Решение по дело №991/2022 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 355
Дата: 16 декември 2022 г. (в сила от 27 февруари 2023 г.)
Съдия: Райна Русева
Дело: 20225440100991
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 12 октомври 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 355
гр. Смолян, 16.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на шестнадесети
ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Райна Русева
при участието на секретаря Татяна Кишанова
като разгледа докладваното от Райна Русева Гражданско дело №
20225440100991 по описа за 2022 година
За да се произнесе, вз0е предвид следното:

Предмет на делото са предявените искове от ищеца Х. Г. Х. срещу ответника
Регионална Дирекция „***“ с правното основание на чл.178, ал.1 т.3 вр. с чл.187, ал.7
ЗМВР и чл.86, ал.1 от ЗЗД за осъждане на ответната страна да заплати на ищеца сумите
в размер на: сумата в размер на 3353,98 лева – допълнително възнаграждение за
положен нощен труд за периода от12.10.2019г. до 30.09.2022г.,460,13 лева- мораторна
лихва ведно със законната лихва върху главницата от датата на предявяване на иска до
окончателното изплащане на сумата.
За ищеца исковете се поддържат от процесуалния му представител адв.М..
За ответната страна юриск.Х. оспорва исковете.
С внесения в срока по ГПК отговор от ответника Регионална Дирекция ***
исковете се оспорват като неоснователни и недоказани. ЗМВР е специален нормативен
акт, регламентиращ статута на работещите в МВР, което обосновава различен метод на
правно регулиране на работното време, трудовото възнаграждение. Предвиденото в
чл.9, ал.2 от НСОРЗ, че не се прилага за служителите по трудово правоотношение в
държавната администрация и в този смисъл още по- малко тази Наредба е приложима
за служителите по ЗДСл и ЗМВР. В ЗМВР не е предвидено допълнително
възнаграждение за нощен труд извън такова в изрично фиксиран размер на отработен
нощен час и ясно е определено как става установяването на положен извънреден труд,
дължимостта на допълнително възнаграждение и компенсирането му. За държавните
служители, работещи по ЗМВР е създадена специална нормативна уредба, съдържаща
редица привилегии в съответствие със специфичния труд, който полагат. Поради
неоснователност на главните искове, се оспорват и акцесорните искове за обезщетение
за забава с правното основание чл.86, ал.1 от ЗЗД.
1
Съдът, след преценка на изложеното в исковата молба, отговора, становищата в
съдебно заседание, и като обсъди събраните по делото писмени доказателства, както и
заключението по назначената съдебно- счетоводна експертиза, намира исковете за
ОСНОВАТЕЛНИ по следните съображения:
По делото няма спор, че ищецът работи при ответника по служебно
правоотношение. От заключението по назначената съдебно- счетоводна експертиза се
установява, че през процесният период размера на основното месечно възнаграждение
на ищеца Х. Г. Х. е променяна както следва: от 12.10.2019 г. до 31.12.2019 г. – 890,00
лева; от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г. – 979,00 лева; от 01.01.2021 г. до 30.06.2022 г. –
1126,00 лева. От 01.07.2022 г. – 1351,00 лв. Часовата работна заплата за всяка
календарна година в рамките на процесния период е както следва: За 2019 г. - 9,46 лв.
За 2020 г. - 12,44 лв. За 2021 г. – 11,84 лв. За 2022 г. – 9,74 лв.
За целия период от 12.10.2019 г. до 30.09.2022 г., ищецът Х. Г. Х. е положил 1894
часа нощен труд, от които 212 часа нощен труд през официални празници които са му
заплатени заедно с дневния без същите часове нощен труд да бъдат превръщани в
дневни, съгласно чл.9, ал.2 от НСОРЗ. За целия период от 12.10.2019г. до 30.09.2022г.
Х. Г. Х. е положил 1894 часа нощен труд, които са му заплатени заедно с дневния без
същите часове нощен труд да бъдат превръщани в дневни, съгласно чл.9, ал.2 от
НСОРЗ. От преизчислението на тези часове в дневни, остава да получи допълнително
суми за 271 часа.
Според заключението по ССчЕ общата сума на неначислените и неизплатени
възнаграждения за положен нощен труд за исковия период е на стойност 3353,98 лева
по часовите ставки за отделните месеци. Размерът на законната лихва за забава,
дължима на всеки тримесечен период върху сумата за разликата между положения
нощен труд и преизчисления, съгласно „Наредба за структурата и организацията на
работната заплата“, изчислен от първо число на месеца, следващ тримесечието, за
което се отнася до датата на предявяване на иска (12.10.2022г.) по тримесечия е 460,13
лева
Съгласно чл.188, ал.2 от ЗМВР държавните служители, които полагат труд за
времето от 22 и 6 часа се ползват със специалната закрила на Кодекса на труда. В ал.2
на чл.9 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата е предвидено,
че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в
дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място.
В разпоредбата на чл.176 от ЗМВР е установено, че брутното месечно
възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно
възнаграждение и допълнителни възнаграждения, като съгласно чл.178,ал.1,т.3 от
ЗМВР сред предвидените допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно
възнаграждение за извънреден труд.
Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР
е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица, съгласно чл.
187,ал.1 от ЗМВР. Разпоредбата на чл.187,ал.3 от ЗМВР регламентира, че работното
време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за
работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период.
Според ал.10 на чл.187 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
2
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи.
Съгласно чл.31,ал.2 от Наредба № 8121з407/11.08.2014г. при сумирано отчитане на
отработеното време общият брой часове положен труд между 22, 00 и 6, 00 ч. за
отчетния период се умножава по 1,143. В Наредби № 8121з-592/25.05.2015г. и №
8121з-776/29.07.2016г., както и в издадената впоследствие Наредба № 8121з-
36/07.01.2020г., в сила от 10.01.2020г., Наредба № 8121з-1174/21.10.2020г. и Наредба
№ 8121з-1353/15.12.2020г., в сила от 01.01.2021г. липсва изрична регламентация за
преизчисляване на нощния труд в дневен. С изменението на ЗМВР, обнародвано в ДВ
бр.60/07.07.2020г., в сила от 11.07.2020г. в чл.187,ал.1 от ЗМВР е предвидено, че
нормалната продължителност на работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-
часов период.Нощен е трудът от 22.00 часа до 6.00 часа.Приета е нова ал.4 на чл.187,
според която при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се
превръщат в дневни, с коефициент равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното работното време към нормалната продължителност на
работното време през нощта по ал.1 или с коефициент 1.
Съгласно разясненията в т. 23 на Тълкувателно решение № 6/06.11.2013 г. на
ОСГТК на ВКС, в МВР има служители, назначени по трудови договори и такива по
служебно правоотношение, като тези от втората група са държавни служители по
смисъла на ЗДСл и общият закон намира субсидиарно приложение по отношение на
тях. Същото следва да е относимо и за служителите по чл.142,ал.1,т.1 от ЗМВР.
Съгласно цитираната по- горе разпоредба на чл.179,ал.1 от ЗМВР, на държавните
служители се изплащат допълнителни възнаграждения за полагане на труд през нощта
от 22,00 до 6,00 ч. В тази връзка и в разпоредбата на чл. 188, ал. 2 ЗМВР е
регламентирано, че държавните служители, които полагат труд за времето между 22,
00 и 6, 00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда. Предвид тези
разпоредби, съдът намира, че следва субсидиарно да се приложи КТ и чл.9,ал.2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, съгласно която при
сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място,т.е. приложим е коефициентът 1,143.
Или, положеният от ищеца нощен труд подлежи на възмездяване чрез
преизчисляването му с коефициент 1,143.
При това, следва да се вземе предвид заключението на вещото лице относно размера
на дължимото възнаграждение. Ако се изключи приложението на правилата на КТ и
издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове с оглед горните доводи,
би довело до различно прилагане на правилата, касаещи извънредния труд спрямо
държавния служител в МВР и спрямо работниците и служителите, чиито
правоотношения се уреждат от правните норми на Кодекса на труда и Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата. Следва да се посочи също, че
съгласно разпоредбата на чл.67, ал.3 от ЗДСл минималните и максималните размери на
основните заплати по нива и степени, размерите на допълнителните възнаграждения по
ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването им се определят с наредба на
Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото
законодателство. Изхождайки от изложените по- горе доводи, съдът намира, че
исковете подлежат на уважаване съобразно приетото по делото заключение по
назначената съдебно- счетоводна експертиза.
Ответната страна прави възражение за редуциране на адвокатското възнаграждение,
3
претендирано от ищеца, което съдът намира за неоснователно. Ищецът претендира
заплащане на такива разноски в размер на 500,00 лева, които не надвишават
установения размер в Наредбата за минималните размери на адвокатските
възнаграждения и подлежат на присъждане.
Ще следва ответникът да бъде осъден да заплати по сметка на РС-Смолян държавна
такса върху уважените искове в размер на 184,16 лева, както и разноски за вещо лице в
размер 150,00 лева, които са изплатени от бюджета на съда.
По горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА РЕГИОНАЛНА ДИРЕКЦИЯ „***”- Смолян, да заплати на Х. Г. Х.,
ЕГН**********, с адрес ****, сумата в размер на 3353,98 лева – неизплатено
допълнително възнаграждение за положен нощен труд за периода от 12.10.2019г. до
30.09.2022г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба в съда
12.10.2022г. до окончателното изплащане на сумата, както и 460,13 лева- обезщетение
за забава върху неизплатеното възнаграждение за положен нощен труд, изчислено за
периода от 01.01.2020г. до 12.10.2022г.
ОСЪЖДА РЕГИОНАЛНА ДИРЕКЦИЯ „***”- Смолян, да заплати на Х. Г. Х.,
ЕГН**********, направените съдебни разноски по делото за заплатено адвокатско
възнаграждение в размер на 500,00 лева.
ОСЪЖДА РЕГИОНАЛНА ДИРЕКЦИЯ „***”- Смолян, да заплати по сметка на
Районен съд- Смолян държавна такса върху уважените искове в размер на 184,16 лева,
както и разноски за вещо лице по назначената съдебно- счетоводна експертиза в размер
на 150,00 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Смолян в двуседмичен
срок, считано от връчването му на страните.


Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
4