Решение по дело №554/2021 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 326
Дата: 8 декември 2021 г. (в сила от 5 януари 2022 г.)
Съдия: Николай Борисов Борисов
Дело: 20213330200554
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 326
гр. Разград, 08.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на четвърти ноември
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:НИКОЛАЙ Б. БОРИСОВ
при участието на секретаря СРЕБРЕНА СТ. РУСЕВА
като разгледа докладваното от НИКОЛАЙ Б. БОРИСОВ Административно
наказателно дело № 20213330200554 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Р. Й. Р. ЕГН ********** от гр. ***** срещу наказателно
постановление № 38-0002372/17.08.2021г. на Директор на РД «Автомобилна
администрация» гр. Русе, с което за нарушение на чл.34,§.3, буква «б» от РЕГЛАМЕНТ (ЕС)
№ 165/2014 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА
от 4 февруари 2014година относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на
Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на
данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) №
561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от
социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт / Регламента /, на
основание чл.93в, ал.11 от Закона за автомобилните превози на жалбоподателя е наложено
наказание глоба в размер на 500,00 лв.
Жалбоподателят моли наказателното постановление да бъде отменено, като
незаконосъобразно, постановено при съществени нарушения на материалния и
процесуалния закон, алтернативно предлага на съда да приложи разпоредбата на чл. 28 от
ЗАНН.
Административнонаказващият орган заявява становище, че жалбата е неоснователна
и като законосъобразно НП следва да бъде потвърдено изцяло.
Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 13.07.2021 г., около 18.20ч., на път ІІ – 49 Кубрат – Разград, в близост до разклона за с.
Стражец, контролни органи по ЗАвП – св. И. И. и колегата му св. И. И. – инспектори в РД
1
„ АА „ – Русе, спрели за проверка жалбоподателя, в качеството му на водач на ППС тов. а. "
МАН " с рег. № ***** от категория ППС N 3, оборудван с дигитален тахограф " Stoneridge
Elektroniks „ със сер. № **********е5-0002, с прикачено полуремарке от категория О4 с рег.
№ В 0381 ЕН, извършващ обществен превоз на товари от гр. Разград до гр. Русе / без товар/.
При проверката /снемане на записите от карта на водача № *********/ конкролните органи
установили, че водачът Р., не е въвел ръчно, автоматично или по друг начин необходимите
данни в карта на водача за дигитален тахограф, когато е бил извън превозното средство и не
е бил в състояние да използва тахографа, за периода от 14.01ч. на 09.07.2021 г. до 07.45ч. на
13.07.2021 г. В хода на проверката, жалбоподателят не е представил Удостоверение за
дейности по образец.
За констатираното нарушение на жалбоподателя в негово присъствие е съставен АУАН бл.
№ 291941, подписан от него с „ …не съм съгласен с акта, защото съм бил в междуседмична
почивка и си извадих картата, като съм маркирал край на работния ден и за това не се
подписвам …“. В АУАН описаното нарушение е квалифицирано като такова по чл. 34, §3,
б. б от РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 165/2014. Към АУАН са приложени заверени копия на
Протокол от контрална проверка, разпечатки от карта на водача.
На база съставения АУАН, на 17.08.2021г. е издадено и процесното НП от Директор на РД
„ АА „ - Русе, в което нарушението е описано по идентичен с АУАН начин, също
квалифицирано като такова по чл. 34, §3, б. б от РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 165/2014 НА
ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 4 февруари 2014година и е наложено
административно наказание «глоба» в размер на 500,00лв. на основание чл.93в, ал.11 от
ЗАвП.
НП връчено на жалбоподателя на 10.09.2021г. Жалбата срещу него е постъпила при адм.
Наказващия орган на 10.09.2021г. , ведно с приложено Удостоверение за дейности по
образец.
Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от
правна страна следното:
Като подадена в срок от лице имащо право на жалба, против акт подлежащ на
съдебен контрол по реда на ЗАНН, жалбата е допустима.
Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения: Нарушението
по чл. 34, пар. 3, б. "б" от Регламент /ЕС/ № 165 от 2014 г. е правилно установено и
доказано. Съобразно цитираната норма се въвежда задължение за водача, когато в резултат
на отсъствие от ППС не е в състояние да използва тахографа, с който превозното средство е
оборудвано, периодите, посочени в параграф 5, б. "б", подточки ii, iii и iv, се вписват в
картата на водача, като се използва приспособлението за ръчно въвеждане на данни,
осигурено за тахографа, ако превозното средство е оборудвано с дигитален тахограф. От
събраните доказателства по делото - показанията на свидетелите и разпечатки от дигиталния
тахограф се установява по несъмнен начин, че жалбоподателят като водач на превозното
средство не е изпълнил това свое задължение. Видно от компютърната разпечатка на
2
дигиталния тахограф, с който е обурудван автомобила, на името на жалбоподателя, за
периода от 14.01ч. на 09.07.2021 г. до 07.45ч. на 13.07.2021 г., водачът не е въвел ръчно
необходимите данни, когато е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да
използва монтирания тахограф. За посоченото нарушение, санкционната норма на чл. 93в,
ал. 11 от ЗАвПр от 2017 г. предвижда глоба от 500 лв. за водач, който не е въвел данните
относно периодите на "друга работа", "време на разположение", "прекъсване" или "дневна
почивка", когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство
тахограф, поради това че е извън превозното средство. От субективна страна нарушението е
извършено виновно. Нарушението е с фиксиран размер в закона и същият правилно е
приложен от АНО.
Наказателното постановление, както и Акта за установяване на извършеното от
жалбоподателя административно нарушение, са съставени в предвидените за това срокове,
от надлежен орган и при спазване на изискуемите се за тяхната валидност форма и
съдържание. Констатираното от проверяващия орган административно нарушение е
надлежно индивидуализирано, като са посочени дата и място на извършване, съдържа се
кратко описание на нарушението от фактическа страна, посочена е конкретната законова
разпоредба, нарушена с това деяние и съответната норма, въз основа на която следва да се
ангажира административнонаказателната отговорност на нарушителя. От изложеното, съдът
намира, че с процесното НП ясно, точно и конкретно от фактическа и правна страна са
посочени предпоставките и основанията, и всички необходими елементи, които определят и
индивидуализират административното нарушение, вменено във вина на нарушителя, поради
което по своята форма и съдържание, то отговаря на изискванията на чл.57, ал.1 от ЗАНН от
формална страна. В този смисъл съдът намира доводите на жалбоподателя за отмяна на
атакуваното НП за несъстоятелни.
По отношение за наличието на маловажен случай съобразно чл. 28 от ЗАНН: Безспорно в
обжалваното наказателно постановление не е обсъждана тежестта на случая с оглед
маловажност и приложение на чл. 28 от ЗАНН. Тази липса обаче не води автоматично до
незаконосъобразност. Немотивираното отказване на приложението на чл. 28 от ЗАНН,
когато са налице основания за това, е незаконосъобразно действие на наказващия орган и
съгласно Тълкувателно решение № 1/2007 г. на ВКС е основание за отмяната на издаденото
наказателно постановление. Т.е. липсата на аргументи в обжалваното наказателно
постановление за тежестта на случая и възможностите за приложение на чл. 28 от ЗАНН не
правят априори обжалваното наказателно постановление незаконосъобразно. Само в
случаите, когато са налице основания за приложението на чл. 28 от ЗАНН, липсата на
преценка ще доведе до незаконосъобразност на постановлението. В настоящия случай тези
предпоставки не са налице.
Съгласно нормата на чл. 28 от ЗАНН за маловажни случаи на административни нарушения
наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или
писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно
наказание. ЗАНН не съдържа легално определение на понятието "маловажен случай", затова
3
на основание чл. 11 от ЗАНН субсидиарно следва да се приложи НК. Според чл. 93, т. 9 от
НК "маловажен случай" е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или
незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства
представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи
на престъпление от съответния вид.
"Маловажен случай" е налице, ако съвкупната преценка на посочените по-горе
обстоятелства обуславя по-ниска степен на обществена опасност на конкретно извършеното
нарушение в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от
съответния вид.
Фактическите обстоятелства, свързани с процесния казус, не указват на маловажност по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН. По делото не са установени обстоятелства, които обуславят по-
ниска степен на обществена опасност на конкретното административно нарушение в
сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от този вид. Напротив, в
случая се касае до деяние с висока степен на обществена опасност, доколкото въвеждането
на правилата за регистриране на данни в паметта на тахографа относно работното време и
почивките при управление на МПС и превоза на товари имат за цел да избегнат пътните
инциденти и да предотвратят увреждането на човешкия живот и здраве, както и
причиняването на материални щети.
В този смисъл съдът намира възраженията на жалбоподателя за неоснователни.
Неоснователни са и възраженията на жалбоподателя за нарушение на материалния и
процесуалния закон при провеждане на адм. наказателното производство. Приложеното към
въззивната жалба - „ Удостоверение за дейности…“, съдът намира за неотносимо, доколкото
същото се явява декларация от работодателя на жалбоподателя, но непълна, без приложения
за процесния период напр. молба за платен годишен отпуск, график за работа на водачите в
дружеството, издаденно седмица след проверката на контролните органи.
От изложеното съдът намира обжалваното НП за правилно и законосъобразно, поради което
същото следва да бъде потвърдено.
Предвид горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 38-0002372/17.08.2021г. на Директор на
РД «Автомобилна администрация» гр. Русе, с което за нарушение на чл.34,§.3, буква «б» от
РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 165/2014 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА
от 4 февруари 2014година относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на
Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на
данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) №
561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от
4
социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт / Регламента /, на
основание чл.93в, ал.11 от Закона за автомобилните превози на Р. Й. Р. ЕГН ********** от
гр. ***** е наложено адм. наказание глоба в размер на 500,00 лв., като правилно и
незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред РАС в 14 - дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
5