Р Е Ш Е Н И Е
Номер 260042 03.12.2020
г. град
Чирпан
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН ПЪРВИ СЪСТАВ
На двадесет и шести ноември две хиляди и двадесета година
В открито заседание в следния състав:
Председател: Атанас Динков
Секретар: Милена Ташева
като разгледа докладваното от съдия Атанас
Динков АНД № 201 по описа за 2020 г. и за да се произнесе съобрази:
Производство по чл.
59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Съдът е сезиран с
жалба от Й.М.Г. против Електронен фиш за налагане на
глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или
система, Серия К, № 3293617, издаден от ОДМВР - Стара Загора (EФ), с който на
основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 2, т. 5 от Закона за движението
по пътищата (ЗДвП) за нарушение по чл. 21, ал. 2, във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП,
му е било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лева.
Жалбоподателят,
чрез процесуалния си представител, моли електронния фиш да бъде отменен.
Въззиваемата
страна ОД МВР – Стара Загора, моли обжалвания електронен фиш да бъде потвърден.
Съдът,
като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и правна
страна следното:
Жалбата е допустима
като подадена в законоустановения срок от надлежна страна – санкционирано лице,
което има правен интерес от оспорването и е срещу акт подлежащ на съдебен
контрол.
С обжалвания ЕФ
жалбоподателят Й.М.Г., ЛНЧ ********** е санкциониран на основание чл. 189, ал.
4 от ЗДвП ("При нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от
право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни
точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител
за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение..."), във
връзка с чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП ("Водач, който превиши разрешената
скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване от 41 до
50 km/h - с глоба 400 лв., за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП ("Когато
стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от
посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак"), изразяващо се в
това, че на 22.12.2019 г. в 13.42 часа в обл. Стара Загора, АМ Тракия, км. 180,
в посока към гр. Бургас, при ограничение 90 км/ч, въведено с пътен знак В-26
("Забранено е движението със скорост, по-висока от означената"), е
управлявал лек автомобил „Фолксваген Джета“, с регистрационен номер ***, със
скорост 134 км/ч при отчетен километров толеранс от - 3 %, като нарушението
(превишаване на разрешената скорост с 44 км/ч) е било установено и заснето с
мобилна радарна система (автоматизирано техническо средство) № ТFR1-М 657.
В обжалвания електронен фиш е посочено, че ограничението
на скоростта – 90 км/ч е било въведено с пътен знак В-26, а допустимата
скорост на АМ Тракия, в случая е била 140 км/ч, съобразно чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
Доколкото
твърдяното нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП се свързва с неспазване на
въведено ограничение на скоростния режим, санкциониращият орган следва да
установи и докаже наличието на всички релевантни за съставомерността и индивидуализацията
на деянието, факти и обстоятелства, които обуславят
административнонаказателната отговорност, в това число и условията за
въвеждането на ограничението, както и датата, считано от която действа това
ограничение. Т.е. в процесния случай предмета на това доказване включва
представянето на доказателства за въведено с пътен знак В-26 ограничение на
скоростта от 90 км/ч., на км. 180 на АМ Тракия, към датата на извършване на
санкционираното нарушение.
Въз
основа на служебното начало съдът е изискал от санкциониращия орган да
представи доказателства за датата на реалното въвеждане на ограничението на скоростта на
движение на 90 км/ч, на АМ Тракия, в участъка на км. 180, в платното за
движение към гр. Бургас, но до приключване на съдебното следствие, такива не са
представени.
Въз основа на служебното начало съдът е изискал от АПИ да представят доказателства за датата на реалното въвеждане на ограничението на скоростта на движение на 90 км/ч, на АМ Тракия, в участъка на км. 180, в платното за движение към гр. Бургас, но представената по делото Заповед № РД-11-251 на Агенция пътна инфраструктура (АПИ), е издадена на 26.03.2020 г., т.е. след датата на твърдяното нарушение - 22.12.2019 г. и не установява релевантните за съставомерността на деянието факти и обстоятелства (л. 39 от делото).
Поради
това, остава нормативно необосновано, твърдяното ограничение на скоростта, в
процесния пътен участък на АМ Тракия, тъй като не се представиха доказателства
за
съществуващ валиден акт, с който е било въведено, обоснована причина за
въвеждането му (ремонт на пътния участък, лоши метеорологични условия в
участъка, неравности, концентрация на ПТП или други предвидени в ЗДвП), както и
спазена процедура, съгласно чл. 79, вр. с Приложение 16 към чл. 79, ал. 2
от Наредба 18/23.07.2001 г. за сигнализиране на пътищата с пътни знаци
(редакция от 15.05.2015 г., действаща към датата на твърдяното нарушение - 22.12.2019
г.). Съответно непредставянето на доказателства в посочения по-горе смисъл има
за последица недоказаност извършването на санкционираното с електронния фиш
нарушение (В този смисъл и постоянната практика на касационната инстанция,
обективирана в Решение № 399 от 28.11.2019 г. по КАН дело № 408 по описа за
2019г., Решение № 472 от 10.01.2020 г. по КАН дело № 455 по описа за 2019 г.,
Решение № 189 от 10.07.2020 г. по КАН дело № 126 по описа за 2020 г. всички на
Административен съд – Стара Загора и др.).
На
следващо място, от служебно изисканата в хода на съдебното следствие справка от
„ТИНЕЛ Електроникс“ ООД, производител на мобилната система за видеоконтрол на
нарушенията на правилата за движение ТFR1-М (л. 67 от делото) се установява, че
точката с координати ЕL: 25.35000° и NL: 42.23333° се намира по пряка линия, перпендикулярно
на около 490 метра от най-близката точка на платното София – Бургас на АМ
Тракия и от нея е невъзможно АТСС ТFR1-М № 657 да измери скорост на МПС,
движещо се по АМ Тракия. Снимковия материал от заснетия клип, представлява
веществено доказателствено средство, по смисъла на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП и
установява извършването на съставомерно деяние по чл. 189, ал. 4, във вр. чл.
182, ал. 2, т. 5, във вр. чл. 21, ал. 2, във вр. ал. 1 от ЗДвП (В този смисъл
Решение № 229 от 27.06.2018 г. по КАН дело № 219 по описа за 2018 г. на Административен съд - Стара
Загора). Установените факти водят до правен извод, че процесното нарушение е
недоказано, тъй като от точка с географски координати ЕL: 25.35000° и NL:
42.23333°, посочена в приложения от АНО снимков материал от клип (л. 10 от
делото), обозначаваща местоположението на АТСС № TFR1-М № 657, не е било
възможно да се извършва измерване на скоростта на превозни средства, движещи се
по АМ Тракия, в частност на скоростта на процесния автомобил. Т.е. в случая не
е било спазено изискването на чл. 8 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи
за контрол на правилата за движение по пътищата мястото за разполагане на АТСС
да се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното
средство в зоната с ограничение на скоростта. По делото не са ангажирани
опровергаващи доказателства, с оглед на което не може да се приеме, че на
посочените в ЕФ място, дата и час е управлявано МПС с отчетеното превишение на
скоростта (В този смисъл Решение № 208 от 15.07.2020 г. по КАН дело № 156 по
описа за 2020 г. на Административен съд – Стара Загора).
По
изложените съображения, обжалвания електронен фиш е незаконосъобразен и като
такъв следва да бъде отменен.
В хода
на съдебното производство от жалбоподателя са били сторени разноски в размер на
220 (двеста и двадесет) лева, представляващи адвокатско възнаграждение, което е
било заплатено в брой, удостоверено с вписване на направеното плащане в
договора за правна защита и съдействие (л. 26 от делото), съобразно
Тълкувателно решение № 6 от 6.11.2013 г. на ВКС по тълк. д. № 6/2012 г., ОСГТК.
Поради
това и с оглед изхода на делото на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, следва да
бъде осъдена ОДМВР – Стара Загора, да заплати на жалбоподателя направените по
делото разноски в размер на 220 (двеста и двадесет) лева, представляващи
платено адвокатско възнаграждение.
Водим
от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯВА
Електронен фиш, Серия К, № 3293617, издаден от ОДМВР - Стара Загора, за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство
или система.
ОСЪЖДА
ОДМВР – Стара Загора да заплати на Й.М.Г., ЛНЧ **********, представляван от адв.
Г.Л. от САК, сумата от 220 (двеста и двадесет) лева, разноски за адвокатско
възнаграждение.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението,
че е изготвено, пред Административен съд - Стара Загора.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: