Решение по дело №129/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 декември 2022 г.
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20227210700129
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                           Р     Е      Ш    Е    Н    И    Е     № 108

 

                                                 гр. Силистра,  22.12.2022 г.

 

                                      В     И  М  Е  Т  О     Н А     Н  А  Р  О  Д   А

 

Административен съд гр.Силистра, в открито съдебно заседание на   двадесет и четвърти ноември, две хиляди двадесет и втора година,  в състав - Павлина Г.-Железова, при участието на секретаря Румяна Пенева, разгледа докладваното от съдията АД № 129/2022 г. по описа на Административен съд Силистра, и, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 145 - чл. 178 от Административно-процесуалния кодекс, във вр. с основание по чл. 214, ал.1, т.2 от ЗМВР - налагане на принудителна административна мярка „временно отстраняване от длъжност“ на държавен служител в МВР, когато се яви в състояние, което не му позволява да изпълнява служебните си задължения.

Образувано е по жалба на П.И.Н. *** - водач на специален автомобил I-ва степен в районна служба Пожарна безопасност и защита на населението“ - Тутракан към РДПБЗН - Силистра ГДПБЗН – МВР, чрез адвокат Г.Г. срещу Заповед № 1107з-188/11.07.2022 г. на Директора на Регионална дирекция „ПБЗН“ - Силистра. С последната на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка „временно отстраняване от длъжност“, тъй като е преценено, че се е явил на работа в качеството на водач на специален автомобил в състояние, което не му позволява да изпълнява служебните си задължения (установената концентрация на алкохол в кръвта от 0,35 промила). Периодът на отстраняване е за 24 часа, считано от 08.00  часа на 11 юли, 2022 г. – датата на проверката и датата на издаване на заповедта, до 08.00 часа на  следващия ден - 12.07.2022 г.

Жалбоподателят не оспорва факта на измерена концентрация на алкохол в издишания въздух. Основните му аргументи са систематизирани във възражения за:

- нищожност поради некомпетентност на директора на Регионална дирекция „ПБЗН“ - Тутракан. Непосредствен ръководител на жалбоподателя-водач на специализирано МПС бил „началникът на смяна“, а по-горестоящ ръководител - бил „началникът на регионална служба „ПБЗН“ - Тутракан. Ето защо издателят на акта - директор на Регионална дирекция „ПБЗН“ - Тутракан е некомпетентен да постанови процесната мярка;

Освен това заповедта била нищожна, тъй като била издадена и за част от период, предхождащ издаването й - за времето от 08.00 часа на 11 юли, 2022 г. до писменото й обективиране – няколко часа по-късно на същата дата; 

- непълнота или недостатъчност на мотивите, тъй като липсвало описание на състоянието на жалбоподателя към момента на проверката с техническо средство;

- материална незаконосъобразност, тъй като установената концентрация на алкохол в кръвта от 0,35 промила не е основание за налагане на административно наказание по закона за движение по пътищата - по аргумент от чл. 5, ал. 3, т. 1 от същия закон. Претендира се за отмяна на заповедта и за присъждане на разноски.

Ответникът – Директорът на РДПБЗН, чрез юрисконсулт С.П. - в съдебно заседание и чрез писмени бележки, оспорва жалбата като неоснователна. Развива подробни съображения за липса на отменителни основания по чл. 146, т. 1, 2, 3, 4, и 5 от АПК. Претендира за отхвърляне на оспорването и за присъждане на разноски.

Административен съд - Силистра, в решаващия състав, след като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка:

    На 11.07.2022 г. около 10:50 часа е извършена проверка на служителите в Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ - Тутракан, към РДПБЗН - Силистра, чиято смяна е започнала в 08:00 часа на 11.07.2022 г. Проверката е била тематична. При използване на техническо средство „Алко Тест Дрегер 75-10“ се установило, че жалбоподателят П.И. - водач на специален автомобил I-ва степен, е с положителен резултат 0,35 промила концентрация на алкохол в кръвта.

Жалбоподателят изрично заявява, че не оспорва този факт.                   На същата дата 11.07.2022 г. била издадена оспорената Заповед № 1107з-188/11.07.2022 г. от Директора на Регионална дирекция „ПБЗН“ - Силистра с принудителна мярка „временно отстраняване от длъжност за 24 часа“, тъй като е преценено, че водачът на специален автомобил в МВР, РД „Пожарна безопасност и защита на населението“ не може адекватно да изпълнява служебните си задължения при установена концентрация на алкохол в кръвта - 0,35 промила.

Въз основа на събраните по преписката доказателства (докладна записка peг. № 7384 р-416/11.07.2022 г., докладна записка peг. № 362р-9249/14.07.2022 г., разпечатка от техническо средство Алкохол Тест Дрегер 75-10 с фабричен номер ARBB 0006 за установено наличие па алкохол в издишания въздух за П.Н. с положителен резултат от 0,35 промила, писмо рег. № 3286р-25773/27.05.2022 г., документ за преминали последваща проверка анализатори на алкохол в дъха в „Лаборатория за проверка на анализатори на алкохол в дъха и радар скоростомери", рег. № 3286-25772/27.05.2022 г., заповед № 1107з-188/11.07.2022 г. на директора на РД ПБЗП Силистра, утвърден график за осъществяване на непрекъснат сменен режим от­ служителите на РС ПБЗН - Тутракан за месец юли 2022 г.) и анализа на удостоверените фактически обстоятелства, административният орган е извел заключение за наличие на материалните предпоставки по чл. 214, ал. 1, т. 2 от ЗМВР за прилагане на принудителна административна мярка „временно отстраняване от длъжност“ за период от 24 часа.

При така установеното от фактическа страна, съдът извежда следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима - подадена е в рамките на законоустановения срок, съгласно чл. 149, ал. 1 от АПК и от надлежна страна - адресат на оспорения акт. Разгледана по същество е неоснователна поради следните съображения.

Принудителните административни мерки се налагат за защита на важни обществени интереси, които в процесния случай се свързват с осигуряване изпълнението на задълженията на жалбоподателя - да управлява специален автомобил в екстремни ситуации, свързани с пожарна безопасност и защита на населението.

Неоснователно е възражението за некомпетентност на директора на РД ПБЗН - Силистра да издаде оспорения акт. Съгласно чл. 214, ал. 1, т. 2 от ЗМВР компетентен да издаде процесната заповед е както непосредственият ръководител на жалбоподателя, така и по-горестоящият ръководител, който в случая е директорът на РДПБЗН - Силистра.

Видно от приложената щатна таблица за структурата на учреждението, към което се числи процесният административен орган,непосредствен ръководител на жалбоподателя е началникът на районна служба „ПБЗН“ - Тутракан, а по-горестоящ ръководител е Директорът на Регионална Дирекция „ПБЗН“ - Силистра (л.106-л.113). Недостоверно се явява твърдението в жалбата, че в структурата на ответника има длъжност „началник смяна“.

На следващо място, неоснователно е твърдението за нищожност на заповедта, поради издаването й няколко часа след началото на периода, за който се отнася. Разпоредителната част съобразява действителните фактически отношения, които са свързани със застъпването на работа по график от 08.00 часа сутринта на 11.07.2022 г. Самото изпълнение на административния акт са намира извън обхвата на разпоредителната му част. А в процесния случай се спори не за изпълнението на разпореденото действие, а за материалната му законосъобразност.

Заповедта е издадена в предвидената от закона писмена форма като при издаването й не са допуснати съществени процесуални нарушения. Оспореният акт съдържа достатъчно пълно и ясно описание на нарушението. Освен това изрично препраща към фактическите обстоятелства, отразени в докладна записка peг. № 7384 р-416/11.07.2022 г., в която се съдържа също пълно описание на правно-значимите факти. В преписката се съдържат и докладна записка peг. № 362р-9249/14.07.2022 г., разпечатка от техническо средство Алкохол Тест Дрегер 75-10 с фабричен номер ARBB 0006 за установено наличие па алкохол в издишания въздух за П.Н. с положителен резултат от 0.35 промила, писмо рег. № 3286р-25773/27.05.2022 г., документ за преминали последваща проверка анализатори на алкохол в дъха в „Лаборатория за проверка на анализатори на алкохол в дъха и радар скоростомери", рег. № 3286-25772/27.05.2022 г., заповед № 1107з-188/11.07.2022 г. на директора на РД ПБЗП Силистра, утвърден график за осъществяване на непрекъснат сменен режим от­ служителите на РС ПБЗН - Тутракан за месец юли 2022 г.

От административната преписка е видно, че събраните и анализирани доказателства обезпечават възможността на жалбоподателя ясно и адекватно да възприеме съдържанието на волеизявлението. Осигурено му е право на защита, което в процесния случай той и е упражнил.

Оспорената заповед е материално законосъобразна. Не е допуснато нарушение по чл. 146, т. 4 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл. 214, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, държавният служител може да бъде временно отстранен от работа, когато се яви в състояние, което не му позволява да изпълнява служебните си задължения. Оспорената заповед пресъздава фактическия състав на цитираната норма. Както отбелязва процесуалният представител на ответника, административната мярка не представлява санкция или дисциплинарно наказание. Тя се счита за мярка в административно производство с охранителна цел – да предпази от евентуални щети, да обезпечи изпълнението на задължения по служба.

Неоснователно е възражението за липса на нарушение на служебната дисциплина, поради обстоятелството, че служителят в МВР и водач на специален автомобил в дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ към МВР бил с концентрация на алкохол от 0,35 промила, а не с тази, съобразно която по закона за движението по пътищата състоянието му би се квалифицирало като административно нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1 от цитирания закон. Видно от длъжностната характеристика на жалбоподателя, пресъздала задълженията на служител в МВР по ЗМВР, изискванията към него са различни от тези, важащи спрямо всеки водач на МПС. Жалбоподателят е държавен служител в Министерство на вътрешните работи, който е длъжен да се явява на работа в трезво състояние, което да осигури възможност при внезапен сигнал за пожар или друго бедствие да реагира адекватно.В тази връзка дори и минимално количество алкохол, съответстващ на установените 0,35 промила, създават вероятност за компрометиран капацитет за изпълнение на служебните задължения. В тази връзка предприета охранителна мярка се явява законосъобразна и съответна на разпоредбата на чл. 214, ал. 1,  т. 2 от ЗМВР.

Неотносими към предмета на делото в случая са показанията на свидетеля П.П., който счита, че жалбоподателят, въпреки установената концентрация от алкохол, бил в състояние да изпълнява служебните си задължения. Служебната дисциплина изисква недопускане на отклонения от дължимите показатели за трезвеност, а не обтекаема проверка за устойчивостта на държавния служител да понася различни количества алкохол. При положение, че не се оспорват фактите на установена концентрация на алкохол в кръвта, личната преценка на колегите доколко тази концентрация е променила или не обичайното поведение на служителя, е без значение. Жалбоподателят, в качеството на водач на специално МПС в сферата на МВР, е длъжен в работно време да поддържа постоянна готовност да управлява адекватно превозното средство и да подпомага извършването на пожарогасителна, спасителна дейност, да отговаря за съхранението, техническата изправност и поддръжката на  зачислената пожарна, спасителна и транспортна техника. Това са дейности, изискващи повишено внимание и концентрация с оглед на обществените отношения, които регулира дирекцията - пожарна безопасност, защита на живота и здравето на неограничен кръг лица.

 Обобщавайки гореизложеното, следва да се приеме, че  при проверката за законосъобразност на оспорената заповед не се разкриват отменителни основания по чл. 146, т. 1, 2, 3, 4 и 5 от АПК. В тази връзка оспорването следва да се отхвърли като неоснователно.

Предвид изхода на спора в полза на юридическото лице, в чиято структура е включен административният орган, следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лева.

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд гр. Силистра

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.И.Н., ЕГН: ********** *** срещу Заповед № 1107з-188/11.07.2022 г., издадена от Директора на Регионална дирекция „ПБЗН“ - Силистра, с която е наложена принудителна административна мярка „временно отстраняване от длъжност за 24 часа“ поради установената концентрация на алкохол в кръвта от 0,35 промила.

ОСЪЖДА  П.И.Н., ЕГН: ********** *** ДА ЗАПЛАТИ  на РД ПБЗН - Силистра разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 (сто и петдесет) лева.

ОТХВЪРЛЯ искането на жалбоподателя за присъждане на разноски.

Решението подлежи на касационно оспорване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                    СЪДИЯ:…………………..