Определение по дело №275/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 май 2023 г.
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20237100700275
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 април 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

        № ……/10.05.2023 г., град Добрич

                                                                                

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ДОБРИЧ в закрито заседание на десети май, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕЛИ КАМЕНСКА

 

разгледа докладваното от председателя адм. дело № 275 по описа за 2023 г. на Административен съд - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба № 94Р-00-176/11.04.2023 г. на Р.А.М. ЕГН ********** ***, срещу отказ за дерегистрация на лице, обективиран в Писмо с регистрационен индекс 94Р-00-25#2 от 20.01.2023 г., издаден от кмета на Община Добрич. С жалбата се претендира отмяна на отказа като незаконосъобразен.

Жалбоподателят счита, че оспореното писмо е неправилно и незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Ответната страна, кметът на Община град Добрич представя административната преписка с придружително писмо с изх. № 11-09-67/19.04.2023 г., но не изразява становище по жалбата.

При извършване на проверката за допустимостта на жалбата, съдът приема, че жалбата е недопустима, поради липса на годен за оспорване административен акт.

От данните по делото се установява, че жалбоподателят, в качеството си на собственик на жилище, представляващо апартамент в гр.Добрич, ул.“Славянска“ № 23, вх.В, ет.2, ап.4, е подал заявление с рег № 94Р-00-25/13.01.2023 г. в Община град Добрич за заличаване на адресната регистрация на Елизабета Янкулова по настоящ адрес на собственото му жилище, като излага твърдения, че същата не живее на този адрес от 5 години.

Кметът на общината е оправомощеният от чл.99б, ал.3 от ЗГР административен орган, който следва и е длъжен да разгледа и да се произнесе по искането за заличаване на адресна регистрация. Съгласно чл.99б, ал.1 от ЗГР, при писмен сигнал или по искане на собственик на имот, подадени до орган по чл. 92, ал. 1 или до областния управител за нарушение на чл. 92, чл. 99, ал. 1 и 4 или чл. 99а, както и по собствена инициатива кметът на общината или на района издава заповед за определяне на комисия, която да извърши проверка за спазване на изискванията за извършване на адресна регистрация или промяна на адрес. В състава на комисията се включват служители от съответната общинска администрация, представители на съответната областна администрация, на териториалните структурни звена на Министерството на вътрешните работи и на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В случаите на подадени писмен сигнал или искане на собственик на имот заповедта за определяне на комисията се издава в тридневен срок от получаването им и се обявява на таблото за обявления и на интернет страницата на общината. В случай че кметът не издаде заповедта в определения срок, тя се издава от областния управител.

 Една от абсолютните процесуални предпоставки за допустимост на съдебно-административното производство е наличието на подлежащ на оспорване акт. Административният акт представлява властническо волеизявление на административен или на друг овластен за това орган или организация, което едностранно предизвиква пораждане, изменяне или прекратяване на права и задължения.

След като е установил, че правото на собственост върху процесния имот принадлежи на заявителя и още две лица, кметът на Община град Добрич е издал процесното писмо, с което е указал на заявителя да представи заявление за дерегистрация по чл. 99б от ЗГР, подадено от всички съсобственици на имота. Административният орган е посочил също, че при неотстраняване на недостатъците в законовия срок, производството ще бъде прекратено.

Съдът приема, че видно от съдържанието му, оспореното писмо не е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, а е акт с уведомителен характер, издаден в хода на започнало и неприключило производство по заличаване на адресна регистрация по искане на собственика на имота. С оспореното писмо не е постановен отказ  да бъде заличена адресната регистрация по настоящ адрес на третото лице, нито е акт, с което производството е прекратено. Писмото представлява акт, издаден в хода на започнало и неприключило производство и има белезите на акт по см. на чл.21, ал.5 от АПК, който не подлежи на обжалване по реда на чл.145 и сл. от АПК. Ако кметът на общината постанови отказ за заличаване на адресната регистрация или прекрати производството, то този негов акт ще подлежи на обжалване по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Като подадена срещу неподлежащ на оспорване акт, жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.

Независимо от горното следва да се отбележи, че съгласно нормата на чл.94, ал.1 от ЗГР, настоящ адрес е адресът, на който лицето живее. Нормата на чл.99, ал.1 от ЗГР предвижда задължение за гражданите в срок 30 дни да заявят промяната на настоящия си адрес.

С нормата на чл.99б, ал.1 от ЗГР законът е възложил на кмета на общината правомощието да извършва проверки по подадени сигнали дали дадено лице живее на настоящия си адрес като съответно предприеме предвидените в ЗГР действия по заличаване на адресната регистрация на лица, които не живеят на посочените адреси.

Подаденото от жалбоподателя заявление за заличаване на адресната регистрация на дадено лице с твърдението, че то вече не живее на този адрес, има белезите на сигнал по см. на чл.99б, ал.1 от ЗГР за извършено от трето лице нарушение на чл.99, ал.1 от ЗГР, поради което следва да ъде разгледано по същество от компетентния административен орган.

Не е необходимо всички съсобственици на имота да изразяват желание за заличаване на адресната регистрация на лице, за което се твърди, че вече не живее на посочения в регистрите на населението адрес. Компетентният орган следва да извърши действията, предвидени в чл.99б от ЗГР, да назначи проверки и след приключването им да разреши въпроса, с който е сезиран.

С оглед гореизложеното и на основание чл.159  т.1 от АПК съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Р.А.М. ЕГН ********** ***, подадена против отказа на кмета на Община Добрич, обективиран в Писмо с регистрационен индекс 94Р-00-25#2 от 20.01.2023 г.

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 275/2023 г. по описа на Административен съд – Добрич.

            ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва в 7-дневен срок от съобщаването му с частна жалба пред Върховен административен съд.

           ОПРЕДЕЛЕНИЕТО да се съобщи на страните по реда на чл.138, ал.3 от АПК.

 

 

                                                                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :