Р Е
Ш Е Н
И Е
гр.Кюстендил,
05.06.2023г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Кюстендилският административен
съд, в открито съдебно заседание на двадесет и пети май две хиляди двадесет и
трета година, в състав:
Административен
съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
и секретар Светла
Кърлова, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№296/2022г.
по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:
Областен управител на Област Кюстендил
оспорва решение №117 по Протокол №8/15.07.2022г. на Общински съвет Дупница.
Иска отмяната му като незаконосъобразно – издадено при липса на мотиви и в
противоречие с материалния закон. Претендират се разноски.
Ответникът чрез пълномощника
изразява становище за неоснователност на оспорването. Претендират се разноски.
Кюстендилският административен
съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, приема за установено следното:
За ПИ с
идентификатор 24791.20.682, находящ се в землището на с.Д, обл.Кюстендил е
съставен Акт за частна общинска собственост №5592/31.08.2021г. Данъчната оценка
на имота, съгласно удостоверение за данъчна оценка изх.№**********/07.06.2022г.
е 1 368 лв.
На 05.07.2022г. кметът на община Дупница е
внесъл в ОбС Дупница докладна записка вх.№372/05.07.2022г., с която предлага
Програмата за управление и разпореждане с имотите общинска собственост в община
Дупница за 2022г. в част III, т.Б „Имоти, които Община Дупница има намерение да
продаде“, да се допълни с ПИ с идентификатор 24791.20.682, с.Д, обл.Кюстендил,
и да се вземе решение за продажба чрез публичен търг с явно наддаване на имота,
при начална цена – пазарната оценка на имота 22 052 лв., съгласно експертната
оценка, изготвена от лицензиран оценител на недвижими имоти, размер на депозита
за участие в търга – 2 205.20 лв., представляващ 10% от началната продажна
цена, вид на търга – публичен търг с явно наддаване, чрез представяне от
участниците на предложенията пред комисията в деня и часа, обявени за
провеждане на търга, стъпка на наддаване – 10% от началната продажна цена, и
срок за провеждането на търга – най-късно в 30-дневен срок от публикацията на
обявяването му, като се упълномощи кметът на община Дупница да проведе
процедурите и да сключи договора за продажба, и се определи 30% от
постъпленията от реализираната продажба да се използват за финансиране на
изграждането и за основен и текущ ремонт на социалната и техническата
инфраструктура на територията на с.Д, обл.Кюстендил. Докладната записка е
разгледана на заседанието на ПК по икономическа и инвестиционна политика,
бюджет и финанси към ОбС Дупница, проведено на 12.07.2022 г., за което е
съставен Протокол №8 от същата дата, и комисията е дала положително становище.
С Решение
№117 по Протокол №8/15.07.2022г. на ОбС Дупница на основание чл.21, ал.1, т.8 и
т.12 във вр. с чл.27, ал.4 и 5 и чл.52, ал.5, т.1 от ЗМСМА, чл.35, ал.1 и
чл.41, ал.2 от ЗОС и чл.76 от Наредбата за реда за придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество, ОбС Дупница е допълнил Програмата за
управление и разпореждане с имотите общинска собственост в община Дупница за
2022 г. в част III, т.Б „Имоти, които Община Дупница има намерение да продаде“,
с ПИ с идентификатор 24791.20.682, с.Д, общ.Дупница, обл.Кюстендил (т.1); взел
е решение за продажба чрез публичен търг с явно наддаване на горепосочения имот
(т.2); определил е: началната цена – пазарната оценка на имота по т.2 от
решението – 22 052 лв., съгласно експертна оценка, изготвена от лицензиран
оценител на имоти, размера на депозита за участие в търга – 2 205.20 лв.,
или 10% от началната продажна цена, вида на търга – публичен търг с явно
наддаване, чрез представяне от участниците на предложенията пред комисията в
деня и часа, обявени за провеждане на търга, стъпката на наддаване – 10% от
началната продажна цена, и срока за провеждането на търга – най-късно в
30-дневен срок от публикацията на обявяването му (т.3); упълномощил е кмета на
община Дупница да проведе процедурите и да сключи договора за продажба (т.4); и
е определил 30% от постъпленията от реализираната продажба да се използват за
финансиране на изграждането и за основен и текущ ремонт на социалната и
техническата инфраструктура на територията на с.Д (т.5). При проведеното гласуване
присъстващите 27 общински съветници (при общо 33 общински съветници в ОбС
Дупница) са гласували „за“ – поименно.
Със Заповед
№0А-РД-33-16/01.08.2022г., получена на 03.08.2022г., областният управител на
област Кюстендил е върнал на ОбС Дупница Решение №117 по Протокол №
8/15.07.2022г. за ново обсъждане и отмяна. В законоустановения срок за
преразглеждането му, изтекъл на 17.08.2022г., общинският съвет не се е
произнесъл.
Изготвено и прието, като
неоспорено е заключение вх.№115/11.01.2023г. на в.л. С.С., от което се
установява, че процесният
имот е част от имот 0.471 по КВС, с начин на трайно ползване – друга селищна
територия, кметство с.Д, разделен на няколко имота. Процесният имот и имотът,
от който е отделен, са вписани в КККР като територии, заети от населени места
извън регулация (урбанизирана територия) и не представляват земеделска земя по
смисъла на ЗСПЗЗ. Предназначението и начинът му на трайно ползване не са
променяни. За имота не е провеждана реституционна процедура.
С оглед така установената
фактическа обстановка по делото съдът намира оспорването за допустимо, като
подадено в срок, срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от
процесуално легитимен субект и пред компетентен да го разгледа съд. След
служебна проверка по чл.168, ал.1 от АПК относно законосъобразността на оспореното
решение на основанията по чл.146 от АПК и оплакванията в оспорването, съдът
счита следното:
Решение №117 по
Протокол №8/15.07.2022г. на Общински съвет Дупница е взето от компетентен орган с
оглед предоставените му правомощия по чл.21, ал.1, т.8 и т.12 от ЗМСМА -
общинският съвет приема решения за придобиване, управление и разпореждане с
общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и
кметовете на райони и кметства; приема стратегии, прогнози, програми и планове
за развитие на общината, които отразяват и европейските политики за развитие на
местните общности. Решението е издадено в предвидената от закона форма, поради
което е валиден административен акт. Съдържа и реквизитите по чл.59, ал.2 от АПК, т.е. явява се мотивирано, като мотивите се извеждат от докладната записка
на кмета на Общината, посочени са правни и фактически основания за издаването
му, които се намират в корелация. При взимането му са спазени уредените в ЗМСМА
по препращането от чл.8, ал.11 от ЗОС процесуални правила. Заседанието на ОбС е
законно – спазен е необходимия кворум по чл.27, ал.2 от ЗМСМА. Присъствали са 27
от 33 общински съветници и решението е взето с пълно мнозинство от
присъстващите, които са гласували поименно /изисквания по чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА/. Спазен е и реда за обсъждане на ДЗ на кмета от ПК на ОбС и за внасяне
на ДЗ на заседанието на ОбС.
Преценявайки законосъобразността на решението на база материалния закон съдът намира същото за правилно, по следните съображения:
За да бъде обект на
продажба даден ПИ – частна общинска собственост, следва да бъде включен в Програмата
за управление и разпореждане с имотите общинска собственост в община Дупница в
частта „Имоти, които Община Дупница има намерение да продаде“. Приемането на програми
за развитие на общината е сред правомощията на общинските съвет, съгласно
чл.21, ал.1, т.12 от ЗМСМА. Следователно по арг. от по-силното основание и
допълването на такава програма също е в правомощията на Общинския съвет. В
настоящият случай ОбС Дупница, с оглед предоставените му от ЗМСМА правомощия, е
допълнил по т.1 от процесното решение Програмата за управление и разпореждане с имотите
общинска собственост в община Дупница за 2022г. в част III, т.Б „Имоти, които
Община Дупница има намерение да продаде“, с ПИ с идентификатор 24791.20.682, с.Д,
обл.Кюстендил. А съгласно чл.8, ал.1 от ЗОС придобиването, управлението и
разпореждането с имоти и вещи – общинска собственост, се извършват под общото
ръководство и контрол на общинския съвет. Редът за придобиване на право на
собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне за управление, под
наем и за разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, и правомощията на
кмета на общината, на кметовете на райони, на кметовете на кметства и на кметските
наместници се определят с наредба на общинския съвет при спазване на
разпоредбите на ЗОС и на специалните закони в тази област (чл.8, ал.2, изр.1 от ЗОС). В случая това е Наредбата за реда за придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество, приета с Решение №8/31.01.2008г. на ОбС
Дупница. В чл.34, ал.4 от ЗОС е посочено, че общината се разпорежда с имоти и
вещи – частна общинска собственост, чрез продажба, замяна, дарение, делба,
възмездно или безвъзмездно учредяване на ограничени вещни права или по друг
начин, определен в закон. И разпоредбата на чл.41, ал.1 от Наредбата за реда за
придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество предвижда, че един
от начините на разпореждане с имот – частна общинска собственост, е продажбата
му.
Според разпоредбата на чл.35, ал.1 от ЗОС продажбата
на имоти и вещи – частна общинска собственост, се извършва след решение на
общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен
конкурс. Процесният
ПИ е частна общинска собственост, доколкото за него по реда на чл.5 от ЗОС е
съставен АЧОС №5592/31.08.2021г., предхождащ взетото решение. Актовете са
официални документи, удостоверяващи възникването на правото на собственост на
общината върху недвижими имоти, тъй като в чл.5, ал.1 от ЗОС е предвидено, че
общината удостоверява възникването, изменението и погасяването на правото си на
собственост върху имоти с акт за общинска собственост. Макар актът за общинска
собственост да няма правопораждащо действие /чл.5, ал.3 от ЗОС/, същият е
официален документ и се ползва с материална доказателствена сила. В този смисъл
ОбС Дупница при взимането на оспореното решение правилно се е съобразил с
представения с административната преписка АЧОС №5592/31.08.2021г.,
удостоверяващ с обвързваща материална доказателствена сила правото на
собственост на общината върху процесния имот по силата на чл.5, ал.2 от ЗОС.
Съдът намира за неоснователни релевираните възражения
за незаконосъобразност във връзка с възникването на правото на собственост в
полза на общината. Дали АЧОС отразява действително възникнали вещни права в
полза на общината по силата на посоченото в него основание, не може да бъде предмет
на настоящото производство. След като процесният имот не е актуван като
държавен, нито с влязло в сила съдебно решение, постановено по общия исков ред,
е призната принадлежността на вещното право на собственост в лицето на
държавата, то правилно и законосъобразно общинският съвет е зачел легитимиращия
ефект на съставения акт за частна общинска собственост в качеството му на
официален удостоверителен документ. Безспорно и от заключението на в.л. С.С. се
установява, че имотът е записан по КККР на Община Дупница, както и че по
отношение на него не е провеждана реституционна процедура.
Пазарната цена на ПИ е определена в съответствие с
чл.41, ал.2 от ЗОС. Предвид чл.52, ал.5, т.1 от ЗМСМА общинският съвет е
определил и 30% от постъпленията от реализираната продажба да се използват за
финансиране на изграждането, за основен и текущ ремонт на социалната и
техническата инфраструктура на територията на с.Д, обл.Кюстендил. Спазени са и
изискванията на чл.76 от Наредбата за реда за придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество.
По изложените съображения съдът намира, че процесното
решение е законосъобразно и на основание чл.172, ал.2 от АПК оспорването следва
да бъде отхвърлено.
С оглед
изхода от правния спор съдът присъжда разноски на ответната страна в размер на 1 631.10
лв. – 1000 лв. адвокатско възнаграждение и 631.10. лв. възнаграждение за вещо
лице.
Воден от горното и на основание чл.172, ал.2
от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
като неоснователно оспорването на Областен управител на Област
Кюстендил срещу решение №117 по Протокол №8/15.07.2022г. на Общински съвет Дупница.
ОСЪЖДА Областна администрация с
административен център Кюстендил, с адрес ул.“Демокрация“ №44 да заплати на
Общински съвет Дупница, с адрес пл.“Свобода“ №1 съдебни разноски в размер на
1 631.10 лв. /хиляда шестстотин тридесет и един лв. и десет ст./.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: