Решение по дело №95/2022 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 98
Дата: 6 октомври 2022 г.
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20227130700095
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ №

гр. Ловеч, 06.10.2022 година

       

                                             В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, касационен състав в публично заседание на двадесет и седми септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:    ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

                                                      Членове:    ЙОНИТА ЦАНКОВА

                                                                      ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА   

 

при секретар Татяна Тотева

и с участието на прокурор Цветомир Папурков

сложи за разглеждане докладваното от съдия ПАВЛОВА

к.а.н.д. 95 по описа за 2022 година, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

             Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.  

             Образувано е по касационна жалба на Директора на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара” към Комисията за защита на потребителите, подадена от надлежно упълномощен процесуален представител, против решение № 120 от 22.06.2022 година, постановено по наказателно административен характер дело № 854 по описа за 2021 година на Ловешкия районен съд, с което втори състав е отменил Наказателно постановление № Р-0049131 от 01.09.2021 г., издадено от Директора на Регионална дирекция - Русе към Комисията за защита на потребителите, като незаконосъобразно и предупредил ЕТ „Данели 99 – Ц.Г. – Г. Богоев“, със седалище и адрес на управление гр. Ловеч, ул. „Иларион Ловчански“ № 18, ЕИК *********, представлявано от Ц.В.Г., че при извършването на друго административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизане в сила на настоящето решение, за това друго нарушение ще му бъде наложено административно наказание. Със същото решение е осъдена Комисия за защита на потребителите гр. София да заплати на адвокат Г.В.Г. *** сумата от 300 лева, представляваща адвокатско възнаграждение.

              В касационната жалбата се твърди, че Районният съд неправилно е приложил материалния закон, в следствие на което е достигнал до неправилен и необоснован извод за незоконосъобразност на НП и го е отменил. Касационният жалбоподател твърди, че правилно районният съд е достигнал до извода, че ЕТ е осъществил по безспорен начин състава на административното нарушение на чл. 114, т. 1 от Закона за туризма, за което е ангажирана неговата отговорност, но неправилно е преценил, че случаят се явява маловажен. Излага, че извършеното административно нарушение е формално, на простото извършване и настъпването на каквито и да е вреди от него няма отношение към съставомерността на деянието. Според касатора, доколкото НП е издадено и на основание чл. 27, чл. 28 и чл. 53 от ЗАНН, то наказващият орган е направил преценка и за обществената опасност на деянието и като е издал НП, АН е преценил, че нарушението не е маловажен случай. В заключение, моли съда да постанови решение, с което да отмени решението на РС и да потвърди НП като правилно и законосъобразно, прави възражение за прекомерност на евентуално претендиран адвокатски хонорар от насрещната старана и моли за присъждане на направените по делото разноски, както и пред въззивната инстанция.

              В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не изпраща представител.         

               Ответникът по касационната жалба ЕТ „Данели 99 – Ц.Г. *** се представлява от адв. Г. от ЛАК, който оспорва жалбата, поддържа депозираното възражение по касационната жалба и излага становище за потвърждаване на решението на първоинстанционния съд. Претендира присъждане на адвокатско възнаграждение за настоящата касационна инстанция в размер на 300 лева.

                Представителят на Окръжна прокуратура - Ловеч в съдебно заседание дава становище за потвърждаване на постановения съдебен акт на РС Ловеч.   

                Административен съд Ловеч, в настоящият касационен състав, обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК, доводите на страните и като извърши служебна проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, прие за установено следното:

                  Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН, от надлежна страна съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК, насочена е срещу валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на касационно обжалване, поради което е процесуално допустима. Изведените в касационната жалба оплаквания са за неправилно приложение на закона по смисъла на чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН. Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

                 В съответствие с разпоредбата на чл. 220 от АПК касационният състав преценява прилагането на материалния закон въз основа на фактите, установени от първоинстанционния съд в обжалваното решение.

                Предмет на съдебен контрол пред Районен съд - Ловеч е било издаденото от касатора въз основа на АУАН № К – 0049131 от 02.07.2021 г., Наказателно постановление № Р-0049131 от 01.09.2021 година на Директора на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара” към Комисията за защита на потребителите, с което е наложено на ответника в настоящото производство административно наказание имуществена санкция в размер на 1000 лева, на основание чл. 206, ал. 1 от Закона за туризма за нарушение на чл. 114, т. 1 от същия закон.

                Административнонаказателната отговорност е била ангажирана за това, че на 15.06.2021 г. при проверката на стопанисвания от едноличния търговец туристически обект - заведение за хранене и развлечения /кафе-сладкарница „Покрит мост“/ в гр. Ловеч, област Ловеч, на ул. „Мостова“ ЕТ „Данели 99 – Ц.Г. – Г. Богоев“ предоставя ресторантьорски туристически услуги в некатегоризиран туристически обект или в обект, на който не е било издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране. Не е било представено валидно удостоверение за категоризация на обекта или временно удостоверение за открита процедура по категоризиране, като при документалната проверка на 02.07.2021 г. е било представено Временно удостоверение № 222/23.06.2021 г., издадено от Кмета на Община Ловеч със срок на валидност 23.09.2021 г.   

                Първоинстанционният съд е проявил процесуална активност и е събрал относимите доказателства по предвидения в НПК процесуален ред, въз основа на които правилно е установил фактическата обстановка. Въз основа на тях обосновано е приел, че осъщественото от ЕТ „Данели 99 – Ц.Г. – Г. Б.“ от обективна страна покрива признаците на състава на нарушението по чл. 144, т. 1 от ЗТ и правилно, както актосъставителят, така и наказващият орган са го квалифицирали по този текст от закона. Въпреки това обаче, първостепеният съд приел, че случаят е маловажен, тъй като нарушението има изключително ниска степен на обществена опасност и като не е обсъдил тези му характеристики и не ги е взел предвид при предприемане на действията по издаване на обжалваното НП в съответствие с нормата на чл. 28 от ЗАНН, наказващият орган е нарушил материалния закон, с което е издал едно незаконосъобразно постановление. Според РС, не е било необходимо за нарушение с такава степен на обществена опасност веднага, още от първия път да се налага предвидената от закона санкция, която макар и в минимален размер е достатъчно висока за търговец като жалбоподателя, който явно в експлоатирания от него обект не реализира големи обороти. В тази насока решаващият съд е отчел обстоятелството, че нарушението е извършено за първи път, тъй като и наказващия орган е наложил минималния размер на предвидената в закона санкция. Приел е, че АНО не е съобразил обстоятелството, че все пак търговецът е имал валидно удостоверение за категоризация на обекта и че на практика от момента на изтичане срока на удостоверението (27.04.2021 г.) обектът, предвид въведените противоепи- демични мерки е работел много малко време. С оглед на това, РС отменил наказателното постановление и предупредил ЕТ „Данели 99 – Ц.Г. ***, че при извършването на друго административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизане в сила на настоящето решение, за това друго нарушение ще му бъде наложено административно наказание

                Решението е правилно. Приетата от съда фактическа обстановка, подробно изложена в мотивите на решението, съответства на събраните по делото доказателства и се споделя изцяло от настоящият касационен състав на съда, поради което настоящият състав не кредитира оплакването в касационната жалба, че в конкретния случай нарушението на ЗТ неправилно е прието за маловажно. Споделят се изцяло правните изводи на решаващия съд за незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление, доколкото извършеното нарушение съставлява маловажен случай съгласно  разпоредбата на § 1, ал. 1, т. 4 от ДР на ЗАНН. Правилно РС е приел, че при тази фактическа установеност визираното деяние в акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление, макар да осъществява признаците на административно нарушение, се явява маловажно. 

    Настоящият касационен състав споделя мотивите на първоинстанционния съд относно съставомерността на нарушението по чл. 144, т. 1 от Закона за туризма, като всички доказателства по делото са непротиворечиви, правилно са кредитирани от РС, съответстват и на изложеното в обстоятелствената част на НП.

   Правилно РС е приел, че при тази фактическа установеност визираното деяние в акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление, макар да осъществява формално признаците на административно нарушение се явява маловажно. 

   Обосновано РС е счел, че в случаят размерът на наложената имуществена санкция, дори и в минималния такъв предвиден от закона, би бил несъразмерен на извършеното предвид периода от време, в който е функционирал обекта след изтичането на срока му за категоризация и установеното, че се касае по скоро за инцидентен пропуск на търговеца от непрецизност, а  не за целенасочено поведение, целящо да увреди интересите на потребителите. Освен, че е изолиран случай в дейността на търговеца, не са констатирани и отегчаващи отговорността обстоятелства, като нарушението е извършено за първи път.  

    При тези обстоятелства наложеното наказание макар и в минимален размер се явява несъразмерно тежко и не съответства на характера и тежестта на нарушението, като наложената санкция е явно неоправдана за нуждите на превенцията. Данните по делото сочат, че извършеното нарушение е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. С него не са засегнати в сериозна степен обществените отношения, които са регулирани от ЗТ и Закона за защита на потребителите, доколкото при фактическата установеност в настоящия случай, обективно от него не са последвали някакви неблагоприятни вредни последици. 

              Мотивите на районният съд напълно се споделят от настоящя касационен състав, поради което и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК не е необходимо да бъдат повтаряни.

               В чл. 28, ал. 1 от ЗАНН е предвидено, че за маловажен случай на административно нарушение наказващият орган не налага наказание на нарушителя, като го предупреждава писмено, че при извършване на друго административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила на предупреждението, за това друго нарушение ще му бъде наложено административно наказание.

     В тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г. на тълк.н.д. № 1/2005 г., Общото събрание на наказателната колегия във Върховния касационен съд категорично се е произнесъл, че преценката на административнонаказващият орган за „маловажност” на случая по чл. 28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и проверка за законосъобразност на преценката по чл. 28 от ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона. Разбирането за обхвата на съдебния контрол е в съответствие и с практиката на Европейския съд по правата на човека по приложението на чл. 6, ал. 1 от Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи, съобразно която съдът не може да бъде ограничаван в своята юрисдикция, когато решава правния спор.

    Позоваването в касационната жалба на формалността на нарушението не води до извода за неприложимост на института на маловажността, тъй като законодателят не е изключил възможността да бъде прилаган този институт по отношение на формалните нарушения. Изписването на правните текстове в НП на чл. 27, чл. 28 и чл. 53 от ЗАНН в НП не обосновава извод, че АНО е извършил преценка за приложимост на сочените разпоредби, поради което твърденията на касационният жалбоподател в този смисъл са неоснователни и недоказани.

             С оглед изложените съображения, настоящият състав, при извършената проверка по чл. 218 от АПК счита, че обжалваното решение е валидно, допустимо, постановено в съответствие с материалния закон. Не са налице касационните основания по чл.348 ал.1 т.1 от НПК, предполагащи отмяна на решението, и то следва да бъде оставено в сила, като правилно. 

             При този изход на спора, основателно се явява направеното от ПП на жалбоподателя искане за присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение. Видно от договора за правна защита и съдействие на лист 30 от първоинстанционното дело, адв. Г. е указал безплатна парвна помощ на ЕТ „Данели 99 – Ц.Г. – Г. Б.“, на основание чл. 38, ал. 1, т. 3, предл. първо от Закона за адвокатурата, като видно от пълномощното на гърба на договора, процесуалното представителство е уговорено между страните както за пред РС – Ловеч, така и за пред АдмС – Ловеч. Съгласно чл. 2, ал. 4 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, възнагражденията за процесуално представителство се дължат за всяка инстанция, с оглед на което и на основание чл. 38, ал. 1, т. 3, предл. първо и ал. 2 от ЗА, чл. 18, ал. 2, вр. чл. 7, ал. 2, т. 1, вр. чл. 2, ал. 4 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, в полза на адв. Г.В.Г. *** следва да бъде присъдено адвокатско възнаграждение в минималния размер за този вид дела, а именно - 300 лева.

             Мотивиран така и на основание чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания във връзка с чл. 221, ал. 2, предложение първо от Административнопроцесуалния кодекс, Ловешки административен съд, касационен състав 

             РЕШИ:

             ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 120 от 22.06.2022 година, постановено по наказателно административен характер дело № 854 по описа за 2021 година на Ловешкия районен съд. 

             ОСЪЖДА Комисия за защита на потребителите гр. София, представлявана от председателя, да заплати на адвокат Г.В.Г. ***, сумата 300 /триста/ лева, представляваща адвокатско възнаграждение за касационната инстанция.

             Решението е окончателно.    

 

             ПРЕДСЕДАТЕЛ:                      ЧЛЕНОВЕ: 1.                      2.