Решение по дело №71/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 116
Дата: 23 юни 2023 г. (в сила от 23 юни 2023 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20237110700071
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 116

гр.Кюстендил, 23.06.2023г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Кюстендилският административен съд, в публично съдебно заседание на двадесет и първи юни две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                             ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

                                                                  АСЯ СТОИМЕНОВА

 

секретар Антоанета Масларска и с участието на прокурор Марияна Сиракова от ОП Кюстендил, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова КАНД №71/2023г., за да се произнесе взе предвид:

 

             Производството е по реда на чл.63в от ЗАНН във вр.с чл.208 и сл. от АПК.

            Директорът на РИОСВ – София, адрес гр.София, бул.“Цар Борис ІІІ“ №136, ет.10 обжалва решение №8/18.01.2023г. на ДРС, постановено по АНД №1247/2022г. Развиват се съображения за незаконосъобразност на съдебния акт, представляващи касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Иска се отмяна на решението и отмяна на НП. Не се претендират разноски.

             Ответникът чрез процесуалния представител развива съображения в писмен отговор и в писмено становище за неоснователност на жалбата и моли решението на районния съд да бъде оставено в сила.  Претендира се юрисконсултско възнаграждение.    

             Заключението на прокурора от ОП Кюстендил е за неоснователност на касационната жалба и правилност на въззивното решение.

                Предмет на касационно оспорване е решение №8/18.01.2023г. на ДРС, постановено по АНД №1247/2022г., с което е отменено НП №37/14.03.2022г. на директора на РИОСВ – София. „Т.- Б.Д.“ АД *** е санкционирано като му е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 140 000 лв. на основание чл.164, ал.1 от ЗООС, за нарушение на чл.123в, т.2 от ЗООС.

             ДРС е формирал правен извод за незаконосъобразност на НП, като издадено при допуснати съществени процесуални нарушения по ЗАНН относно съдържанието на АУАН и НП, касателно датата на извършване на нарушението.

             Касационната жалба е допустима – подадена е от процесуално легитимен субект на касационно оспорване, срещу съдебен акт, подлежащ на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

             В пределите на служебната проверка по чл.218, ал.2 от АПК не се установяват основания за нищожност и недопустимост на оспореното решение на ДРС. Същото е и правилно, по следните съображения:

 „Т.- Б.Д.“ АД *** е санкционирано за това, че на 01.01.2021г. не е изпълнило задължението си по условие 9.6.1.2.1 от КР №45-Н4/2019г. – след изпълнение на условие 2.1 да извършва собствени периодични измервания /СПИ/ на емисиите на вредни вещества в отпадъчните газове, изпускани от всички изпускащи устройства на площадката, съгласно изискванията на гл.VІІІ от Наредба №4/05.04.2013г. за условията и изискванията за изграждането и експлоатацията на инсталациите за изгаряне и инсталации за съвместно изгаряне на отпадъци и гл.V от Наредба №6/26.03.1999г., при спазване на регламентираните срокове, в случая за амоняк – след писмено потвърждение от РИОСВ – София на изпълнението на условие 2.1 веднъж годишно. Установено е, че е проведен мониторинг за съдържанието на амоняк в отпадъчните газове, формирани от дейността на ЕК1 и изпускани в атмосферния въздух посредством ИУ №2 за 2020г. За емисиите на вредните вещества, вкл. и амоняк, изпускани от ИУ №4 е установено, че дружеството не е извършило СПИ. Изпълнението на условие 2.1 от КР е потвърдено от РИОСВ – София с писмо от 20.03.2020г. За констатирано нарушение по чл.123в, т.2 от ЗООС е съставен е АУАН №184/20.09.2022г., а въз основа на него е издадено атакуваното НП.

След анализ на доказателствения материал по делото касационната инстанция намира изводите на въззивния съд за незаконосъобразност на НП за правилни, но по съображения за несъставомерност на деянието с оглед посочената дата на извършването му. Административнонаказателната отговорност на дружеството е ангажирана за неизпълнение на условията в КР №45-Н4/2019г., а именно на условие 9.6.1.2.1   след изпълнение на условие 2.1 да извършва собствени периодични измервания /СПИ/ на емисиите на вредни вещества в отпадъчните газове, изпускани от всички изпускащи устройства на площадката, съгласно изискванията на гл.VІІІ от Наредба №4/05.04.2013г. за условията и изискванията за изграждането и експлоатацията на инсталациите за изгаряне и инсталации за съвместно изгаряне на отпадъци и гл.V от Наредба №6/26.03.1999г., при спазване на регламентираните срокове, доколкото не е извършил СПИ на емисиите амоняк, изпускани от ИУ №4 веднъж годишно след писмено потвърждаване от РИОСВ – София на изпълнението на условие 2.1 от КР. Като дата на извършване на нарушението е посочена 01.01.2021г.

Събраните пред въззивния съд писмени и гласни доказателства установяват по безспорен начин всички елементи от фактическия състав на отговорността по чл.164 от ЗООС. Нарушено е задължението по чл.123в, т.2 от ЗООС, тъй като безспорно е, че дружеството не е провело СПИ на емисиите амоняк, изпускани посредством ИУ №4 в посочения период. Условие 9.6.1.2.1 от КР задължава притежателят на КР след изпълнение на условие 2.1 да извършва СПИ на емисиите вредни вещества в отпадъчните газове, изпускани от всички ИУ на площадката съгласно изискванията на посочените две Наредби, като по отношение на посоченото в обвинението вредно вещество амоняк изискването включва провеждане на СПИ веднъж годишно след писменото потвърждаване от инспекцията на изпълнение на условие 2.1. Т.е. въведен е начален момент, от който възниква задължението по условието от КР – от писменото потвърждаване от инспекцията на изпълнение на условие 2.1. С писмото от РИОСВ - София органът е потвърдил изпълнението на условие 2.1 на 20.03.2020г., което означава, че задължението  по отношение провеждането на СПИ на емисиите амоняк следва да се извърши в едногодишен срок, считано от 20.03.2020г. В този смисъл касационната инстанция приема, че първата дата, на която бездействието на дружеството е съставомерно като нарушение на условието по КР по см. на чл.123в, т.2 от ЗООС е 21.03.2021г. На визираната в НП дата на извършване на нарушението – 01.01.2021г. не е изтекъл срокът, в който дружеството е задължено да извърши СПИ на вредните емисии амоняк, изпускани чрез ИУ №4, поради което и поведението му не може да се квалифицира като административно нарушение по чл.164, ал.1 от ЗООС.  

Като е достигнал до извод за незаконосъобразност на НП, въззивният съд е постановил правилен съдебен акт, който ще бъде оставен в сила, поради отсъствие на касационните основания по чл.348, ал.1 от НПК.

С оглед изхода от правния спор и на основание чл.63д, ал.3 от ЗАНН съдът присъжда юрисконсултско възнаграждение на ответната страна в размер на 80 лв., съгласно чл.27е от НЗПП.

             Воден от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Административният съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

             ОСТАВЯ В СИЛА решение №8/18.01.2023г. на Дупнишкия районен съд, постановено по АНД №1247/2022г.

 ОСЪЖДА РИОСВ – София с адрес гр.София, бул.“Цар Борис ІІІ“№136, ет.10 да заплати на  „Т.- Б.Д.“ АД, ЕИК **** със седалище и адрес на управление *** юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв. /осемдесет/.

              Решението е окончателно.

           

                                                                 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                           

                                                 ЧЛЕНОВЕ: