Решение по дело №1508/2021 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 132
Дата: 16 март 2022 г.
Съдия: Калинка Костадинова Иванова
Дело: 20211210201508
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 132
гр. Благоевград, 16.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на четиринадесети февруари през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
при участието на секретаря Елица Яв. Педова
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно
наказателно дело № 20211210201508 по описа за 2021 година
Делото е образувано с жалба от П. Г. П. в качеството му на кмет на ** против
наказателно постановление № 131 от 21.05.2021г., издадено от директора на
РИОСВ - София, с което на основание чл. 156, ал.1 от Закона за управление
на отпадъците е наложено наказание глоба в размер на 5000.00 лв. Искането е
за отмяна на наказателното постановление като нищожно поради липса на
компетентност на наказващия орган, незаконосъобразно, издадено в
противоречие на материалноправните разпоредби на закона и в нарушение на
процедурата по налагане на административнонаказателна отговорност. В
съдебното производство жалбоподателя се представлява от юрисконсулт на
Община Кюстендил - **, която поддържа искането за отмяна на
наказателното постановление или алтернативно за намаляване на наложеното
наказание. Наказващият орган не се явява и не изпраща процесуален
представител.
По делото са събрани писмени доказателства - известие за доставяне,
възражение от 01.12.2020 година, АУАН № 210/25.11.2020 година,
пълномощно, Заповед от 17.06.2020 година, писмо изх. № 7023/06.11.2020
година, известие за доставяне, констативен протокол от 08.10.2020 година,
снимков материал, констативен протокол от 12.08.2020 година, снимков
материал, писмо изх. № С-33/1/03.04.2020 година, сигнал по зеления телефон
1
в РИОСВ Перник от 31.03.2020 година. Като свидетели са разпитани * М. и
Л.Г. - старши експерти в отдел „Контрол на компонентите и факторите на
околната среда“ към РИОСВ – София, които са участвали в
административнонаказателното производство. Те потвърждават извършената
проверка през месец август по поречието на река Банщица, в близост до моста
на ул. „Овощарска“ и първите къщи на квартал Изток в гр. Кюстендил.
Мястото е било познато на служителите на РИОСВ София, тъй като там са
извършвани предходни проверки по сигнали за нерегламентирано сметище.
Проверката е установила отпадъци с различен произход – строителни,
растителни, битови, излезли от употреба гуми и пр. На проверката е
присъствал еколог от Община Кюстендил, която е потвърдила, че на мястото
всяка седмица се извършва почистване о, но въпреки това хората
продължават да изхвърлят отпадъци. След проверката е съставен протокол за
констатираното нарушение и е даден срок за изхвърляне на отпадъците от
нерегламентираното сметище до началото на месец септември. През месец
октомври 2020г. отново е извършена проверка и е установено, че сметището
не е почиствано, отпадъците, които са описани при предходната проверка са
били налични, имало е и нови - текстилни изрезки, пълни с отпадъци чували
и др. Затова е бил съставен акт за установяване на административно
нарушение за неизпълнение на предписание за почистване на
нерегламентираното сметище. При съставяне на акта е присъствал
упълномощен от кмета еколог от Община Кюстендил. АУАН №
210/25.11.2020г. е приложен към делото, съставен е от С. В. М. - старши
експерт в Дирекция КПД, отдел ККФОС при РИОСВ - София, в присъствие
на свидетеля Л.В. Георгиев и на Ирина Велкова, упълномощена от кмета на
Община Кюстендил П.П.. След връчването му са постъпили писмени
възражения срещу акта, които са преценени от наказващия орган като
неоснователни и въз основа на акта е издадено наказателно постановление №
131/21.05.2021г. от Директор на РИОСВ - София против П. Г. П., в качеството
му на кмет на ** за това, че на 08.09.2020г. не е изпълнил даденото му на
основание чл. 113, ал. 3 от Закона за управление на отпадъците задължително
предписание, обективирано в т. 1 от КП № ККФОС-СМ-9/12.08.2020 г. на
РИОСВ- София в срок до 04.09.2020г. да почисти нерегламентираното
замърсяване с отпадъци в гр. Кюстендил, кв. „Изток“, поречието на р.
Банщица, в участъка от моста на ул. „Овощарска“ до първата къща в посока
2
кв. „Изток“. Заради това, че нарушението е допуснато повторно, след като П.
е бил санкциониран за същото нарушение с влезли в законна сила
наказателни постановления - НП№ 4-А-21/24.01.2018 г. влязло в сила на
04.01.2019 г., НП 5-А-22/25.01.2018 г. влязло в сила на 03.05.2019 г. и НП №
6-А-23/26.01.2018 г. влязло в сила на 20.09.2018 г., на основание чл. 156, ал. 1
от Закона за управление на отпадъците е наложено наказание глоба в размер
на 5 000.00 лева на П. Г. П., в качеството му на кмет на община Кюстендил.
Наказателното постановление е връчено на 28.05.2021г. и е обжалвано пред
Районен съд Кюстендил, където е образувано НАХД № 731/2021г. След отвод
на всички съдии, съдебното производство пред районен съд Кюстендил е
прекратено и с определение № 60089/15.10.2021г. по НЧД № 861/2021г. на
ВКС делото е изпратено по подсъдност на РС Благоевград.
Анализът на установените по делото доказателства дава основание на съда да
реши, че жалбата е допустима, разгледана по същество е частично
основателна. На първо място съдът посочва, че не установява допуснати
съществени нарушения в хода на административнонаказателното
производство, довели до ограничаване на правото на защита и до
незаконосъобразност на наложената санкции. Съдът намира, че фактите на
извършеното нарушение са описани в акта и издаденото въз основа на него
наказателно постановление достатъчно ясно и непротиворечиво, предявени са
на нарушителя и по този начин му е дадена възможност да се защитава срещу
тях. Няма допуснато съществена липса на задължителни реквизити на акта и
наказателното постановление, като по този начин изискванията на чл. 42 и чл.
57, ал.1 от ЗАНН са изпълнени и съдът намира, че възражението в тази насока
е неоснователно.
В жалбата и в съдебното производство са направени възражения за липсата
на писмени доказателства относно компетентността на директора на РИОСВ-
София да издава наказателни постановления по чл. 156, ал. 1 от ЗУО. Съдът
намира това възражение за неоснователно, като посочва, че съгласно
разпоредбата на чл. 157, ал.4 вр. с 2 от Закон за управление на отпадъците
наказателни постановления по ал.2 - т.с за нарушение по чл. 156 т закона се
издават от директора на РИОСВ, какъвто е настоящия случай, поради което
съдът преценява, че не е допуснато нарушение при определяне на
компетентния административнонаказващ орган, чиито парвомощия за
издаване на наказателното постановление са определени в закона.
3
По същество - разпоредбата на чл. 113 от Закона за управление на отпадъците
предвижда правото на органите на РИОСВ в лицето на директора на
съответната инспекция или оправомощено от него длъжностно лице да
упражняват контрол за спазване изискванията за третиране на отпадъци на
територията на съответната РИОСВ, като съгласно разпоредбата на ал.3 от
този текст въз основа на констатирани нарушения при извършена проверка
директорът на РИОСВ или оправомощено от него длъжностно лице дава
задължителни предписания с определен срок за тяхното отстраняване и/или
съставя актове за установяване на административни нарушения. В
изпълнение на тези права инспектори на РИОСВ София, упълномощени от
Директора на инспекцията са извършили проверка в гр. Кюстендил, кв.
„Изток“, поречието на р. Банщица, в участъка от моста на ул. „Овощарска“ до
първата къща в посока кв. „Изток“ за да установят дали съществува
незаконно сметище. Проверката е установила, че незаконното сметище
съществува и е издадено предписание за неговото почистване до 04.09.2020г.,
като правилно е определен кмета на община Кюстендил като отговорно за
организиране на почистването лице, защото съгласно разпоредбите на чл. 19,
ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците кмета на общината отговаря
за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това
места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на
почистването им. Предписанието на инспекторите от РИОСВ София е било в
рамките на техните законови правомощия по осъществяване на контрол върху
дейностите, свързани с третиране на отпадъците и е било задължително за
адресата му, включително и по отношение на дадения срок - до 04.09.2020г.,
но не е изпълнено, като по този начин е осъществено нарушението по ч. 156,
ал.1 от Закона за третиране на отпадъците. Този текст предвижда за
неизпълнение на предписание по чл. 113, ал. 3 от закона на физическите лица
да се налага глоба в размер от 2000 лв. до 10 000 лв, а на юридическите лица
имуществена санкция в размер от 5000 до 20 000 лв. Санкционната
разпоредба е приложена, като за неизпълнение на даденото от РИОСВ София
предписание по чл. 113, ал.3 от ЗУО, на кмета на община Кюстендил е
наложено наказание от 5000 лв. глоба. Установявайки смекчаващи
отговорността обстоятелства, съдът намира, че има основание за намаляване
на наложеното наказание. Съдът отчита, че действително нарушението е
допуснато след като П.П. е бил санкциониран с други влезли в законна сила
4
наказателни постановления, но от друга страна съдът отчита, че Община
Кюстендил полага системни усилия за почистване на незаконното сметище в
близост до кв. "Изток" в града, където се извършва седмично почистване със
специална почистваща техника. Независимо от усилията незаконното
сметище се образува отново от действията на местните хора, които изхвърлят
строителни и битови отпадъци на това място, въпреки забраната и опитите за
почистване на мястото. Затова съдът преценява, че с налагане на наказание от
2500.00 лв. глоба ще бъдат постигнати в достатъчна степен целите на
наказанието и то ще мотивира кмета на Община Кюстендил да положи повече
грижи за премахване на незаконното сметище.
Предвид изложените от съда мотиви и на основание чл. 63, ал.7, т.2 от ЗАНН,
съдът

РЕШИ:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 131 от 21.05.2021г., издадено от
директора на РИОСВ - София, с което на основание чл. 156, ал.1 от Закона за
управление на отпадъците е наложено наказание глоба в размер на 5000.00
лв. на П. Г. П. в качеството му на кмет на ** като намалява размера на
наложеното наказание на 2500.00 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от
съобщаване на страните пред Административен съд Благоевград.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
5