Решение по дело №1558/2019 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 48
Дата: 21 януари 2020 г. (в сила от 15 февруари 2020 г.)
Съдия: Таня Петкова Петкова
Дело: 20195220201558
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№……

 

гр. Пазарджик, 21.01.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

РАЙОНЕН СЪД ГР. ПАЗАРДЖИК, Наказателна колегия, Х състав, в публичното заседание на двадесет и пети ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ ПЕТКОВА

 

при секретаря Соня Моллова, като разгледа докладваното от районен съдия Петкова АНД № 1558/2019 г. по описа на Районен съд Пазарджик, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от В.П.Ф., в качеството й на управител на „ПФБ П.Ф.Б“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. В., обл. Пазарджишка, против Електронен фиш Серия К *******/ 15.12.2018 г. издаден от ОД на МВР- Пазарджик, с който на основание чл.189 ал.4 във вр. с чл.182 ал.5 от ЗДвП, за нарушение на чл.21 ал.2 във вр. с ал.1 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 300 (триста) лева.

Релевираните в подадената жалба оплаквания се свеждат до наличие на незаконосъобразност на ЕФ, поради допуснати нарушения на процесуалния и материалния закон, поради което се иска неговата отмяна.

В съдебно заседание жалбоподателката, редовно призована, не се явява лично, но изпраща процесуален представител, който поддържа жалбата, ангажира доказателства и в становището си по същество излага подробни съображения в подкрепа на искането за отмяна на ЕФ.

За въззиваемата страна, редовно призована не се явява представител. С АНП е депозирано писмено становище, с което се иска ЕФ да бъде потвърден, а жалбата да бъде отхвърлена като необоснована и неоснователна, с изложени подробни съображения.

Районният съд провери основателността на жалбата, след като взе предвид изложеното в нея и аргументите в становищата на страните, съобразявайки закона, по вътрешно убеждение и като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства при съблюдаване разпоредбата на чл.63 от ЗАНН, прие за установено следното:

Жалбоподателката е санкционирана за това, че на 15.12.2018 г., в 08,46 часа, в обл. Пазарджик, на гл. път І-8 км 186+400 в посока с. Звъничево, е управлявала товарен автомобил „***“ с рег. № ***, като се е движила с превишена скорост от 97 км/час, при въведено ограничение от 60 км/час с пътен знак В26. Скоростта била установена и фиксирана с автоматизирано техническо средство (АТТС)- мобилна радарна система ARH САМ S1 с № 11743bb. Системата отчела движение със скорост именно от 97 км/час, т.е. превишение на скоростта от 37 км/час, но от това превишение били извадени 3 км/час, каквато е възможната технически допустима грешка на техническото средство при засичане на движение със скорост до 100 км/час, което би било в полза на жалбоподателя и така се формирало превишението от 34 км/час.

Въз основа на това бил издаден атакуваният ЕФ. Същият бил издаден против жалбоподателката на основание чл.188 ал.2 от ЗДП, т.е. в качеството й на управител и законен представител на дружеството-собственик на процесното МПС- „ПФБ П.Ф.Б“ с. В.. ЕФ бил връчен лично на санкционираното лице на 02.07.2019 г., видно от разписка на л.13 от делото. Жалбата против фиша е подадена по пощата от надлежен пълномощник на санкционирания на 16.07.2019 г. чрез АНО до съда, т.е. в срока по чл.189 ал.8 от ЗДП, при което е процесуално допустима, като подадена в срок и от лице, активно легитимирано да инициира съдебен контрол за законосъобразност на ЕФ.

Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на събраните по делото писмени доказателства и веществено доказателствено средство- фотоси от АТСС и показанията на св. М.Р., които са абсолютно непротиворечиви.

При така установеното е видно, че жалбата против атакувания ЕФ е основателна.

Първо следва да се каже, че атакуваният ЕФ е изправен от гледна точка на своето съдържание като реквизити и издателя си. Не се оспорва обстоятелството, че лекият автомобил заснет с АТСС е собственост на „ПФБ П.Ф.Б“ с. В., чиито управител и законен представител е жалбоподателката Ф.. В този смисъл са и данните за собственост и регистрация на МПС, както и информацията при направената справка в публичния Търговски регистър.

В хода на административнонаказателното производство обаче не се доказа безспорно, до степен на несъмненост фактът на извършеното нарушение от страна на жалбоподателката по чл.21 ал.2 във вр. с ал.1 от ЗДП.

На първо място, при установяването на административното нарушение с гореописаното АТТС не е било изпълнено императивното изискване на чл.10 ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи. Съгласно посочената разпоредба при работа с временно разположени на участък от пътя АТСС за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда. В процесния случай последното изискване не е спазено. Съставен е протокол за използване на АТСС (л.12 от делото), но същият не е съпроводен със снимка на разположението на уреда- на мобилното АТСС. Такава снимка е неразделна част от протокола, а при положение, че има спор или съмнение, че в конкретния случай се касае за работа с временно разположено на участък от пътя автоматизирано техническо средство, респ. система за контрол на скоростта, снимката има за предназначение да даде визуална представа къде точно е било поставено мобилното АТСС, за да се прецени дали това място отговаря на посоченото в протокола, и къде е било разположено мобилното АТТС спрямо посоката на сработване и позиционирането на автоматизираните технически средства и системи. Изпълнението на това изискване е от значение и за проверка изпълнението на разпоредбата на чл.8 от Наредбата, а именно „При контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта”. Видно от писмо рег. № 100600-16859/11.09.2019 г. на Сектор „ПП“ при ОДМВР- Пазарджик е, че не е изготвена снимка на АТСС към протокола за използване на АТСС, поради техническа неизправност на техническото средство РСОД (таблет № 211). Същевременно АНО не е ангажирал доказателства и за разположението на знак В26, въвеждащ ограничение на скоростта до 60 км/час. В Протокола за използване на АТСС е посочено, че последното е разположено на гл. път І-8, км 186+400 в посока с. Звъничево. Посочено е, че е въведено ограничение на скоростта 60 км/час с пътен знак, но не е посочено на какво разстояние от знака е разположено АТСС. Липсата на тези данни и на снимка на разположението на АТСС не позволява в случая да се установи категорично дали наистина мобилната камера за видеоконтрол е била разположена на мястото, което е отразено в протокола и кое точно е това място. Липсата на снимка на разположението на АТСС не позволява да се установи и на какво разстояние е била АТСС от пътен знак В26, при което не може да се прецени дали, когато е бил засечен автомобилът на жалбоподателката, той вече е бил навлязъл в зоната с въведеното ограничение на скоростта, още повече, че АТСС има един сравнително голям интервал на дистанцията при заснемане- от 25 до 600 метра, което е видно от техническото му описание, раздел „Технически и метрологични характеристики” в Приложението към Удостоверение за одобрен тип (л.28-81 от делото).

В този смисъл, съдържащото се в ЕФ твърдение, че жалбоподателят е управлявал автомобила си в участък от пътя с въведено ограничение на скоростта 60 км/час се явява доказателствено необезпечено, тъй като и от приложените снимки изготвени от АТСС (л.89-93 от делото) не може да се направи категоричен извод за местоположението на мобилното АТТС, респ. за местоположението на заснетия автомобил в момента на засичането на скоростта му.

По-нататък видно от ЕФ е, че мястото на извършване на нарушението съвпада с мястото на разположението на АТСС, съгласно отразеното в Протокол за използване на АТСС, което е абсурдно и няма как мястото на извършване на нарушението да съвпада с мястото за контрол (разположението на АТСС).

Всичко това е достатъчно да се отмени обжалваният ЕФ.

Съдът обаче намира, че е налице и още едно основание за отмяна на ЕФ. От свидетелските показания на М.Р.- служител в ЮЛ-собственик на процесното МПС става ясно, че жалбоподателката не е управлявала на процесната дата въпросният товарен автомобил, както и че тя по принцип не управлява МПС на дружеството, а когато се придвижва с тях, те се управлявали от друго лице (шофьор в дружеството). В този смисъл след връчване на ЕФ, жалбоподателката в срока по чл.189 ал.5 от ЗДвП е депозирала пред наказващия орган декларация, в която е посочила, че не е управлявала на процесната дата въпросното МПС, но поради отдалечеността във времето не може да посочи неговия водач. Тази декларация не е била взета предвид от АНО, макар и да не отговаря на изискванията на закона- с посочени данни за водача и придружена от неговото СУМПС. За невъзможността тези обстоятелства да бъдат посочени в декларацията в същата е отразено от жалбоподателката и това, че въпросното МПС като служебен автомобил на управляваното от нея дружество се ползва от няколко служители, което стана ясно и от показанията на св. Р., като не се изготвят документи за възложеното управление (пътен лист, заповеди и др. под.) поради което е и невъзможно поради отдалечеността във времето от извършване на нарушението до връчване на ЕФ да бъде посочена конкретната информация- данни за действителния водач на МПС, извършил нарушението. Затова и е поискано от наказващия орган да представи снимков материал, по който жалбоподателката да установи водача и да изпълни задължението си по деклариране на пълните обстоятелства по предоставянето на автомобила на процесната дата. С посоченото в декларацията наказващия орган не се е съобразил, като не е изследвал верността на твърденията, изложени в тази декларация (л.6 от делото), като едновременно с това да установи кое лице е било водач на автомобила, респ. е извършило нарушението. Предвид на установеното от посочените доказателства, че жалбоподателката не е управлявала на процесната дата процесното МПС, то тя не е извършила и вмененото й нарушение. Като я е санкционирал с атакувания ЕФ, наказващият орган е сторил това необосновано и неправилно. Посоченото води до незаконосъобразност на ЕФ и е също самостоятелно и достатъчно основание за неговата отмяна.

По изложените по-горе съображения Районен съд Пазарджик, в настоящия състав, след като извърши анализ на установените обстоятелства и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия К *******/ 15.12.2018 г. издаден от ОД на МВР- Пазарджик, с който на В.П.Ф., в качеството й на управител на „ПФБ П.Ф.Б“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. В., обл. Пазарджишка, на основание чл.189 ал.4 във вр. с чл.182 ал.5 от ЗДвП, за нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 300 (триста) лева, като незаконосъобразен.

 

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Административен съд гр. Пазарджик.

 

 

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: