя административно-наказателната отговорност на нарушител, която не може да се реализира посредством налагане на глоба с фиш, а се прилага общия ред по ЗАНН. Настоящият състав намира, че така изложеното не сочи на осъществен състав на дисциплинарно нарушение по  чл. 199, ал. 1, т. 5, пр. 1-во от ЗМВР.

Въз основа на събраните по делото писмени доказателства  се приема, че в конкретния случай няма данни за извършено дисциплинарно нарушение – неизпълнение на разпоредбите на ЗДвП от жалбоподателя виновно. В тази връзка настоящият съдебен състав намира, че е налице нарушение на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР, като не се споделя изводът на дисциплинарнонаказващия орган, че поведението на държавния служител е осъществено виновно при неглижиране на служебните задължения.

При изпълнение на служебните си задължения автоконтрольорите в група ОДПКПД в сектор ПП, Отдел ОП при ОД на МВР-Перник разполагат с таблет за дистанционна връзка, в който, след въвеждане на данните на водача и ръчно въвеждане на нарушената разпоредба, системата автоматично извежда санкционната разпоредба и генерира съответния акт. Предявено е в случая, че правилно е посочена санкционната разпоредба за този вид нарушения, но не е издаден АУАН. При това положение, след като следва да се състави АУАН за нарушение на пътен знак Б 2, как системата допуска издаването на фиш по реда на чл. 183, ал. 2, т. 3 от ЗДвП. След като нарушението на пътен знак Б 2 при посочената правна норма на чл. 6, т. 1 от ЗДвП дава възможност посоченият санкционен текст на чл. 183, ал. 2, т. 3 от ЗДвП да фигурира в базата данни, използвана от полицейските служители и да генерира фиш, не може да се приеме, че с прилагането на същия от автоконтрольорите и в частност от оспорващия, е допуснато неизпълнение на служебни задължения поради форма на вина – неглижиране /небрежност/. Това е така, защото, макар и да е длъжен да познава нормативната уредба, оспорващият не е бил длъжен да знае, че системата може да генерира и фиш и АУАН за едно и също нарушение. Процесните фишове са генерирани  автоматично при въвеждане на нарушената материалноправна норма, поради което не може да се приеме, че настоящият жалбоподател виновно не е изпълнил вменените му служебни задължения. Нито в дисциплинарното производство, нито в хода на съдебното обжалване са представени доказателства, от които да следва извода, че жалбоподателят не е изпълнил задължението си да познава Закона за движението по пътищата и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове.  Недоброто боравене и познаване на АИС, не представлява пропуски в изучаването и прилагането на ЗДвП и не представлява нарушение на служебната дисциплина.

Предвид изложеното, настоящият съдебен състав намира, че допуснатото от жалбоподателя нарушение се дължи на несъвършенствата на прилаганото от органите на МВР техническо средство, а не на проявена от него небрежност при изпълнение на произтичащите от заеманата длъжност служебни задължения, което изключва съставомерността на нарушението, описано в оспорената заповед. Липсва субективният признак от състава на нарушението, а именно виновно поведение на полицейския служител. Материалната законосъобразност на заповедта се определя от установяването на изложените в нея фактически основания. В случая ответната страна не доказа по безспорен начин наличието на виновно действие или бездействие на наказания служител във връзка с вмененото му дисциплинарно нарушение.

Въз основа на изложеното, настоящият състав приема, че в конкретния случай, дисциплинарната отговорност на служителя от МВР е неправилно ангажирана. В рамките на дисциплинарното производство не е установено дисциплинарно нарушение извършено от жалбоподателя на посочените дати.

Оспорената Заповед № 313з-1346/17.07.2020г. на директора на ОД на МВР-Перник е постановена в противоречие с материално правните разпоредби, поради което същата ще бъде отменена.

Относно разноските:

С оглед изхода на делото жалбоподателят има право на разноски. Искане за присъждане е направено в жалбата. На основание чл. 143, ал. 1 от АПК ответната страна ща бъде осъдена да заплати на жалбоподателя съдебни разноски в общ размер на 410 /четиристотин и десет/ лева, от които 10 лева представляваща платена държавна такса и 400 лева платено адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие № 23189 от 01.10.2020г..

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Н.Г.Х. Заповед № 313з-1346/17.07.2020г. на директора на Областна дирекция на МВР Перник.

ОСЪЖДА Областна дирекция на министерство вътрешните работи Перник, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. "Самоков" № 1, да заплати на Н.Г.Х., с ЕГН **********, с адрес ***, обл. Перник,  съдебни разноски в размер на 410 /четиристотин и десет/ лева.

Решението на основание чл. 211, изр. трето от ЗМВР не подлежи на касационно обжалване.

 

 

Съдия:/п/