Решение по дело №506/2020 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 260064
Дата: 15 декември 2020 г. (в сила от 5 януари 2021 г.)
Съдия: Галя Иванова Митева
Дело: 20203230200506
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Добрич, 15.12.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

ДОБРИЧКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, в публично съдебно заседание на шестнадесети ноември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ МИТЕВА

 

При участието на секретаря Стоянка Петрова, разгледа докладваното от съдията АНД № 506 по описа на Добричкия районен съд за 2020 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от К.М.К. ЕГН ********** *** срещу Наказателно постановление № 20-0851-000567, издадено на 16.04.2020 г. от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр. Добрич, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, на основание чл. 175, ал. 1, т. 1, пр. 2 от ЗДвП са му наложени административни наказания „глоба” в размер на 50 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от един месец.

С жалбата се иска наказателното постановление, като незаконосъобразно и необосновано да бъде отменено.

В съдебно заседание жалбоподателят е уведомен чрез редовно упълномощения си процесуален представител, но не се явява и не се представлява.

Въззиваемата страна, редовно уведомена, не се представлява и не изразява становище по жалбата. В съпроводителното писмо, с което материалите по преписката са изпратени в ДРС се моли съдът да остави жалбата против НП без последствие и НП да бъде потвърдено.

Добричкият районен съд, като обсъди събраните по делото доказателства, както и доводите на жалбоподателя, изложени в жалбата, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима като депозирана в законоустановения 7-дневен срок от лице притежаващо активна процесуална легитимация.

Независимо от основанията, посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна преценка обжалваното наказателното постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка и констатира следното:

От ФАКТИЧЕСКА СТРАНА се установи следното:

На 17.03.2020 г. в гр. Д. К. управлявал моторно превозно средство – лек автомобил „***, на което задната табела липсвала. Докато се придвижвал по ул. „***” в посока бул. „***”, бил забелязан от св. Д.Я.Д. – служител на Първо РУ на МВР – Добрич. Виждайки, че МПС е без задна регистрационна табела, полицейските служители спрели за проверка водача му.

В хода на проверката полицейските служители установили, че водачът е правоспособен, но МПС било без задна регистрационна табела. Водачът обяснил, че е отишъл в КАТ за пререгистрация на МПС, но от там са го върнали, за да си измие автомобила.

Свидетелите докладвали за случая в дежурната част на полицейското управление. На място бил изпратен св. М.Г.Г. – служител на Сектор ПП при ОД на МВР - Добрич, който пристигнал и съставил АУАН № GA 19499/17.03.2020 г. на водача.

В депозирано на 18.03.2020 г. Възражение до Началника на СПП при ОД на МВР – Добрич К. изложил твърдения, че на 11.03.2020 г. му бил съставен друг АУАН за нарушение по чл. 140, ал. 1, пр. 2 от ЗДвП и в тази връзка подал до Първо РУ на МВР – Добрич Заявление за липса на една регистрационна табела на личния му автомобил. От полицията му издали Удостоверение, видно от което липсващата табела е била обявена за общодържавно издирване с телеграма № 6456/11.03.2020 г. на ГД „НП“. На 17.03.2020 г. отишъл в КАТ, за да пререгистрира МПС, но служителят го върнал, защото автомобилът му бил непочистен и го изпратил да го измие. Тогава К. потеглил към автомивка и бил спрян за проверка и му бил съставен настоящия АУАН.

С оглед наличието на данни за извършено престъпление от общ характер, материалите по преписката били изпратени в РП – Добрич за образуване на досъдебно производство /ДП/. С Постановление от 14.04.2020 г. прокурорът е отказал да образува ДП против водача предвид липсата на данни за извършено престъпление от общ характер, тъй като МПС все пак е било регистрирано, а за съставомерността на чл. 345, ал. 2, вр. ал. 1 е нужно управляваното МПС да не е регистрирано по надлежния ред.

Представителят на държавното обвинение постановил препис от постановлението да се изпрати на Началника на Сектор „ПП” при ОД на МВР – Добрич за реализиране на административно-наказателната отговорност на нарушителя.

Въз основа на постановлението на РП – Добрич, съобразно разпоредбата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН е било издадено и обжалваното наказателно постановление /НП/, което обстоятелство изрично било посочено в постановлението. С него на К. е вменено нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като на основание чл. 175, ал. 1, т. 1, пр. 2 от ЗДвП са му наложени административни наказания глоба в размер на 50 лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 месец.

Горната фактическа обстановка се потвърждава от гласните доказателства, обективирани с показанията на св. Д.Д. и М.Г., както и от събраните и приобщени към материалите по делото писмени доказателства – жалба с рег. № 851000-4424/07.05.2020 г.; АУАН, серия GA, акт № 194990/17.03.2020 г.; Наказателно постановление № 20-0851-000567/16.04.2020 г.; справка картон на водача; Постановление за отказ от образуване на досъдебно производство рег. № 151000-4102/16.04.20 г.; писмо рег. № **********/23.04.2020 г.; възражение от К.М.К. рег. № 851000-3355/18.03.2020 г.; Удостоверение № 3032/12.03.2020 г.; писмо рег. № 851000-3488/27.03.20 г.; Докладна записка № 851р-1429/21.03.2020 г.; писмо от сектор „Пътна полиция“ рег. № 851000-3352/18.03.20 г.; прокурорска преписка № 748/2020 г. по описа на Районна прокуратура – гр. Добрич; справка сектор „Пътна полиция“ вх. № 264216, които доказателства съдът кредитира изцяло като обективни, пълни и последователни.

При гореописаната фактическа обстановка и след анализ на събраните доказателства съдът установи следното от ПРАВНА СТРАНА:

Наказателното постановление е издадено от компетентния административно-наказващ орган, съобразно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и Заповед № 8121з-515 от 14.05.2018 г. на Министъра на вътрешните работи относно определяне на длъжностни лица от МВР да издават фишове за налагане на глоби, да съставят актове за установяване на административни нарушения, да издават наказателни постановления и да осъществяват контролна дейност по Закона за движението по пътищата, която съдът намира за ноторно известна, съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено на нарушителя.

Обстоятелството, че образуваното с АУАН с бланков № 194999 от 17.03.2020 г. административно-наказателно производство не е било прекратено от наказващия орган на основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН, не е съществено процесуално нарушение, тъй като по никакъв начин не е нарушило правото на защита на наказаното лице.

Предвид изложеното съдът намира, че наказателното постановление е законосъобразно в процесуален аспект.

По отношение на вмененото нарушение:
Разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП гласи, че по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.
Не се спори от страните в хода на производството, че жалбоподателят се е движил, управлявайки процесното МПС, по път, отворен за обществено ползване. Съгласно разпоредбата на § 6 от ДР на ЗДвП „По смисъла на този закон: 1. „Път” е всяка земна площ или съоръжение, предназначени или обикновено използвани за движение на пътни превозни средства или на пешеходци. Към пътищата се приравняват и улиците.” Съгласно разпоредбата на чл. 2 от ЗДвПОтворен за обществено ползване е всеки път, условията за използване на който са еднакви за всички участници в движението. Лицата, стопанисващи пътища, които не са отворени за обществено ползване, са длъжни да ги обозначат.”
На следващо място, в хода на съдебното дирене от събраните гласни доказателства, подкрепени от писмените доказателства, приобщени към доказателствения материал, се установи по безспорен и категоричен начин, че управляваното от жалбоподателя МПС е било регистрирано по надлежния ред, но изобщо е липсвала задна регистрационна табела.

В тази връзка съдът приема за правилен и изводът на наказващия орган, който се основава на безспорни писмени доказателства, че с поведението си жалбоподателят от обективна страна е осъществил състава на административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като е управлявал регистрирано МПС без задна регистрационна табела.

В подкрепа на този правен извод се явява и обстоятелството, че К. е бил санкциониран за същото нарушение няколко дни по-рано с АУАН серия Д № 698667/11.03.2020 г. и въпреки това седмица по-късно все още не е предприел действия по пререгистарция на МПС, а го управлява въпреки липсващата задна табела. Не се събраха безспорни доказателства, че в деня на проверката – 17.03.2020 г., К. е бил върнат от КАТ заради мръсен автомобил, доколкото мястото, където е бил установен от полицейските служители е на голямо разстояние от КАТ – Добрич и в този смисъл съдът приема твърденията му като защитна теза, която остава недоказана в настоящото производство.

По отношение на наложеното наказание:

С обжалваното наказателно постановление жалбоподателят е санкциониран за административното нарушение с наказание по чл. 175, ал. 1, т. 1, пр. 2 от ЗДвП.

Съгласно сочената в НП санкционна норма, водач, който управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв.

За да е съставомерно деянието по този текст обаче, е необходимо моторното превозно средство да е регистрирано по надлежния ред, т. е. за него да има издадени табели с регистрационен номер и същите да са поставени, но не на определените за това места.

От събраните по делото доказателства безспорно се установява, че управляваното от К. моторно превозно средство към момента на проверката е било регистрирано по надлежния ред, но едната му регистрационна табела е липсвала, като изобщо не е била налична към 17.03.2020 г. и не е била поставена където и да е било друго място в МПС.

В този смисъл съдът намира, че извършеното от жалбоподателя деяние е съставомерно и е основание за реализиране на административно-наказателната му отговорност, но не на основание чл. 175, ал. 1, т. 1, пр. 2 от ЗДвП, така както е сторил наказващия орган, а на основание чл. 175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП, съгласно която разпоредба, „Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер”.

Съдът не би могъл да приложи правомощията, дадени му от нормата на чл. 84 от ЗАНН във вр. с чл. 334, т. 3 във вр. с чл. 337, ал. 1, т 2 от НПК и да измени НП – при непроменена фактическа обстановка, по отношение на която наказаното лице е разполагало с възможността да упражни правото си на защита, е налице основание за прилагане на закон за същото, еднакво или по-леко наказуемо нарушение.

Това е така, защото, въпреки че правилната санкционна норма предвижда същите по вид наказания, то те са по-тежки като размер. Настоящият съдебен състав, действащ като въззивна инстанция, счита, че не би могъл да тълкува волята на административно наказващия орган, какво точно наказание е искал да определи в НП. Това налага отмяна на наказателното постановление.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 20-0851-000567, издадено на 16.04.2020 г. от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр. Добрич, с което на К.М.К. ЕГН ********** *** за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, на основание чл. 175, ал. 1, т. 1, пр. 2 от ЗДвП са му наложени административни наказания „глоба” в размер на 50 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от един месец.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на Административно-процесуалния кодекс пред Административен съд – Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.

След влизане в сила на Решението прокурорска преписка № 748/2020 г. по описа на Районна прокуратура – гр. Добрич ДА СЕ ВЪРНЕ на РП – Добрич.

 

 

 

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                                              /Галя Митева/