Определение по дело №216/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 440
Дата: 14 юли 2020 г. (в сила от 17 ноември 2020 г.)
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20207110700216
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 май 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

                                                                     14.07.2020г.                                           град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на четиринадесети юли                                                                       две хиляди и двадесета година

в закрито съдебно заседание в следния състав:

                                                         Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело № 216 по описа за 2020г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Съдебният акт е постановен на основание чл.159, т.1 от АПК.

С оглед молба вх.№2891/10.07.2020г., предмет на жалбата от адв.Д.С.Д. от САК като пълномощник на Ц.И.Г. с адрес на кантората: гр.Сл 1612, район „К. с.“, ул.“Ю.“ №,* ап.* е отказ на ОбС – К. от заседание, проведено на 27.02.2020г. за произнасяне и ново връщане на преписка изх.№ПО-15-161-1/02.08.2019г. на ОСЗ – К.за отстраняване на нередности. Моли се за отмяна на отказа поради нарушение на материалния закон.

            От приложената административна преписка съдът установява следното от фактическа страна:

            Административното производство е образувано по мотивирано искане на началника на ОСЗ – К. до ОбС – К. изх.№ПО-15-161-1/02.08.2019г. по §27, ал.2, т.1 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ за предоставяне на проектни имоти с идентификатори: 23282.117.50, 23282.256.5 и 23282.256.6, собственост на община К. поради предявени реституционни претенции от Ц.И.Г. като наследник на И.В. Г. по заявление вх.№20330/15.01.1992г. Към искането са приложени документи от реституционната преписка, протокол за идентифициране на имотни граници, скици-проекти за идентификация на ПИ по КК на с.Д. и скици-проекти за изменение на КККР /вж. л.15 и л.19-41/.

            С ДЗ изх.№61-00-244/18.12.2019г. кметът на община К. е внесъл мотивираното искане за разглеждане от ОбС – К. с проекторешение за предоставяне на имотите за възстановяване по реда на ЗСПЗЗ на н-ците на правоимащото лице. ДЗ е включена в дневния ред на заседанието на ОбС от 27.12.2019г. като точка 22. С 30 гласа „за“ ОбС е приел предложението от общинския съветник Н. П. мотивираното искане да се върне на ОСЗ – К. да се коригира с ново предложение в съответствие с решение №23-10/10.12.1992г. на ПК – К. като се представят актуални скици на имотите в съответствие с местоположенията на имотите и решението и тогава да се внесе докладната записка за гласуване и да се разгледа на следващо заседание на ОбС /вж. л.133-134/. Резултатите от заседанието на ОбС са публикувани на официалния интернет сайт на общината на 03.01.2020г. /вж. л.155/.

            С писмо №92-00-469/10.01.2020г. председателят на ОбС – К. е уведомил ОСЗ – К. за връщане на преписката и необходимост от изготвяне на ново предложение за имотите /вж. л.57/.

            С писмо изх.№ПО-15-161-3/16.01.2020г., вх.№92-00-469/17.01.2020г. по описа на общината, началникът на ОСЗ е внесъл отново мотивираното искане за разглеждане от ОбС с неговите приложения /вж. л.17-18/.

            С ДЗ №61-00-56/19.02.2020г. кметът на общината е внесъл мотивираното искане за разглеждане от ОбС е проекторешение за предоставяне на имотите. Към искането са приложени документите от ОСЗ и 4бр. АОС /вж. л.74-95/.  ДЗ е разгледана от ОбС на заседание №6/27.02.2020г. като т.31. С 26 гласа „за“ ОбС е приел предложението на общинския съветник Н. П.докладната записка да се отложи за следващо заседание, като се върне на ОЗС – К., за спазване на законовите предпоставки на §27, ал.2, т.1 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ. Резултатите от заседанието на ОбС са публикувани на официалния интернет сайт на общината на 05.03.2020г. /вж. л.151/.

            С писмо рег.индекс 92-00-228/23.04.2020г., вх.№ПО-15-161-4/29.04.2020г., председателят на ОбС – К. е уведомил ОСЗ – К. за отложеното гласуване на изпратеното мотивирано искане и необходимостта от коригиране  с ново предложение в съответствие с Решение №23-10/10.12.1992г. на ПК – К., като се представят актуални скици на имотите в съответствие с тяхното местоположение с това в решението на ПК, след което преписката да се изпрати за ново гласуване в следващо заседание на ОбС /вж. л.7/.

            С писмо изх.№ПО-15-161-5/30.04.2020г. началникът на ОЗС – К. е уведомил пълномощника на жалбоподателя, че ОСЗ не може да продължи процедурата по реституция на имотите поради отказ на ОбС – К. за произнасяне по мотивираното искане с изх.№ПО-15-161-1/02.08.2019г. /вж. л.9/.

            Жалбата в съда е подадена чрез куриер на 18.05.2020г. Липсва отделно връчване на акта на ОбС от 27.02.2020г. на жалбоподателя.

            С оглед на така установената фактическа обстановка по делото съдът намира, че е налице хипотезата на чл.159, т.1 от АПК – липсва годен за оспорване индивидуален административен акт. Съображенията за това са следните:

            С оглед уточнението в жалбата, направено в молба вх.№2891/10.07.2020г., предмет на оспорване е отказ за произнасяне по мотивираното искане на ОСЗ – К., обективиран в Протокол №6 от заседанието на ОбС от 27.02.2020г. Така очертаният предмет има своята правна регламентация по чл.197-201 от АПК. Процесуалните правила касаят изричен отказ на административен орган да разгледа по същество оправено до него искане за издаване на индивидуален административен акт. В случая по делото липсва подобен отказ от ОбС.

Мотивираното искане на ОСЗ, адресирано до ОбС за предоставяне на имоти от ОПФ за възстановяване на правоимащите лица касае специалната регламентация по §27, ал.2, т.1 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ във вр. с чл.45д – чл.45ж от ППЗСПЗЗ. За издаване на решение за възстановяване правото на собственост върху земеделските земи правоимащите лица подават искане до ОСЗ, която се произнася с решение за възстановяване правото на собственост след установяване границите на имотите и предоставянето им от ОбС /вж. чл.45д, ал.1, ал.2 и ал.5 от ППЗСПЗЗ/. Редът за установяване границите на имотите се извършва от ОСЗ по правилата на чл.45е от ППЗСПЗЗ, а редът за предоставяне на имотите от ОбС е предмет на регламентация в нормите на чл.45ж от ППЗСПЗЗ. Последният включва представяне от ОСЗ до кмета на общината на мотивирано искане, придружено със скица-проект за имота, което се разглежда от ОбС, който орган постановява решение за предоставяне на имотите в изпълнение на задължението по §27, ал.2 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ. След влизане в сила на решението на ОбС компетентната ОСЗ постановяване решение за възстановяване правото на собственост, придружено със скица за имотите. Посочената правна регламентация определя решението на ОбС по чл.45ж, ал.2 от ППЗСПЗЗ като индивидуален административен акт. В случая, видно от Протокола от заседанието на ОбС от 27.02.2020г. липсва решение за предоставяне на имотите, респ. за отказ за това. Формираната воля на колективния орган представлява волеизявление по чл.21, ал.5 от АПК, което е част от производството за издаване на решение по чл.45ж, ал.2 от ППЗСПЗЗ. Налице е воля за връщане на преписката на ОСЗ за изясняване на обстоятелства посредством прилагане на нови писмени доказателства. Липсва акт по чл.197 от АПК, т.к. ОбС не е отказал разглеждане на искането по същество, а е отложил това разглеждане за следващо заседание.

Не е налице и изричен отказ по чл.145 от АПК. ОбС не е формирал правнорелевантна воля за разрешаване на въпроса относно предоставянето на имотите, т.к. липсва решение по чл.45ж, ал.2 от ППЗСПЗЗ за предоставяне на имотите или за отказ. Въпросът е отложен за решаване на следващо заседание на ОбС след изпълнение от ОСЗ на дадените указания. Законосъобразността на дадените от ОбС указания до ОСЗ не е предмет на самостоятелно оспорване, отделно от решението по чл.45ж, ал.2 от ППЗСПЗЗ.

Предприетия от жалбоподателят път за защита е недопустим. Липсва годен за оспорване отказ на органа по чл.197 от АПК, респ. акт по чл.145 от АПК. В тази насока е формирана съдебната практика на ВАС по идентични правни казуси /вж. опр. №10158/01.08.2017г. на ВАС по адм.д.№5258/2017г., III о. и опр. №15670/19.12.2017г. на ВАС по адм.д.№13332/2017г., I о./.

За пълнота на мотивите съдът ще посочи, че становището на ОСЗ в писмото до жалбоподателя с изх.№ПО-15-161-5/30.04.2020г. относно характера на произнасянето на ОбС не обвързва с правна сила настоящия съд.

На основание чл.159, т.1 от АПК жалбата ще се остави без разглеждане, а съдебното производство ще се прекрати.

Мотивиран от горното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Ц.И.Г. чрез адв.Д. от САК против отказ на ОбС – К. от заседание, проведено на 27.02.2020г. за произнасяне по мотивирано искане изх.№ПО-15-161-1/02.08.2019г. от ОСЗ – К. и ново връщане на преписката на ОСЗ – К. за отстраняване на нередности.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. №216/2020г. по описа на КАС.

            Определението подлежи на обжалване от страните с частни жалби пред ВАС в 7-мо дневен срок от получаване на съобщенията за изготвянето му.

            Определението да се съобщи на страните.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: