Решение по дело №2490/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 620
Дата: 12 май 2021 г. (в сила от 11 януари 2022 г.)
Съдия: Стоян Димитров Колев
Дело: 20207050702490
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№…………

 

гр. Варна, ………….2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, ХХІ състав, в публично заседание на дванадесети април две хиляди двадесет и първа година в състав:

         

                                                Председател: Стоян Колев

 

при секретаря СВЕТЛАНА СТОЯНОВА и с участието на прокурора СИЛВИЯН ИВАНОВ, като разгледа докладваното от съдията СТОЯН КОЛЕВ адм. дело № 2490 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 203 АПК вр. чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ.

Образувано е по предявен от „З.К.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Д., ул. „М.К." № *, представлявано от управителя Р. С. Н. ИСК с правно основание чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ за осъждане на ответника Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" гр. София да заплати обезщетение за имуществени вреди в размер на 1200,00 (хиляда и двеста) лева, изразяващи се в заплатено по АНД № 2094/2018 г. по описа на ВРС адвокатско възнаграждение в размер на 600 (шестстотин) лева и в заплатено такова по КАНД № 194/2019г. г. по описа на Варненски административен съд, по които с влязло в сила решение е отменено НП № 03-008056/29.06.2017г, издадено от Директор на Дирекция „Инспекция по Труда“- Варна.

Ищецът налага твърдения, за наличие на претърпени от него имуществените вреди в общ размер на 1200,00 (хиляда и двеста) лева за заплатени адвокатски хонорари от водени съдебни производства по оспорване на издаденото Наказателно постановление № № 03-008056/29.06.2017г, издадено от Директор на Дирекция „Инспекция по Труда“- Варна. Сочи, че същото наказателно постановление е отменено с Решение № 2101/11.12.2018г., постановено по АНД № 2094/2018г., по описа на ВРС и Решение по КАНД № 194/2019г., по описа на Варненски административен съд. Излага, че във връзка с обжалването на наказателното постановление е направил разноски в размер на по 600 лева за въззивното и за касационното производства, които суми съставляват вреди, явяващи се пряка и непосредствена последица от издаването на незаконосъобразното наказателно постановление. Моли съда да постанови решение, с което да осъди ответника да му заплати обезщетение за имуществени вреди в размер на 1200,00 лева. Моли да му бъдат присъдени и направените по делото разноски.

Ответната страна – Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" гр. София, оспорва предявеният иск, прави възражение за прекомерност на така уговорените възнаграждения. Прави възражения и за действителното изплащане на същите.

Представителят на Окръжна прокуратура Варна изразява становище, че предявеният иск е доказан по основание и до размера от 500 лева, като претендира отхвърляне на иска за разликата над тази сума до предявения размер от 1200 лева.

След като разгледа твърденията на страните и доказателствата по делото, административният съд приема за установено от фактическа и правна страна следното:

От приобщените към доказателствения материал преписки по АНД № 2094/2018 г. по описа на ВРС и по КАНД № 194/2019г. г. по описа на Варненски административен съд се установява, че с Решение № 2101/11.12.2018г., постановено по АНД № 2094/2018г., по описа на ВРС и Решение по КАНД № 194/2019г., по описа на Варненски административен съд е отменено наказателно постановление № 03-008056/29.06.2017г. на Директор на Дирекция „Инспекция по Труда“- Варна, с което на „З.К.“ ЕООД, ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер на 2000,00 лева.

От представените по АНД № 2094/2018 г. по описа на ВРС списък по чл. 80 ГПК, договор за правна защита и разписка (л. 66 - 68 от АНД № 2094/2018 г. на ВРС) се установява, че ищецът е упълномощил адв. Д. С. да бъде защитаван по същото дело при уговорено възнаграждение от 500 (петстотин) лева, а в приложената разписка се установява, че заплатеният адвокатски хонорар е в размер на 500 (петстотин) лева.

Видно е от преписката по к.н.а.х.д. № 615/2020 г. по описа на Варненски административен съд, че с Решение №615/01.06.2020 г. по същото дело е потвърдено Решение № 146/27.01.2020 г. на ВРС.

Като доказателство за извършени разноски по двете съдебни производства с  исковата молба, от страна на ищеца са представени договори за защита и съдействие и разписки. С Договор за защита и съдействие сключен между ищеца и адв. С. на 04.07.2018 г. страните по същия уговарят адвокатско възнаграждение в размер на 600 (шестстотин) лева, а в приложената към същия разписка по същия договор е записано, че ищецът е заплатил на адв. С. сума от посочен в цифри  размер на 600 лева, а с думи петстотин лева (л. 6 от делото). С Договор за защита и съдействие сключен между ищеца и адв. С. на 31.01.2019 г. страните по същия договор са уговорили адвокатско възнаграждение в размер на 600 (шестстотин) лева, като в приложената и към този договор разписка е отразено, че ищецът е заплатил на адв. С. сума в цифров  размер от 600 лева, и в словесен такъв от петстотин лева (л. 8 от делото).

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от събраните по делото писмени доказателства.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Искът е предявен от легитимиран субект и при наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустим, а разгледан по същество е основателен.

Съгласно разпоредбата на чл. 1 ал. 1 ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на гражданите и юридическите лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност.

За да бъде ангажирана отговорността на ответника по иск с правно основание чл. 1, ал. 1  ЗОДОВ следва да се установи наличието кумулативно на елементите на фактическия състав на правната норма, а именно установена по съответния ред незаконосъобразност на административен акт, действие или бездействие, настъпването на преки и непосредствени вреди от акта, съответно действието или бездействието и причинно-следствена връзка между действието на акта, съответно действието или бездействието и настъпилия в поддържания от ищеца размер на вредоносния резултат.

Вредата трябва да се явява пряко, непосредствено и закономерно следствие от акт, действие или бездействие от вида посочен в чл. 203 ал. 1 АПК, както и да е налице причинно-следствена връзка между доказана вреда и отмененият акт, респ. действието или бездействието, които трябва да са административни.

Безспорно по делото е, че издаденото наказателно постановление № 03-008056/29.06.2017г. на Директора на Дирекция „Инспекция по Труда“ - Варна, е отменено с Решение № 2101/11.12.2018г., постановено по АНД № 2094/2018г., по описа на ВРС и Решение по КАНД № 194/2019г., по описа на Варненски административен съд, като това обстоятелство по категоричен начин се установява и от писмените доказателства по делото.

Съгласно Тълкувателно постановление № 2 от 19.05.2015г. независимо че наказателното постановление не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 АПК, определящо за квалификацията на иска за вреди по чл. 1 ал. 1 ЗОДОВ, е обстоятелството, че актът се издава от административен орган, представлява властнически акт и въпреки че поражда наказателноправни последици, е правен резултат от санкционираща административна дейност, неговото издаване е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност.

В конкретния случай наказателното постановление е издадено от административен орган, представлява властнически акт и е правен резултат от санкционираща административна дейност, неговото издаване е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност и настоящата инстанция приема, че е налице първата от трите кумулативно предвидени от закона предпоставки за ангажирането на отговорността на ответника, а именно–отменен незаконосъобразен административен акт /издадено наказателно постановление/.

За да бъде ангажирана отговорността на държавата, е необходимо да бъде установена и доказана не само незаконосъобразна административна дейност, но и настъпили вреди, като пряк и непосредствен резултат от тази дейност. Вредата е отрицателната последица, с която се засягат неблагоприятно имуществените права и/или защитени от правото нематериални блага и неимуществени интереси на увреденото лице, като „пряка и непосредствена“ е тази вреда, която следва закономерно от твърдяната незаконосъобразна административна дейност, по силата на безусловно необходимата причинно-следствена връзка, която съществува между тях. На обезщетяване подлежат единствено преките и непосредствени вреди. Преки вреди са тези, които са типична, нормално настъпваща и необходима последица от вредоносния резултат и които са адекватно следствие от увреждането. Преки означава директно въздействащи върху правната сфера на увредения. Освен преки, вредите следва да бъдат и непосредствени - не трябва да има опосредена връзка между вредите и отменения незаконосъобразен акт, като същите трябва да са настъпили по време и място, следващо противоправния резултат.

Съгласно Тълкувателно решение №1/15.03.2017г. по т.д. №2/2016г. на ВАС при предявени пред административните съдилища искове по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този закон. В решението е прието, че след като едно от условията на АПК за образуване на производство по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ е административния акт да е отменен по административен или /и/ съдебен ред и след като в тези производства гражданина е ползвал адвокатска защита, защото не е могъл сам да се защити, то хонорара, платен на адвокат за осъществяване на тази защита не е нищо друго, освен имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт /в случая наказателно постановление/ и е непосредствена последица от него, а не неприсъщ или луксозен разход. Прието е, че безспорно, потърсената адвокатска помощ и платения адвокатски хонорар е пряка и непосредствена последица от издаденото наказателно постановление, тъй като обжалването на този акт е законово регламентирано и е единствено средство за защита на лицето, което твърди, че не е виновно и че неговите права са накърнени неправомерно от административния орган.

Съгласно чл. 36 от Закона за адвокатурата адвокатът има право на възнаграждение за своя труд, като размера на възнаграждението се определя в договор между адвоката и клиента, размерът на възнаграждението трябва да бъде справедлив и обоснован и не може да бъде по нисък от предвидения в наредба на Висшия адвокатски съвет.

В случая от събраните по делото доказателства се установи безсъмнено, че ищецът е заплатил адвокатско възнаграждение за процесуално представителство по АНД № 2094/2018г., по описа на ВРС, в размер на 500 (петстотин) лева, което е видно от представените по същото дело договор за правна защита и разписка. В тази част от спора няма съмнение, че Договореното и заплатено възнаграждение от ищеца - жалбоподател в производството пред ВРС е в размер именно на 500,00 лева, тъй като този размер напълно съвпада и с посочения в представената към исковата молба разписка, в която с думи е изписано, че заплатената сума е петстотин лева (л. 6 от делото).

Спорно по делото е обстоятелството свързано със заплащането на адвокатско възнаграждение в касационното производство по КАНД № 194/2019г., по описа на Варненски административен съд. Същото се претендира в размер от 600 лева, като в подкрепа на искането си ищецът представя договор за защита и съдействие от 31.01.2019 г, съгласно който между ищеца и адв. С. е уговорен размер на адвокатското възнаграждение от 600 (шестстотин) лева. Същевременно в приложената към този договор разписка е записано, че ищецът е заплатил на адв. С. адв. Хонорар, при което размерът на заплатената сума е посочен с цифров  размер от 600 лева, докато в словесното изражение на платената сума е петстотин лева. Наложилата се практика на съдилищата в Република България приема, че при наличие на разлика между словесното изписване в размера на уговорената или платена сума и цифровото означаване на същата в даден документ за достоверен да се приема този размер, който е изписан с цифри. Ето защо съдът приема, че приложена та на л. 8 от делото разписка удостоверява предаване на сума в размер от 500 (петстотин) лева.

Непредставянето на доказателства за извършването на разноски в производството по КАНД № 194/2019г., по описа на Варненски административен съд води до неоснователност на претенцията в частта относно претендираните неимуществени вреди, настъпили от оспорване решението на ВРС по касационен ред. Представените с исковата молба доказателства са противоречиви по своето съдържание – същите съдържат неясноти, грешки и поправяния, както относно номера на производството по отношение на което е сключен договорът за защита от 31.12.2019 г, така и относно размера на платената сума. Освен това, следва да има предвид, че след като нито договорът, нито разписката имат достоверна дата, то и двата документа не се ползват с материална доказателствена сила. Всички тези обстоятелства, както и съществуващото несъответствие при изписването с цифри и с думи на датата на договора, съпоставени и с факта че е налице противоречие между представените с исковата молба договори за правна защита и разписки и тези приложени по АНД № 2094/2018г., по описа на ВРС, обосновават извода, че договорът и разписката от 31.12.2019 г.  са антидатирани и съставени за нуждите на процеса.

В случая съдът приема за установено по безспорен и несъмнен начин единствено наличието на договорено и платено адвокатско възнаграждение за процесуално представителство при обжалване на издаденото НП пред ВРС в размер на 500 лева. По делото не се събраха необходимите безспорни доказателства, от които по безсъмнен за съда начин да се установява заплащане на адвокатско възнаграждение във връзка с касационното обжалване на НП № 03-008056/29.06.2017г. на Директор на Дирекция „Инспекция по Труда“- Варна.

Предвид направеното от процесуалния представител на ответника възражение с правно основание чл. 78, ал. 5 ГПК, съдът следва да се произнесе относно прекомерността на уговорения във въззивното производство пред ВРС адвокатски хонорар, като същия бъде съобразен с правната и фактическа сложност на делото и с установения в наредбата минимален размер.

Производството по оспорване на  незаконосъобразно НП № 03-008056/29.06.2017г. на Директор на Дирекция „Инспекция по Труда“- Варна не се характеризира с висока правна и фактическа сложност, поради което размерът на адвокатското възнаграждение, което следва да се присъди в полза на ищеца, следва да е съобразен с минималните такива, съобразно  чл. 8, ал. 1, т. 2 НМРАВ в редакцията ѝ към ДВ, бр. 84 от 2016 г. Съгласно цитираната разпоредба същият възлиза на сумата от по 370 лв.

Налице е имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт (наказателно постановление) и е непосредствена последица от него, съгласно ТР №1/17г.

Налице са и трите предпоставки на чл. 1 ал. 1 ЗОДОВ, поради което искът следва да бъде уважен като основателен и доказан до сумата в размер на 370 лева, като за разликата над тази сума до предявения размер от 1200 лева искът подлежи на отхвърляне.

При този изход на спора и предвид направеното искане, съдът намира, че ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените по делото разноски в размер на 25 лв. - ДТ и 600,00лв. - адвокатско възнаграждение. Съгласно чл. 10 ал. 3 ЗОДОВ ако искът бъде уважен изцяло или частично, съдът осъжда ответника да заплати разноските по производството, както и да заплати на ищеца внесената държавна такса.

От страна на процесуалния представител на ответника е направено възражение за прекомерност на уговорения между ищеца и адвоката му хонорар. Производството по настоящото дело не се характеризира със съществена правна и фактическа сложност, поради което възнаграждението за процесуален представител на  ищеца следва да се редуцира до предвидения в чл. 8, ал. 1, т. 2 НМРАВ минимум от 314 лева.

Съобразно уважената част от иска ищецът има право на разноски в размер на 339 лева

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 203 и сл. АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" гр. София да заплати на „З.К.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Д., ул. „М.К." № * сумата от 370,00 (триста и седемдесет) лева, представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди от незаконосъобразно издадено НП № 03-008056/29.06.2017г. на Директор на Дирекция „Инспекция по Труда“- Варна отменено с Решение № 2101/11.12.2018г., постановено по АНД № 2094/2018г., по описа на ВРС и Решение по КАНД № 194/2019г., по описа на Варненски административен съд, като ОТХВЪРЛЯ иска за разликата над сумата в размер на 370 лева до предявения размер от 1200 лева, като неоснователен.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" гр. София да заплати на „З.К.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Д., ул. „М.К." № * направените по делото разноски в размер на 339,00 лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: