Решение по дело №158/2021 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 73
Дата: 9 ноември 2021 г. (в сила от 7 март 2022 г.)
Съдия: Минчо Танев Танев
Дело: 20212180200158
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 май 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 73
гр. Царево, 09.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЦАРЕВО, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и осми октомври през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Минчо Т. Танев
при участието на секретаря Нели Г. Стоянова
като разгледа докладваното от Минчо Т. Танев Административно
наказателно дело № 20212180200158 по описа за 2021 година
Производството по делото е от административно наказателен характер,
по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е, по жалба на „Главболгарстрой“ АД, ЕИК *********,
против наказателно постановление № Т-НП-4 от 23.02.2021 год. на директор
дирекция „Управление на морските плажове“ в Министерството па туризма, с
което на „Главболгарстрой“ АД, ЕИК *********, за нарушение §23. ал. 1 от
Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и
допълнение па Закона за здравето, обн. в ДВ. бр. 44 от 13.05.2020 г. е
наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на
50000,00 лева, на основание §23, ал. 7, предл. първо от ПЗР на ЗИД на ЗЗ, вр.
чл. 83. ал. 1 от ЗАПИ.
В жалбата се излагат съображения за процесуална незаконосъобразност
на наказателното постановление. Изтъкват се доводи за допуснати
съществени процесуални нарушения при провеждане на административно
наказателното производство, в хода на което е издадено обжалваното
наказателно постановление, както и противоречие на същото с материалния
закон. Жалбоподателя твърди, че не е извърши вмененото му нарушение.
1
Поради изложените причини, се иска от съда да отмени атакуваното НП.
В съдебно заседание, жалбоподателят се представлява от упълномощен
представител. Пледира се наказателното постановление да бъде отменено.
Ответникът по жалбата, редовно уведомен, се представлява от
упълномощен представител. Пледира се наказателното постановление да бъде
отменено.
По делото бяха събрани множество писмени доказателства. Разпита се
актосъставителя и водения от страна на жалбоподателя свидетел.
Съдът, като взе предвид събрания по делото доказателствен материал,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 20.07.2001 г. е бил сключен Договор за предоставяне на концесия
върху част от крайбрежната плажна ивица- морски плаж „Аркутино“ между
Държавата, представлявана от министъра на регионалното развитие и
благоустройството и „Главболгарстрой“ АД. Имотът, представляващ морски
плаж „Аркутино“, находящ се в общини Созопол и Приморско, област Бургас
е изключителна държавна собственост, с обща площ от 40 051 кв.м. с
дължина на бреговата линия 1 013 м. съгласно Акт за изключителна държавна
собственост № 636/ 28.03.2001 г. В договора не са уговорени максимални
цени на плажни принадлежности, които концесионерът да предоставя
възмездно на посетителите на морски плаж „Аркутино“. На 30.06.2020 г. в
резултат на извършена проверка на място на морски плаж „Аркутино“,
находящ се в общини Созопол и Приморско, област Бургас и последваща
втора проверка от 14.08.2020 г. по изпълнение на задълженията на
концесионера по Договор за предоставяне на концесия върху част от
крайбрежната плажна ивица - морски плаж „Аркутино“ от 20.07.2001 г.
сключен между Държавата, представлявана от министъра на регионалното
развитие и благоустройството и „Главболгарстрой“ АД. в т.ч. и за
предоставянето на плажни принадлежности по смисъла на § 1, т. 6,
предложения първо и второ от допълнителните разпоредби на Закона за
устройството на Черноморското крайбрежие - чадъри и шезлонги, на цени,
намалени с не по-малко от 50 на сто от цените за сезон 2019 г. на морски
плаж „Аркутино“, съгласно Уведомление вх. № Т-26-Г-80/05.06.2020 г. по §
23. ал. 2 от ПЗР на ЗИД на ЗЗ, било прието за установено, че дружеството-
концесионер „Главболгарстрой“ АД, ЕИК: *********, е извършило следното
2
нарушение: Концесионерът на морски плаж „Аркутино“ е нарушил
задължението си да предоставя на посетителите на плажа плажни
принадлежности по смисъла на § 1, т. 6, предложения първо и второ от
допълнителните разпоредби на Закона за устройството на Черноморското
крайбрежие- чадъри и шезлонги на цени, намалени с не по-малко от 50 па сто
от цените за сезон 2019 г. и в съответствие с изпратеното от него
Уведомление вх. № Т-26-Г-80/05.06.2020 г. по §23, ал. 2 от ПЗР на ЗИД на ЗЗ.
Установените на място цени на 1 бр. чадър и 1 бр. шезлонг, предоставяни от
концесионера на посетителите на морски плаж „Аркутино“ за възмездно
ползване, след извършената проверка от 30.06.2020 г. на морския плаж
„Аркутино“, са: Цена на 1 бр. чадър в Зона 1 - 7,50 лв. (седем лева и петдесет
стотинки); Цена на 1 бр. чадър в Зона 2 - 5 лв. (пет лева); Цена на 1 бр.
шезлонг в Зона 1 - 7.50 лв. (седем лева и петдесет стотинки); Цена на 1 бр.
шезлонг в Зона 2 - 5 лв. (пет лева). Била извършена и последваща проверка на
14.08.2020 г. резултата от която бил обективиран в протокол от длъжностни
лица от Министерството на туризма. В хода на извършените проверки,
длъжностните лица от Министерство на туризма са се снабдили с касова
бележка за ползването на 1 бр. чадър след заплащането на сума от 7,50 лв. и
са събрали снимков материал от поставената табела, указваща цените на
предоставяните услуги. Било прието, че така установените цени, не
съответстват на Уведомление вх. № Т-26-Г- 80/ 05.06.2020 г. по §23, ал. 2 от
ПЗР на ЗИД на ЗЗ, както и на задължението за намаление на цени на 1 бр.
чадър и 1 бр. шезлонг по §23, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗЗ от страна на
концесионера „Главболгарстрой“ АД, като съгласно текста на уведомлението,
чадърите от 5,00 лв. за сезон 2020 г. се намаляват на 2,50 лв. От извършените
през 2019 г. проверки на морски плаж „Аркутино“, за които са били
съставени Констативни протоколи № 104/ 14.06.2019 г. и № 176/ 03.08.2019 г.
е било установено, че концесионерът е предлагал чадъри и шезлонги на цени
от по 5 лв. които цени тази година е следвало да намали най-малко на
половина. Установено е било и предлагането на цени от по 10 и 15 лв. на
чадъри и шезлонги, поставени в различни зони от плажа. От извършените
през 2020 г. проверки на морски плаж „Аркутино“ било прието за установено,
че цените на чадърите и шезлонгите варират според разположението им на
плажа не са намалени според изискванията на §23, ал. 1от ПЗР на ЗИД на ЗЗ, а
в Уведомление вх. № Т-26-Г-80/05.06.2020 г. концесионерът е посочил
3
единствено намаляване цените на чадърите, които е предоставял на цена от 5
лв. Констатираното нарушение е прието да е извършено на е извършено на
30.06.2020 г. датата на извършване на проверка на място на морски плаж
„Аркутино“. Като приел, че е налице нарушение на закона, актосъставителя
съставил Акт за установяване на административното нарушение /АУАН/ на
24.08.2020 г. в присъствието на упълномощен представител на
„Главболгарстрой“ АД. Актът за установяване на административното
нарушение /АУАН/ е бил връчен на 24.08.2020 г. на пълномощника на
дружеството, видно от разписка за връчване на акта.
Изложената фактическа обстановка, съда установи по безспорен начин
от събраните по делото писмени доказателства, както и от показанията на
разпитаните свидетели.
При така установената фактическа обстановка и след като съобрази
разпоредбите на закона, съда прие от правна страна следното:
Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице, посочено в
наказателното постановление като нарушител, в законоустановения срок по
чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, съдържа всички необходими реквизити, поради което
същата е процесуално допустима и като такава следва да бъде разгледана.
Разгледана по същество, същата е основателна.
Настоящото производство е от административно- наказателен характер.
Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да
представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, това
деяние извършено ли е от лицето посочено в акта и наказателното
постановление като нарушител. Тук въпроса за вината не може да бъде
изследван, тъй като жалбоподателя е юридическо лице- правно образувание-
което не може да има субективно отношение към деянието. Следва и да се
отбележи, че актовете за установяване на административни нарушения нямат
обвързваща, доказателствена сила, т.е. посоченото в акта не се счита за
доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на
НПК, съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият /в случая административно
отговорното лице/ се счита за невинен до доказване на противното. /ППВС №
10/ 1973 год./. Това от своя страна означава, че в тежест на административно
наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има
административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното
4
постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат
спазени изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на
наказателното постановление.
В конкретния казус, съда констатира следното:
Съда счита, че в случая жалбоподателя не е извършил вмененото му
нарушение. Така, по делото безспорно се доказа, че всички плажни
принадлежности на плаж „Аркутино“ са били предлагани през сезон 2020 г.
на цени намалени с 50% спрямо цените за сезон 2019 г. Видно от
доказателствата по делото, инкорпорирани и в атакуваното НП, плажните
принадлежност на плаж „Аркутино“ и за двата релевантни сезона 2019 г. и
2020 г. се предлагат в различен ценови класове, в зависимост от зоната от
плажа, в която се намират. Видно от констатациите изложени в Констативен
протокол № 176 от 03.08.2019 г. и Констативен протокол № 39/ 30.06.2020 г.
е, че за всички плажни принадлежности през сезон 2020 г. цените са били
намалени с 50% спрямо цените за сезон 2019 г. В тази насока са и
показанията на свидетеля Ч., който потвърди пред съда, че в деня на
проверката на 30.06.2020 г. цените на плажните принадлежности са били 7,50
лв. и 5,00 лв. т.е. безспорно е че е налице намаление на 50% спрямо
предходния сезон. Липсата на нарушение се потвърждава по безспорен начин
и от заключението на вещото лице по допуснатата и приета от съда съдебно-
техническа експертиза. Видно от становището на вещото лице, на плаж
„Аркутино“ има две обособени зони с различни цени, като въз основа на
информацията от КЛЕН- паметта на касов апарат № DT573989, който е
обслужвал първа зона там цените за чадър за 2019 г. са били в размер на 15
лв. а през 2020 г. са били 7.50 лв. за комплект /чадър и два шезлонга/ цените
са били съответно 25 лв. за 2019 г. и 12.50 лв. за 2020 г. Аналогична е
информацията от касов апарат № DT574000, който е обслужвал втора зона,
като там цените за чадър за 2019 г. са били в размер на 5 лв. и съответно през
2020 г. са намалени на 2.50 лв. т.е . безспорно е обстоятелството, че за летен
сезон на 2020 г. е налице 50% намаление на цената на плажните
принадлежности. Показанията на свидетеля Х. също потвърждават по
категоричен начин, че през сезон 2020 г. цените на плажните принадлежности
на плаж „Аркутино“ са били намалени с 50%.
Поради изложените съображения съдът счита, че обжалваното
5
наказателно постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно
и неправилно, тъй като жалбоподателя не е извършил вмененото му
нарушение.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № Т-НП-4 от 23.02.2021 год. на
директор дирекция „Управление на морските плажове“ в Министерството па
туризма, с което на „Главболгарстрой“ АД, ЕИК *********, за нарушение
§23. ал. 1 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение
и допълнение па Закона за здравето, обн. в ДВ. бр. 44 от 13.05.2020 г. е
наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на
50000,00 лева, на основание §23, ал. 7, предл. първо от ПЗР на ЗИД на ЗЗ, вр.
чл. 83. ал. 1 от ЗАПИ.
ОСЪЖДА Министерството на туризма, да заплати на
„Главболгарстрой“ АД, ЕИК *********, сумата от 200,00 лева за разноски по
делото и сумата от 100,00 лева за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване, пред Административен
съд- Бургас, в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.



Съдия при Районен съд – Царево: _______________________
6