Решение по дело №323/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 340
Дата: 4 юли 2023 г. (в сила от 9 август 2023 г.)
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20237170700323
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 

340

гр.Плевен, 04.07.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Административен съд-Плевен, ІV-ти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и осми юни две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                   Председател: Цветелина Кънева

 

при секретаря Венера Мушакова, като разгледа докладваното от съдия Кънева адм. дело №323 по описа за 2023 г. на Административен съд Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Делото е образувано  по жалба от „ТОНИДЖИ ГРУП“ ЕООД гр.Плевен, представлявано от управителя В.Т., чрез адв.Ю.С. ***, против  Заповед № РД-10-477/13.04.2023г. на Кмета на Община Плевен, с която е определено класирането на участниците в публично оповестен конкурс за отдаване под наем за срок от пет години на преместваеми съоръжения – павилиони №2 и №3 – частна общинска собственост, с обща площ 12.00кв.м., находящи се в гр.Плевен, ул.“Данаил Попов“ №16, до Дом на книгата, УПИ IХ, кв.346 по плана на гр.Плевен, за продажба на пакетирани хранителни и пакетирани нехранителни стоки, както следва: на първо място – „БДМ ТРЕЙД“ ЕООД с.Обнова, представлявано от Б.Б. и на второ място – „ТОНИДЖИ ГРУП“ ЕООД, представлявано от В.Т., като е определен за спечелил участник „БДМ ТРЕЙД“ ЕООД с.Обнова, както и е отстранен „БРАКС 2020“ ЕООД, представлявано от Н.К., поради неспазване на изискването на чл.103 ал.2 от Наредба №7 на ОбС-Плевен.

            В жалбата са наведени доводи, че заповедта е издадена при неспазване на установената форма, при съществено нарушение на административнопроизводствените  правила и в противоречие на материалния закон. Посочва се, че съгласно разпоредбите на Наредба №7 на Общински съвет Плевен процедурата по провеждане на публично обявения конкурс е разделена на две части – открита и закрита, като в откритата могат да присъстват лично представляващите кандидатите или техните пълномощници, а в закритата присъства само комисията. Посочва се още, че в откритата част комисията проверява наличие на изискуемите документи – процедура по допустимост, като в случай, че всички документи са налице, участниците се допускат и с това приключва тази част. В тази връзка се твърди, че в конкретния случай на заседанието на комисията е присъствал представител на „Тониджи Груп“ ЕООД, като в негово присъствие след отваряне на подадените предложения и преди да пристъпи към проверка на представените документи към всяко едно предложение, от страна на състава на комисията и в присъствието на представляващия оспорващото дружество първо са отворени и оповестени предложените офертни цени на същото, както и на „БДМ Трейд“ ООД , и едва след това от заседанието е бил отстранен представителя на „Тониджи Груп“ ЕООД и заседанието е продължило при закрити врати. Счита се, че по този начин е нарушена разпоредбата на чл.104 от НРПУРОИ, което води до изначално опорочаване на процедурата по провеждане на публично оповестения конкурс и следва да бъде обявен нов конкурс. Счита се още, че е нарушен и принципът на истинността, съгласно чл.7 ал.1 от АПК, както и принципът на съразмерност по чл.6 ал.4 от АПК. Посочва се също, че при преценка на представените от участниците инвестиционни проекти, членовете на комисията са допуснали очевидно несъобразяване с изложените в тях факти, поради което напълно погрешно и необосновано  се явява цифровото изражение на тази преценка. Счита се, че единственият обективен критерий за оценка е бил предложената цена, тъй като предложените проекти почти не се различават. Посочва се, че липсват конкретни критерий за извършване оценка от страна на комисията, както и липсва методология относно начина на оценяване по този критерий „Други“, с което органът е нарушил принципите по чл.8 и чл.13 от АПК. Счита се, че е нарушено и изискването за съответствие на акта с целта на закона. В заключение се моли за отмяна на оспорената заповед и присъждане на направените по делото разноски. 

            С придружителното писмо за представяне на административната преписка от процесуален представител на ответника е изразено писмено становище за неоснователност на жалбата.

От заинтересованите страни в производството  не са подадени писмени отговори по жалбата.

В последното съдебно заседание оспорващото дружество се представлява от адв.С., която поддържа депозираната жалба по наведените в нея съображения, както и заявеното допълнително, че критерият по Показател Б3 „Други предложения“ е изключително субективен. Моли за нейната отмяна и претендира разноски. Представя писмени бележки с подробни доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, аналогични на изложените в жалбата и съдебно заседание.

Ответникът в съдебно заседание се представлява от юрисконсулт М., която счита жалбата за неоснователна. Поддържа изложеното в писмения отговор по жалбата. Излага доводи за законосъобразно проведена процедура. В заключение моли жалбата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 150лева.

За заинтересованата страна „БДМ Трейд“ ЕООД в съдебно заседание по съществото на спора не се явява представител.

Представител на заинтересованата страна „БРАКС 2020“ ЕООД в  последното съдебно заседание не се явява и не изразява становище по съществото на спора.

            Административен съд-Плевен, четвърти състав, като провери законосъобразността на оспорения акт, съобрази доводите на страните и представените доказателства, приема за установено следното от фактическа и правна страна: 

 Жалбата е подадена против индивидуален административен акт, годен предмет на оспорване, в срок и от надлежна страна, имаща право и интерес от оспорването, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

От фактическа страна съдът намира за установено следното:

Със Заповед №РД-10-437/29.03.2023г. на Кмета на Община Плевен, на основание чл.44 ал.2 вр. чл.44 ал.1 т.1 от ЗМСМА, чл.19 от Закона за общинската собственост вр. чл.76 т.4, чл.79, чл.98 и чл.99 от Наредба №7 на ОбС-Плевен за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, е наредено организиране и провеждане на публично оповестен конкурс, чрез предварително подаване на предложенията в Център за административно обслужване на граждани при Община Плевен, пл.“Възраждане“ №4, за отдаване под наем за срок от пет години на преместваеми съоръжения – павилиони №2 и №3 – частна общинска собственост, с обща площ 12.00кв.м, находящи се в гр.Плевен, ул.“Данаил Попов“ №16, до Дом на книгата, УПИ IХ, кв.346 по плана на гр.Плевен, за продажба на пакетирани хранителни и пакетирани нехранителни стоки, при начална месечна наемна цена 750.00лева /без ДДС/, депозит за участие 2250.00лева и цена на конкурсната документация 50.00лева /без ДДС/. Със заповедта е назначена и комисия от председател, членове и резервни членове за  организиране и провеждане на публично оповестения конкурс. Определена е датата на провеждане на конкурса – 10.04.2023г. от 11:00часа, както и срокът за продаване на конкурсната документация – от 03.04.2023г. до 16:00часа на 07.04.2023г., като депозитът за участие се внася до 07.04.2023г., включително, а предложенията на кандидатите за участие се приемат до 16:00часа на 07.04.2023г. В заповедта е посочено също, че при липса на кандидати или на обявен спечелил участник, нов конкурс следва да се проведе на 20.04.2023г. от 11:00часа, като конкурсната документация се продава от 11.04.2023г. до 16:00часа на 19.04.2023г., депозитът за участие се внася до 19.04.2023г., включително, а предложенията за участие се приемат до 16:00часа на 19.04.2023г. Определено е в срок до 29.03.2023г. комисията да подготви и представи за утвърждаване конкурсните правила.

По делото са представени утвърдените от Кмета на Община Плевен Конкурсни правила, вкл. приоритетните условия на публично оповестения конкурс, показателите на оценка на предложенията и тяхната тежест, и методиката на тяхното оценяване; конкурсните книжа; конкурсни материали и условията за допускане в конкурса; условията за провеждане на конкурса.

На л.91-98 от делото са представени доказателства за публикуване на обявата за публично оповестения конкурс на таблото за обявления в Центъра за административно обслужване на граждани при общината, на интернет страницата на Община Плевен и във в.„Зетра“.

На л.110-112 са приложени Акт за частна общинска собственост на поземления имот, върху който са разположени двата процесни преместваеми обекта, схемата за тяхното поставяне и разрешение за поставяне.

По делото на л.29-73 са приложени заверени копия на подадените документи от участвалите в конкурсната процедура участници – „Тониджи Груп“ ЕООД гр.Плевен; „Бракс 2020“ ЕООД гр.Плевен и „БДМ Трейд“ ЕООД с.Обнова, обл.Плевен, както и протокол за последователността на закупуване на тръжни документи и подаване на оферти. На л.147 е приложена в оригинал ценовата оферта на „Бракс 2020“ ЕООД, която е неотворена, тъй като дружеството не е допуснато до разглеждане на ценовата оферта и е отстранено от по-нататъшното участие в конкурса.

Видно от Протокол за провеждане на публично оповестен конкурс от дата 10.04.2023г. е, че на същата дата е проведено заседание на комисията, като конкурсна документация е подадена от трима участника, а при проверка на тяхната редовност  и спазване на изискванията в конкурсната документация е установено, че от страна на „Бракс 2020“ ЕООД не е представен подписан от името на участника инвестиционен проект, който включва извършване на инвестиции през първата година от договора за наем, както и проект за стопанско развитие, което е изискване за допускане до отваряне, разглеждане и оценяване на предложената ценова оферта на кандидата, съгласно конкурсните правила. Другите двама участника са представили документите, изискуеми за допускане до отваряне, разглеждане и оценяване  на предложената ценова оферта. Видно от протокола е, че предвид констатираното до разглеждане на ценовите оферти са допуснати „Тониджи Груп“ ЕООД гр.Плевен и „БДМ Трейд“ ЕООД с.Обнова, а Бракс 2020“ ЕООД е отстранен от по-нататъшно участие, поради неспазване изискването на чл.103 ал.2 от Наредба №7 на ОбС-Плевен, изискващ в плика да се поставят всички необходими документи за участие и ценовата оферта, поставено в отделен запечатан плик, като в конкретния случай от страна на дружеството не е представян подписан от името на участника инвестиционен проект, който включва извършване на инвестиции през първата година от договора за наем, както и проект за стопанско развитие. Видно от протокола и приложение №2 към него е още, че  след извършване на класиране по приетата формула за комплексна оценка с оглед предложени наемна цена, инвестиционен проект и други предложения, е определен участник, който предлага най-добри условия  - „БДМ Трейд“ ЕООД, класиран на първо място с 88,73т., като на второ място е класиран участникът „Тониджи Груп“ ЕООД с 80,24т. Протоколът е подписан от всички членове на комисията без изразени възражения, респ. особени мнения.

Със Заповед № РД-10-477/13.04.2023г. на Кмета на Община Плевен е  определено класирането на участниците в публично оповестен конкурс за отдаване под наем за срок от пет години на преместваеми съоръжения – павилиони №2 и №3 – частна общинска собственост, с обща площ 12.00кв.м., находящи се в гр.Плевен, ул.“Данаил Попов“ №16, до Дом на книгата, УПИ IХ, кв.346 по плана на гр.Плевен, за продажба на пакетирани хранителни и пакетирани нехранителни стоки, както следва: на първо място – „БДМ ТРЕЙД“ ЕООД с.Обнова, представлявано от Б.Б. и на второ място – „ТОНИДЖИ ГРУП“ ЕООД, представлявано от В.Т., като е определен за спечелил участник „БДМ ТРЕЙД“ ЕООД с.Обнова, както и е отстранен „БРАКС 2020“ ЕООД, представлявано от Н.К., поради неспазване на изискването на чл.103 ал.2 от Наредба №7 на ОбС-Плевен.

 Именно тази заповед е предмет на настоящето съдебно производство.

Въз основа на така установеното от фактическа страна,  съдът прави следните правни изводи:

Съгласно чл.19 от Закона за общинската собственост, вещите - частна общинска собственост, се предоставят под наем при условия и по ред, определени в наредбата по чл.8 ал.2. Според последната разпоредба, редът за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне за управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, и правомощията на кмета на общината, на кметовете на райони, на кметовете на кметства и на кметските наместници се определят с наредба на общинския съвет при спазване на разпоредбите на този закон и на специалните закони в тази област. В ал.4 е регламентирано, че предоставянето под наем и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено друго, като условията и редът за провеждането на търговете и конкурсите се определят от общинския съвет в наредбата по ал. 2. Това е Наредба №7 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приета с Решение № 467/21.04.2005г. на Общински съвет- Плевен, последно изменена с Решение № 165/30.04.2020г. на ОбС – Плевен, приложена на л.113 и сл. от делото. Съгласно чл.104 ал.6 от последната, кметът на общината издава заповед, с която определя класирането до второ място, спечелилия участник и отстранените участници.

Предвид горното, оспорената заповед е издадена от компетентен за това орган съобразно чл.104 ал.6 от Наредба №7 на ОбС-Плевен вр. чл. 19 от ЗОС, а именно Кметът на Община Плевен, след проведен публично оповестен конкурс.

Заповедта е издадена в писмена форма и при спазване на изискването за наличие на фактически и правни основания за това, съгласно чл.59 ал.2 т.4 от АПК, доколкото е направено позоваване на Протокола от 10.04.2023г. на комисията за провеждане на конкурса и посочване на чл.44 ал.2 от ЗМСМА и чл.104 ал.6, чл.105 вр. чл.94 ал.2 и ал.3 от Наредба №7 на ОбС-Плевен.

Следва да се посочи, че тръжната процедура представлява сложен фактически състав, обхващащ няколко относително обособени етапа на организация и провеждане, всеки от който включва определени нормативно регламентирани действия и условия, осъществявани в предвидената от закона последователност и при упражняване на правомощията на съответните органи. Заключителният етап в административна фаза е обявяването на класирането и определянето на участника, класиран на първо място, за спечелил конкурса. Проверката на законосъобразността на постановените актове и извършените действия в хода на проведената тръжна процедура, обусловили издаването на крайния административен акт, се извършва при проверката на законосъобразността на акта, с който приключва процедурата. В тази връзка условията за провеждане на публично оповестен конкурс са регламентирани в чл.98 и сл. от Наредба №7 на ОбС Плевен, като за неуредените въпроси съгласно чл.105 от наредбата се прилага раздел II „Условия и ред за провеждане на публични търгове“.

Съдът намира, че не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила при провеждане на публично оповестения конкурс, които да са самостоятелно основание за отмяна на процесната заповед. Предвид това възраженията направени в този смисъл в жалбата са неоснователни. Определена е комисия от кмета на Община Плевен, която е изготвила конкурсни правила и образци на документи и същите са утвърдени от кмета на Община Плевен /чрез полагане на подпис и печат/, които са приложени на л.74-90 от делото. Обявлението за публично оповестения конкурс е публикувано в местен вестник, както и е поставено на общодостъпно място в сградата на общината и на интернет страницата на общината.

Относно твърдението за нарушение на чл.104 от наредбата от страна на комисията следва да се посочи, че видно от ал.2, ал.3 и ал.4 от същата разпоредба е, че комисията заседава на два етапа – първият, публичен, по проверка наличността на представените документи, и вторият -  на закрито заседание, където се проверява редовността на представените документи и спазване на поставените изисквания в конкурсната документация, като се определят допуснатите участници, след което се отварят, разглеждат и оценяват офертите на допуснатите до участие, и въз основа на поставените оценки се прави класирането. В конкретния случай законосъобразно комисията е заседавала на два етапа, като видно от данните по делото е, че на заседанието са присъствали представители на  „Тониджи Груп“ ЕООД и „Бракс 2020“ ЕООД. Видно от протокола, в тяхно присъствие комисията, в определените ден и час, е разпечатала подадените предложения и е проверила наличието на представените документи. Съдът констатира, че на този етап комисията е допуснала процедурно нарушение, според отбелязването в протокола, тъй като на този първи етап-публичния е проверила и редовността на представените документи, а не само тяхното наличие и е взела решението си по допускането на кандидатите. Това нарушение, обаче, съдът преценява като несъществено, защото не е препятствало упражняването на правата на участниците и защото, ако не беше допуснато няма да се счита, че ще доведе до друго решение. Същото не може да обоснове отмяна на оспорения акт. Колкото и да е строго формална процедурата по провеждане на публично оповестен конкурс, то следва да се отчете и обстоятелството, че допуснатото нарушение не е довело до нарушаване равнопоставеността на участниците и до издаване на незаконосъобразен краен акт.

Противно на възражението в жалбата и в открито съдебно заседание на 14.06.2023г., по делото не се доказва, че ценовите оферти на кандидатите са отворени преди да се пристъпи към проверка на представените документи и преди допускането на двамата участници. До този извод водят всички събрани по делото доказателства. Приложена е ценовата оферта на „Бракс 2020“ ЕООД, която е неотворена, тъй като видно от протокола документите на кандидата не са отговаряли на изискванията на Наредба №7 и на изискванията на конкурсната документация, и същият е бил отстранен от по-нататъшното участие в процедурата. В този смисъл е и изявлението на представителя на дружеството в открито съдебно заседание на 14.06.2023г., който посочва, че след отстраняването е излязъл от залата и не е присъствал при отваряне на ценовите оферти. Също така, видно от протокола е, че след проверка наличието и редовността на представените документи, комисията е продължила в закрито заседание своята работа по отваряне, разглеждане и оценяване на офертите на двамата допуснати участници, и тяхното класиране.

Също така следва да се отбележи, че видно от разпоредбата на чл.99 ал.2 от Наредба №7 посочените условия на публично оповестения конкурс, които могат да бъдат заложени, са само примерни, а не задължителни. Начинът, по който ще се формира оценката на участниците, тежест на наемна цена спрямо предложение за инвестиции и други предложения, е решение на организаторите на конкурса, което е прието при предоставената оперативна самостоятелност от закона и не подлежи на съдебен контрол. Следва да се посочи, че вторият критерий - „Оценка на инвестиционния проект“ е ясно дефиниран, доколкото е видно че инвестицията касае поддържане и подобрение на вещта частна общинска собственост. По отношение третият критерий също е ясно, че предложенията следва да са различни от тези, направени в инвестиционния проект. Налице е и разработена методика за оценка на предложенията, с оглед т.V от конкурсните правила, като е определена формула, която следва да се приложи, а въпрос на оперативна самостоятелност на органа е да определи теглови коефициенти, механизъм на формиране на крайния брой точки и всеки участник има право на преценка, дали при тези условия желае да подаде документи. Ето защо е неоснователно възражение за наличие на субективни критерии в конкурсните правила.

Съдът намира, че оспорената заповед е издадена и при съобразяване с материалния закон и целта на закона. В съответствие с регламентираното в чл.104 и сл. от Наредба №7 на ОбС Плевен комисията, определена от кмета на общината, е разпечатала подадените предложения по реда на тяхното постъпване и е проверила наличието на представените документи. Правилно комисията е счела, че „Бракс 2020“ ЕООД не е изпълнил изискването на чл.103 ал.2 от Наредба №7, като не е представил подписан от името на участника инвестиционен проект, който включва извършване на инвестиции през първата година от договора за наем, както и проект за стопанско развитие. Правилно на това основание този участник е отстранен от по-нататъшно участие в конкурса, което решение съответства и на предвидените в т.IV от конкурсните правила условия за отстраняване на кандидат – подал предложение, което е непълно и неотговаря на предварително обявените условия в документацията, както и не е представил някой от посочените в т.12 документи, към които условия препраща разпоредбата на чл.101 от Наредба №7.

На следващия етап от публично оповестения конкурс, при закрито заседание комисията е разгледала направените ценови предложения на допуснатите двама участника, размерът на предложената инвестиция и другите, направени предложения. След прилагане на приетите критерии и тежестта им в комплексната оценка, както и при спазване на утвърдената методика за оценяване, комисията е класирала на първо място кандидата „БДМ Трейд“ ЕООД и на второ място „Тониджи Груп“ ЕООД. На база изготвения протокол и взетото в него решение, Кметът на Община Плевен издал оспорената в настоящето производство заповед.  В тази връзка следва да се посочи, че правилно е определен участникът, класиран на първо място. Видно от приложените по делото доказателства – протокола на комисията, подадените конкурсни документи от БДМ Трейд“ ЕООД и от „Тониджи Груп“ ЕООД, както и приложение №2 към протокола е, че кандидатът „Тониджи Груп“ ЕООД е получил 0т. по третия критерий „Други предложения“, тъй като такива не са направени от дружеството, както и е видно, че е получил пълен размер точки по втори критерий „Оценка на инвестиционен проект“. От същите посочени доказателства се установява, че класираният на първо място участник „БДМ Трейд“ ЕООД е получил пълния размер точки по трети критерий „Други предложения“, тъй като е направил такива свързани с поддържането на добър естетичен вид на района, седмично почистване и снегоподдържане на прилежащия терен, както и е получил пълен размер точки по първи критерий „Предложена цена“. При изготвяне на комплексната оценка, по утвърдената методика и формула, се получава крайният резултат от 88,73т. за БДМ Трейд“ ЕООД и 80,24т. за „Тониджи Груп“ ЕООД.

Предвид изложеното съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразна, поради което жалбата против нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

При този изход на делото, своевременно направено искане за присъждане на разноски и на основание чл.143 ал.3 от АПК, следва в полза на Община Плевен да се присъдят направените по делото разноски, а именно юрисконсултско възнаграждение в размер на 150лева, съобразно чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ.

Воден от горното  и на основание чл.172, ал.1 и ал.2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ТОНИДЖИ ГРУП“ ЕООД гр.Плевен, представлявано от управителя В.Т., против  Заповед № РД-10-477/13.04.2023г. на Кмета на Община Плевен.

ОСЪЖДА „ТОНИДЖИ ГРУП“ ЕООД гр.Плевен, ул.“Неофит Бозвели“ №22, ЕИК:*********, представлявано от управителя В.Т.,*** разноски по делото в размер на 150.00лева /сто и петдесет лева/.

Решението може да се оспорва с касационна жалба, чрез Административен съд Плевен, пред Върховен административен съд в 14- дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

 

                                                                                   СЪДИЯ: