ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 2407
гр. Пловдив,
29.11.2019 год.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, I отделение, XXVII състав в закрито заседание на двадесет и
девети ноември през две хиляди и деветнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПЕТЪР КАСАБОВ
като
разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 3657 по описа на съда за 2019 год., за да се произнесе взе
предвид следното:
Производство
е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е
по жалба от „, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Хасково
6300, Северна индустриална зона, комплекс Сердика, представлявано от управителя
Г.Г., против Акт за одобрение, издаден от Държавен фонд „Земеделие“ в полза на
заявител „Сибота“ ЕООД с ЕИК *********, одобрен по схема „Училищно мляко”, с
акт на Директора на Държавен фонд „Земеделие“, публикуван на 07.10.2019 г. на
интернет страницата на Държавен фонд ”Земеделие” в раздел Селскостопански
схеми, Актове за одобрение, Приложение № 2 — „Списък на одобрените заявители и
учебни заведения по схема ”Училищно мляко", актуализиран към 07.10.2019
г.” с Номер на одобрение SMS 00639 и урн
609173 (по позиции от № 484 до № 606 и № 1084 от Списъка).
В жалбата се
поддържа, че издадения акт е незаконосъобразен, а оспорващия има правен интерес
от търсената защита, тъй като, в частта на посочените 124 броя учебни заведения
в Приложение № 2 — „Списък на одобрените заявители и учебни заведения по схема
”Училищно мляко", за 100 броя учебни заведения притежава акт за одобрение
от 05.10.2018г., издаден от Държавен фонд „Земеделие“ за срок от три години.
Сочи се, че след издаване на акта за одобрение от 05.10.2018 г. са извършени промени
в Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на
плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема
"Училищен плод" и Схема "Училищно мляко" (обн. ДВ, бр. 77
от 4.10.2016 г.) с две постановления на Министерски съвет и е въведен нов ред,
по който да се избират доставчици по училищните схеми и нов ред за издаване на
актове за одобрение от ДФ „Земеделие” на избраните доставчици. Съгласно
действащия §23 (изм. — ДВ, бр. 19 от 2019 г., в сила от 5.03.2019 г.) от ПЗР на
Наредбата, ал.1 „Заявителите по схемите, одобрени по досегашния ред, извършват
доставки съгласно издадените актове за одобрение, като в едномесечен срок от
влизането в сила на наредбата привеждат графиците за доставка за настоящата
учебна година в съответствие с изискванията на наредбата.” А съгласно § 23, ал.
2 „Всички издадени актове за одобрение по схемите по досегашния ред прекратяват
действието си с приключване на настоящата учебна година независимо от срока, за
който са били издадени. В този аспект се поддържа, че измененията на наредбата
по настояще са предмет на съдебен контрол по адм.дело № 3535/2019г. на ВАС. По
делото било издадено определение от 12.04.2019г., поправено и допълнено с
определение от 27.05.2019г. за спиране изпълнението на оспорения подзаконов
нормативен акт, поради което приложението му следвало да се счита най – рано от
14.09.2019г. и до приключване на
учебната 2019/2020 г. „ запазвало правата си по акт за одобрение от
05.10.2018г., който към настоящия момент не бил отменен с друг нарочен акт. По
тези именно съображения се поддържа, че оспорващия има правен интерес от
търсената съдебна защита. В жалбата се прави и особено искане за спиране
предварителното изпълнение на обжалвания административен акт.
Съдът, като
прецени изложеното в жалбата във връзка с доказателствата, приложени към
административната преписка счита, че същата е НЕДОПУСТИМА.
С обжалвания
акт „Сибота“ ЕООД е одобрен за изпълнител по схема „Училищен плод“ за доставяне
на пресни плодове и зеленчуци по смисъла на чл. 9 от Наредба за условията и
реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и
млечни продукти в учените заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно
мляко“ на учениците в учебните заведения, съгласно Приложение №1 за учебната
2019/2020 година. Актът е издаден на основание чл.15, ал.1 от Наредбата след
проведена процедура по реда на Глава IV, Раздел I от същия нормативен акт, за която
оспорващият не ангажира доказателства да е взел участие като заявител.
Оспорващият
се домогва да обоснове правния си интерес с предходен акт за одобрение, този от
2018 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, със срок на доставките за три години,
чието действие е суспендирано по силата на изменение в нормативната уредба - §
23, ал.2 от ПЗР на Наредбата, обн. в ДВ, бр.19 от 05.03.2019 г., действаща от същата
дата. Некоректно е позоваването на определението за спиране по адм. д. №
3535/2019 г. на ВАС, тъй като същото е отменено с определение № 12586 от
25.09.2019 г., постановено по адм. д. № 6899/2019 г. от петчленен състав на
Върховния административен съд, от което следва че не са настъпили последиците
на спиране действието на изменението на Наредбата (в този смисъл Определение
№ 15684 от 19.11.2019 г. по адм. дело № 13176/2019 г. на ВАС и Определение
№15939 от 25.11.2019 г. по адм. дело №
13177/2019 г. на ВАС).
По смисъла
на чл. 147, ал.1 вр. 159, т. 4 от АПК наличието на парвания интерес от
търсената защита е абсолютна положителна процесуална предпоставка, която следва
да бъде удовлетворена във всеки етап на съдебното производство. Правният
интерес представлява интерес, насочен към защита на материално субективно
право, свободи или законен интерес, чрез съдебно обжалване с цел премахване на
неблагоприятните правни последици от индивидуален административен акт. Това
обуславя наличието на пряк и личен правен интерес от съдебно обжалване, който
ще е налице, ако с административния акт се изменят, прекратяват и ограничават
субективни права на жалбоподателя или се създават, или разширяват правните му
задължения, или се създават пречки за упражняване на субективно право. Пряк
интерес ще е налице, когато със самата отмяна ще се отстрани настъпила или
настъпваща щета от административния акт, респ. отмяната ще доведе до
непосредствено удовлетворяване на лицето. В случая, носените от жалбоподателя
негативни правни последици са резултат на настъпили нормативни промени, а не
пряка и непосредствена последица от издадения в полза на „Сибота“ ЕООД акт за одобряване. Това
обстоятелство изключва наличието на
пряка и непосредствен правен интерес за оспорващия като абсолютна положителна
процесуална предпоставка за допустимостта на оспорването. По тези съображения
съдът намира, че са налице пречки за продължаване на съдебното производство,
което на основание чл. 159, т. 4 от АПК следва да бъде прекратено, а жалбата –
оставена без разглеждане
Недопустимостта
на жалбата води и до недопустимост на направеното в нея особено искане за
спиране изпълнението на оспорения акт до приключване на съдебния спор с влязло
в сила съдебно решение. Прочие дори оспорването да бе допустимо, то искането за
спиране отново би било недопустимо, тъй като в случая нито в нормативен акт,
нито в оспорения административен акт е допуснато предварителното му изпълнение,
в този смисъл искането се явява и без предмет.
Разноски в
настоящото производство не се претендират, поради което произнасяне в тази
насока не се дължи.
Ето защо,
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Хасково 6300, Северна индустриална зона,
комплекс Сердика, представлявано от управителя Г.С.Г., против Акт за одобрение,
издаден от Държавен фонд „Земеделие“ в полза на заявител „Сибота“ ЕООД с ЕИК
*********, одобрен по схема „Училищно мляко”, с акт на Директора на Държавен
фонд „Земеделие“, публикуван на 07.10.2019 г. на интернет страницата на
Държавен фонд ”Земеделие” в раздел Селскостопански схеми, Актове за одобрение,
Приложение № 2 — „Списък на одобрените заявители и учебни заведения по схема
”Училищно мляко", актуализиран към 07.10.2019 г.” с Номер на одобрение SMS
00639 и УРН 609173 (по позиции от № 484 до № 606 и № 1084 от Списъка).
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на „, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Хасково 6300, Северна индустриална зона,
комплекс Сердика, представлявано от управителя Г.С.Г., за спиране на предварителното
изпълнение на Акт за одобрение, издаден от Държавен фонд „Земеделие“ в полза на
заявител „Сибота“ ЕООД с ЕИК *********, одобрен по схема „Училищно мляко”, с
акт на Директора на Държавен фонд „Земеделие“, публикуван на 07.10.2019 г. на
интернет страницата на Държавен фонд ”Земеделие” в раздел Селскостопански
схеми, Актове за одобрение, Приложение № 2 — „Списък на одобрените заявители и
учебни заведения по схема ”Училищно мляко", актуализиран към 07.10.2019
г.” с Номер на одобрение SMS 00639 и УРН 609173 (по позиции от № 484 до № 606 и
№ 1084 от Списъка).
ПРЕКРАТЯВА производството по административно
дело № 3657 по описа за 2019 г. на Административен съд – Пловдив.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба, в седмодневен срок от съобщаването, пред
Върховния административен съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: