р е ш
е н и е
№
гр. Плевен,
16.01.2020 година.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛЕВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, VІІ–ми наказателен състав, в
публичното заседание на единадесети декември през две хиляди и деветнадесета година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОСЛАВА ЦОНЕВА
и при
секретаря ДАНИЕЛА ТОДОРОВА
като
разгледа докладваното от съдията ЦОНЕВА
НАХД № 1998 по описа за 2019 година
и за да
се произнесе съобрази следното:
ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА чл. 59
от ЗАНН
Обжалвано е Наказателно
постановление № 19-0940-000525 от 02.09.2019 година на *** в
частта, с което на основание чл. 175 ал. І т. 1 предложение І от ЗДП на Д.Г.П. ***,
ЕГН ********** е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева
и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за извършено нарушение
по чл. 140 ал. І от ЗДП.
ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ редовно призован, не се явява в съдебно заседание,
представлява се от *** В.П., ПлАК. Последната моли съда да отмени обжалваното
наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно. Счита, че
процедурата по служебното прекратяване на регистрацията на МПС-то не е
изпълнена правилно и липсва субективния елемент при извършване на нарушението
от страна на жалбоподателя, тъй като не е бил уведомяван за служебно
прекратената регистрация.
ОТВЕТНИКЪТ - редовно призован, не се представлява в съдебно заседание и не
взема становище по основателността на така депозираната жалба.
СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в
тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и становището на
жалбоподателят и разпоредбите на закона, намира за установено следното:
ЖАЛБАТА е подадена в рамките на
преклузивният срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и
следва да бъде разгледана.
По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът съобрази следното:
Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен, място и
материя орган. Видно от представената по делото в заверено ксерокс копие Заповед № 8121з – 952 от
20.07.2017 година на Министъра на вътрешните работи, че ***
при О.н.М. *** са овластени да издават наказателни постановления за извършени
нарушения по ЗДП.
На 22.03.2019
година, *** Г.Р. и Е.М. изпълнявали служебните си задължения по контрол за
спазване правилата за движение по пътищата в ***. Същият ден били изпратени в ***
по сигнал за настъпило тежко пътно транспортно произшествие. На място, на ***
срещу *** установили колесен трактор марка „***“ с регистрационен № *** и водач
Д.Г.П., претърпял ПТП. При извършената служебна проверка било установено, че
горепосоченото МПС е със служебно прекратена регистрация от 30.03.2018 година. В
присъствието на жалбоподателя бил съставен акт за констатираното нарушение по
чл. 140 ал. І от ЗДП, който същият подписал без възражения.
Впоследствие е
издадено атакуваното наказателно постановление, което санкционира жалбоподателя с глоба в
размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за
извършено нарушение по чл. 140 ал. І от ЗДП, което е предмет на обжалване.
Горната фактическа
обстановка се установява по несъмнен начин от представените по делото писмени
доказателства - наказателно постановление № 19-0940-000525 от 02.09.2019 година
на ***; акт за установяване на административно нарушение № 771266 от 22.03.2019
година на ***; Заповед № 8121з – 952 от 20.07.2017 година на Министъра на
вътрешните работи; докладна записка от *** УРИ: 940р № 2534 от 23.04.2019
година; постановление от Районна прокуратура – Плевен за прекратяване на
наказателно производство от 05.08.2019 година; справка от сектор ПП - Плевен по
историята за регистрация на МПС с регистрационен № ***, както и от събраните гласни такива
посредством разпита на свидетелите Г.Р. и Е.М..
При така приетото
за установено от фактическа страна СЪДЪТ счита, че жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:
Предмет на
преценка в настоящото съдебно производство е както материалната
законосъобразност на издаденото наказателно постановление, така и
съответствието му с процесуалният закон.
Съгласно
установените процесуални правила и разпоредбата на чл. 57 ал.І т. 6 от ЗАНН
всяко наказателно постановление следва да съдържа конкретните законови
разпоредби, които са били нарушени виновно.
Съгласно разпоредбата на чл. 27 ал.І от ЗАНН
административното наказание се определя съобразно с разпоредбите на същия закон
в границите на наказанието, предвидено за извършено нарушение. В този смисъл
наказателното постановление следва да съдържа материално правната разпоредба,
за която се твърди, че е била нарушена и санкционната такава, посочена в
съответният специален закон.
Видно от
представеното по делото Наказателно постановление № 19-0940-000525 от
02.09.2019 година на *** че същото
съдържа като санкционна разпоредба на тази на чл. 175 ал. І т. 1 предложение І
от ЗДП, въз основа на която са
наложени административни наказания на
жалбоподателят. Същата предвижда наказания лишаване от право да управлява
моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв.
за водач, който
управлява моторно превозно
средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на
определените за това места.
Събраните
в хода на административно наказателното , а и въззивно производство писмени и
гласни доказателства установяват по категоричен начин, че към момента на
проверката управляваното от жалбоподателя МПС е имало табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това
места. В обстоятелствената част на наказателното постановление и акта за
нарушение като обективни признаци от състав на нарушение по чл. 140 ал. 1 ЗДП
са изписани действия на водача по управление на МПС, което НЕ Е
РЕГИСТРИРАНО по надлежния ред. Такова
противоправно поведение се санкционира с разпоредбата на чл. 175 ал. 3
предложение първо ЗДП, на основание която е следвало наказващият орган да
ангажира административно наказателната отговорност на жалбоподателя.
Неправилното прилагане на съответната санкционна норма
съставлява съществено нарушение на процесуалните правила и материалният закон,
което нарушава правото на защита на жалбоподателя в значителна степен и не може
да бъде санирано в хода на въззивното производство.
При така
изложените правни и фактически съображения съдът намери, че атакуваното
наказателно постановление е незаконосъобразно, тъй като е издадено в разрез с
установените процесуални правила и материалният закон. Спазването на същите е
своеобразна гаранция за осигуряване правото на защита на всеки субект на
наказателна отговорност. В този случай не следва да се подлага на преценка
въпроса налице ли е или не извършено от страна на жалбоподателя административно
нарушение ЗДП, поради недопустимостта да се правят правни изводи в тази насока
при наличието на изначална порочност в действията на наказващият орган
Водим от горното и
на основание чл. 63 ал.1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 19-0940-000525 от 02.09.2019 година на *** в частта, с което на
основание чл. 175 ал. І т. 1 предложение І от ЗДП на Д.Г.П. ***, ЕГН **********
е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева и лишаване от
право да управлява МПС за срок от 6 месеца за извършено нарушение по чл. 140
ал. І от ЗДП.
Решението може да
се обжалва в 14 дневен срок от съобщението до страните за изготвянето му пред Административен съд Плевен.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :