Р Е Ш
Е Н И Е
гр.София, 19.04.2022г.
В И М
Е Т О Н А Н А Р О Д А
СОФИЙСКИ
ГРАДСКИ СЪД, ПЪРВО ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 9-ти състав в публичното заседание на тридесет и
първи март две хиляди двадесет и втора година, в състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ : БИЛЯНА МАГДЕЛИНОВА
при секретаря Юлия Асенова, като разгледа докладваното от
съдия Магделинова гр.дело №8283/2018год. и за да се произнесе, взе предвид
следното.
Предявени са обективно съединени
искове с правно основание чл.79, ал.1 от ЗЗД и чл.86, л.1 от ЗЗД.
Ищецът О.С.излага в исковата молба,
че с ответника, като Управляващ орган на Оперативна програма "Околна среда
2007-2013", е сключен договор за безвъзмездна финансова помощ №DIR-51011116-С032 от 06.08.2012г. за изпълнение на проект "Интегриран
проект за водния цикъл на Созопол-I етап". Към него са
подписани три допълнителни споразумения и
в изпълнение на същия, след
провеждане на обществена поръчка, са подписали
на 16.04.2014г. договор №8-215 с подизпълнители "К.С." ДЗЗД с
предмет "Строителство на ВиК мрежи в землището на гр. Созопол - кв. Мисаря"
на стойност 7 285 035,66лева. С писмо на ответника, ищецът е уведомен, че във
връзка с осъществен последващ контрол на проведената обществена поръчка МОСВ
налага финансова корекция от 5% от стойността на договор №8-215/16.04.2014г.
или за сумата от 364 251,83 лева, което води до едностранна и неоснователна
промяна на задължението за предоставяне
на финансова помощ.
Предвид изложеното предявява иск за
постановяване на решение, с което да бъде осъден ответника да заплати 329 559, 06лева
без ДДС, представляваща неплатена сума по договор за безвъзмездна финансова
помощ №DIR-51011116-С032 от 06.08.2012г., както и сумата от 37 429,51лева,
представляваща законна лихва върху главницата за периода от 31.03.2016г. до
20.07.2016г., ведно със законната лихва върху главницата от датата на исковата
молба до окончателното й плащане. Претендира направените разноски.
Ответникът МОСВ в
писмения си отговор излага съображения за неоснователност на исковете.
Поддържа, че финансовата корекция е резултат от последващ контрол, при който са
установени нарушения от ищеца в сроковете за получаване на офертите и
закупуване на документация за провеждане
на процедурата по възлагане на обществена поръчка в нарушение на чл.28, ал.6 от
ЗОП/отм/. Счита финансовата корекция за законосъобразна и че е налице валидно
взето решение за налагането й. Излага,
че определянето на финансовата корекция
цели компенсация на негативния финансов ефект от установеното нарушение
за националния и общия бюджет на ЕС. Претендира направените разноски.
Съдът като
взе предвид събраните по делото доказателства и становищата на страните, приема за
установено от фактическа страна следното:
С определение от 15.03.2019г. на основание
чл. 146, ал.1, т.3 и т.4 от ГПК е прието за безспорно и ненуждаещо сключването
на договор за
безвъзмездна финансова помощ №DIR-51011116-С032 от 06.08.2012г.,
както и налагането на финансова корекция в размер на 5% от стойността на сключения договор
№8-215/16.04.2014г. с подизпълнител
"К.С." ДЗЗД за сумата от 7 285 035,66лева.
С писмо изх.№ 08-00-1621/09.09.2014г. О.С.е
уведомена от МОСВ за осъществен контрол
за законосъобразност на проведена открита процедура по реда на ЗОП за
строителство с горепосочения предмет и сключен договор №8-215/16.04.2014г. с подизпълнител "К.С." ДЗЗД за сумата от 7 285
035,66лева, при която е констатирано съкращаване на
срока за получаване на оферти, който е 47 дни, съгласно обявлението, изпратено
за публикуване на 30.10.2013г. в АОП, и краен срок за получаване на офертите до
06.12.2013г. Посоченият срок е намален съгласно чл.64, ал.3 от ЗОП със седем дни, когато обявлението е изпратено по
електронен път. Констатирано е, че съгласно обявление в АОП срокът е определен до 06.12.2013г., с
което е обезпечен срок от 10 дни в съответствие с чл. 28, ал.6 от ЗОП. С решение за промяна №81/14.12.2013г.,
публикувано в АОП, срокът за получаване на офертите е удължен до 21.12.2013г. във връзка с
чл.27а, ал.8, т.2 и чл.29, ал.2 от ЗОП. Посочено е, че съгласно чл.27а, ал.8 от ЗОП възложителят е
длъжен да удължи обявените срокове в процедурата, от което следва, че срокът за
закупуване на документация задължително трябва да бъде увеличен заедно със
срока за получаване на офертите. Прието е, че е налице противоречие със закона,
тъй като нормата има императивен характер.
Изложени са мотиви, че нормата на чл.28, ал.6 от ЗОП
предвижда документацията за участие да
се закупува или получава 10 дни преди изтичане на срока за получаване на
офертите или заявленията, поради което е било необходимо възложителят до удължи
и срока за закупуване на докумнетация, тъй като между тях трябва да има 10
дни. В случая е констатирано, че в
резултат от удължаването между сроковете има 15дни.
Прието е, че съгласно т. 4 от Приложение към чл. 6, ал.1
от Методологията за определяне на финансови корекции е налице нарушение, когато
срокът за потенциалните участници за
получаване на документация за участие е прекалено кратък и това ограничава
необосновано конкуренцията за участие в процедурата. Когато описаният срок е
по-малък от 80% от срока за получаване на оферти, следва да бъде наложена
финансова корекция в размер на 5 % от стойността на договора. Прието е, че срокът за закупуване на документацията
е по-малък със 71% от този за получаване на офертите, поради което е прието,че
са налице предпоставките за извършване на финансова корекция в размер на 5% от стойността на договора -7
285 035,66лева без ДДС.
Приета е съдебно-счетоводна експертиза, изготвена от
вещото лице С., в която са дадени следните отговори:
-Удържаните суми по наложената финансова корекция са в
общ размер от 329 559,06лева;
-Верефицираните суми за изплащане от управляващия орган по процесната обществена поръчка
са в размер на 6 261 622,22лева, които са изплатени по сметка на ищеца.
-Размерът за законната лихва за забава върху всяка удържана
сума и наложена финансова корекция за периода от датата на писмото, с което ответникът
удедомява ищеца за налагане на фин.корекция до 20.07.2016г. е в общ размер от
37 484,53лева.
Приета е съдебно-икономическа експертиза, изготвена от
същото вещо лице, със следните отговори:
- От представените по делото доказателства не се
установява кои лица са отстранени поради невъзможност да си закупят документи.
Констатирано е, че са закупили документи
14 юридически лица, а представили оферти са три дружества;
- Установено е, че е отстранен един участник от
процедурата с решение на Кмета на О.С.с
мотиви, че не е представил допълнително поискани документи;
-С удържане размера на финансовата корекция,
управляващият орган заплаща по-малко с размера й, поради което ефектът от нея
се изразява в изплащане на по-малък размер от предварително
одобрените суми, в резултат от което е получено по-малко плащане от ищеца;
-Според вещото лице финансовата корекция е поради краткия
срок за подаване на документи, който е следвало да бъде удължен от възложителя, но неудължаването не е
свързано с никакви разходи-плащане на глоби, обезщетения, неустоки. Поради
изложеното е направен извод, че от
финансова и икономическа гледна точка не е налице финансово влияние на установената нередовност.
При така установената
фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:
Съгласно чл.79, ал.1 от ЗЗД ако длъжникът не изпълни точно задължението
си, кредиторът има право да иска изпълнението заедно с обезщетение за забавата
или да иска обезщетение за неизпълнение.
В настоящото
произовдство е предявен иск за реално и пълно
изпълнение на сключен между страните договор за безвъзмездна финансова помощ
№DIR-51011116-С032 от 06.08.2012г. От съдържанието на същия се установява, че
ответникът участва в него като Управляващ орган на Оперативна програма
"Околна среда 2007-2013", който е поел задължение да предостави
безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на проект "Интегриран проект за
водния цикъл на Созопол- I -етап". Договорен е
максималния размер на финансовата помощ, подлежаща на получаване по договора от
страна на Община Созопол,
и е предвидено общият размер да се определя при условията,
регламентирани в общите условия и/или специалните условия. По делото са представени посочените специални
и общи условия, който регламентират начина на определяне размера и предоставяне
на безвъзмездната финансова помощ.
Не е спорно и от доказателствата
се установява, че в изпълнение на договора и след провеждане на обществена
поръчка е подписан на 16.04.2014г. договор
№8-215 с подизпълнители "К.С."ДЗЗД с предмет "Строителство на
ВиК мрежи в землището на гр.Созопол-кв.Мисаря" на стойност 7 285
035,66лева. С писмо на ответника, ищецът
е уведомен, че във връзка с осъществен последващ контрол на проведената
обществена поръчка МОСВ налага финансова корекция от 5% от стойността на
договор №8-215/16.04.2014г. или за сумата от 364 251,83 лева, което води до
промяна в размера на безвъзмездната помощ, за получаване на която е сключен
договора.
Според заключението на вещото
лице по приетата съдебно-счетоводна експертиза одобрената за изплащане сума от управляващия орган е в размер на 6
261 622,22лева, а реално платената по сметка на ищеца е 6180 722,26лева.
Размерът на удържаната сума в резултат
от извършената финансова корекция е в общ размер 329 559,06лева. Посочената сума представлява намаляване
размера на договореното плащане поради наложена от ответника, като управляващ
орган, финансова корекция.
За да направи процесната корекция
управляващият орган е приел, че са налице предпоставките на т.4 от методология за
определяне на финансови корекции, в която е предвидено, че при установена нередовност, изразяваща се в
недостатъчно време за получаване на документация от потенциалните клиенти, намалението е в размер на 5% ако времето, за което трябва да получат документацията, е по малко от 80% от сроковете за получаване на офертите. Съгласно чл.10,ал.1 от Методология за определяне на финансови корекции във
връзка с нарушения, установени при възлагането и изпълнението на обществени
поръчки и на договори по проекти, съфинансирани от Структурните фондове,
Кохезионния фонд на Европейския съюз, Европейския земеделски фонд за развитие
на селските райони, Европейския фонд за рибарство и фондовете от Общата
програма "Солидарност и управление на миграционните потоци", приета с
ПМС 134/05.07.2010г. и действаща към датата на налагане на
процесната финансова корекция, когато констатираното нарушение няма и не би имало финансово отражение, не
се налага финансова корекция.
От заключението на вещото лице по
съдебно-икономическата експертиза, която съдът кредитира като обективна и
обоснована, съдът приема за установено, че по-краткият срок не води до никакви разходи-плащане на глоби,
обезщетения, неустоки, поради което финансова и икономическа гледна точка не е
налице финансово влияние на установената нередовност. Следователно, макар и да е
допуснато констатираното нарушение, същото не е довело до финансово отражение, поради което съобразно
посочената методология не са били налице предпоставките за налагане на финансова
корекция и за намаляване размера на договореното плащане от страна на
управляващия орган. По този начин е допуснато неточно изпълнение на
задълженията на ответника по договора, който дължи възстановяване на неплатената
сума.
Предвид изложеното предявения
главен иск е основателен и следва да се уважи до пълния предявен размер.
Съгласно чл.86, ал.1 от ЗЗД при неизпълнение на парично задължение,
длъжникът дължи обезщетение в размер на законната лихва от деня на
забавата. В настоящото производство се
установява, че е налице непълно изпълнение на задължение по процесния договор
от страна на ответника, като са платени суми в по-малък от договорения размер
поради неоснователно наложена финансова корекция. От заключението на вещото
лице по съдебно-счетоводната експертиза се установява размерът на удържаната
сума при всяко едно от извършените три плащания. Това е направено въз основа на
писма, изпратени от ответника до ищеца, с които е уведомен за размера на
приспаднатата сума от всяко едно плащане. Съдът приема, че от датата на която
ответникът е отказал да плати част от дължимата сума, същият е в забава и
дължи законна лихва за забава. Размерът
на дължимите лихви върху неоснователно приспаднатите суми е определен от вещото
лице от датата на наложената финансова корекция
до 20.07.2016г. в общ размер от 37 484,53лева, поради което акцесорният
иск следва да се уважи до пълния предявен размер.
При този изход на спора и на основание чл. 78, ал.1 от ГПК овтеникът дължи на ищеца направените по делото разноски. Представени са
доказателства за направени разноски в размер на 28 402.32лева, от които 12
574,00лева за адвокатско възнаграждение.
Съдът приема за неоснователно възражението на ответника
за прекомерност на адвокатското възнаграждение, като взема предвид, че същото е
по-високо от размерите, определени според наредбата за минималните адвокатски
възнаграждения, но с оглед фактическата и правна сложност на делото, както и
неговата продължителност, възнаграждението
не е прекомерно и не са налице предпоставките на чл.78, ал.5 от ГПК.
По изложените
съображения, съдът
Р Е Ш И :
ОСЪЖДА М.НА О.С.И В.да заплати на О.С.с
БУЛСТАТ*********на оснвоание чл.79, ал.1 и чл.86, ал.1 от ЗЗД сумата от 329 559, 06лева без
ДДС, представляваща неплатена сума по договор за безвъзмездна финансова помощ №DIR-51011116-С032 от 06.08.2012г., ведно със законната лихва от 20.07.2016г. до окончателното плащане,
сумата от 37429,51лева, представляваща законна лихва върху главницата за
периода от датата на падежа по всяко едно до 20.07.2016г., както и на основание чл.78,
ал.1 от ГПК направените по делото разноски
в размер на 28 402.32лева.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с въззивна жалба пред
Софийски апелативен съд в двуседмичен срок от съобщението до страните.
СЪДИЯ: