Решение по НАХД №4280/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1025
Дата: 8 декември 2021 г. (в сила от 1 август 2022 г.)
Съдия: Атанас Шкодров
Дело: 20213110204280
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1025
гр. Варна, 08.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 4 СЪСТАВ, в публично заседание на
петнадесети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Атанас Шкодров
при участието на секретаря Валентина Ст. Батешкова
като разгледа докладваното от Атанас Шкодров Административно
наказателно дело № 20213110204280 по описа за 2021 година
Производството е образувано по жалба на пълномощник на търговеца против НП № КХ-
43/12.10.2021г. на Директор ОДБХ - Варна.
Жалбата е допустима, подадена от надлежна страна в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.
С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление като същото се счита за
незаконосъобразно.
Счита се, че наказателното постановление е издадено от некомпетентен орган. В
същото не се сочи заповед за делегиране на правомощия, като БАБХ не е подчинена на
Министъра на здравеопазването. Заповедите на ИД на БАБХ не са публикувани и нямат
задължителен характер. Липсва състав на нарушение. ЧЛ. 93 от ЗУАВ се отнася само до
агрохранителната верига, но не и до Ковид криза, свързана с човешкото здраве.Посочени са
две заповеди, които са с различен характер. Заповедта на МЗ не е действаща – тя е със срок
до 31.07.2021г., а нарушението се сочи за извършено на 26.08.2021г. За нарушенията вече е
издадено влязло в сила предписание от 26.08.2021г. По време на проверката клиентите са
обядвали и по тази причина са били без маски.
В съдебно заседание жалбата се поддържа чрез процесуален представител.
По същество се претендира отмяна на наказателното постановление на посочените с
жалбата основания.
Процесуален представител на въззиваемата страна моли съда да потвърди
наказателното постановление. Претендира възнаграждение.
След преценка на събраните доказателства по делото, съдът прие за установено от
фактическа страна следното :
1
На 208.2021г. служители на ОДБХ – Варна, сред които св. Г., извършили проверка на
търговски обект- ресторант „Аврора“, находящ се в гр. Варна, кк.“Св. Св. Константин и
Елена“, стопанисван от „Сийсайд хотел мениджмънт“ ООД.
При проверката служителите на ОЖДБХ констатирали, че приборите за хранене не са
опаковани поединично, а имало прибори за хранене за многократна употреба, поставени в
началото, на няколко блок маси в общ съд. Нямало прегради към предлаганата храна, а тя
била в съдове на открито и клиентите се обслужвали сами, без поставени предпазни маски и
ръкавици. Използвали общи прибори за сипване на храната. В момента на проверката
клиентите обядвали, като били без маски.
Предвид установеното , на 31.08.2021г. св. Г. съставила акт за установяване на
административно нарушение срещу дружеството. С обстоятелствената част на акта на
дружеството било вменено във вина, че не спазва противоепидемиологичните мерки във
връзка с Ковид 19 в изпълнение на Заповед №РД 01-375/27.05.2021г. на Министъра на
здравеопазването и Заповед № РД 11-1173/04.06.2021г. на Изпълнителния директор на
БАБХ. Посочено било, че приборите за хранене не са поединично опаковани, а са поставени
в открити съдове за самообслужване; не са осигурени ръкавици за еднократна употреба,
всеки клиент сам си сипва от тавите и чиниите с общи прибори. Не са осигурени прегради за
предпазване на храната от замърсяване от клиенти чрез допир, кихане, кашляне. В момента
на проверката клиентите обядват. Всички клиенти в търговската зала са без маски.
Съставеният АУАН бил връчен на управител на дружеството ,който при връчването му не
вписал възражения.
На 12.10.2021г. било издадено наказателно постановление. Видно от съдържанието
на НП, административно наказващия орган изцяло е възприел установената от
проверяващите фактическа обстановка; посочил е правна квалификация на деянието по чл. 1
т.9 вр. чл.4 т.2 и чл.8 ал.1 и ал.2 от ЗУАВ и е определил административно наказание на осн.
чл.93 ал.2 от ЗУАВ в минимално предвидения размер.
Горната фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото
доказателства- показанията на св. Г.; чек лист; констативен протокол и др.
За да се произнесе по жалбата съдът преди всичко взе предвид следното:
Със съставения акт за установяване на административно нарушение спрямо
въззивното дружество е възведено общо формулирано обвинение по неспазване на две
отделни заповеди : Заповед №РД 01-375/27.05.2021г. на Министъра на здравеопазването и
Заповед № РД 11-1173/04.06.2021г. на Изпълнителния директор на БАБХ. Описаните
обстоятелства на нарушение са били квалифицирани като такова по чл. 1 т.9 вр. чл.4 т.2 и
чл.8 ал.1 и ал.2 от ЗУАВ.
Посочените като нарушени законови разпоредби очертават кръга от отношения,
които ЗУАВ урежда, като част от тях са мерките при управление на кризи и извънредни
ситуации по агрохранителната верига /чл. 1 т.9 ЗУАВ/.
С чл 4 т.2 от ЗУАВ се очертават правомощията на Министъра на здравеопазването по
2
провеждане на държавната политика по отношение на предотвратяване разпространението
на инфекции, предавани на хора, чрез храни и води.
С чл. 8 ал.1 и алл.2 от ЗУАВ пък се урежда делегирането на изпълнението на
дейности, свързани с официалния контрол, както и начина на делегирането посредством
съответни заповед или договор.
Така, в нито една от посочените като нарушени разпоредби не се съдържа състав на
нарушение, водещо до извод за санкциониране на извършител на административно
нарушение.
Конкретика относно нарушение не се съдържа и в обстоятелствената част на АУАН,
доколкото в същия са посочени ЗАПОВЕД № РД-01-375 от 27.05.2021 г., НА Министъра на
здравеопазването, въвеждаща следните временни противоепидемични мерки на територията
на Република България:
1. Провеждането на присъствени групови занятия в езикови центрове, образователни
центрове и други обучителни центрове и школи, организирани от юридически и физически
лица се допуска при спазване на физическа дистанция от най-малко 1.5 м., носене на
защитни маски за лице, хигиена на ръцете, редовно проветряване на всеки час и
дезинфекция.
2. Посещенията в детски центрове, клубове и други, предоставящи организирани
групови услуги за деца се допускат при използване на не повече от 50% от капацитета на
помещението и носене на защитни маски за лице от персонала.
3. Провеждането на конгресно-конферентни мероприятия, семинари, конкурси,
обучения, тимбилдинги, изложения и други обществени мероприятия в присъствена форма
се допуска при използване на не повече от 50% от капацитета на помещението, в което се
провеждат, при спазване на физическа дистанция от най-малко 1.5 м. и носене на защитни
маски за лице от всички участници.
4. Провеждането на културни и развлекателни мероприятия (фестивали, кина, театри,
циркови представления, сценични прояви, концерти, музеи, галерии, библиотеки, занятия от
танцовото, творческото и музикално изкуство) се допуска при използване на не повече от
50% от капацитета на помещенията, спазване на физическа дистанция от най-малко 1.5 м.,
носене на защитни маски за лице и използване само на седящи места (за концерти,
фестивали, театри, циркови представления и други сценични прояви).
5. Провеждането на спортни състезания с публика се допуска при заемане на не
повече от 50% от местата, спазване на физическа дистанция от най-малко 1.5 м. и носене на
защитни маски за лице.
6. Посещенията на фитнес центрове, спортни зали и клубове, плувни басейни и
комплекси, балнеолечебни (медикъл СПА) центрове, СПА центрове, уелнес центрове и
таласотерапевтични центрове се допуска при използване на не повече от 50% от капацитета
им и спазване на физическа дистанция от най-малко 1.5 м.
7. Посещенията в заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от
3
Закона за туризма, игралните зали и казина се допускат при използване на не повече от 50%
от капацитета им и носене на защитни маски за лице от персонала.
8. Всички физически и юридически лица, които са собственици или управляват
търговски, административни или други обекти, които предоставят услуги на гражданите,
създават организация за контрол на броя на клиентите в съответния обект, като не допускат
повече от 1 човек на 8 кв. м.
9. На всички пазари, тържища и базари се създава организация за еднопосочно
движение и осигуряване на дистанция от най-малко 1,5 м. между посетителите. Работещите
и посетителите са длъжни да носят защитна маска за лице.
10. Работодателите и органите по назначаване да организират работния процес на
работниците/служителите в дистанционна форма (работа от разстояние/надомна работа),
където е възможно, като допускат присъствена работа на най-много 50% от персонала.
11. (изм. - Заповед № РД-01-515 от 21.06.2021 г.) Забраняват се посещения на външни
лица/свиждания в лечебни заведения за болнична помощ, с изключение на:
а) свижданията при пациенти в терминален стадий;
б) свижданията при пациенти с болничен престой над 5 дни - по преценка на
лекуващия лекар относно здравословното състояние на пациента и риска от заразяване с
COVID-19.
11а. (нова - Заповед № РД-01-515 от 21.06.2021 г.) При посещенията на външни
лица/свижданията в лечебни заведения за болнична помощ по т. 11, букви „а“ и „б“ се
спазват всички противоепидемични мерки, включително носенето на защитни маски за
лице, като не се допуска едновременно повече от един посетител на пациент.
11б. (нова - Заповед № РД-01-515 от 21.06.2021 г.) Забраната по т. 11 не се отнася за
контролните органи при осъществяване на контролната им дейност.
12. В специализираните институции за предоставяне на социални услуги и такива за
социални услуги от резидентен тип за деца и възрастни се допускат посещения на външни
лица по изключение и по преценка на директора на институцията при спазване на
въведените противоепидемични мерки и представяне на декларация от посетителя, че не е в
контакт със заразно болни, няма признаци на остро респираторно заболяване и ще спазва
въведените противоепидемични мерки на територията на институцията. Ограничението не
се отнася за контролните органи при осъществяване на контролната им дейност.
От своя страна Заповед № РД 11-1173/04.06.2021г. на Изпълнителния директор на
БАБХ указва на Директорите на съответните ОДБХ да предприемат необходимите действия
инспекторите от отдел „контрол на храните „ да продължат извършването на официален
контрол в заведенията за хранене и развлечения и обектите за търговия с храни с
регистрация по ЗХраните за спазване от персонала на противоепидемиологичните мерки във
връзка с Ковид 19, разписани в „Указания към бизнес операторите , стопанисващи обекти ,
регистрирани или одобрени по ЗХраните“.
Отново, в посочените като нарушени заповеди не се съдържа състав на нарушение,
4
към който да бъдат съотнесени описаните в АУАН обстоятелства.
С наказателното постановление изцяло е възприета описаната в АУАН фактология.
Наказващия орган е възприел и цифрова квалификация на нарушение, идентична с
посочената в АУАН.
При това положение отново се налага извод за липса на съставомерно поведение по
посочените за нарушени чл. 1 т.9 вр. чл.4 т.2 и чл.8 ал.1 и ал.2 от ЗУАВ, както и неспазени
противоепидемиологични мерки във връзка с Ковид 19, в изпълнение Заповед №РД 01-
375/27.05.2021г. на Министъра на здравеопазването и Заповед № РД 11-1173/04.06.2021г. на
Изпълнителния директор на БАБХ.
Съставомерно поведение не е изводимо и от приложената санкционна разпоредба на
чл.93 ал.2 от ЗУАВ, доколкото същата предвижда имуществено санкциониране на
нарушение по ал.1 , извършено от юридическо лице.
Ал. 1 на чл. 93 ЗУАВ предвижда отговорност „за други нарушения на нормативните
изисквания в областта на агрохранителната верига, извън случаите по чл. 67 – 91 и
съответните нормативни актове по чл. 10 – 16 .“, а такива изисквания не са посочени в
АУАН и НП, както вече многократно беше отбелязано.
Попълването на обвинението като фактически състав с конкретика относно
извършеното нарушение и неговата правна квалификация е категорично необходимо,
доколкото именно обстоятелствата, въз основа на които се приема , че е извършено
нарушение, както и конкретната правна квалификация на нарушението е от значение за
ангажиране отговорността на дружеството.
Предвид горното, съдът намери, че наказателното постановление следва да бъде
отменено.
Така, въз основа на горното, въззивният състав на съда намери, че са допуснати
съществени нарушения на чл.42 т.4 и т.5 от ЗАНН, както и чл.57 ал.1 т.5 и т.6 от ЗАНН.
Допуснатите нарушения са довели до повдигане на неясно обвинение по отношение на
административното нарушение, в извършването на което дружеството е обвинено, както и
конкретното нарушение, за което е наложена санкция.
Поради горното се сформира извод, че наказателното постановление следва да бъде
отменено като необосновано и незаконосъобразно без да се обсъждат останалите доводи за
отмяна , наведени с жалбата.
Водим от горното съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № КХ-43/12.10.2021г. на Директор ОДБХ - Варна, с което на „Сийсайд хотел
мениджмънт“ ООД е наложено административно наказание имуществена санкция в размер
на 5000 лева, на основание чл.93 ал. 2 от Закон за управление на агрохранителната верига.
5

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от получаване
на съобщението за изготвяне на мотивите.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
6