Решение по дело №498/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 15
Дата: 12 януари 2022 г. (в сила от 12 януари 2022 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20217080700498
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 15

 

гр. Враца  12.01.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА  трети състав, в публично заседание на 16.12.2021 г./шестнадесети декември две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря Даниела Ванчикова, като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА адм. дело № 498 по описа на АдмС – Враца за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 124 от Закона за държавния служител /ЗДСл/.

Образувано е по жалба на Ц.Г.Т. ***, чрез * Л.В., против Заповед № 1015-06-134/04.08.2021 г. на Директора на Териториално поделение на Националния осигурителен институт – гр. Враца /ТП на НОИ – гр. Враца/, с която на основание  чл. 89, ал. 2, т. 1 и чл. 97 от ЗДСл, във вр. с чл. 11, ал. 2 от Вътрешни правила за дейността на Инспектората на НОИ, чл. 14, т. 4 от Вътрешни правила за правата и задълженията на потребителите на информационната среда на НОИ и чл. 6, ал. 1, т. 1-3 и ал. 2, т. 1, 2 и 6 от Кодекс за поведението на служителите в НОИ, на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „*“ по  чл. 90, ал. 1, т. 1 от ЗДСл.

В жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, като се твърди, че е неправилна, необоснована, несъобразена с изискванията на закона и постановена в нарушение на административнопроизводствените правила. Изложени са доводи, че е нарушено правото на защита на оспорващия, тъй като към датата 07.07.2021 г., когато Т. е поканен да даде писмени обяснения, липсват доказателства, от които да е видно, че срещу него е образувано и се води дисциплинарно производство. Освен това, отправената покана за даване на обяснения е във връзка с писмо изх. № 1006-40-146#1/01.07.2021 г. на Ръководител Инспекторат на НОИ, на което той не е адресат, не му е връчвано и не е запознат със съдържанието му. От изложените в заповедта обстоятелства не може да се установи нито кои са фактическите основания, които са послужили за издаването ѝ, нито кои от тях и как са обосновали правните изводи на административния орган. В нарушение на чл. 97 от ЗДСл оспорената заповед не съдържа ясно и точно описание на твърдяното нарушение, датата и мястото на извършване, обстоятелствата при които е извършено и доказателствата, които го потвърждават. ДНО не е изложил мотиви за вида и размера на наложеното наказание, формата на вината, както и не е обсъдено цялостното служебно поведение на наказаното лице. Иска се отмяна на обжалваната заповед и присъждане на направените съдебно-деловодни разноски.

В с.з. оспорващия се явява лично и с * Л.В., която подържа жалбата по подробно изложените в нея съображения.

Ответникът по жалбата в с.з. се представлява от * Ц. Ц., която оспорва жалбата, като неоснователна и недоказана, а оспорената заповед намира за издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, като в нея са изложени фактите и обстоятелствата по извършеното нарушение, при правилно приложение на материалния закон и моли да бъде оставена в сила. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

По делото са събрани писмени и гласни доказателства. Представено е заверено копие от образуваната пред административния орган дисциплинарна преписка и е разпитан свидетелят И. З. П.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните, приема за установено следното:

Със Заповед № 1016-40-452/21.04.2021 г. /л. 33/ Управителят на НОИ е разпоредил в периода от 27.04.2021 г. до 28.04.2021 г. в ТП на НОИ – Враца да бъде извършена планова тематична проверка във връзка с Годишния план за дейността на Инспектората на НОИ. С цитираната заповед е назначен проверяващ екип, в състав от председател и един член, посочена е задачата – проверка относно спазването на регламентирания достъп до регистрите НБД „Население“ на ГД „ГРАО“ от длъжностни лица от ТП на НОИ – Враца за периода от 01.10.2020 г. до 31.03.2021 г. и е указан срок, в който проверяващия екип в писмен доклад следва да обективира резултатите от проверката – 11.06.2021 г.

В изпълнение на разпореденото  в заповедта, определеният екип е извършил плановата тематична проверка за посочения период, за резултатите от която е съставен подробен писмен Доклад /л. 77-81 от делото/. В него са описани фактите и обстоятелствата, които са установени при извършената проверка. Установено е, че в ТП на НОИ – Враца е утвърдена работна инструкция „Ред за предоставяне, промяна и прекратяване на права за обработка и достъп до поддържаните от НОИ регистри на лични данни, отчетност и контрол за спазване на изискванията за тяхната защита Архивиране и съхранение на информацията“ в сила от 02.02.2015 г., като е въведен и регистър на събитията и инцидентите свързани с информационната сигурност на НОИ, в който към датата на проверката няма регистрирани събития или инциденти. Посочено е, че със свои заповеди Директора на ТП на НОИ – Враца е определил 10 длъжностни лица с право на достъп до НБД „Население“ на ГД „ГРАО“, като тези заповеди са издадени в периода 2007 г. -2016 г., не са актуализирани и не са приведени в съответствие с Вътрешните правила за правата и задълженията на потребителите на информационната среда на НОИ, утвърдени със заповед № Ц1016-40-561/02.09.2020 г. на Управителя на НОИ и не съдържат изискуемите реквизити съгласно чл. 12, ал. 1 от тях. В неизпълнение на чл. 12, ал. 1 от Вътрешните правила за правата и задълженията на потребителите на информационната среда на НОИ на трима от служителите, сред които и оспорващият, са дадени права за достъп до НБДН на ГД ГРАО без съответните заповеди на директор, а въз основа на докладни от началника на сектор ПОВН от 2008 г. и началника на отдел КПК с вх. № 24/09.07.2010 г. В последствие е издадена заповед № Д-127/04.07.2012 г. на директора на ТП на НОИ – Враца, в която не ставало ясно какви конкретно права на достъп са дадени на оспорващия, който вече заемал *** в отдел КПК.

При проверката е установено, че в периода 01.10.2020 г. – 31.03.2021 г. жалбоподателят е извършил достъп до справка № 42, във връзка с проверки на 329 ЕГН-та в НБД „Население“ на ГД „ГРАО“, като в предоставената от него справка до Инспектората, срещу всяко проверено ЕГН, вместо номер на преписката или причина за достъпването в електронната среда е вписал абревиатурата „КРД“, без да посочи конкретната причина и повод, в неизпълнение на чл. 11, ал. 2 от Вътрешните правила за дейността на Инспектората на НОИ. От същата справка е установено, че жалбоподателят е извършил проверки по ЕГН и на свои роднини /майка, баща, дъщеря, брат и лично негово/ в нарушение на чл. 14, т. 4 от Вътрешни правила за правата и задълженията на потребителите на информационната среда на НОИ. Прието е още, че действията на Т. и други поименно посочени в доклада служители, са в противоречие с нормативните изисквания, нелоялни са към Институцията НОИ и са извършени при липса на добросъвестност, не по повод изпълнение на служебните им задължения. При обработването на личните данни са достъпвани и събирани данни без конкретни и изрично указани легитимни цели, което представлява и нарушение на чл. 6, ал. 1, т. 1-т. 3 и ал. 2, т. 1, 2 и 6 от Кодекса за поведение на служителите в НОИ, както и на чл. 16, ал. 1 от същия Кодекс. Във връзка с констатираните нарушения на служебната дисциплина в Доклада е предложено на Директора на ТП на НОИ – Враца да потърси дисциплинарна отговорност от провинилите се служители, сред които и оспорващият съгласно Глава пета, Раздел II от Закона за държавния служител.

След получаване на доклада в ТП на НОИ – Враца е изготвено писмо изх. №1006-40-146#3/07.07.2021 г. от Директора на ТП на НОИ – Враца в качеството му на дисциплинарно наказващ орган, в което на основание чл. 93, ал. 1 от ЗДСл във връзка с писмо изх. № 1006-40-146#1/01.07.2021 г. на Ръководител Инспекторат за неизпълнение на чл. 11, т. 2 от Вътрешните правила за дейността на Инспектората на НОИ, от оспорващия е изискано писмено обяснение до 9,30 часа на 09.07.2021 г. и явяване за изслушване на 12.07.2021 г. от 9,30 в кабинета на директора. Писмото е връчено на Т. на същата дата – 07.07.2021 г. В указания в него срок - 09.07.2021 г., жалбоподателят е депозирал обяснение с вх. № 1006-40-146#5/09.07.2021 г. /л. 42 от делото/, в което посочва, че с цел предотвратяване на злоупотреби и след съгласуване с Началника на отдел КПК, е решено достъп до справка № 42А от НБДН на ГД ГРАО да имат само двама служители, един от които е той в качеството му на ***, а останалите шест служители от сектора нямат такъв достъп. Посочва още, че контролно-ревизионната дейност изисква ежедневно да се правят справки за физически лица, включващи имена, адрес, статус на лицето, родствени връзки и наследници при починало лице. Използването на справка № 45А е както за негова информация, така и за информация на подчинените му служители, които нямат разрешен достъп до НБДН на ГД ГРАО, като извършените проверки са били в изпълнение на вменените му с длъжностната характеристика задължения. Отрича да е извършил нарушение на чл. 11, т. 2 от Вътрешните правила за дейността на Инспектората на НОИ, тъй като коректно е попълнил исканата в хода на проверката справка.

Последвало е издаване на оспорената в настоящото производство Заповед № 1015-06-134 от 04.08.2021 г. на Директора на ТП на НОИ – гр. Враца, в която на основание  чл. 89, ал. 2, т. 1 и чл. 97 от ЗДСл, във вр. с чл. 11, ал. 2 от Вътрешни правила за дейността на Инспектората на НОИ,  чл. 14, ал. 4 от Вътрешни правила за правата и задълженията на потребителите на информационната среда на НОИ и чл. 6, ал. 1, т. 1-т. 3 и ал. 2, т. 1, 2 и 6 от Кодекс за поведението на служителите в НОИ, на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание по чл. 90, ал. 1, т. 1 от ЗДСл - „*“.

С приложената по делото дисциплинарната преписка са представени подписана от жалбоподателя на 03.11.2015 г. Декларация за запознаване с Инструкцията за мерките и средствата за защита на личните данни, обработвани от НОИ, със задължението да ги спазва, Декларация от 15.10.2020 г. за запознаване с Вътрешните правила за правата и задълженията на потребителите на компютърната и информационната среда на НОИ и със задължението да ги спазва, както и Заповед № 1016-40-432/04.05.2017 г., с която Управителят на НОИ е делегирал на директорите на ТП на НОИ правомощията си на дисциплинарнонаказващ орган.

При така установената фактическа обстановка  съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, в законоустановения  преклузивен срок, против административен акт, подлежащ на оспорване,  поради което е процесуално допустимо. Разгледано по същество е и основателно.

Съгласно изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК, като съгласно ал. 2 на същия член, съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

Оспорената в настоящото производство заповед за налагане на дисциплинарно наказание е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 92 от ЗДСл, вр. с чл. 6, ал. 3 от ЗДСл и в съответната писмена форма. Съгласно чл. 92 от ЗДСл дисциплинарните наказания се налагат от органа по назначаването, с изключение на случаите по чл. 6, ал. 2 и 3. Съгласно чл. 37, ал. 5, т. 10, б. "а" и "б" от Кодекса за социално осигуряване Управителят на НОИ упражнява функциите на орган по назначаването по отношение на държавните служители и именно такъв се явява и по отношение на оспорващия, видно от приложеното заверено копие на заповедта му за назначаване на въпросната длъжност - **  в ТП на НОИ – Враца, отдел „***“ /л. 18 от делото/. Разпоредбата на чл. 6, ал. 3, във връзка с ал. 2 от ЗДСл предвижда, че органът по назначаване може да възложи своите правомощия на ръководителите на териториалните поделения на ръководената от него администрация, в т. ч. и тези свързани с налагането на дисциплинарни наказания, с изключение на наказанието "уволнение", каквото тук не е наложено с процесната заповед. Видно от приложената по делото Заповед № 1016-40-432/04.05.2017 г. /л. 31/, Управителят на НОИ, гр. София е делегирал правомощията си на дисциплинарнонаказващ орган на директорите на териториалните поделения на НОИ. В случая заповедта за дисциплинарно наказание е издадена от Директора на ТП на НОИ – Враца, при което по несъмнен начин се установява материалната и териториална компетентност на дисциплинарнонаказващия орган.

Независимо от изложеното настоящият съдебен намира, че в хода на дисциплинарното производство има допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, довели и до неправилно приложение на действащите материални разпоредби на закона, които по отделно и съвкупно представляват основание за отмяна на наложеното наказание.

Съгласно разпоредбата на чл. 97, ал.1 от ЗДСл, дисциплинарното наказание се налага с мотивирана писмена заповед на дисциплинарно наказващия орган, като в т. 1 – т. 7 на посочената норма по императивен начин са регламентирани реквизитите, които е необходимо да съдържа заповедта за налагане на дисциплинарно наказание. В чл. 97, ал.1, т. 4 и т. 5 от ЗДСл е предвидено, че в заповедта задължително следва да бъдат посочени описание на извършеното от държавния служител нарушение, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го потвърждават и служебните задължения, които са били виновно нарушени. Законодателната идея е в заповедта да бъдат посочени всички съставомерни от обективна и субективна страна елементи на деянието, които имат значение на релевантни юридически факти и обосновават наличието на виновно поведение, квалифицирано като дисциплинарно нарушение по смисъла на някоя от хипотезите на чл. 89, ал. 2 от ЗДСл. Това от една страна е от значение за съдебния контрол за материална законосъобразност на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание - дали и доколко с фактически установеното и описано в акта по надлежния ред деяние /действие или бездействие/ на наказаното лице се осъществява определен нормативно регламентиран състав на дисциплинарно нарушение – т.е за правилното приложение на материалния закон при определяне съставомерността на деянието, неговата правна квалификация и съответствието на наложеното наказание с извършеното нарушение по критериите на чл. 91 от ЗДСл. На следващо място чрез императивното изискване за конкретизация на нарушението се гарантира законосъобразното упражняване на предоставената на административния орган дисциплинарна власт и съответно се обезпечава правото на защита на държавния служител, привлечен към дисциплинарна отговорност, в съдържанието на което се включва и правото му да знае точно какво дисциплинарно нарушение се твърди че е извършил, за да може да организира защитата си в пълен обем.

Оспорената заповед не съдържа конкретни факти, липсва и описание на нарушението, за да се формира обоснован извод, кои от вменените с длъжностната характеристика служебни задължения не са изпълнени, с какви конкретни действия или бездействия, като основателно оспорващия възразява, че не са посочени нито дата, нито място на извършването му. Вместо това е посочено изключително общо по формулировката си неизпълнение на чл. 11, ал. 2 от Вътрешните правила за дейността на инспектората на НОИ, но липсва конкретизация в какво точно се изразява това неизпълнение, както и не са представени доказателства оспорващия да се е запознал с тези правила, за да му бъде вменено тяхното неизпълнение. Съгласно цитираната за неизпълнена разпоредба от тези правила, служителите в администрацията на НОИ са длъжни да предоставят документи, данни, информация, справки и сведения от друг характер при поискване и във връзка с осъществяването на дейността на Инспектората. От приобщените по делото доказателства се установява, че в тези правила липсват разписани конкретни задължения при работа с личните данни срещу всеки достъп до НБД “Население“, да се изписва повода по който е извършен, в това число и конкретен номер на преписката. Това обстоятелство се потвърждава и от показанията на разпитания по делото свидетел И. З. Т., които съдът кредитира като логични, последователни  и съответстващи на събраните по делото писмени доказателства. Свидетелят работи в един сектор с оспорващия, като само двамата имат разрешен достъп до НБДН на ГД ГРАО и когато останалите служители имат необходимост от данни, които се намират в тази база данни, се обръщат към тях и те извършват тези справки, за да могат колегите им да си попълнят досиетата. Заявява, че няма вътрешни правила, които да задължават служителите с достъп до данните в базата да изготвят регистър за всеки отделен случай, за който са получили информация или осъществили достъп. Няма издадена заповед това да се осъществява писмено за всеки отделен случай, а в електронната система също не остава дигитална следа за това, че справката е извършена по искане на служител, който няма достъп до НБД „Население“ на ГД ГРАО. В случая липсата на нарочни правила при работа с НБДН, както и не оптимизираната организация на работа в това отношение, не може да бъде вменено във вина на жалбоподателя, тъй като видно от представената длъжностна характеристика за заеманата от него длъжност /л. 25/, такива правомощия не са му предоставени.

По отношение на другото вменено на жалбоподателя нарушение на чл. 14, т. 4 от Вътрешни правила за правата и задълженията на потребителите на информационната среда на НОИ, въвеждащ забрана за потребителите да ползват мрежата за каквито и да било извънслужебни цели, също не са представени никакви доказателства, от които да се установява, че Т. е ползвал мрежата за личен бизнес, рекламни цели, за забавления, игри, спорт или гледане на филми, т.е. не за целите на службата. Дали е извършвал проверки по ЕГН на свои роднини или не, в случая е обстоятелство без правно значение, доколкото последните са отделни и самостоятелни физически лица, които имат право при поискване да узнаят статуса си, а от друга страна не се твърди и липсват доказателства това да ги е поставило в някакво привилегировано положение спрямо останалите граждани или от оспорващия да е осъществена някаква протекция по отношение на тях.

Не само за наказаното лице, но и за съда не става ясно, как органът е формирал своите изводи, за допуснати нарушения на чл.6, ал. 1, т. 1-т. 3 и ал. 2, т. 1, 2 и 6 от Кодекса за поведение на служителите в НОИ, касаещи законността, лоялността, добросъвестността, прозрачността и поверителността в действията на служителката, след като доказателства, установяващи отклонение от тези принципи, отново не са представени.

 Основателни се явяват и възраженията на оспорващия, че в хода на дисциплинарното производство е допуснато нарушение на чл. 93, ал. 1 от ЗДСл, въвеждащ задължение за ДНО, преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител и да му даде срок за писмени обяснения, да събере и оцени посочените от него доказателства. Формално органът е изискал писмени обяснения, но към датата, когато са поискани – 07.07.2021 г.  и съответно дадени от служителя – 09.07.2021 г., няма данни срещу него да е образувано дисциплинарно производство. Същите са дадени по повод писмо изх. № 1006-40-146#1/01.07.2021 г. на Ръководител Инспекторат, относно неизпълнение на чл. 11, ал. 2 от Вътрешните правила за дейността на Инспектората на НОИ и Т. е изложил аргументи в своя защита единствено за твърдяното неизпълнение на тази разпоредба. Отделно от това оспорващият твърди, че никога не се е запознавал с това писмо, а неговото съществуване и съдържание остава неизвестно и за съда, тъй като не е сред доказателствата, представени по делото. С Доклада, а в последствие и в заповедта за дисциплинарно наказание допълнително са му вменени нарушения на чл. 14, ал. 4 от Вътрешни правила за правата и задълженията на потребителите на информационната среда на НОИ и чл. 6, ал. 1, т. 1-т. 3 и ал. 2, т. 1, 2 и 6 от Кодекс за поведението на служителите в НОИ, за които на оспорващия не е предоставена възможност да се защитава. Независимо, че с писмото, с което са изискани писмени обяснения, оспорващият е поканен за изслушване на 12.07.2021 г. в кабинета на директора, по делото няма доказателства това изслушване да е проведено, нито на тази дата, нито в друг момент. Липсва протокол или друг нарочен документ, от който да се установи явил ли се е Т. в уречения ден, запознат ли е с констатациите на проверяващия екип, отразени в доклада и уличаващи я го в извършените нарушения и какво е казал или какви доказателства е представил в своя защита. Изслушването на държавния служител и даването на срок за писмени обяснения, посочени в чл. 93, ал. 1 ЗДСл не са представени алтернативно, нито са предоставени на волята на наказващия орган да избере кое от тях да изпълни, а само и единствено тяхното кумулативно спазване преди издаване на заповедта за дисциплинарно наказание е условие за нейната законосъобразност. Предвид това е налице нарушение на правото на защита на наказаното лице.

На следващо място съдът констатира, че в процесната заповед липсва преценка от дисциплинарно наказващия орган на визираните в чл. 91, ал. 1 от ЗДСл критерии за определяне на наказанието. Предвид изискването за мотивиране на акта и съобразявайки нормата на чл. 91 от ЗДСл, визираща критериите за определяне на вида и размера на дисциплинарното наказание, а именно: тежестта на нарушението и настъпилите от него последици за държавната служба или за гражданите, формата на вината на държавния служител, обстоятелствата, при които е извършено нарушението и цялостното служебно поведение на държавния служител, се налага безспорно изводът, че в заповедта за дисциплинарно наказание следва да бъде обоснован вида на наложеното наказание, което в конкретния случай ДНО не е сторил и в най-малка степен. Императивното изискване на закона за точно и конкретно обосноваване и индивидуализиране на санкцията е логично, доколкото налагането на дисциплинарно наказание е форма на осъществяване на юридическа отговорност по отношение на конкретен правен субект, като неблагоприятните последици, които същият следва да претърпи, очевидно във всички случаи засягат в твърде съществена степен неговата правна сфера. Налагането на най-лекото дисциплинарно наказание, само по себе си не освобождава дисциплинарно наказващия орган от задължението да направи конкретна преценка и изложи съответни съображения относно вида и размера на санкцията. Нито в заповедта, нито в доклада на проверяващия екип е обсъдена формата на вина, а съгласно чл. 89, ал. 1 от ЗДСл, държавният служител, който е нарушил виновно своите служебни задължения, се наказва с предвидените в този закон наказания. Изключение от изискването допуснатото нарушение да е извършено виновно, не е предвидено.

За да бъде доказано дисциплинарното нарушение и ангажирана дисциплинарната отговорност на едно лице е необходимо да е налице обективно несъответствие между правно дължимото и фактически осъщественото поведение, от субективна страна да е налице вина на дееца - умисъл или небрежност и да се прецени цялостното поведение на служителя по време на изпълнение на задълженията му. В конкретния казус липсва яснота относно това, какви конкретно действия е следвало да извърши дисциплинарно наказаното лице, за да не допусне вменените му със заповедта нарушения.

Писменото обяснение на наказаното лице не е било обсъдено от ДНО и последният не е взел отношение по нито едно от наведените в него обстоятелства.  

В заповедта не е обсъдено и цялостното служебно поведение на служителя. Обстоятелствата какво е нивото на изпълнение на служебните задачи и дейности от оспорващия е релевантно към преценката на цялостното му професионално поведение. Как оценката на професионалните качества ще повлияе на крайното решение относно вида на дисциплинарното наказание преценява носителят на дисциплинарна власт в зависимост от конкретните фактически и правни обстоятелства по казуса, но тази оценка трябва да бъде обективирана в дисциплинарната заповед. Това е така, защото дисциплинарнонаказващият орган има задължение да събере всички необходими за установяване на обективната истина и относими по случая доказателства – както обвинителни, така и защитни. Съвкупността от събраните доказателства следва да бъде анализирана в цялост, като се посочат конкретните такива водещи до извод, че едно или друго твърдение е необосновано и дава превес на обратното. В конкретния случай такава преценка не е извършвана.

След като ДНО не е предприел необходимите действия по отстраняване на  противоречията,  изясняване  на  действителната  фактическа  обстановка и

установяване на обективната истина, не може да се направи еднозначен и безпротиворечив извод, относно вмененото на оспорващия нарушение на служебната дисциплина.

Предвид всичко изложено по-горе, при извършената служебна проверка, съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК за законосъобразност на оспорената заповед, на всички основания по чл. 146 от АПК, настоящият съдебен състав намира, че тя е издадена от материално и териториално компетентен орган, в рамките на делегираните му правомощия, но при допуснато нарушение във формата, предвид липсата на мотиви какво се изразяват дисциплинарните нарушения, при какви обстоятелства са извършени, времето и мястото на тяхното извършване и при съществено нарушение на административно-производствените правила, които съвкупно са довели и до неправилно прилагане на материалноправните разпоредби.

Затова обжалваната заповед се явява незаконосъобразна и подлежи на отмяна в условията на чл. 146, т. 2, т. 3  и т. 4 от АПК.

При този изход на делото и своевременно направеното искане, жалбоподателя има право на разноски. От представения по делото договор за правна защита и съдействие /л. 10/ се установява, че оспорващият е договорил и заплатил в брой при сключване на договора сумата от 500,00 /петстотин/ лв. за процесуално представителство по делото, която сума е в минимално предвидения размер в чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Предвид изложеното ответникът следва да бъде осъден да заплати на Т. сумата от 510,00 /петстотин и десет/ лева, от които 500,00 /петстотин/ лева за адвокатско възнаграждение и 10,00 /десет/лева държавна такса за завеждане на делото, които следва да се заплатят от  НОИ в качеството му на ЮЛ, в чиято структура се намира  административният орган, издал отменения административен акт.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, вр. чл. 146, т. 2, т. 3 и т. 4 от АПК  съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 1015-06-134 от 04.08.2021 г. на Директора на ТД на НОИ – гр. Враца, с която на основание  чл. 89, ал. 2, т. 1 и чл. 97 от ЗДСл, във вр. с чл. 11, ал. 2 от Вътрешни правила за дейността на Инспектората на НОИ,  чл. 14, ал. 4 от Вътрешни правила за правата и задълженията на потребителите на информационната среда на НОИ и чл. 6, ал. 1, т. 1-т. 3 и ал. 2, т. 1, 2 и 6 от Кодекс за поведението на служителите в НОИ, на Ц.Г.Т. *** е наложено дисциплинарно наказание по чл. 90, ал. 1, т. 1 от ЗДСл - „*“.

ОСЪЖДА  Национален осигурителен институт – гр. София ДА ЗАПЛАТИ на Ц.Г.Т., сторените от него разноски по делото в размер на 510,00 /петстотин и десет/ лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл. 124, ал.1, изр. последно от ЗДСл.

 

 

 

АДМ. СЪДИЯ: