Решение по дело №929/2017 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 259
Дата: 11 декември 2017 г. (в сила от 30 декември 2017 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20172180200929
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№:                          11.12.2017г.                       гр.Царево,

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

Царевският районен съд,                                                          наказателен състав

На двадесет и девети ноември                     две хиляди и седемнадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

  Председател: М. Москова

Секретар: Нели Стоянова

като разгледа докладваното от съдия Москова  НАХД  № 929/2017г. по описа на съда , за да се произнесе взе пред вид следното:

 

 

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на М.Л.К.  с ЕГН ********** ***, против Наказателно постановление № ОА-121/12.09.2017г. на Кмета на Община Царево, с което за нарушение на чл.8 ал.1 от Закона за събранията, митингите и манифестациите, й е наложена глоба в размер на 300 лева на основание чл.47 ал.1 от Наредбата за опазване на обществения ред и околната среда на територията на Община Царево. С жалбата се  иска НП да бъде отменено изцяло като неправилно и незаконосъобразно, като се излагат подробни доводи и съображения.

Жалбоподателката, редовно уведомена,  се явява лично в с.з. и ведно с адв.Б., чрез който поддържа жалбата и моли НП да бъде отменено. Процесуалният представител адв.Б. е депозирал писмени бележки, в които излага подробни доводи и съображения за исканата отмяна.

АНО – Община Царево, редовно уведомена, се представлява от надлежно упълномощени процесуални представители – юк.Д. и юк.А., чрез които моли наказателното постановление да бъде потвърдено.

По делото са събрани показанията на актосъставителя Д. и свидетелите Н. и М., както и са снети обясненията на жалбоподателката.

След като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по делото писмени и гласни доказателства и взе предвид становищата и доводите на страните намери за установено следното:

На 11.08.2017г. в община Царево с вх.№94-01-3032/11.08.2017г. е постъпило уведомление, подадено от М.Л.К., че   от 10.08.2017г. до въвеждането на законодателство на плаж „Корал“ ще се проведе  мероприятие – протест до въвеждане на законодателство за свободно къмпиране при ясен и строг регламент.

На 01.09.2017 г. св.Д. *** съставил против жалбоподателката  Акт за установяване на административно нарушение с № 1 /01.09.2017г. за това, че на 10.08.2017г. на плаж „Корал“, в землището на с.Лозенец, община Царево, е организирала миниг-протест, като не е уведомила кмета на община Царево в законоустановения срок – 48 часа преди събитието, като приел, че с деянието си жалбоподателката е нарушила разпоредбата на чл.8 ал.1 от Закона за събранията,митингите и манифестациите. АУАН е подписан от жалбоподателката с възражение и препис от същия й е бил връчен срещу подпис.

Въз основа на така съставения АУАН, и след преценка на всички, събрани по АНП доказателства, Кметът на Община Царево е издал обжалваното Наказателно постановление ОА-121/12.09.2017г. на Кмета на Община Царево, с което за нарушение на чл.8 ал.1 от Закона за събранията, митингите и манифестациите, й е наложена глоба в размер на 300 лева на основание чл.47 ал.1 от Наредбата за опазване на обществения ред и околната среда на територията на Община Царево.

Наказателното постановление е връчено лично на жалбоподателя на 25.09.2017г. видно от известието за доставяне , а жалбата е депозирана на 29.09.2017г. видно от известието на куриерската фирма.

От показанията на свидетелите Н. и М. както и от обясненията на жалбоподателката, се установи, че планирания и организиран от жалбоподателката  протест през месец август 2017г. на плаж „Корал“  с начална дата  10.08.2017г. не се е провел, поради доброволен отказ на жалбоподателката от плануваното мероприятие.

От показанията на актосъставителя Д. се установи, че същият е съставил АУАН въз основа на полученото в общината уведомление, но лично той не е бил на плаж „Корал“ на 10.08.2017г. и не е установил дали изобщо е имало протест там.

Изложената фактическа обстановка бе безспорно установена от събраните по делото писмени и устни доказателства. При така установената фактическа обстановка, съдът прие от правна страна следното:

Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице, посочено в наказателното постановление като нарушител, в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, съдържа всички необходими реквизити, поради което същата е процесуално допустима, а разгледана по същество -   основателна по следните съображения:

Настоящото производство е от административно-наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, това деяние извършено ли е от лицето посочено в акта и наказателното постановление като нарушител, както и дали деянието е извършено от това лице виновно. Следва и да се отбележи, че актовете за установяване на административни нарушения нямат обвързваща, доказателствена сила, т.е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на НПК, съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият /в случая административно отговорното лице/ се счита за невинен до доказване на противното. /ППВС № 10/ 1973 год./. Това от своя страна означава, че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат спазени изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

Съгласно разпоредбата на чл. 8, ал. 1 от Закона за събранията, митингите и манифестациите за свикване на събрание или на митинг на открито организаторите най-малко 48 часа преди началото му писмено уведомяват кмета на общината, на чиято територия ще се проведе, като посочват организатора, целта, мястото и времето на събранието или митинга.

Административно-наказателната отговорност на жалбоподателката е ангажирана за нарушение на разпоредбите на Закона за събранията, митингите и манифестациите и в частност за подаване извън срока на уведомление по чл. 8 до кмета на община Царево за провеждане на протест на територията на общината. Установи се, че жалбоподателката е подала уведомление до кмета на община Царево за провеждането на протест на плаж „Корал“, считано от 10.08.2017г. , което уведомление е получено от общината на 11.08.2017г. Следователно за да бъде ангажирана отговорността й за неизпълнение на разпоредбата на чл.8 ал. 1 от Закона за събранията, митингите и манифестациите за свикване на събрание или на митинг на открито, правно релевантно е обстоятелството дали на 10.08.2017г.  е бил проведен такъв протест. В конкретния случай наказващият орган не представи каквито и да било доказателства на плаж „Корал“ да се е провел протеста. Напротив – по делото се събраха доказателства, че  планирания и организиран от жалбоподателката  протест през месец август 2017г. на плаж „Корал“  с начална дата  10.08.2017г. не се е провел, поради доброволен отказ на жалбоподателката от плануваното мероприятие. Следователно след като не се е състояло нерегламентираното събитие (протест) поради доброволен отказ на организатора – в случая жалбоподателката, то законът не е нарушен. Вмененото нарушение с АУАН и НП би било налице, ако въпреки неподаването на уведомлението в срок, протестът е бил проведен. Ето защо наказателното постановление следва да бъде отменено като неправилно.

На следващо място следва да се отбележи, че  административно-наказателната отговорност на жалбоподателката е ангажирана за нарушение на чл.8 ал.1 от ЗСММ, който закон в своя чл. 14 има съответните санкционни норми за нарушаването му. Въпреки наличието на тази санкционна норма в закона, буди недоумение и остава неясен въпроса защо за твърдяното нарушение на чл.8 ал.1 от ЗСММ,  АНО неправилно е наложил на жалбоподателката санкция на основание чл.47 ал.1 от Наредбата за опазване на обществения ред и околната среда на територията на Община Царево, а не е приложил санкционната норма на чл.14 от ЗСММ. Недопустимо е да не се приложат нормите на закона, а разпоредбите на Наредбата за обществения ред на Община Царево. Последната е несъотносима към нарушения по ЗСММ, тъй като в същият е предвидена специална изрична санкционна последица при нарушаването му. Неправилното прилагане от АНО на материалния закон води до отмяна на наказателното постановление само на това основание.

В производството пред настоящият  съд, действащ като въззивна инстанция, се прилагат правилата на НПК, като се  цели да бъде проверена законосъобразността на административнонаказателните актове, които са израз на държавната репресия, която АНО упражнява при констатирано противоправно поведение на физическите и юридическите лица. Поради това ръководни, както в хода на съдебното производство, така и в административно-наказателното, са общите принципи на наказателното правораздаване. Основен принцип на наказателното правораздаване е, че преди  да бъде приложена държавната репресия спрямо дадено лице, сочено като нарушител,  е абсолютно необходимо да бъдат установени и безспорно доказани всички факти и обстоятелства, доказващи наличието на обективните и субективните елементи на твърдяното нарушение, поради което се ангажира неговата административнонаказателната отговорност,  като абсолютно  недопустимо е да се ангажира отговорността на това лице само по  предположения за наличие на такива факти и обстоятелства. Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И   :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ОА-121/12.09.2017г. на Кмета на Община Царево, с което НА М.Л.К.  с ЕГН ********** ***, за нарушение на чл.8 ал.1 от Закона за събранията, митингите и манифестациите, й е наложена глоба в размер на 300 лева на основание чл.47 ал.1 от Наредбата за опазване на обществения ред и околната среда на територията на Община Царево.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Бургас в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.

 

                                      Районен съдия :