РЕШЕНИЕ
№ 1049
Разград, 19.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Разград - I състав, в съдебно заседание на дванадесети ноември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | СВЕТЛА РОБЕВА |
При секретар ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛА РОБЕВА административно дело № 20257190700255 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК във вр. с чл. 29, ал. 3 ЗПЗП във вр. с Наредба № 10 от 27.06.2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите в областта на околната среда и климата и хуманно отношение към животните, включени в Стратегическия план за развитието на земеделието и селските райони за периода 2023 - 2027 г. /Наредба № 10 от 27.06.2023 г./.
Постъпила е жалба от Е. Х. З. от [населено място], О. И. против Уведомително писмо изх. № 02-170-6500/2868 от 02.09.2025 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” в частта му, в която е отказано финансово подпомагане по интервенция „Хуманно отношение към животните и антимикробна резистентност“ за кампания 2023 по заявление за подпомагане с УИН 17/130723/29813. Жалбоподателят твърди, че след получаване на писмото е узнал за мотивите за отказа от телефонен разговор с експерт от ДФ „Земеделие“. Сочи, че е спазил всички изисквания за получаване на подпомагане по тази интервенция. Моли уведомителното писмо да бъде отменено.
Ответникът изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ чрез юрисконсулт М. Абилов оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Счита, че в текстовата част и в таблиците на уведомителното писмо са изяснени причините и основанията за отказа. Поддържа довода, че кандидатът не отговаря на нормативните изисквания за получаване на подпомагане по заявените дейности от интервенцията.
Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
На 20.07.2023 г. Е. Х. З. - регистриран земеделски стопанин е подал заявление за подпомагане 2023 по част от интервенциите, включени в Стратегическия план за развитието на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 - 2027 г., в това число по интервенция „Хуманно отношение към животните и антимикробна резистентност“ /ХЖ-АМР/ по чл. 3, ал. 1, т. 9 от Наредба № 10 от 27.06.2023 г. Заявил е за подпомагане две дейности по интервенцията: Хуманно отношение към животните – на закрито / ХЖ-АМР 1/ и Хуманно отношение към животните – на открито / ХЖ-АМР 2/.
По реда на чл. 75 от Наредба № 10 от 27.06.2023 г. кандидатът е подал чрез СЕУ утвърдени от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ декларация и опис по образец. Посочил е, че кандидатства за 151 бр. животни, овце, които отглежда в животновъден обект № ********** (7427-0114). Представил е дневник за извършена паша на животните, заверен от ветеринарния лекар на животновъдния обект, в който са посочени брой, вид и категория на животните, номерата на ушните им марки, периодът на свободно отглеждане на открито /свободна паша/ – от 15.03.2023 г. до 15.11.2023 г. и общо календарните дни на свободно отглеждане на открито /свободна паша/ - 246 за всяко животно. Кандидатът е представил и Становище № 1795/28.08.2023 г. от Областната дирекция по безопасност на храните – Разград, че животновъден обект № 7427-0114 отговаря на ветеринарномедицинските изисквания към животновъдните обекти. Към становището е приложена таблица, в която са отразени измерените на място действителни размери на площта на помещението и двора на животновъдния обект. Използваемата площ в кв.м на помещението за съответните животни е, както следва: агнета и ярета – 4,60; женски шилета и козички за разплод – 8,10; майки - овце и кози – 173; разплодници – 7,60. Или общо 193,30 кв.м.
С оспореното уведомително писмо административният орган е приел, че животновъдният обект е недопустим за подпомагане по дейност ХЖ-АМР 1. Позовал се е на извършена административна проверка на 22.07.2023 г., при която е установено неспазване на изискването по чл. 72, ал. 3 от Наредба № 10 от 27.06.2023 г. поради това, че осигурената площ в помещение е 193,30 кв.м, а необходимата е 199,54 кв.м. По отношение на дейност ХЖ-АМР 2 органът е счел, че няма достатъчно дни паша, което нарушава изискването на чл. 75, ал. 1 от Наредба № 10 от 27.06.2023 г. да се осигурят не по-малко от 160 дни годишно свободно отглеждане на открито, от които 40 дни могат да бъдат на двора и не по малко от 120 дни за свободно пашуване. Поради това и на основание чл. 107, т. 8, б. „а“ от Наредба № 10 от 27.06.2023 г. е отказал подпомагане за заявените животни и по двете дейности по интервенция ХЖ-АМР за кампания 2023 г.
По повод на жалбата, подадена срещу уведомителното писмо, е изготвено становище от директора на Дирекция „Директни плащания“ в ДФ „Земеделие“, в което е обърнато внимание, че съгласно чл. 75, ал. 3 от Наредба № 10 от 27.06.2023 г. когато животните се извеждат с цел ежедневна паша, земеделският стопанин води дневник, в който се вписват броят на животните по вид и категория с датите на извеждане, идентификационният номер на животните и ЕКАТТЕ на всяко населено място, в чието землище се намират площите, на които се извършва пашата. В становището е посочено, че липсата на някой от задължителните реквизити в предоставен дневник, в конкретния случай ЕКАТТЕ на всяко населено място, в чието землище се намират площите, на които се извършва пашата, е в противоречие с изискванията на нормативната база.
Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:
Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
В съответствие с чл. 168, ал. 1 АПК съдът провери оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.
Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 ЗПЗП изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и я представлява. Съгласно чл. 11а, ал. 1, т. 9 ЗПЗП Разплащателната агенция намалява, отказва изплащането или оттегля изплатената финансова помощ по Стратегическия план /Стратегическия план за развитието на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г. - чл. 1, т. 9 ЗПЗП/. Следователно, уведомителното писмо е издадено от компетентен орган в кръга на предоставените му от закона правомощия.
Административният акт е в необходимата писмена форма, но при постановяването му са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. От съдържанието на таблиците и от разясненията под тях се установява какви са основанията на административния орган да откаже подпомагане за дейност ХЖ-АМР 1, но са неясни причините да се откаже подпомагане за дейност ХЖ-АМР 2. Органът не е посочил установените факти, които обосновават извода му за нарушаване на изискването по чл. 75, ал. 1 от Наредба № 10 от 27.06.2023 г. Не е изложил съображения защо приема, че не са изпълнени нормите за пашуване на животните, което нарушава правилото по чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК. В тази част уведомителното писмо страда от липса на мотиви, която не може да бъде преодоляна с последващо издаденото становище, което не изхожда от издателя на акта.
Наред с това, административният орган не е изпълнил задължението си по чл. 35 АПК да изясни фактите и обстоятелствата от значение за случая. При подаване на заявление за подпомагане с УИН 17/130723/29813 по ХЖ-АМР в таблицата за животните за кандидатстване по ХЖ-АМР 1+2 е посочен общ брой животни – 151. В таблицата за отглежданите животни 2023 са описани по вид, порода, ушни марки и др. 151 бр. овце /л. 136 гръб – л. 140 от делото/. В дневника за дневната паша и във всички останали документи по преписката е вписан същият брой овце – 151. В Таблица 1 и Таблица 3 от уведомителното писмо също са посочени 151 бр. животни. Но в Таблица 9 от уведомителното писмо: „Налични животни към датата на проверка“ /която е административна/ са описани следните животни: женски шилета и козички за разплод – 26, майки - овце и кози – 148, разплодници – 3 и шилета за угояване – 1. Или общо 178 бр. Съответно, изчисленията за използваемата площ на закрито са направени за тези 178 бр. животни.
Съгласно чл. 72, ал. 3 от Наредба № 10 от 27.06.2023 г. за всички животни от допустимите категории, отглеждани в заявен животновъден обект, в който се изпълнява дейност по ал. 1, т. 1, буква "а" (осигуряване на благоприятна жизнена среда/свободна подова площ на животните), земеделските стопани осигуряват не по-малко от 15 на сто над минималния задължителен стандарт за свободна подова площ (условия за настаняване на животните) съгласно приложение № 2 към чл. 9, ал. 1, т. 2 и приложение № 3 към чл. 10, т. 1, буква "а" от Наредба № 44 от 2006 г. за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдните обекти. В приложение № 3 към чл. 10, т. 1, буква "а" от Наредба № 44 от 2006 г. е посочена необходимата използвана площ, която за едно животно в помещение е, както следва: агнета и ярета – 0,4 кв.м; женски шилета и козички за разплод – 0,7 кв.м.; майки - овце и кози – 1 кв.м.; разплодници – 2,2 кв.м. При изходните данни от Таблица 9 от уведомителното писмо необходимата площ в помещение е 173,4 кв.м. /6,6+148+18,2+0,6/, която при увеличаване с 15 на сто е 199,41 кв.м. Но заявените животни, отглеждани в животновъден обект 7427-0114, не са 178, а 151 и тези 151 животни е следвало да бъдат диференцирани по категории съгласно приложение № 3 към чл. 10, т. 1, буква "а" от Наредба № 44 от 2006 г., след което да се извърши преценка дали са спазени нормите за настаняване на закрито.
От приложените по преписката документи и от съдържанието на уведомителното писмо не се установява на какво се дължи несъответствието относно броя на животните. Не е ясно защо органът е приел, че наличните животни по брой и вид са посочените в Таблица 9 от уведомителното писмо. При това жалбоподателят е поставен в невъзможност да упражни правото си на защита, съответно, съдът не може да извърши дължимата преценка за материална законосъобразност на уведомителното писмо в тази му част.
Отказът за подпомагане по интервенцията за дейност ХЖ-АМР 2 е постановен при неправилно приложение на материалния закон. Съгласно чл. 75, ал. 1 от Наредба № 10 от 27.06.2023 г. земеделските стопани осигуряват за заявените по дейността по чл. 72, ал. 1, т. 1, буква "б" /осигуряване на свободно отглеждане на открито/ животни не по-малко от 160 дни годишно свободно отглеждане на открито, от които 40 дни могат да бъдат на двора и не по малко от 120 дни за свободно пашуване. В ал. 3 е указано, че когато животните се извеждат с цел ежедневна паша, земеделският стопанин води дневник, в който се вписват броят на животните по вид и категория с датите на извеждане, идентификационният номер на животните и ЕКАТТЕ на всяко населено място, в чието землище се намират площите, на които се извършва пашата. Съгласно чл. 75, ал. 5 от наредбата земеделските стопани удостоверяват извършената паша по ал. 3 с декларация и опис по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФЗ. В утвърдените образци не е предвидено място за посочване на код /номер/ по ЕКАТТЕ на населеното място, където се намират площите за пашуване. По силата на чл. 75, ал. 5 от Наредба № 10 от 27.06.2023 г. декларацията удостоверява обстоятелствата относно мястото и продължителността на пашата, като деклараторът носи наказателна отговорност за нейната вярност. Отсъствието на реквизита ЕКАТТЕ от съдържанието на дневника за извършената паша не е годно да опровергае удостоверителната сила на декларацията и описа. При необходимост органът би могъл да предприеме проверка на място или да изиска допълнителна информация за местата на пашуване.
С оглед на горното съдът намира, че отказът за подпомагане на дейности ХЖ-АМР 1 и ХЖ-АМР 2 по интервенция „Хуманно отношение към животните и антимикробна резистентност“ е незаконосъобразен и подлежи на отмяна, а преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне по заявлението в тази му част, като се съобразят дадените по-горе указания.
По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх. № 02-170-6500/2868 от 02.09.2025 г., издадено от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” в частта му, в която е отказано финансово подпомагане по интервенция „Хуманно отношение към животните и антимикробна резистентност“ за кампания 2023 по заявление за подпомагане с УИН 17/130723/29813.
ИЗПРАЩА преписката на административния орган за ново произнасяне при спазване на дадените указания по тълкуване и прилагане на закона.
ОПРЕДЕЛЯ на основание чл. 174 АПК едномесечен срок за издаване на административен акт, считано от влизане на решението в сила.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
| Съдия: | /п/ |