№ 4402
гр. София, 07.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 7-МИ СЪСТАВ, в публично заседание
на трети октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:СИЛВИЯ В. ТАЧЕВА
при участието на секретаря З.А.Ш
като разгледа докладваното от СИЛВИЯ В. ТАЧЕВА Административно
наказателно дело № 20241110204448 по описа за 2024 година
Образувано е по въззивна жалба срещу НАКАЗАТЕЛНО Постановление (НП) № 020 от
01.09.2023 г., издадено от Председател на Комисия за защита на личните данни (КЗЛД) на
Република България, с което на основание чл. 53 от ЗАНН и на основание чл. 86, ал. 1 вр.
чл. 11, т. 4 и чл. 87, ал. 3 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), е наложено
административно наказание "имуществена санкция" в размер на 2500. 00 (две хиляди и
петстотин) лева на ПОЛИТИЧЕСКА ПАРТИЯ (ПП) "Движение на непартийните кандидати"
за административно нарушение по чл. 25е, ал. 1 от ЗЗЛД.
Санкционираното лице обжалва НП, с доводи за неговата незаконосъобразност.
Бланкетно се твърди се липсата на извършено нарушение. Иска се отмяната на НП.
В съдебно заседание жалбоподателя, редовно призован, не изпраща процесуален
представител.
ВъззИ.емата страна, редовно призована, изпраща в съдебно заседание надлежен
процесуален представител, който инвокира доводи за неоснователност и недоказаност на
депозираната въззивна жалба.
Претендират се разноски.
Съдът като обсъди на основание чл. 14 от НПК всестранно, обективно и пълно
доводите на страните и събраните по делото писмени и гласни доказателства, намира за
установено следното:
I. Въззивната жалба е депозирана в законоустановеният срок на основание чл. 59, ал. 2
от ЗАНН, от процесуално легитимирана страна, подписана от жалбоподателя, с обоснован и
1
доказан правен интерес, срещу санкционен акт по ЗАНН – наказателно постановление,
подлежащ на законов съдебен контрол от родово, местно и функционално компетентен съд
на основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, като жалбата е редовна от външна страна с посочване на
изискуемите по закон реквизити, поради което се явява ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, въззивната жалба е НЕОСНОВАТЕЛНА.
От събраните по делото доказателства преценени поотделно и в тяхната съвкупност,
съдът установи следното:
От решение № 16663 – НС/15.02.2023г. на ЦИК е видно, че Коалиция „Заедно“ е подала
заявление за регистрацията си за участие на изборите за народни представители за
02.04.2023г.
От писмо от ГД ГРАО от 06.03.2023г. се установява, че в Списъка на избирател;ите,
подкрепящи регистрацията на Коалиция „Заедно“ в ЦИК за участие на изборите за народни
представители са обработени данни на 156 броя починали физически лица. От изисканата по
– късно допълнителна справка от ГРАО се установява, че броя лица е 154.
По делото безспорно се установява, че за създаването на Коалиция „Заедно“ са
участвали следните политически партии: партия „Партия на зелените“. Партия
„Социалдемократическа партия“, партия „СправедлИ. България, обединени родолюбци“ и
пария „Движение на непартийните кандидати“.
Въз основа на констатирано нарушение е съставен АУАН с № 20/05.06.2023 г. и било
издадено НАКАЗАТЕЛНО Постановление (НП) № 020 от 01.09.2023 г.,издадено от
Председател на Комисия за защита на личните данни (КЗЛД) на Република България, с което
на основание чл. 53 от ЗАНН и на основание чл. 86, ал. 1 вр. чл. 11, т. 4 и чл. 87, ал. 3 от
Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), е наложено административно наказание
"имуществена санкция" в размер на 2500. 00 (две хиляди и петстотин) лева на
ПОЛИТИЧЕСКА ПАРТИЯ (ПП) "Движение на непартийните кандидати" за
административно нарушение по чл. 25е, ал. 1 от ЗЗЛД.
Изложената фактическа обстановка се установява събраните по делото писмени
доказателства, прочетени по реда на чл. 283 от НПК вр. чл. 84 от ЗАНН, както и от
показанията на свидетелите Н. В. П., В. С. Н. и Ц. П. А. – експерти в КЗЛД, които съдът
кредитира изцяло, като пълни, последователни, изчерпателни и детайлни на изложената
фактическа обстановка, като предвид липсата на противоречия в тях, както и поради липсата
на такИ. с всички писмени доказателства по делото, съдът не следва да излага съображения
на основание чл. 305, ал. 3 от НПК. Доказателствената съвкупност е единна, непротиворечИ.
и последователна. Показанията свидетелите са обективни, достоверни, логични, точни и
същите кореспондират на писмените доказателства по делото.
От правна страна:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления районният съд е
инстанция по същество, с оглед на което дължи цялостна проверка относно правилното
приложение на материалния и процесуалния закон, независимо от основанията, посочени от
2
жалбоподателя.
Налице е редовна процедура по връчването на АУАН и НП на жалбоподателя.
АУАН и НП са съставени от материално компетентни длъжностни лица по закон,
съгласно приложените в преписката заповеди, длъжностни характеристики и други.
Съдът намира, че АУАН и НП отговарят от външна страна по форма и съдържание на
изискванията по чл. 42, респективно чл. 57 от ЗАНН.
Издадени са от надлежни органи и в рамките на техните законови пълномощия и
правомощия, като констатираното нарушение е изчерпателно, ясно и подробно описано в
акта за установяване на административните нарушение, като по идентичен начин е отразено
и в наказателното постановление. Нарушението е подведено правилно под съответната
норма на материалния закон.
АУАН и НП са надлежно връчени на нарушителя с оглед гарантиране на неговите права
и правото му на защита.
Съдът намира, че административно-наказващия орган не е извършил процесуални
нарушения при провеждане на процедурата по съставяне на обжалваното наказателно
постановление, като обратните съображения на жалбоподателя чрез процесуалния му
представител срещу тези правни доводи на съда са неоснователни и недоказани.
Административно-наказателното производство е образувано в сроковете по чл. 34 от
ЗАНН. Наказателното постановление е издадено в шестмесечния срок по чл. 34, ал. 3 от
ЗАНН, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, а при издаването на
административния акт е спазена разпоредбата на чл. 40 от ЗАНН. Вмененото в отговорност
на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяващо му да разбере в
какво е обвинен и срещу какво да се защитава. Нарушената материалноправна норма е
посочена правилно.
В разглеждания случай е установено от обективна страна, че е реализиран
административно-наказателния състав на чл. 25е, ал. 1 от ЗЗЛД, като ПП "Движение на
непартийните кандидати" в периода 02.02.2023 г. (датата на влизане в сила на Указ №
28/31.01.2023 г. на Президента) до 14.02.2023 г. (датата на внасянето на избирателния списък
в ЦИК при регистрацията на партията за изборите) , в качеството на администратор на
лични данни е обработила лични данни на 154 броя починали преди влизане в сила на Указ
№ 28/31.01.2023г. на Президента на Р. България физически лица, които са вписани в списъка
на избирателите, подкрепящи регистрацията на Коалиция „Заедно“ в ЦИК за участие в
изборите за народни представители, насрочени за 02.04.2023г.
По делото от събраните безпротиворечиви доказателства се установи, че ПП
"Движение на непартийните кандидати" е администратор на лични данни. Съгласно § 1, т. 2
от ДР на ЗЗЛД "администратор", с изключение на администратора по глава осма, е
понятието по чл. 4, т. 7 от Регламент (ЕС) 2016/679". Според чл. 4, т. 1 от Регламент (ЕС)
2016/679 "лични данни" означава всяка информация, свързана с идентифицирано физическо
3
лице или физическо лице, което може да бъде идентифицирано ("субект на данни");
физическо лице, което може да бъде идентифицирано, е лице, което може да бъде
идентифицирано, пряко или непряко, по-специално чрез идентификатор като име,
идентификационен номер, данни за местонахождение, онлайн идентификатор или по един
или повече признаци, специфични за физическата, физиологичната, генетичната,
психическата, умствената, икономическата, културната или социална идентичност на това
физическо лице", а в чл. 4, т. 7 от същия се сочи, че "администратор" означава физическо или
юридическо лице, публичен орган, агенция или друга структура, която сама или съвместно с
други определя целите и средствата за обработването на лични данни; когато целите и
средствата за това обработване се определят от правото на Съюза или правото на държава
членка, администраторът или специалните критерии за неговото определяне могат да бъдат
установени в правото на Съюза или в правото на държава членка"
Предвид горните норми се установява горния факт, че ПП "Движение на непартийните
кандидати" е субект, по отношение, на който са относими нормите на ЗЗЛД и на Регламент
(ЕС) 2016/679, доколкото обработва лични данни за целите на изборния процес,
регламентирани в ИК.
Съгласно разпоредбата на чл. 25е, ал. 1, изр. 1 от ЗЗЛД: "Администраторът или
обработващият лични данни може да обработва лични данни на починали лица само при
наличие на правно основание за това".
Разпоредбата на чл. 133, ал. 3, т. 5 от ИК предвижда, че: "Към заявлението за
регистрация партията представя: списък, съдържащ имената, единния граждански номер и
саморъчен подпис на не по-малко от 2500 избиратели, подкрепящи регистрацията, положен
пред упълномощени от партията лица или квалифициран електронен подпис; при избори за
членове на Европейския парламент от Република България и при избори за общински
съветници и за кметове регистрацията на партията може да бъде подкрепена и от избиратели
- граждани на друга държава - членка на Европейския съюз, като в списъците се посочват
имената, личният номер, номерът на удостоверението за пребИ.ване, датата на регистрация,
посочена в него, и подпис; всеки избирател може да участва само в един списък; при
полагане на подписа си в списъка избирателят удостоверява своята самоличност; списъкът
се предава и в структуриран електронен вид, като съдържа имената и единния граждански
номер (личен номер) на избирателите, положили саморъчен подпис или квалифициран
електронен подпис, в последователността, в която са вписани в списъка".
Нормата на чл. 133, ал. 4 от ИК урежда, че "личните данни по ал. 3, т. 5 се обработват и
предоставят при спазване изискванията за тяхната защита. ".
Предвид което по несъмнен и безспорен начин е установено така вмененото на ПП
"Движение на непарийните кандидати" осъществяване на административно нарушение по
чл. 25е, ал. 1 от ЗЗЛД, тъй като същата не е имала правно основание да обработва лични
данни на починали лица.
Санкционната норма за така установеното административно нарушение е чл. 86, ал. 1
4
от ЗЗЛД "За други нарушения по този закон на администратор или обработващ лични данни
се налага глоба или имуществена санкция до 5000 лв. ", доколкото се касае за извършване на
нарушение по чл. 25е, ал. 1 от ЗЗЛД. Наложената имуществена санкция е в средния в закона
размер от 2500 лв.
Същата не е съобразена с обстоятелствата предвидени в разпоредбата на чл. 27, ал. 2 от
ЗАНН. Като съдът счита, че следва да бъде пропорционална на тежестта на извършеното
нарушение, като липсват мотиви в НП за така определения му размер. Предвид което и като
отчете липсата на данни за други извършени от жалбоподателя нарушения от същия вид и
съобрази целите на административното наказване определени в чл. 12 от ЗАНН счита, че
санкцията следва да бъде намалена на 1500 лв. Като по този начин ще бъдат спазени
изискванията на чл. 27, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН.
Правилно от административно-наказващия орган не е приложена разпоредбата за
маловажност на случая, предвид факта, че със ЗЗЛД се регулират значими обществени
отношения. Прилагането на същата следва да се прецени с оглед липсата или
незначителността на вредните последици от извършеното нарушение или с оглед на други
смекчаващи вината обстоятелства, които обуславят по-ниска степен на обществена опасност
на нарушението в сравнение с обикновените случаи на нарушение от същия вид. Мерките
на закона целят осъществяване на държавната политика в областта на защита на личните
данни, както и организацията и контролът по тяхното изпълнение. При тези обстоятелства
нарушенията на тези разпоредби следва да се квалифицират като такИ. с висока обществена
опасност, за което свидетелства и значителния размер на предвидените в закона санкции.
Нарушението е формално и от него не е необходимо да са настъпили вредни последици. В
случая правилно, въз основа на установената фактическа обстановка, както и
обстоятелствата на извършеното нарушение, административнонаказващият орган е
преценил, че се касае за нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, а не за маловажен случай.
Съдът намира, че не е налице основание за прилагане на хипотезата на чл. 63, ал. 2, т. 2
от ЗАНН, тъй като случаят не е с по-ниска степен на обществена опасност от останалите от
същия вид.
По тези съображения наказателно постановление № 020/01.09.2023 г. на председателя
на КЗЛД следва да бъде изменено относно размера на санкцията му, който от 2500 лв. следва
да бъде намален на 1500 лв., а в останалата му част като законосъобразно следва да бъде
потвърдено.
В заключение следва да се каже, че жалбоподателят е посочил в самата си жалба
грешен размер на наложената му санкция /2800 лв./.
Отговорността за разноски е обективна последица от развитието на съдебния спор и
страната създала предпоставките за образуването му, следва да понесе санкционните
последици за неоснователно му повдигане.
В тази насока настоящият съдебен състав следва да съобрази и последните промени в
разпоредбата на чл. 63 от ЗАНН, извършени с ДВ бр. 94 от 29.11.2019 г., които имат
5
действие занапред, според които съдът присъжда на страните на разноски по реда на АПК,
поради което като на основание чл. 143, ал. 3 от АПК вр. чл. 144 от АПК вр. чл. 78, ал. 8 от
ГПК вр чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, жалбоподателят следва да
понесе разноските за юрисконсулт за една инстанция в размер на по 150. 00 лева, определена
от съда в пределите от 80. 00 до 150. 00 лева по негова преценка и с оглед обема на
осъществените процесуални действия от юрисконсулта на въззИ.емата страна.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 020/01.09.2023 г. на председателя на КЗЛД, в
частта относно размера на наложената имуществена санкция, която я намалява от 2500 (две
хиляди и петстотин лева)лв. на 1500 (хиляда и петстотин лева).
ПОТВЪРЖДАВА в останалата част наказателно постановление № 020/01.09.2023 г. на
председателя на КЗЛД, като законосъобразно.
ОСЪЖДА ВЪЗЗИВНИКА ПОЛИТИЧЕСКА ПАРТИЯ (ПП) "Движение на
непартийните кандидати" с Булстат № ***** с регистриран адрес на седалище на
управление в гр. София, ***** ДА ЗАПЛАТИ на ВЪЗЗИ.ЕМАТА СТРАНА КОМИСИЯТА
ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ на РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ чрез законният й
представител с адрес гр. София, ***** на основание чл. 143, ал. 3 от АПК вр. чл. 144 от
АПК вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК вр чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ вр. чл.
чл. 63 от ЗАНН, сумата от 150. 00 лева за дължимо възнаграждение за юрисконсулт за една
съдебна инстанция.
Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Административен съд
София – град, в 14 (четиринадесет) дневен срок от съобщението за изготвянето му до
страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6