Решение по дело №300/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 97
Дата: 11 януари 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237150700300
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 март 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

97

Пазарджик, 11.01.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - II състав, в съдебно заседание на петнадесети декември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия: ГЕОРГИ ПЕТРОВ
   

При секретар АНТОАНЕТА МЕТАНОВА като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ПЕТРОВ административно дело № 20237150700300 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Десета, Раздел Първи от АПК, във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

 

2. Образувано е по жалба на „ЙОМИ ИНВЕСТ“ ЕООД, с [ЕИК], със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, [улица], представлявано от управителя Й.К.П., срещу Заповед №РД 09-94 от 31.01.2023г., на Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2022 г., в частта , с която извън специализираните слоеве са останали декларирани парцели с идентификатори, попадащи в землищата на с. Бошуля, с. Величково и гр. Пазарджик, както следва : от БЗС №№ 55155-323-1-1, част с площ от 1,90ха.; 55155-323-2-1, част с площ от 4.72; 55155-639-1-1, част с площ от 0.72 ха.; 55155-639-2-1, част с площ от 0,17ха.; 55155-639-3-1, част с площ от 0,26ха.; 55155-639-3-1, част с площ от 0,26ха.; 55155-639-4-1, част с площ от 13,24ха.; 55155-639-5-1, част с площ от 0.24ха.; от 55155-744-1-1, част с площ от 2.42ха.; 55155-744-2-1, част с площ от 17.61ха.; 05949-1508-1-1, част с площ от 5.60ха.; 05949-1508-2-1, част с площ от 11.80ха.; от 05949-824-1-1, част с площ от 8.14ха.; от 10505-1524-1-2, част с площ от 1.08ха.

 

3. Поддържа се, че процесната площ от всеки един от парцелите, отговаря на критериите за допустимост за подпомагане на земеделските площи по чл. 4 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.

Възразява се, че административния орган не е спазил процедурата и способите по чл. 33, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП за установяване на реалното състояние и ползване на процесиите парцели, както и на чл.16г от Наредба № 105 от 22 август 2006г. за проверка на заявеното от дружеството възражение срещу изготвения проект за окончателен специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“.

Твърди се, че данните за процесните парцели не са актуализирани, въпреки че е налице основание за това. Твърдим се още, че всички посочени имоти са обработени и поддържани съгласно най- добрите практики и изисквания на земеделието и имотите, като дружеството е изградило и поддържа изрядно земеделско стопанство по отглеждането на животни за месо и респективно поддържа пасища и ливада за тяхното изхранване.

Иска се административния акт да бъде отменен в оспорената част, като се присъдят сторените разноски по производството.

 

4. Министърът на земеделието, храните и горите, гр. София, чрез процесуалния си представител юрк. Костадинов е на становище, че жалбата е неоснователна. В Писмо № 70-111 от 17.03.2023 г. е посочено, че процесните парцели попадат под сателитно заснемане от 01.08.2022 г., като за тези територии е извършена дешифрация на актуална (релевантна за кампанията) Цифрова ортофото карта, в резултат на което част от площите попадат извън специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“, тъй като са оценени като неподдържани и следователно - като негодни за подпомагане, съгласно Наредба №2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

Посочено е, че в един от процесиите парцели - 10505-1524-1-2, поради наличието на облаци на сателитната снимката, засягащи малка зона от парцела, допълнително са направени и снимки от място, които ясно потвърждават основанията за изключване от слоя на конкретните площи - храсти, плевели, тръни и нежелана растителност, без поддръжка.

Заявява се, че подробни данни се съдържат в таблицата, приложение към писмото, но такива таблици, въпреки нееднократните искания на съда, не бяха представени по делото.

Сочи се още, че в резултат на извършената допълнителна, трета проверка по казуса, се потвърждава коректността на извършената дешифрация за кампания 2022 по отношение на конкретните площи.

 

ІІ. За допустимостта:

 

5. Процесната заповед е обнародвана в Държавен вестник, бр. 15 от 14.02.2023г., а жалбата срещу  е регистрирана в ДФ „Земеделие“ на 24.02.2023г. При това положение ще следва да се приеме, че оспорването е предприето в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което е ДОПУСТИМА.

 

III. За фактите:

 

6. Със Заявление УИН 13/100622/18226 от 11.04.2023 г.(л. 46), от името на „Йоми инвест“ ЕООД са заявени за подпомагане за кампания 2022 г., 49 земеделски парцели с обща площ от 84,54 ха., разположени в землищата на гр. Пазарджик, с. Бошуля, с. Величково, с. Паталеница. Между заявените имоти са и следните парцели : 55155-744-2-1 с площ от 17,61 ха., съставляващ люцерна; 55155-639-4-1 с площ от 13,24 ха., съставляващ люцерна; 55155-323-2-1 с площ от 4,72 ха., ; съставляващ люцерна; 55155-744-1-1 с площ от 2,42 ха., съставляващ площ с угари; 55155-323-1-1 с площ от 1,90 ха., съставляващ люцерна; 55155-639-1-1 с площ от 0,72 ха., съставляващ люцерна; 55155-639-3-1 с площ от 0,26 ха., съставляващ люцерна; 55155-639-5-1 с площ от 0,24 ха., съставляващ люцерна; 55155-639-2-1 с площ от 0,17 ха., съставляващ люцерна, всички парцели намиращи се в землището на гр. Пазарджик; 05949-1508-2-1 с площ от 11,08 ха., съставляващ постоянни или временни пасища за паша на животни(пасища и мери за паша); 05949-1508-1-1 с площ от 5,60 ха., съставляващ постоянни или временни пасища за паша на животни(пасища и мери за паша); 05949-824-1-1 с площ от 8,14 ха., съставляващ постоянни или временни пасища за паша на животни(пасища и мери за паша), трите парцела намиращи се в землището на с. Бошуля, обл. Пазарджик и 10505-1524-1-2 с площ от 1,08 ха., съставляващ постоянни или временни пасища за паша на животни(пасища и мери за паша), намиращ се в землището на с. Величково, обл. Пазарджик.

 

7. Със Заповед № РД09-1319 от 02.12.2022г. на Министъра на земеделието, храните и горите(л. 10), на основание чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол е одобрен проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022, като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), обновени за 2022 г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки проведени през годината от страна на областните и общински структури на Министерство на земеделието, съгласно чл. 15, ал. 2, т. 1 и 2 от Наредба №105 от 2006 г.

Разпоредено е, на основание чл.16а, ал. 5 от Наредба №105 от 2006, специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022, да се предоставят на Разплащателната агенция за извършване на задължителните кръстосани проверки на подадените през кампания 2022 заявления за подпомагане, съгласно чл. 37, ал. 2 и чл. 43, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

Разпоредено е заповедта да се публикува в интернет на 05.12.2022 г.

 

8. Срещу проекта е подадено Възражение вх. № РД-12-05-457 от 15.12.2022г. от „Йоми инвест“ ЕООД (л. 43), в което е поискано, въпроса относно допустимостта за подпомагане на съответните части от процесните тринадесет земеделски парцела да бъде преразгледан.

 

9. Със Заповед №РД 09-94 от 23.0 1.2023г., на Министъра на земеделието, са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове” и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2022 като част от Система за идентификация на земеделските парцели, актуализирани за 2022 г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022 г., отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на Министерство на земеделието, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед №РД 09-1319 от 02.12.2020 г. на министъра на земеделието.

 

10. В хода на настоящото производство, от страна на администрацията се представиха в цифров вид, данни за площта, землището и идентификатора на парцела, за всеки един имотите, заявени от „Йоми инвест“ ЕООД с УРН 728357 за подпомагане относно кампания 2022 г. За всеки един от имотите е посочена идентификацията по цифровата ортофотокарта, съобразно самолетно заснемане от 01.08.2022 г., като по отношение на имотите от които са изключени площи от слоя „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2022 е посочено следното :

Землище

Площ на декларирания парцел, ха

Култура

Идентификатор на парцел

Вх. номер на възражение

Площ на парцел, извън обхват на проекто слой ПДП за 2022, ха

Площ на парцел, извън окончателния обхват на слой ПДП за 2022, ха

Предоставени данни от МЗм

ЦОФК, сателитно заснемане 01.08.2022 г.

 

Причини за изключване на площи от слоя ПДП/забележка

Пазарджик

17,61

люцерна

55155-744-2-1

РД-12-05-457

17,61

17,61

КР_СОРК_55155-744-2-1

 

Парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т.4 и ал. 3 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - площта не е земеделска по характер. Представлява воден обект. Същото се потвърждава и от кадастралната карта, съгласно която имота е с неземеделско предназначение - рибарник.

Пазарджик

13,24

люцерна

55155-639-4-1

РД-12-05-457

13,24

13,24

КР_СОРК_55155-639-4-1

 

Парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т.4 и ал. 3 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - площта не е земеделска по характер. Представлява воден обект. Същото се потвърждава и от кадастралната карта, съгласно която имота е с неземеделско предназначение - рибарник.

Пазарджик

4,72

люцерна

55155-323-2-1

РД-12-05-457

4,72

4,72

КР_СОРК_55155-323-2-1

 

Парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т.4 и ал. 3 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - площта не е земеделска по характер. Представлява воден обект. Същото се потвърждава и от кадастралната карта, съгласно която имота е с неземеделско предназначение - рибарник.

Бошуля

11,08

Постоянни или временни пасища за паша на животни

05949-1508-2-1

РД-12-05-457

11,08

4,16

КР_СОРК_05949-1508-2-1

 

Съгласно ЦОФК/дешифрация, площи в северната, североизточната в западната части от парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 8. ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - необработени, непочистени площи, без следи от земеделска дейност (паша или коситба); множество дървета и храсти

Пазарджик

2,42

площи с угари

55155-744-1-1

РД-12-05-457

2,42

2,42

КР_СОРК_55155-744-1-1

 

Парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т.4 и ал. 3 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - площта не е земеделска по характер. Представлява воден обект. Същото се потвърждава и от кадастралната карта, съгласно която имота е с неземеделско предназначение - рибарник.

Пазарджик

1,90

люцерна

55155-323-1-1

РД-12-05-457

1,90

1,90

КР_СОРК_55155-323-1-1

 

Парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т.4 и ал. 3 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - площта не е земеделска по характер. Представлява воден обект. Същото се потвърждава и от кадастралната карта, съгласно която имота е с неземеделско предназначение - рибарник.

Бошуля

5,60

Постоянни или временни пасища за паша на животни

05949-1508-1-1

РД-12-05-457

5,60

1,72

КР_СОРК_05949-1508-1-1

 

Съгласно ЦОФК/дешифрация, южната част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 8. ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - необработени, непочистени площи, без следи от земеделска дейност (паша или коситба); множество дървета и храсти

Бошуля

8,14

Постоянни или временни пасища за паша на животни

05949-824-1-1

РД-12-05-457

8,14

1,11

КР_СОРК_05949-824-1-1

 

Съгласно ЦОФК/дешифрация, отделни части от парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 8. ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - необработени, непочистени площи, без следи от земеделска дейност (паша или коситба); множество дървета и храсти

Пазарджик

0,72

люцерна

55155-639-1-1

РД-12-05-457

0,72

0,72

КР_СОРК_55155-639-1-1

 

Парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т.4 и ал. 3 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - площта не е земеделска по характер. Представлява воден обект. Същото се потвърждава и от кадастралната карта, съгласно която имота е с неземеделско предназначение - рибарник.

 

 

 

Величково

1,08

Постоянни или временни пасища за паша на животни

10505-1524-1-2

РД-12-05-457

1,07

0,35

КР_СОРК_10505-1524-1-2

 

Съгласно ЦОФК/дешифрация, отделни територии от парцела, предимно в северната и централните му части, не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 8. ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - необработени, непочистени площи, без следи от земеделска дейност (паша или коситба); множество дървета и храсти.

Поради наличието на облаци на снимката, засягащи малка зона от парцела, допълнително са направени и снимки от място, коието които ясно потвърждават основанията за изключване от слоя на конкретните площи - храсти, плевели, тръни и нежелана растителност, без поддръжка.

Пазарджик

0,26

люцерна

55155-639-3-1

РД-12-05-457

0,26

0,26

КР_СОРК_55155-639-3-1

 

Парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т.4 и ал. 3 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - площта не е земеделска по характер. Представлява воден обект. Същото се потвърждава и от кадастралната карта, съгласно която имота е с неземеделско предназначение - рибарник.

Пазарджик

0,24

люцерна

55155-639-5-1

РД-12-05-457

0,24

0,24

КР_СОРК_55155-639-5-1

 

Парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т.4 и ал. 3 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - площта не е земеделска по характер. Представлява воден обект. Същото се потвърждава и от кадастралната карта, съгласно която имота е с неземеделско предназначение - рибарник.

Пазарджик

0,17

люцерна

55155-639-2-1

РД-12-05-457

0,17

0,17

КР_СОРК_55155-639-2-1

 

Парцелът е изцяло недопустим за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т.4 и ал. 3 от Наредба 2 от 26 март 2018 г. - площта не е земеделска по характер. Представлява воден обект. Същото се потвърждава и от кадастралната карта, съгласно която имота е с неземеделско предназначение - рибарник.

 

11. От страна на ответната администрация се представиха, извадки от цифрова ортофото карта в *.pdf формат(на CD), изготвена по самолетно заснемане от 01.08.2022 г. с нанесени контури на физически блокове от Системата за идентификация на земеделските парцели в лилав цвят, процесиите парцели в жълт цвят и допустими за подпомагане площи в син цвят.

 

12. В хода на съдебното производство бе прието без заявени резерви от страните, заключение по назначена комплексна съдебно техническа експертиза.

В изпълнение на поставените задачи вещите лица Морунова и Божилова са анализирали данните по делото, извършили необходимите справки и са предприели оглед на място на процесните парцели в землищата на гр. Пазарджик, с. Бошуля, общ. Септември и с. Величково, общ. Пазарджик.

Според вещите лица, определянето на допустимата за подпомагане площ на заявените от жалбоподателя парцели е извършено чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуализираната за кампания 2022г. цифрова ортофотокарта. За района, където попадат процесните имоти, са използвани сателитни изображения, заснети на 01.08.2022 г., което според експертите означава, че информацията за състоянието на парцелите е била актуална.

Констатирано е, че изготвената цифрова ортофотокарта за кампания 2022 г. е с разделителна способност 40,00 см. на пиксел, тоест една точка от цифровата карта отговаря на 40,00 см. от земната повърхност, като това позволява подобрена ситуационна осведоменост, тоест цифровата ортофотокарта предоставя възможност за детайлно разглеждане на земната повърхност. Посочено в заключението е, че от сателитните изображения може да се получи информация за характера на терена, за наличните храсти и дървета, както и дали е затревен, има ли плътна тревна покривка, която да се ползва за сено или паша

Вещите лица сочат, че по делото са приложени извадки от актуалната цифрова ортофотокарта, одобрена с процесната заповед на министъра на земеделието, за всеки един парцел поотделно, като на извадките са съвместени заявените от жалбоподателя парцели; слой „Допустими площи за подпомагане“ и границите на физическия блок, като от тях е видно състоянието на парцелите към датата на сателитното изображение, тоест към 01.08.2022г.

Въз основа на извършени справки за количеството валежи през месец юли и август и състоянието на нивото на река Марица в близост до територията на процесните парцели, констатирано от вещите лица е, че няма данни за заливане на част от парцелите от водна стихия, при неочаквано вдигане на нивото на река Марица към датата на самолетното заснемане.

При направения анализ на приложените към делото извадки от цифровата ортофотокарта на заявените от жалбоподатели земеделски парцели, вещите лица са констатирали, че част от тях не са с добро качество и не може да се направи категорична оценка за състоянието на парцелите. Поради тази причина, през месец октомври 2023г., вещите лица са извършили оглед на място на всички процесни парцели в землищата на гр. Пазарджик, с. Величково, общ. Пазарджик и с. Бошуля, общ. Септември.

 

13. Въз основа на направеното от вещите лица анализ на данни и проверки на място, относно заявените от жалбоподатели земеделски парцели е констатирано следното:

• за парцел 55155-744-2-1 в землището на гр. Пазарджик е установена като налична, заявената площ от 17,61 ха.

Вещите лица са констатирали, че съобразно изработената кадастралната карта на град Пазарджик, парцелът е образуван от имот с [идентификатор], със следните характеристики: вид територия – „територия, заета от води и водни обекти“, начин на трайно ползване – „Рибарник“, площ 26,22ха.

В заключението е посочено, че изображението на представената по делото извадка от цифровата ортофотокарта на земеделски парцел № 55155-744-2-1(съдържащият се в CD файл - KP_COFK_55155-744-2-1) не е с добро качество и не може да се направи заключение за състоянието на парцела.

При посещението на място през м. октомври 2023 г., вещите лица са констатирали, че процесният парцел не е воден обект, а посев от люцерна. В много добро фитосанитарно състояние, чист от плевелни видове, оформени редове от културата люцерна, следи от окосяване, остатъци от окосена люцерна, интензивно зелен цвят, височина на новия подраст 10-12см. Констатирано е леко прореждане на посева от люцерна и по-дълбоко разположена коренова шийка. Приблизителна възраст- трета-четвърта година.

Според вещите лица, парцела попада в рамките на защитена зона BG0002069 „Рибарници Звъничево“ и на защитена зона BG0000578 - „Река Марица“;

 

• за парцел 55155-639-4-1 в землището на гр. Пазарджик е установена като налична, заявената площ 13,24 ха. и установена при огледа през месец октомври 2023г. на място засята култура - люцерна.

Констатирано е, че според кадастралната карта на град Пазарджик, парцелът е образуван от имот с [идентификатор], със следните характеристики: вид територия – „територия, заета от води и водни обекти“, начин на трайно ползване – „Рибарник“, площ 21,39ха.

Въз основа на данните от приложена по делото извадка от цифровата ортофотокарта на земеделски парцел № 55155-639-4-1, вещите лица са констатирали, че са видими оформени редове по протежение на целия парцел. Следи от културата са видими по площта на целия парцел (файл KP_COFK_55155-639-4-1 от приложения CD). При посещението на място е констатирано, че процесният парцел не е воден обект, а посев от люцерна. В много добро фитосанитарно състояние, чист от плевелни видове, оформени редове от културата люцерна, прясно окосена люцерна, която още не е прибрана. Приблизителна възраст- трета-четвърта година.

Парцелът попада в защитена зона BG0002069 „Рибарници Звъничево и защитена зона BG0000578 „Река Марица“.

 

• за парцел 55155-323-2-1 в землището на гр. Пазарджик, е установена като налична, заявената площ от 4,72ха. При посещение на място през месец октомври 2023г. е установена засята култура - люцерна.

Констатирано е, че според кадастралната карта на град Пазарджик, парцелът е образуван от имоти с идентификатори 55155.7.87 и 55155.7.89, със следните характеристики: вид територия – „територия, заета от води и водни обекти“, начин на трайно ползване – „Рибарник“, обща площ 7,06ха.

В заключението е посочено, че изображението на представената по делото извадка от цифровата ортофотокарта на земеделски парцел № 00571-323-2-1 (файл KP_COFK_55155-323-2-1 в приложения CD) не е с добро качество и не може да се направи заключение за състоянието на парцела.

При посещение на място е констатирано, че процесният парцел не е воден обект, а посев от люцерна. В много добро фитосанитарно състояние, оформени редове от културата люцерна, остатъци от окосена люцерна, височина на новия подраст 5-8см, по-дълбоко разположена коренова шийка, няма заплевяване, няма прореждане. Приблизителна възраст- втора-трета година.

Парцелът попада в защитена зона BG0002069„Рибарници Звъничево“ и защитена зона BG0000578„Река Марица“;

 

• за парцел 55155-744-1-1 в землището на гр. Пазарджик, е установена като налична, заявената площ от 2,42ха. При посещение на място през месец октомври 2023г. е установена засята култура - люцерна.

Констатирано е, че според кадастралната карта на град Пазарджик, парцелът е образуван от имот с [идентификатор], със следните характеристики: вид територия – „територия, заета от води и водни обекти“, начин на трайно ползване – „Рибарник“, площ 26,22ха.

В заключението е посочено, че изображението на представената по делото извадка от цифровата ортофотокарта на земеделски парцел № 00571-744-1-1 (файл KP_COFK_55155-744-1-1в приложения CD) не е с добро качество и не може да се направи заключение за състоянието на парцела.

При посещение на място е констатирано, че процесният парцел не е воден обект, а посев от люцерна. В много добро фитосанитарно състояние, оформени редове от културата люцерна, остатъци от окосена люцерна, височина на новия подраст 10-12см, коренова шийка на растенията е разположена близо до повърхността на почвата, няма заплевеляване, няма прореждане. Приблизителна възраст- първа/втора година.

Парцелът попада в защитена зона BG0002069„Рибарници Звъничево“ и защитена зона BG0000578 „Река Марица“;

 

• за парцел 55155-323-1-1 в землището на гр. Пазарджик, е установена като налична, заявената площ от 1,90ха. При посещение на място през месец октомври 2023г. е установена засята култура - люцерна.

Констатирано е, че според кадастралната карта на град Пазарджик, парцелът е образуван от имот с [идентификатор], със следните характеристики: вид територия – „територия, заета от води и водни обекти“, начин на трайно ползване – „Рибарник“, площ 2,40ха.

В заключението е посочено, че изображението на представената по делото извадка от цифровата ортофотокарта на земеделски парцел № 00571-323-1-1 (файл KP_COFK_55155-323-1-1 в приложения CD) не е с добро качество и не може да се направи заключение за състоянието на парцела.

При посещение на място е констатирано, че процесният парцел не е воден обект, а посев от люцерна. В много добро фитосанитарно състояние, оформени редове от културата люцерна, остатъци от окосена люцерна, височина на новия подраст 10-12см, коренова шийка на растенията е разположена близо до повърхността на почвата, няма заплевеляване, няма прореждане. Приблизителна възраст- първа/втора година.

Парцелът попада в защитена зона BG0002069„Рибарници Звъничево“ и защитена зона BG0000578 „Река Марица“;

 

• за парцел 55155-639-1-1 в землището на гр. Пазарджик, е установена като налична, заявената площ от 0,72ха. При посещение на място през месец октомври 2023г. е установена засята култура - люцерна.

Констатирано е, че според кадастралната карта на град Пазарджик, парцелът е образуван от имот с [идентификатор], със следните характеристики: вид територия – „територия, заета от води и водни обекти“, начин на трайно ползване – „Рибарник“, площ 21,39ха.

В заключението е посочено, че изображението на представената по делото извадка от цифровата ортофотокарта на земеделски парцел № 00571-639-1-1 (файл KP_COFK_55155-639-1-1в приложения CD) не е с добро качество и не може да се направи заключение за състоянието на парцела.

При посещение на място е констатирано, че процесният парцел не е воден обект, а посев от люцерна. В много добро фитосанитарно състояние, оформени редове от културата люцерна, остатъци от окосена люцерна, височина на новия подраст 5-6см, по-дълбоко разположена коренова шийка, няма заплевеляване, няма прореждане, интензивно зелен цвят. Приблизителна възраст- втора/трета година.

Парцелът попада в защитена зона BG0002069„Рибарници Звъничево“ и защитена зона BG0000578 „Река Марица“;

 

• за парцел 55155-639-3-1 в землището на гр. Пазарджик, е установена като налична, заявената площ от 0,26ха. При посещение на място през месец октомври 2023г. е установена засята култура - люцерна.

Констатирано е, че според кадастралната карта на град Пазарджик, парцелът е образуван от имот с [идентификатор], със следните характеристики: вид територия – „територия, заета от води и водни обекти“, начин на трайно ползване – „Рибарник“, площ 21,39ха.

В заключението е посочено, че изображението на представената по делото извадка от цифровата ортофотокарта на земеделски парцел № 00571-639-3-1 (файл KP_COFK_55155-639-3-1в приложения CD) не е с добро качество и не може да се направи заключение за състоянието на парцела.

При посещение на място е констатирано, че процесният парцел не е воден обект, а посев от люцерна. В сравнително добро фитосанитарно състояние, оформени редове от културата люцерна, остатъци от окосена люцерна, височина на новия подраст 5-6см, по-дълбоко разположена коренова шийка, заплевеляване с житни и шикоролистни плевели/повитица/, леко прореждане на посева. Приблизителна възраст- трета/четвърта година.

Парцелът попада в защитена зона BG0002069„Рибарници Звъничево“ и защитена зона BG0000578 „Река Марица“;

 

• за парцел 55155-639-5-1 в землището на гр. Пазарджик, е установена като налична, заявената площ от 0,24ха. При посещение на място през месец октомври 2023г. е установена засята култура - люцерна.

Констатирано е, че според кадастралната карта на град Пазарджик, парцелът е образуван от имот с [идентификатор], със следните характеристики: вид територия – „територия, заета от води и водни обекти“, начин на трайно ползване – „Рибарник“, площ 21,39ха.

В заключението е посочено, че изображението на представената по делото извадка от цифровата ортофотокарта на земеделски парцел № 00571-639-5-1 (файл KP_COFK_55155-639-5-1в приложения CD) не е с добро качество и не може да се направи заключение за състоянието на парцела.

При посещение на място е констатирано, че процесният парцел не е воден обект, а посев от люцерна. В сравнително добро фитосанитарно състояние, оформени редове от културата люцерна, остатъци от окосена люцерна, височина на новия подраст 5-6см, по-дълбоко разположена коренова шийка, няма заплевеляване, леко прореждане на посева. Приблизителна възраст- трета/четвърта година.

Парцелът попада в защитена зона BG0002069„Рибарници Звъничево“ и защитена зона BG0000578 „Река Марица“;

 

• за парцел 55155-639-2-1 в землището на гр. Пазарджик, е установена като налична, заявената площ от 0,17ха. При посещение на място през месец октомври 2023г. е установена засята култура - люцерна.

Констатирано е, че според кадастралната карта на град Пазарджик, парцелът е образуван от имот с [идентификатор], със следните характеристики: вид територия – „територия, заета от води и водни обекти“, начин на трайно ползване – „Рибарник“, площ 21,39ха.

В заключението е посочено, че изображението на представената по делото извадка от цифровата ортофотокарта на земеделски парцел № 00571-639-2-1 (файл KP_COFK_55155-639-2-1в приложения CD) не е с добро качество и не може да се направи заключение за състоянието на парцела.

При посещение на място е констатирано, че процесният парцел не е воден обект, а посев от люцерна. В сравнително добро фитосанитарно състояние, оформени редове от културата люцерна, остатъци от окосена люцерна, височина на новия подраст 5-6см, по-дълбоко разположена коренова шийка, няма заплевеляване, леко прореждане на посева. Приблизителна възраст- трета/четвърта година.

Парцелът попада в защитена зона BG0002069„Рибарници Звъничево“ и защитена зона BG0000578 „Река Марица“;

 

• за парцел 05949-1508-2-1 в землището на с. Бошуля е установена като налична, заявената площ от 11,08ха. Посочената култура е „постоянни или временни пасища за паша на животни/пасища и мери за паша/“.

Констатацията на административния орган е, че площи в северната, североизточната и в западната част на парцела не попадат в обхвата на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“, защото са необработени, непочистени площи, без следи от земеделска дейност, като паша или коситба, с множество дървета и храсти. При тези данни от парцела са изключени като недопустими 4,16 ха.

Според вещите лица, при преглед на приложена по делото извадка от цифровата ортофотокарта на парцел 05949-1508-2-1 се установява, че част от парцела в посока север, североизток и запад има площи, с наличие на храсти и дървета (файл KP_COFK_05949-1508-2-1 от приложения по делото CD).

При посещение на място през месец октомври 2023г., вещите лица са констатирали, че в посока север, североизток и запад, част от площта е заета от гъсто разположени храсти, дървета. Вещите лица са констатирали, че за кампания 2021г., при направени теренни проверки от контролните органи, е установено, че площта на целия физически блок е опожарена, поради което същата е неизползваема и негодна за земеделско ползване. В резултат на пожара дърветата и храстите са опожарени, няма възстановяване на тревната растителност.

Крайната констатация на вещите лица е, че установеното от огледа на място съответства на констатациите на административния орган.

 

• за парцел 05949-1508-1-1 в землището на с. Бошуля е установена като налична, заявената площ от 5,60ха. Посочената култура е „постоянни или временни пасища за паша на животни/пасища и мери за паша/“.

Констатацията на административния орган е, че площи в южната част на парцела не попада в обхвата на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“, защото необработени, непочистени площи, без следи от земеделска дейност, като паша или коситба, с множество дървета и храсти. При тези данни от парцела са изключени като недопустими 1,72 ха.

Според вещите лица, при преглед на приложена по делото извадка от цифровата ортофотокарта на парцел 05949-1508-1-1 се установява, че част от парцела в посока юг има площи, с наличие на храсти и дървета (файл KP_COFK_05949-1508-1-1 от приложения по делото CD).

При посещение на място през месец октомври 2023г., вещите лица са констатирали, че в посока юг, парцела е обхванат от гъсто разположени храсти и дървета. Дърветата и храстите са опожарени, няма развитие на тревна растителност. За кампания 2021г., при направени теренни проверки от контролни органи, е установено, че площта на целия физически блок е опожарена, поради което същата е неизползваема и негодна за земеделско ползване. Крайната констатация на вещите лица е, че установеното от огледа на място съответства на констатациите на административния орган.

 

• за парцел 05949-824-1-1 в землището на с. Бошуля е установена като налична, заявената площ от 8,14ха. Посочената култура е „постоянни или временни пасища за паша на животни/пасища и мери за паша/“.

Констатацията на административния орган е, че площи в южната част на парцела не попада в обхвата на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“, защото необработени, непочистени площи, без следи от земеделска дейност, като паша или коситба, с множество дървета и храсти. При тези данни от парцела са изключени като недопустими 1,11 ха.

Според вещите лица, при преглед на приложена по делото извадка от цифровата ортофотокарта на парцел 05949-824-1-1 се установява, че част от парцела в посока запад и север има площи, с наличие гъсто разположени храсти и дървета (файл KP_COFK_05949-824-1-1 от приложения по делото CD).

При посещение на място през месец октомври 2023г., вещите лица са констатирали, че в посока юг, север, запад на границите парцелът е обхванат от гъсто разположени храсти и дървета. Дърветата и храстите са опожарени, няма развитие на тревна растителност. За кампания 2021г., при направени теренни проверки от контролни органи, е установено, че площта на целия физически блок е опожарена, поради което същата е неизползваема и негодна за земеделско ползване. Крайната констатация на вещите лица е, че установеното от огледа на място съответства на констатациите на административния орган.

 

• за парцел 10505-1524-1-2 в землището на с. Величково е установена като налична, заявената площ от 1,08ха. Посочената култура е „постоянни или временни пасища за паша на животни/пасища и мери за паша/“.

Констатацията на административния орган е, че отделни територии на парцела предимно в северната и централните му части не попадат в обхвата на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“, защото необработени, непочистени площи, без следи от земеделска дейност, като паша или коситба, с множество дървета и храсти. При тези данни от парцела са изключени като недопустими 0,35 ха.

Според вещите лица, при преглед на приложена по делото извадка от цифровата ортофотокарта на парцел 10505-1524-1-2 се установява, че в посока север и в централната част на парцела има гъсто разположена растителност, няма следи от земеделска дейност(файл KP_COFK_10505-1524-1-2 от приложения по делото CD).

При посещение на място през месец октомври 2023г., вещите лица са констатирали, че в посока север и в централната част на парцела има наличие на гъсто разположени храсти, дървета, висока плевелна растителност. Крайната констатация на вещите лица е, че установеното от огледа на място съответства на констатациите на административния орган.

 

14. В останалата част, заключението на вещите лица се отнася до правни квалификации или до отговори на въпроси, които са извън рамките на специалните, професионални познания на вещите лица във връзка с които е допусната експертизата, поради което не следва да бъде обсъждана.

 

 

IV. За правото:

 

15. Съобразно чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП(редакция ДВ, бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г., действала към момента на издаване на процесната заповед), системата за идентификация на земеделските парцели е географска информационна система с послойна структура на данните, която се създава въз основа на ортоизображения и действа на ниво референтен парцел – физически блок. Структурата на данните се определя с наредбата по чл. 30, ал. 6 от закона.

Въпросния подзаконов нормативен акт е Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Според чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП(редакция ДВ, бр. 77 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г., действала към момента на издаване на процесната заповед), данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6. Заповедта се обнародва в „Държавен вестник“.

С оглед цитираните нормативни текстове, следва да се приеме, че в случая властническото волеизявление е на снабдения с необходимата компетентност орган на изпълнителната власт. То е облечено в изискваната от закона форма и постановено при спазване на установените за това процесуални правила и ред.

 

16. Според чл. 33, ал. 4 от ЗПЗП(редакция ДВ, бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г., действала към момента на издаване на процесната заповед), за отразяване на реалното състояние и ползване на площите, данните в Системата за идентификация на земеделските парцели ежегодно се актуализират чрез: 1. дешифриране (компютърно подпомогнато разчитане) на актуалната цифрова ортофото карта, и/или 2. отразяване на резултатите от специализираните теренни проверки на референтни парцели, които се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 30, ал. 6, и/или 3. отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37; 4. други източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до които Министерството на земеделието, храните и горите има достъп и може да използва при липса на информация по т. 1 – 3.

 

17. Описаните в предходния раздел на настоящото решение данни, налага несъмнения и еднозначен извод, че актуалното, реално състояние и ползване на процесните площи, към годината на кампанията за подпомагане е установено именно въз основа на първият от установените в чл. 33, ал. 4 от ЗПЗП способи, тоест чрез дешифриране (компютърно подпомогнато разчитане) на актуалната цифрова ортофото карта, изготвена на база заснемане от самолет на площите, извършено през 2020 г. В този смисъл, възраженията на жалбоподателя се свеждат единствено до това, че ответния административен орган, не е установил „… реалното състояние и ползване на процесиите парцели…“ и не е извършил проверка на възражението на дружеството срещу изготвения проект за окончателен специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“.

Освен тези твърдения, по делото не се заявиха и не се представиха никакви други данни или доказателства.

 

18. Според чл. 3, ал. 1, т. 4 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ(обн., ДВ, бр. 29 от 30.03.2018 г., в сила от 30.03.2018 г.), не са земеделски площи: водните обекти и прилежащите им площи – реки и речни корита, езера, язовири, блата, канали, рибарници и др.

При определяне предмета на регулираните с нормативния акт обществени отношения, в чл. 1, ал. 2, т. 1 от Закона за кадастъра и имотния регистър е посочено, че кадастралната карта и кадастралните регистри се създават и поддържат в актуално състояние с цел: документиране на местоположението, границите, трайното предназначение на територията и начина на трайно ползване на недвижимите имоти;

Според чл. 25, ал. 1 и ал. 2 от Закона за кадастъра и имотния регистър, всеки поземлен имот има трайното предназначение на територията, в границите на която се намира, като промяната на трайното предназначение се извършва по ред, предвиден в закон . Съобразно чл. 25, ал. 3 от същия закон, промяната на трайното предназначение на част от поземлен имот води до образуване на отделни имоти.

Ясно е, че не конкретната форма на фактическо ползване на един имот определя начина на трайно предназначение на териториите, начина на трайно ползване и предназначение на недвижимите имоти, а това се определя по съответния нормативно установен ред и се предвижда в устройствения план за конкретната територия.

 

19. В конкретния случай, не е спорно между страните и от данните по делото е несъмнено, че : парцели 55155-744-1-1 и 55155-744-2-1, в землището на гр. Пазарджик е образуван от имот с [идентификатор] по кадастралната карта на населеното място и е със следните характеристики: вид територия – „територия, заета от води и водни обекти“, начин на трайно ползване – „рибарник“; парцели 55155-639-1-1, 55155-639-2-1, 55155-639-3-1, 55155-639-4-1 и 55155-639-5-1 в землището на гр. Пазарджик са образувани от имот с [идентификатор] по кадастралната карта на населеното място и са със следните характеристики: вид територия – „територия, заета от води и водни обекти“, начин на трайно ползване – „рибарник“; парцел 55155-323-2-1 в землището на гр. Пазарджик е образуван от имоти с идентификатори 55155.7.87 и 55155.7.89 по кадастралната карта на населеното място и е със следните характеристики: вид територия – „територия, заета от води и водни обекти“, начин на трайно ползване – „рибарник“; парцел 55155-323-1-1 в землището на гр. Пазарджик е образуван от имот с [идентификатор].88по кадастралната карта на населеното място и е със следните характеристики: вид територия – „територия, заета от води и водни обекти“, начин на трайно ползване – „рибарник“;

Очевидно, тези имоти не могат да бъдат квалифицирани като „земеделски площи“ по смисъла на чл. 3 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., доколкото, съобразно начина на трайно предназначение на територията в която те се намират е – „територия, заета от води и водни обекти“, а начин на трайно ползване на всеки един от изброените имоти е „рибарник“.

Според чл. 3, ал. 2 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., неземеделските площи се включват в Системата за идентификация на земеделските парцели по чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП като част от физически блокове – неземеделски тип земи съгласно приложението на Наредба № 105 от 2006 г.

Данни за промяна на предназначението на територията или начина на трайно ползване на кой да е от деветте имота не се заявиха и не се установиха в хода на производството.

Описаното до тук, налага да се приеме, че в случая, оспорения административен акт, в частта му по отношение на обсъжданите девет имота е постановен в съответствие с материалните правила, към които са съотнесени конкретно установените за процесните имоти факти.

 

20. Съобразно чл. 8, ал. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., постоянно затревените площи според начина им на ползване са: постоянни пасища за паша на животни – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за паша; ливади за косене – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за добив на сено/сенаж чрез косене.

Според чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 3 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1, когато на тях: има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

В чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от: дървесна и храстовидна растителност, а според чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че: са изоставени – земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност

С оглед критериите и предпоставките предвидени в цитираните материално правна норма, процесните парцели : 05949-1508-1-1; 05949-1508-2-1 и 05949-824-1-1, от землището на с. Бошуля и парцел 10505-1524-1-2 в землището на с. Величково не са допустими за подпомагане като постоянно затревените площи в съответните им част, предмет на оспорената заповед, доколкото еднозначно и несъмнено по делото се установи, че тези техни части, са съответно - необработени, непочистени площи, без следи от земеделска дейност (паша или коситба); с наличие гъсто разположени храсти и дървета.

Това се установи безпротиворечиво от не вероятностното, а категорично заключение на вещите лица по назначената по делото съдебно техническа експертиза. Няма причина, това заключение на вещите лица да не бъде кредитирано, доколкото то е основана на наличните по делото данни и на извършено посещение на място.

 

V. За разноските :

 

26. Констатираната неоснователност на жалбата, предполага на ответния административен орган да се присъдят сторените разноски по производството, които се констатираха в размер на 500,00лв., съобразно направеното в тази насока искане от страна на процесуалния представител на ответника.

Ето защо, Съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на „ЙОМИ ИНВЕСТ“ ЕООД, с [ЕИК], със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, [улица], представлявано от управителя Й.К.П., срещу Заповед №РД 09-94 от 31.01.2023г., на Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2022 г., в частта , с която извън специализираните слоеве са останали декларирани парцели с идентификатори, попадащи в землищата на с. Бошуля, с. Величково и гр. Пазарджик, както следва : от БЗС №№ 55155-323-1-1, част с площ от 1,90ха.; 55155-323-2-1, част с площ от 4.72; 55155-639-1-1, част с площ от 0.72 ха.; 55155-639-2-1, част с площ от 0,17ха.; 55155-639-3-1, част с площ от 0,26ха.; 55155-639-3-1, част с площ от 0,26ха.; 55155-639-4-1, част с площ от 13,24ха.; 55155-639-5-1, част с площ от 0.24ха.; от 55155-744-1-1, част с площ от 2.42ха.; 55155-744-2-1, част с площ от 17.61ха.; 05949-1508-1-1, част с площ от 5.60ха.; 05949-1508-2-1, част с площ от 11.80ха.; от 05949-824-1-1, част с площ от 8.14ха.; от 10505-1524-1-2, част с площ от 1.08ха.

 

ОСЪЖДА „ЙОМИ ИНВЕСТ“ ЕООД, с [ЕИК], със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, [улица], представлявано от управителя Й.К.П., да заплати на Министерство на земеделието и храните, сумата от 500,00 (петстотин) лева, представляваща заплатено от ответника възнаграждение на вещо лице.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховният административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

Съдия: