Решение по дело №158/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 юни 2021 г. (в сила от 26 ноември 2021 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20217140700158
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

266/09.06.2021 г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в публично съдебно заседание на четвърти юни през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Председател: Соня Камарашка

 

при секретаря Петя Видова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 158 по описа за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 19, ал. 2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко" (Наредбата).

 

Образувано е по жалба подадена от „М*** “ ЕООД с ЕИК * със седалище и адрес на управление *** представлявано от управителя К.М.К. чрез адвокат Е.Т. от САК със съдебен адрес *** против Уведомително писмо за одобрение за заявка за плащане с Изх. №01-2600/1779 от 17.03.2021г. издадено от зам. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, на основание чл. 20, т. 2 и 3 и чл. 20а, ал. 2, т. 1 и т. 2 и ал. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл. 10, т.1, т.2 от Устройствения правилник на ДФ „Земеделие", чл.19, ал. 2, във връзка с чл.18 от Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения - схема „У*** плод" и схема „Училищно мляко" (Наредбата) в частта с която на „М*** “ ЕООД са наложени редукции на финансова помощ в общ размер от 9821,72лева по схема „У*** плод“ и схема „Училищно мляко“, както следва: по подадени заявки за плащане по схема „У*** плод“ с рег. №01/12/240720/88677/01 от 10.11.2020г. за отчетен период 01.10.2020 - 30.10.2020 г. са редуцирани сумата в размер на 2571,84 лв. без ДДС, за 533,52 кг. биологично произведени "круши", поради неизпълнение на условието на чл.14, ал. 7, т. 1 и т. 2 от наредбата; сумата в размер на 1313,28 лв. без ДДС, за количеството от 239,40 кг. мандарини и 239,40 кг. грозде, поради неизпълнение на условието на чл.9, ал. 10 от наредбата. По схема „Училищно мляко“ за отчетен период 01.10.2020 - 30.10.2020 г. са редуцирани сумата в размер на 1219,8 лв. без ДДС, за 228 кг. биологично произведено „кисело мляко", поради неизпълнение на условието на чл.14, ал. 7, т. 1 и т. 2 от наредбата. По заявки за плащане по схема „У*** плод“ с № 02/12/240720/88677/01 от 07.12.2020г. за отчетен период 01.11.2020 - 30.11.2020 г. са редуцирани сумата в размер на общо 2 227,38 лв. без ДДС, поради неизпълнение условието на чл. 14, ал. 7, т. 1 и т. 2 от наредбата, за 266,37 кг. биологично произведени круши на стойност 1270,38 лв. без ДДС; 245,88 кг. биологично произведени ябълки на стойност 792,28 лв. без ДДС и  8,52 кг. биологично произведен пчелен мед на стойност 164,72 лв. без ДДС. Сумата в размер на 1 325,02 лв. без ДДС, за количеството от 239,05 кг. конвенционално произведено грозде и 273,2 кг. конвенционално произведени портокали, поради неизпълнение на условието на чл.9, ал. 10 от наредбата. По схема „Училищно мляко“ за отчетен период 01.11.2020 - 30.11.2020 г. са редуцирани сумата в размер на 1164,4 лв. без ДДС за 113,6 кг. биологично произведено кисело мляко и 17,04 кг, биологично произведен кашкавал, поради неизпълнение условието на чл.14, ал. 7, т. 1 и т. 2 от Наредбата.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното уведомително писмо, издадено при съществено нарушение на административно производствените правила и в противоречие с материалния закон, в частта по която са наложени редукциите. Твърди се, че по заявка за плащане рег. №01/12/240720/88677/01 от 10.11.2020г. за отчетен период 01.10.2020 - 30.10.2020 г. след изискване на доказателства са представени с писмо – отговор с вх.№02-121-2600/10 от 03.02.2021г. релевантните приемо – предавателни протоколи за закупени количества биологично произведени „круши“ с №1 от 20.10.2020г.; протокол №2 от 21.10.2020г.; протокол №3 от 22.10.2020г. и протокол №4 от 23.10.2020г., като по същество са спазени изискванията на чл.14, ал.7, т.1 и т.2 от Наредбата, които факти не са съобразени от ответника, а е прието, че са налице „неясноти“ и е редуцирана финансовата помощ.

По отношение на констатацията, че за количество конвенционално произведени 239,40 кг. мандарини и 239,40 кг. грозде, производителя „Е*** М“ООД не присъства като регистриран земеделски стопанин, а е вменено неизпълнение на изискването на чл.9, ал.10 от Наредбата, която изисква придружаването на плодовете с надлежен сертифакат, какъвто е представен в писмо отговор за качество №М-15/403 от 20.10.2020г. и сертификат за качество №00102/М-15 от 09.10.2020г. издадени от компетентен орган и удостоверяващи качеството на доставените плодове, поради което за изпълнени изискванията на Наредбата.

По отношение на доставеното биологично произведено кисело мляко в писмо отговор са представени релевантните приемо – предавателни протоколи за закупени количества биологично произведено „кисело мляко“ с №4 от 20.10.2020г.; протокол №5 от 21.10.2020г.; протокол №6 от 22.10.2020г. и протокол №7 от 23.10.2020г., като по същество са спазени изискванията на чл.14, ал.7, т.1 и т.2 от Наредбата, които факти не са съобразени от ответника, а е прието, че са налице „неясноти“ и е редуцирана финансовата помощ.

Твърди се, че по втората заявка за плащане рег. №01/12/240720/88677/01 от 07.12.2020г. по схема „У*** плод“ и схема „Училищно мляко“ за отчетен период 01.11.2020 - 30.11.2020 г. след изискване на доказателства са представени с писмо – отговор с вх.№02-121-2600/24 от 18.02.2021г. релевантните приемо – предавателни протоколи за закупени количества биологично произведени круши, ябълки и мед с №1 от 17.11.2020г.; протокол №2 от 18.11.2020г.; протокол №3 от 19.11.2020г. и протокол №4 от 20.11.2020г., като по същество са спазени изискванията на чл.14, ал.7, т.1 и т.2 от Наредбата. Такива протоколи са предоставени и по отношение на доставеното „кисело мляко“ и „кашкавал“ които факти не са съобразени от ответника, а е прието, че са налице „неясноти“ и е редуцирана финансовата помощ. Излагат се доводи, че в оспореното уведомително писмо, не са изложени мотиви за неприемане на допълнително представените протоколи, като по този начин са нарушени изискванията на чл.35 от АПК за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая, което представлява съществено нарушение на административно производствените правила. Твърди се и неизпълнение на задълженията по чл.26, чл.28, чл.34, чл.35 и чл.36 от АПК и нарушаване на принципите регламентирани в чл.12 и чл.13 от АПК. Моли се за отмяна на уведомителното писмо и се претендират сторените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят чрез надлежно преупълномощеният от адв. Е.Т. адв. А.М. от АК Монтана поддържа жалбата си. Подробни съображения развива в писмена защита, като моли за отмяна на уведомителното писмо. Претендира сторените по делото разноски, съобразно представен списък.

Ответникът заместник – изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие"  гр.София, чрез надлежно упълномощения процесуален представител юрисконсулт З*** З*** в писмена молба оспорва жалбата, излага доводи за законосъобразност на издаденото уведомително писмо, от компетентен орган, в предвидената форма, в съответствие с материалния закон и при липса на допуснати нарушения на процесуалните правила. Претендира разноски за процесуално представителство и прави възражение за прекомерност на претенцията за адвокатски хонорар.

Административен съд Монтана, като съобрази становищата на страните и събраните по делото писмени и гласни доказателства, които обсъди поотделно и в тяхната съвкупност, приема следното:

По допустимостта на жалбата:

Съгласно разпоредбата на чл. 19, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "У*** плод" и Схема "Училищно мляко", въз основа на извършените проверки по ал. 1, Държавен фонд "Земеделие" одобрява или отхвърля, изцяло или частично, заявката за плащане, за което уведомява заявителя с уведомителното писмо, което се изпраща по пощата с обратна разписка, като уведомителното писмо за пълен или частичен отказ на плащането може да бъде обжалвано от заинтересованите лица по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Оспореното уведомителното писмо с Изх. №01-2600/1779 от 17.03.2021г. издадено от зам. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ е било изпратено на жалбоподателя чрез български пощи на 19.03.2021г., видно от л.22,23 от делото, а жалбата е депозирана в съда на 01.04.2021г. От изложеното следва да се приеме, че жалбата против оспорената част на това писмо, издадено от зам. изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" – град София, е подадена в законоустановения 14-дневен срок, съгласно чл. 149, ал. 1 от АПК. Жалбата, освен това, е подадена от лице, адресат на писмото, за което лице, в оспорената му част това писмо създава неблагоприятни последици, тъй като засяга негови права и законни интереси, а именно – със същата са отхвърлени за финансиране посочените разходи по депозираната заявка за плащане на финансова помощ. Ето защо съдът намира, че така подадената жалба е допустима – като подадена в срок, по предвидения в закона ред и в предвидената от закона писмена форма и от лице - надлежна страна, която с оглед на гореизложеното, има право и интерес от оспорването, поради което и следва да бъде разгледана по същество.

При съвкупната преценка и анализ на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Няма спор в производството, а се установява и от представените писмени доказателства и административната преписка, че жалбоподателят „М*** “ ЕООД с ЕИК * със седалище и адрес на управление *** представлявано от управителя К.М.К. е земеделски производител, с УРН 585289 и УИН 12/240720/88677, като видно от Акт за одобрение с изх. № 01-2600/4059 от 31.08.2020година на изпълнителния директор на ДФЗ (лист 40-43 от делото), е одобрен за изпълнител по схема „У*** плод“ за доставяне на пресни плодове и зеленчуци по см. на чл.9 от Наредбата на ученици в учебните заведения, съгласно Приложение №1 към акта за срок от една учебна година. Одобрен е за изпълнител по схема "Училищно мляко" за доставяне на мляко и млечни продукти по смисъла на чл. 10 от Наредбата на ученици в учебните заведения, съгласно приложение № 2 от акта за одобрение, за срок от една учебна година и е одобрен за изпълнител по схема „У*** плод“ и схема "Училищно мляко" за доставяне на биологично произведен пчелен мед по смисъла на чл.11а от Наредбата на ученици в учебните заведения, съгласно Приложение №3 към акта за срок от една учебна година.

От жалбоподателя „М*** “ ЕООД с ЕИК * са депозирани заявки до ДФ „Земеделие“ за плащане №01/12/240720/88677/01 от 10.11.2020 г. и № 02/12/240720/88677/01 от 07.12.2020г. по реда на Раздел III, чл. 18 и сл. от Наредбата, за отчетни периоди от 01.10.2020 до 31.10.2020 г. и от 01.11.2020 до 30.11.2020 г. по Схема "У*** плод" и Схема "Училищно мляко".

Въз основа на подадените заявки са извършени административни проверки, съобразно изискванията на чл. 18, ал. 6 от Наредбата, като е установено следното:

По заявка за плащане №01/12/240720/88677/01 от 10.11.2020 г. по Схема "У*** плод" е установено, че приемателно - предавателен протокол представен със заявката за плащане е от 19.10.2020 г. за накупени количества биологично произведени „круши" от „Ню П*** К*** " ЕООД които са приети на 19.10.2020 г. видно от л.116 от делото, съгласно представените част II Б от заявката за плащане, докато от приложените протоколи за доставени продукти издадени към всички учебни заведения същите са доставени на дати 20.10.2020 г., 21.10.2020 г., 22.10.2020 г. и 23.10.2020 г. - дати различни от датата на приемането им. Тъй като при проверката е установено, че „М*** " ЕООД не присъства в регистър „база данни на производителите, преработвалите и търговците на земеделските продукти и храни, произведени по биологичен начин" на Министерство на земеделието, храните и горите е отразено, че е налице противоречие с чл. 14, ал. 7, т. 1 и т. 2 от наредбата, а именно: ако доставяните продукта ще бъдат закупувани от оператор, вписан в регистъра по чл. 16а, ал. I, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз - заявителят ще предоставя продуктите на децата и учениците във вида, в който са закупени, без да ги съхранява, преетикетира и преопакова, и/или, че продукти ще бъдат доставяни директно от оператор, вписан в регистъра по чл. 16а, ал. I, т, 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз.

От ответника е изпратено уведомително писмо за искане на допълнителна информация с изх. № 01-2600/576 от 25.01.2021 г. за констатираните несъответствия с изискванията на наредбата, с което е изискано и обяснение, видно от л.159, 160 от делото.

Получен е отговор с вх. № 02-121-2600/10 от 03.02.2021 г., видно от л.162 от делото, с който са представени нови приемно-предавателни протоколи с № 1 от 20.10.2020 год.; № 2 от 21.10.2020 год.; № 3 от 22.10.2020 год. и № 4 от 23.10.2020 год. на л.165-168 от делото за закупени количества биологично произведени „круши" от дружеството „Ню П*** К*** " ЕООД.

Във връзка с гореописаното поради констатирана, неяснота на заявените данни и посочените факти в предоставеният приемателно - предавателен протокол от 19.10.2020 год. за закупени количества биологично произведени „круши" и представените приемателно - предавателни протоколи № 1 от 20.10.2020 г.; № 2 от 21.10.2020 г., № 3 от 22.10.2020 г. и № 4 от 23.10.2020 г. поради неспазване на условието на чл. 14, ал. 7, т. 1 и т. 2 на наредбата, на основание чл. 19, ал. 3, т. 1 от наредбата финансовата помощ е редуцирана в размер на 2571,84 лв. без ДДС, за 533,52 кг. биологично произведени "круши"

Със същата заявка за плащане по отношение на количеството от 239,40 кг. конвенционално произведени "мандарини" и 239,40 кг. конвенционално произведено "грозде" от жалбоподателя са представени сертификати за съответствие на качеството № М-15/403 от 20.10.2020 г. и № 00102/М-15 от 09.10.2020 г. издадени на "Е*** М“ ООД , като при извършена административна проверка в електронен регистър на земеделските стопани, поддържан от Министерство на земеделието, храните и горите е установено, че "Е*** М" ООД не присъства като регистриран земеделски стопанин, поради което е прието, че не е изпълнено изискването на чл. 9, ал. 10 от наредбата, а именно: „Предоставяните по схемата конвенционално произведени плодове и зеленчуци следва да бъдат придружени със сертификат за съответствие на качеството съгласно Наредба № 16 от 2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци (ДВ, бр. 43 от 2010 г.), издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците, или на името на доставчика". От ответника е изпратено уведомително писмо за искане на допълнителна информация с изх. № 01-2600/576 от 25.01.2021 г. за констатираните несъответствия с изискванията на наредбата, с което е изискано и обяснение, видно от л.159, 160 от делото. Получен е отговор с вх. № 02-121-2600/10 от 03.02.2021 г., видно от л.162 от делото, с който са представени същите сертификати издадени на "Е*** М" ООД представени и към заявка за плащане на л.169 и л.170 от делото, с което се сочи неизпълнението на чл. 9, ал. 10 от наредбата, като на основание чл. 19, ал. 3, т. 2 от наредбата финансовата помощ е редуцирана в размер на 1 313,28 лв. без ДДС, за количеството от 239,40 кг. мандарини и 239,40 кг. грозде. 

По същата заявка за плащане №01/12/240720/88677/01 от 10.11.2020 г. по Схема "Училищно мляко" е установено, че приемателно - предавателен протокол със заявката за плащане с №3 е от 19.10.2020 год., за прието количества биологично произведено „кисело мляко", съгласно представените част II А от заявката за плащане, докато от приложените протоколи за доставеното кисело мляко издадени към всички учебни заведения същите са доставени на дати 20.10.2020 г., 21.10.2020 г., 22.10.2020 г. и 23.10.2020 г. - дати различни от датата на приемането им. Тъй като при проверката е установено, че „М*** " ЕООД не присъства в регистър „база данни на производителите, преработвалите и търговците на земеделските продукти и храни, произведени по биологичен начин" на Министерство на земеделието, храните и горите е отразено, че е налице противоречие с чл. 14, ал. 7, т. 1 и т. 2 от наредбата, а именно: ако доставяните продукта ще бъдат закупувани от оператор, вписан в регистъра по чл. 16а, ал. I, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз - заявителят ще предоставя продуктите на децата и учениците във вида, в който са закупени, без да ги съхранява, преетикетира и преопакова, и/или, че продукти ще бъдат доставяни директно от оператор, вписан в регистъра по чл. 16а, ал. I, т, 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз.От ответника е изпратено уведомително писмо за искане на допълнителна информация с изх. № 01-2600/576 от 25.01.2021 г. за констатираните несъответствия с изискванията на наредбата, с което е изискано и обяснение, видно от л.159, 160 от делото. Получен е отговор с вх. № 02-121-2600/10 от 03.02.2021 г., видно от л.162 от делото, с който са представени нови приемно-предавателни протоколи с № 4 от 20.10.2020 год.; № 5 от 21.10.2020 год.; № 6 от 22.10.2020 год. и № 7 от 23.10.2020 год. на л.174-177 от делото за закупени количества биологично произведено „кисело мляко" от дружеството „Д*** Е*** " ООД.

Във връзка с гореописаното поради констатирана, неяснота на заявените данни и посочените факти в предоставеният приемателно - предавателен протокол от 19.10.2020 год. за закупени количества биологично произведено „кисело мляко" и представените приемателно - предавателни протоколи № 4 от 20.10.2020 год.; № 5 от 21.10.2020 год.; № 6 от 22.10.2020 год. и № 7 от 23.10.2020 год. поради неспазване на условието на чл. 14, ал. 7, т. 1 и т. 2 на наредбата, на основание чл. 19, ал. 3, т. 1 от наредбата финансовата помощ е редуцирана в размер на 1219,8 лв. без ДДС, за 228 кг. биологично произведено "кисело мляко".

По заявка за плащане №01/12/240720/88677/01 от 07.12.2020 г. по Схема "У*** плод" за отчетен период от 01.11.2020г. до 30.11.2020г. е установено, че  представения приемателно - предавателен протокол №1 за биологично произведените "круши" закупени от „Ню П*** К*** " ЕООД са приети на 14.11.2020 г., а съгласно представените част IIБ от заявката за плащане, издадени към учебните заведения, същите са доставени на 17.11.2020 г. и 18.11.2020 г. на дата различна от датата на приемането им. По представения със заявката приемателно - предавателен протокол № 1 за биологично произведени "ябълки" закупени от „Ню П*** К*** " ЕООД са приети на 14.11.2020 г., а съгласно представените част IIБ от заявката за плащане, издадени към учебните заведения, същите са доставени на 19.11.2020 г. и 20.11.2020г., дата различна от датата на приемането им. По представения със заявката приемателно - предавателен протокол № 6 за закупени количества биологично произведен „пчелен мед" от „К*** Б*** П*** " ЕООД е приет на 02.11.2020 г., а съгласно представените част IIБ от заявката за плащане, издадени към учебните заведения, е доставен на 03.11.2020 г. и 04.11.2020 г., дата различна от датата на приемането му.

При извършената административна проверка е установено,че „М*** " ЕООД не присъства в регистър „база данни на производителите, преработвалите и търговците на земеделските продукти и храни, произведени по биологичен начин" на Министерство на земеделието, храните и горите е констатирано, че е налице противоречие с чл. 14, ал. 7, т. 1 и т. 2 от наредбата, а именно: ако доставяните продукта ще бъдат закупувани от оператор, вписан в регистъра по чл. 16а, ал. I, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз - заявителят ще предоставя продуктите на децата и учениците във вида, в който са закупени, без да ги съхранява, преетикетира и преопакова, и/или, че продукти ще бъдат доставяни директно от оператор, вписан в регистъра по чл. 16а, ал. I, т, 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз.

От ответника е изпратено уведомително писмо за искане на допълнителна информация с изх. № 01-2600/970 от 12.02.2021 г. за констатираните несъответствия с изискванията на наредбата, с което е изискано и обяснение, видно от л.281-283 от делото.

Получен е отговор с вх. № 02-121-2600/24 от 18.02.2021 г., видно от л.284 и сл. от делото, с който са представени нови приемно-предавателни протоколи с № 1 от 17.11.2020 г. и № 2 от 18.11.2020 г. за закупени количества биологично произведени „круши" л.295, 296 от делото; № 3 от 19.11.2020 г, и № 4 от 20.11.2020 г. за закупени количества биологично произведени „ябълки" л.293, 294 от делото от „Ню П*** К*** " ЕООД и № 5 от 03.11.2020 г. и № 5 от 04.11.2020 г. за закупени количества биологично произведен „пчелен мед" от „К*** Б*** П*** " ЕООД л.297, 298 от делото. Във връзка с гореописаното поради констатирана, неяснота на заявените данни по приложените приемо – предавателни протоколи и представените впоследствие е прието, че е налице неспазване на условието на чл. 14, ал. 7, т. 1 и т. 2 на наредбата, като на основание чл. 19, ал. 3, т. 1 от наредбата финансовата помощ е редуцирана в размер на общо 2 227,38 лв. без ДДС, за 266,37 кг. биологично произведени круши на стойност 1270,38 лв. без ДДС, за 245,88 кг. биологично произведени ябълки на стойност 792,28 лв. без ДДС и за 8,52 кг. биологично произведен пчелен мед на стойност 164,72 лв. без ДДС.

Със същата заявка за плащане по отношение на количеството от 273,2 кг. конвенционално произведени "портокали" и 239,05 кг. конвенционално произведено "грозде" от жалбоподателя са представени сертификати за съответствие на качеството  № 00118/М-15 от 03.11.2020 г. издадени на "Е*** М“ ООД , като при извършена административна проверка в електронен регистър на земеделските стопани, поддържан от Министерство на земеделието, храните и горите е установено, че "Е*** М" ООД не присъства като регистриран земеделски стопанин, поради което е прието, че не е изпълнено изискването на чл. 9, ал. 10 от наредбата, а именно: „Предоставяните по схемата конвенционално произведени плодове и зеленчуци следва да бъдат придружени със сертификат за съответствие на качеството съгласно Наредба № 16 от 2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци (ДВ, бр. 43 от 2010 г.), издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците, или на името на доставчика". От ответника е изпратено уведомително писмо за искане на допълнителна информация с изх. № 01-2600/970 от 12.02.2021 г. за констатираните несъответствия с изискванията на наредбата, с което е изискано и обяснение, видно от л.281-283 от делото. Получен е отговор с вх. № 02-121-2600/24 от 18.02.2021 г., видно от л.284 и сл. от делото, с който е представен същият сертификат издаден на "Е*** М" ООД представен и към заявка за плащане на л.292 от делото, с което се сочи неизпълнението на чл. 9, ал. 10 от наредбата, като на основание чл. 19, ал. 3, т. 2 от наредбата финансовата помощ е редуцирана в размер на 1 325,02 лв. без ДДС, за количеството от 273,2 кг. конвенционално произведени "портокали" и 239,05 кг. конвенционално произведено "грозде".

По същата заявка за плащане №01/12/240720/88677/01 от 07.12.2020 г. по Схема "Училищно мляко" е установено, че приемателно - предавателен протокол №7 е от 16.11.2020 год., за прието количества биологично произведено „кисело мляко", съгласно представените част II А от заявката за плащане, докато от приложените протоколи за доставеното кисело мляко издадени към всички учебни заведения същите са доставени на дати 17.11.2020 г. и 18.11.2020 г. - дати различни от датата на приемането им. Приемателно - предавателен протокол № 7 за биологично произведеният „кашкавал" е приет на 16.11.2020 г., а съгласно представените част II А от заявката за плащане, издадени към учебните заведения, същият е доставен на 19.11.2020 г. и 20.11.2020 - дата различна от датата на приемането му. Тъй като при проверката е установено, че „М*** " ЕООД не присъства в регистър „база данни на производителите, преработвалите и търговците на земеделските продукти и храни, произведени по биологичен начин" на Министерство на земеделието, храните и горите е отразено, че е налице противоречие с чл. 14, ал. 7, т. 1 и т. 2 от наредбата, а именно: ако доставяните продукта ще бъдат закупувани от оператор, вписан в регистъра по чл. 16а, ал. I, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз - заявителят ще предоставя продуктите на децата и учениците във вида, в който са закупени, без да ги съхранява, преетикетира и преопакова, и/или, че продукти ще бъдат доставяни директно от оператор, вписан в регистъра по чл. 16а, ал. I, т, 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз. От ответника е изпратено уведомително писмо за искане на допълнителна информация с изх. № 01-2600/970 от 12.02.2021 г. за констатираните несъответствия с изискванията на наредбата, с което е изискано и обяснение. Получен е отговор с вх. № 02-121-2600/24 от 18.02.2021 г., видно от л.284 от делото, с който са представени нови приемателно - предавателни протоколи от 17.11.2020 г. и 18.11.2020 г. за закупени количества биологично произведено „кисело мляко" и нови приемателно - предавателни протоколи от 19.11.2020 г и 20.11.2020 г. за закупени количества биологично произведен „кашкавал" от „Д*** Е*** " ООД на л.286-289 от делото.

Във връзка с гореописаното поради констатирана, неяснота на заявените данни и посочените факти в предоставеният приемателно - предавателен протокол от 19.10.2020 год. за закупени количества биологично произведено „кисело мляко" и представените приемателно - предавателни протоколи от 17.11.2020 г. и 18.11.2020 г. за закупени количества биологично произведено „кисело мляко" и нови приемателно -предавателни протоколи от 19.11.2020 г и 20.11.2020 г. за закупени количества биологично произведен „кашкавал" от „Д*** Е*** " ООД. поради неспазване на условието на чл. 14, ал. 7, т. 1 и т. 2 на наредбата, на основание чл. 19, ал. 3, т. 1 от наредбата финансовата помощ е редуцирана в размер на 1164,4 лв. без ДДС за 113,6 кг. биологично произведено кисело мляко и 17,04 кг. биологично произведен кашкавал.

В хода на съдебното производство, като част от административната преписка, са приети сертификати за контрол на съответствието на доставените плодове и зеленчуци от земеделските стопани/производители/ за отчетния период, фактури и двустранно подписани приемо-предавателни протоколи по образец.

В хода на съдебното производство устно и непосредствено са разпитани в качеството на свидетели М*** Д*** Р*** управител на „Ню П*** К*** ” ЕООД и В*** П*** П*** , управител на „Д*** Е*** “ ООД. От разпита им се установява, че първоначално са издавали фактури за доставените био плодове, кисело мляко и кашкавал и приемателно – предавателен протокол от датата на фактурата за цялото количество, като при всяка доставка на продуктите по схемите са подписвали отделни приемателно – предавателни протоколи с „М*** " ЕООД приложени по делото.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените от жалбоподателя оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на основание чл.168 ал.1 вр.с чл.146 от АПК на законосъобразността на оспорения административен акт намира от правна страна следното.

Относно компетентност на органа, издал акта:

Оспореното уведомително писмо е издадено от компетентен орган – заместник – изпълнителен директор на ДФЗ, упълномощен надлежно със Заповед № 03-РД/2890/12.06.2020 година за изменение на Заповед №03-РД/2890 от 23.07.2019г. на изпълнителния директор на ДФЗ. Последният, представляващ ДФЗ – РА (чл. 2б, ал. 2 от ЗПЗП), има компетентността да извършва всички плащания на територията на страната от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ)..., вкл. плащания във връзка с прилагането на схемите за предоставяне на плодове, зеленчуци и млечни продукти, финансирани от ЕФГЗ (чл. 2, ал. 1 от Наредбата), както и компетентността да извършва административни проверки и проверки на място по заявленията за одобрение на подадените заявки за плащане на помощта и компетентността да одобрява или отхвърля, изцяло или частично, заявката за плащане (чл. 4, ал. 4, т. 4, във връзка с чл. 19, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата), разполага и със законовата възможност, предоставена му в чл. 20а, ал. 4 от Закона ЗПЗП, да делегира, включително правомощието си по подадени заявки и искания за плащане, на заместник – изпълнителните директори. Ето защо не е налице отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК.

Съдът намира обаче, че оспореното писмо е издадено при неспазване на установената от закона форма, поради липса на конкретни фактически основания за издаването му, както и поради съществено нарушение на административно-производствените правила, т. е. по отношение на същото са налице отменителните основания по чл. 146, т. 2 и т. 3 от АПК.

Процедурата по разглеждане на заявки за плащане е регламентирана в раздел III на Наредбата. Подадени са заявки за плащане по образец от одобрен изпълнител „М*** " ЕООД по схемите "Училищно мляко" и „У*** плод“, a към заявките за плащане рег. №01/12/240720/88677/01 от 10.11.2020г. за отчетен период 01.10.2020 - 30.10.2020 г. и рег. №01/12/240720/88677/01 от 07.12.2020г. за отчетен период 01.11.2020 - 30.11.2020 г., като са приложени документи (чл. 18, ал. 1, 2 и 3 от Наредбата). При извършената проверка на така представените заявки за плащане административният орган е установил непълноти на представените документи и данни, за което е уведомил заявителя с писмо, изпратено по пощата с обратна разписка и му е предоставил 10-дневен срок за отстраняване на констатираните нередовности, като в срока заявителят е предоставил обяснение и е предоставил коригирани документи (чл. 18, ал. 6 от Наредбата). По първата заявка за плащане по отношение на количества биологично произведени „круши" от дружеството „Ню П*** К*** " ЕООД по Схема "У*** плод" са представени нови приемателно - предавателни протоколи с № 1 от 20.10.2020 год.; № 2 от 21.10.2020 год.; № 3 от 22.10.2020 год. и № 4 от 23.10.2020 год. на л.165-168 от делото.

По отношение на количества биологично произведено „кисело мляко" от дружеството „Д*** Е*** " ООД по схема „Училищно мляко“ са представени нови приемателно - предавателни протоколи с № 4 от 20.10.2020 год.; № 5 от 21.10.2020 год.; № 6 от 22.10.2020 год. и № 7 от 23.10.2020 год. на л.174-177 от делото.

По втората заявка за плащане по отношение на биологично произведени „круши" от дружеството „Ню П*** К*** " ЕООД по Схема "У*** плод" са представени нови приемателно - предавателни протоколи с № 1 от 17.11.2020 г. и № 2 от 18.11.2020 г. л.295, 296 от делото. За закупени количества биологично произведени „ябълки" от „Ню П*** К*** " ЕООД са представени нови приемателно - предавателни протоколи № 3 от 19.11.2020 г, и № 4 от 20.11.2020 г. на л.293, 294 от делото и за закупени количества биологично произведен „пчелен мед" от „К*** Б*** П*** " ЕООД са представени нови приемателно - предавателни протоколи № 5 от 03.11.2020 г. и № 5 от 04.11.2020 г. за л.297, 298 от делото.

По отношение на количества биологично произведено „кисело мляко" и „кашкавал“ от дружеството „Д*** Е*** " ООД по схема „Училищно мляко“ са представени нови приемателно - предавателни протоколи от 17.11.2020 г. и 18.11.2020 г. за закупени количества биологично произведено „кисело мляко" и от 19.11.2020 г и 20.11.2020 г. за закупени количества биологично произведен „кашкавал" на л.286-289 от делото.

Във връзка с тези заявки финансовата помощ е редуцирана за всяка от доставките на основание чл.19, ал.3, т.1 от Наредбата, като е отразено неизпълнение на условието на чл.14, ал.7, т.1 и т.2.

Съгласно чл. 14, ал. 7, т. 1 и т. 2 от наредбата, ако доставяните продукта ще бъдат закупувани от оператор, вписан в регистъра по чл. 16а, ал. I, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз - заявителят ще предоставя продуктите на депата и учениците във вида, в който са закупени, без да ги съхранява, преетикетира и преопакова, и/или, че продукти ще бъдат доставяни директно от оператор, вписан в регистъра по чл. 16а, ал. I, т, 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз. Като съгласно чл.19 ал.3, т.1 от Наредбата, ДФЗ отказва изплащането на част или на цялата финансова помощ по заявката за плащане, когато: т.1 изпълнителят по Схема "У*** плод" или по Схема "Училищно мляко" не отстрани констатирана нередовност на документи, непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти и/или не представи исканите обяснения и/или документи по реда и в срока по чл. 18, ал. 6.

В случая от страна на жалбоподателя са представени в дадения им от ответника срок конкретните приемателно – предавателни протоколи за всяка от доставките към училищата по схемите „У*** плод" и "Училищно мляко", същите обаче, само са отразени в писмото, без да е посочена причината поради която не се кредитират от административния орган, а водят отново до „неяснота“. Видно от показанията на разпитаните свидетели производители на биологичните плодове и мляко, които съдът кредитира като обективни, безпристрастни и кореспондиращи с изготвените протоколи, че за всяка отделна доставка към жалбоподателя са изготвяни отделни приемателно – предавателни протоколи, носещи датата на която са приети от жалбоподателя, като при издаване на фактурата се е подписвал обобщен протокол по искане на жалбоподателя. На свой ред представените приемателно – предавателни протоколи представляват частни документи по см. на чл.180 от ГПК във вр. чл.144 от АПК и съставляват доказателство, че съдържащите се в тях изявления са направени от лицата, което в хода на производството не е опровергано от други доказателствени средства. Разпоредбата на чл. 35 от АПК изисква ИАА да бъде издаден след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени, съответно направени. Административният орган въобще не е обсъдил допълнително представените доказателства от дружеството, като е обосновал извода си за „неяснота“ на заявените данни.

Налице е и противоречие в правните основания посочени в акта, за неговото постановяване, не става ясно дали е постановен поради не отстраняване на нередовностите по реда на чл. 18, ал. 6 от Наредбата, посочено също като основание за издаване на акта или поради констатирани несъответствия и неизпълнение по реда на чл. 19, ал. 3, т.1  от Наредбата, където е посочено само формално неяснота на заявените данни и посочените факти, без да са посочени ясни фактически констатации и без да е извършен анализ на фактите.

От друга страна соченото от ответника неизпълнение на условието на чл.14, ал.7, т.1 и т.2 от Наредбата касае действията на жалбоподателя при подаване на заявление за одобрение по схемите, тъй като тази разпоредба е в Глава четвърта, раздел I, докато в случая е налице приключило производство с акт за одобрение и се касае до подадени заявки за плащане на финансовата помощ по раздел III чл.18 и сл. от Наредбата, което води и до материална незаконосъобразност.

По отношение на първата заявка за плащане за количеството от 273,2 кг. конвенционално произведени "портокали" и 239,05 кг. конвенционално произведено "грозде" от "Е*** М“ ООД от жалбоподателя отново е бил представен сертификати за съответствие на качеството № 00118/М-15 от 03.11.2020 г.издаден от ОДБХ на л.292 от делото, а по втората заявка за плащане относно доставени 273,2 кг. конвенционално произведени "портокали" и 239,05 кг. конвенционално произведено "грозде" от "Е*** М“ ООД, от жалбоподателя са представени сертификати за съответствие на качеството  № 00118/М-15 от 03.11.2020 г., като от ответника е посочено, че "Е*** М" ООД не присъства като регистриран земеделски стопанин, поради което е прието, че не е изпълнено изискването на чл. 9, ал. 10 от наредбата и на основание чл. 19, ал. 3, т. 2 от наредбата финансовата помощ по отношение на тези количества е редуцирана.

Съгласно разпоредбата на 9, ал.10 от наредбата предоставяните по схемата конвенционално произведени плодове и зеленчуци следва да бъдат придружени със сертификат за съответствие на качеството съгласно Наредба № 16 от 2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци (ДВ, бр. 43 от 2010 г.), издаден на името на земеделския стопанин, произвел плодовете и зеленчуците или на името на доставчика". В случая по делото се установява, че "Е*** М“ ООД на което дружество са издадени сертификатите в срока им на валидност действително не е регистриран земеделски производител, но видно от разписаното в правната норма, законодателя е допуснал сертификат да бъде издаден и на доставчика, какъвто в случая се явява това търговско дружество, където в сертификата е посочено, че тези плодове се доставят от Г*** . Поради което неправилно е приложил материалния закон по отношение на тези плодове. От друга страна по аргумент от чл.9, ал.1 от Наредбата предоставянето на пресни плодове и зеленчуци включени в списъка по приложение № 1а, каквито са процесните е въведено като изискване най-малко 1/2 от доставяните плодове и зеленчуци да са произведени от земеделски стопани, регистрирани по Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани, като в случая административния орган не е посочил каква част съставляват доставените плодове и зеленчуци, за да се приеме, че това търговско дружество е следвало да бъде задължително регистрирано като земеделски стопанин. Поради това, че не е ясна волята на административния орган, прави невъзможен контрола върху административния акт, поради което е налице самостоятелно отменително основание.

Въз основа на изложеното, съдът намира, че оспореното Уведомително писмо

/УП/ с Изх. №01-2600/1779 от 17.03.2021г. в частта за отхвърляне на Заявка за плащане №01/12/240720/88677/01 от 10.11.2020г. и заявка за плащане рег. №01/12/240720/88677/01 от 07.12.2020г. издадено от зам. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие /ДФЗ/, е незаконосъобразен административен акт, като необоснован, немотивиран и издаден в противоречия с материалния закон, следва да бъде отменен, а преписката върната на административния орган за ново произнасяне по подадените заявления, при съобразяване с мотивите на настоящото решение.

Жалбоподателят е направил искане за присъждане на сторените по делото разноски, съобразно приложен списък с разноските – 50,00лв. държавна такса и 1300,00лв. заплатен адвокатски хонорар на л.58 от делото, на осн. чл. 80 от ГПК, приложим субсидиарно на основание чл. 144 от АПК. Налице е възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение от ответника. Възражението е основателно, като същото следва да бъде определено съобразно размера, предвиден в чл.8, ал.2, т.7 от Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения в размер на 500,00лева.

Предвид изхода на спора ответника ДФ "Земеделие", следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, разноски в размер на 50,00 лева - държавна такса и 500,00 лв. адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Монтана, ІІ-ри състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо с Изх. №01-2600/1779 от 17.03.2021г. в частта за отхвърляне на Заявка за плащане №01/12/240720/88677/01 от 10.11.2020г. и заявка за плащане рег. №01/12/240720/88677/01 от 07.12.2020г. издадено от Зам. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие /ДФЗ/, като незаконосъобразно. ИЗПРАЩА административната преписка на Държавен фонд "Земеделие" гр.София, за ново произнасяне по Заявка за плащане №01/12/240720/88677/01 от 10.11.2020г. и заявка за плащане рег. №01/12/240720/88677/01 от 07.12.2020г., в едномесечен срок от влизане на настоящото решение в сила, при съобразяване на указанията в мотивите на решението.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие" гр.София да заплати на „М*** “ ЕООД с ЕИК * представлявано от управителя К.М.К., сумата от 550,00 лева /петстотин и петдесет/, представляваща сторените по делото разноски, както и 5.00лева /пет/ лева държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд - Монтана пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщението до страните.

 

На основание чл.138, ал.3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

 

Административен съдия: