Решение по дело №296/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 118
Дата: 5 юни 2023 г.
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20227110700296
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

гр.Кюстендил, 05.06.2023г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на двадесет и пети май две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№296/2022г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

                 Областен управител на Област Кюстендил оспорва решение №117 по Протокол №8/15.07.2022г. на Общински съвет Дупница. Иска отмяната му като незаконосъобразно – издадено при липса на мотиви и в противоречие с материалния закон. Претендират се разноски.

                 Ответникът чрез пълномощника изразява становище за неоснователност на оспорването. Претендират се разноски.

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

За ПИ с идентификатор 24791.20.682, находящ се в землището на с.Д, обл.Кюстендил е съставен Акт за частна общинска собственост №5592/31.08.2021г. Данъчната оценка на имота, съгласно удостоверение за данъчна оценка изх.№**********/07.06.2022г. е  1 368 лв.

                  На 05.07.2022г. кметът на община Дупница е внесъл в ОбС Дупница докладна записка вх.№372/05.07.2022г., с която предлага Програмата за управление и разпореждане с имотите общинска собственост в община Дупница за 2022г. в част III, т.Б „Имоти, които Община Дупница има намерение да продаде“, да се допълни с ПИ с идентификатор 24791.20.682, с.Д, обл.Кюстендил, и да се вземе решение за продажба чрез публичен търг с явно наддаване на имота, при начална цена – пазарната оценка на имота 22 052 лв., съгласно експертната оценка, изготвена от лицензиран оценител на недвижими имоти, размер на депозита за участие в търга – 2 205.20 лв., представляващ 10% от началната продажна цена, вид на търга – публичен търг с явно наддаване, чрез представяне от участниците на предложенията пред комисията в деня и часа, обявени за провеждане на търга, стъпка на наддаване – 10% от началната продажна цена, и срок за провеждането на търга – най-късно в 30-дневен срок от публикацията на обявяването му, като се упълномощи кметът на община Дупница да проведе процедурите и да сключи договора за продажба, и се определи 30% от постъпленията от реализираната продажба да се използват за финансиране на изграждането и за основен и текущ ремонт на социалната и техническата инфраструктура на територията на с.Д, обл.Кюстендил. Докладната записка е разгледана на заседанието на ПК по икономическа и инвестиционна политика, бюджет и финанси към ОбС Дупница, проведено на 12.07.2022 г., за което е съставен Протокол №8 от същата дата, и комисията е дала положително становище.

С Решение №117 по Протокол №8/15.07.2022г. на ОбС Дупница на основание чл.21, ал.1, т.8 и т.12 във вр. с чл.27, ал.4 и 5 и чл.52, ал.5, т.1 от ЗМСМА, чл.35, ал.1 и чл.41, ал.2 от ЗОС и чл.76 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, ОбС Дупница е допълнил Програмата за управление и разпореждане с имотите общинска собственост в община Дупница за 2022 г. в част III, т.Б „Имоти, които Община Дупница има намерение да продаде“, с ПИ с идентификатор 24791.20.682, с.Д, общ.Дупница, обл.Кюстендил (т.1); взел е решение за продажба чрез публичен търг с явно наддаване на горепосочения имот (т.2); определил е: началната цена – пазарната оценка на имота по т.2 от решението – 22 052 лв., съгласно експертна оценка, изготвена от лицензиран оценител на имоти, размера на депозита за участие в търга – 2 205.20 лв., или 10% от началната продажна цена, вида на търга – публичен търг с явно наддаване, чрез представяне от участниците на предложенията пред комисията в деня и часа, обявени за провеждане на търга, стъпката на наддаване – 10% от началната продажна цена, и срока за провеждането на търга – най-късно в 30-дневен срок от публикацията на обявяването му (т.3); упълномощил е кмета на община Дупница да проведе процедурите и да сключи договора за продажба (т.4); и е определил 30% от постъпленията от реализираната продажба да се използват за финансиране на изграждането и за основен и текущ ремонт на социалната и техническата инфраструктура на територията на с.Д (т.5). При проведеното гласуване присъстващите 27 общински съветници (при общо 33 общински съветници в ОбС Дупница) са гласували „за“ – поименно.

Със Заповед №0А-РД-33-16/01.08.2022г., получена на 03.08.2022г., областният управител на област Кюстендил е върнал на ОбС Дупница Решение №117 по Протокол № 8/15.07.2022г. за ново обсъждане и отмяна. В законоустановения срок за преразглеждането му, изтекъл на 17.08.2022г., общинският съвет не се е произнесъл.

                 Изготвено и прието, като неоспорено е заключение вх.№115/11.01.2023г. на в.л. С.С., от което се установява, че процесният имот е част от имот 0.471 по КВС, с начин на трайно ползване – друга селищна територия, кметство с.Д, разделен на няколко имота. Процесният имот и имотът, от който е отделен, са вписани в КККР като територии, заети от населени места извън регулация (урбанизирана територия) и не представляват земеделска земя по смисъла на ЗСПЗЗ. Предназначението и начинът му на трайно ползване не са променяни. За имота не е провеждана реституционна процедура.

                 С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира оспорването за допустимо, като подадено в срок, срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да го разгледа съд. След служебна проверка по чл.168, ал.1 от АПК относно законосъобразността на оспореното решение на основанията по чл.146 от АПК и оплакванията в оспорването, съдът счита следното:

                  Решение №117 по Протокол №8/15.07.2022г. на Общински съвет Дупница е взето от компетентен орган с оглед предоставените му правомощия по чл.21, ал.1, т.8 и т.12 от ЗМСМА - общинският съвет приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства; приема стратегии, прогнози, програми и планове за развитие на общината, които отразяват и европейските политики за развитие на местните общности. Решението е издадено в предвидената от закона форма, поради което е валиден административен акт. Съдържа и реквизитите по чл.59, ал.2 от АПК, т.е. явява се мотивирано, като мотивите се извеждат от докладната записка на кмета на Общината, посочени са правни и фактически основания за издаването му, които се намират в корелация. При взимането му са спазени уредените в ЗМСМА по препращането от чл.8, ал.11 от ЗОС процесуални правила. Заседанието на ОбС е законно – спазен е необходимия кворум по чл.27, ал.2 от ЗМСМА. Присъствали са 27 от 33 общински съветници и решението е взето с пълно мнозинство от присъстващите, които са гласували поименно /изисквания по чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА/. Спазен е и реда за обсъждане на ДЗ на кмета от ПК на ОбС и за внасяне на ДЗ на заседанието на ОбС.

                  Преценявайки законосъобразността на решението на база материалния закон съдът намира същото за правилно, по следните съображения:

За да бъде обект на продажба даден ПИ – частна общинска собственост, следва да бъде включен в Програмата за управление и разпореждане с имотите общинска собственост в община Дупница в частта „Имоти, които Община Дупница има намерение да продаде“. Приемането на програми за развитие на общината е сред правомощията на общинските съвет, съгласно чл.21, ал.1, т.12 от ЗМСМА. Следователно по арг. от по-силното основание и допълването на такава програма също е в правомощията на Общинския съвет. В настоящият случай ОбС Дупница, с оглед предоставените му от ЗМСМА правомощия, е допълнил по т.1 от процесното решение Програмата за управление и разпореждане с имотите общинска собственост в община Дупница за 2022г. в част III, т.Б „Имоти, които Община Дупница има намерение да продаде“, с ПИ с идентификатор 24791.20.682, с.Д, обл.Кюстендил. А съгласно чл.8, ал.1 от ЗОС придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи – общинска собственост, се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет. Редът за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне за управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, и правомощията на кмета на общината, на кметовете на райони, на кметовете на кметства и на кметските наместници се определят с наредба на общинския съвет при спазване на разпоредбите на ЗОС и на специалните закони в тази област (чл.8, ал.2, изр.1 от ЗОС). В случая това е Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приета с Решение №8/31.01.2008г. на ОбС Дупница. В чл.34, ал.4 от ЗОС е посочено, че общината се разпорежда с имоти и вещи – частна общинска собственост, чрез продажба, замяна, дарение, делба, възмездно или безвъзмездно учредяване на ограничени вещни права или по друг начин, определен в закон. И разпоредбата на чл.41, ал.1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество предвижда, че един от начините на разпореждане с имот – частна общинска собственост, е продажбата му.

Според разпоредбата на чл.35, ал.1 от ЗОС продажбата на имоти и вещи – частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс. Процесният ПИ е частна общинска собственост, доколкото за него по реда на чл.5 от ЗОС е съставен АЧОС №5592/31.08.2021г., предхождащ взетото решение. Актовете са официални документи, удостоверяващи възникването на правото на собственост на общината върху недвижими имоти, тъй като в чл.5, ал.1 от ЗОС е предвидено, че общината удостоверява възникването, изменението и погасяването на правото си на собственост върху имоти с акт за общинска собственост. Макар актът за общинска собственост да няма правопораждащо действие /чл.5, ал.3 от ЗОС/, същият е официален документ и се ползва с материална доказателствена сила. В този смисъл ОбС Дупница при взимането на оспореното решение правилно се е съобразил с представения с административната преписка АЧОС №5592/31.08.2021г., удостоверяващ с обвързваща материална доказателствена сила правото на собственост на общината върху процесния имот по силата на чл.5, ал.2 от ЗОС.

Съдът намира за неоснователни релевираните възражения за незаконосъобразност във връзка с възникването на правото на собственост в полза на общината. Дали АЧОС отразява действително възникнали вещни права в полза на общината по силата на посоченото в него основание, не може да бъде предмет на настоящото производство. След като процесният имот не е актуван като държавен, нито с влязло в сила съдебно решение, постановено по общия исков ред, е призната принадлежността на вещното право на собственост в лицето на държавата, то правилно и законосъобразно общинският съвет е зачел легитимиращия ефект на съставения акт за частна общинска собственост в качеството му на официален удостоверителен документ. Безспорно и от заключението на в.л. С.С. се установява, че имотът е записан по КККР на Община Дупница, както и че по отношение на него не е провеждана реституционна процедура.

Пазарната цена на ПИ е определена в съответствие с чл.41, ал.2 от ЗОС. Предвид чл.52, ал.5, т.1 от ЗМСМА общинският съвет е определил и 30% от постъпленията от реализираната продажба да се използват за финансиране на изграждането, за основен и текущ ремонт на социалната и техническата инфраструктура на територията на с.Д, обл.Кюстендил. Спазени са и изискванията на чл.76 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество.

По изложените съображения съдът намира, че процесното решение е законосъобразно и на основание чл.172, ал.2 от АПК оспорването следва да бъде отхвърлено.

С оглед изхода от правния спор съдът присъжда разноски на ответната страна в размер на 1 631.10 лв. – 1000 лв. адвокатско възнаграждение и 631.10. лв. възнаграждение за вещо лице.

                  Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

                                                              Р   Е   Ш   И:

 

                  ОТХВЪРЛЯ като неоснователно оспорването на Областен управител на Област Кюстендил срещу решение №117 по Протокол №8/15.07.2022г. на Общински съвет Дупница.

                  ОСЪЖДА Областна администрация с административен център Кюстендил, с адрес ул.“Демокрация“ №44 да заплати на Общински съвет Дупница, с адрес пл.“Свобода“ №1 съдебни разноски в размер на 1 631.10 лв. /хиляда шестстотин тридесет и един лв. и десет ст./.

                 Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: