ОПРЕДЕЛЕНИЕ №
гр. Ловеч, 18.04.2019 година
ЛОВЕШКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен състав в закрито заседание на осемнадесети
април две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНА ПАВЛОВА
като
съобрази представените по адм. д. № 6
по описа за 2019 год. на Ловешкия административен съд доказателства, на
основание данните по делото и закона, установи следното:
Административното дело е образувано по жалба на С.Б.Б. с ЕГН: **********,
понастоящем изтърпяващ наказание лишаване от свобода в ЗОЗТ ***, уточнена с молба вх. № 1413/18.04.2019г. на
АдмСЛ като подадена срещу Заповед № 134/23.11.2018 година на Началника на ЗОЗТ Атлант, гр. Троян, потвърдена със Заповед № 1473/04.12.2018 година на Началника на Затвора гр. Ловеч.
С разпореждане от 02.01.2019г. съдът е
изискал от Началника на Затвора гр. Ловеч да представи
в тридневен срок от съобщението заверено копие
от цялата преписка по обжалвания административен акт.
С писмо вх. № 132/15.01.2019
година по делото е постъпила цялата административна преписка по оспорената Заповед № 1473/04.12.2018 година на Началника на Затвора гр. Ловеч. Изразено е становище, че жалбата е недопустима.
Съобразно дадените с определение № 4690 от
29.03.2019 г. по адм.д. № 2919/2019г. на ВАС указания, съдът е дал указания на
оспорващият да конкретизира в контекста на чл.145 ал.2 т.1 от АПК срещу кой именно
акт е подал жалбата си до съда. В изпълнение на които Б. посочва, че обжалва Заповед № 134/23.11.2018
година на Началника на ЗОЗТ
Атлант, гр. Троян, чието оспорване по административен ред е приключило със заповед № 1473/04.12.2018г. на
началника на затвора в гр. Ловеч.
Съдът, като взе предвид доводите на жалбоподателя,
представените писмени доказателства и приложимото право намира жалбата за
недопустима поради липса на годен за обжалване административен акт,
представляващо основание за прекратяване на производството по чл.159 т.1 от Административно-процесуалният
кодекс /АПК/.
Оспорването по обжалваната заповед № 134/23.11.2018г. на
началника на сектор ЗО „Атлант” на С.Б.Б. за наложено дисциплинарно
наказание по чл.101, т.2 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането
под стража /ЗИНЗС/ – „извънредно дежурство за поддържане на чистотата и
хигиената за срок от седем дни” е неподведомствено на административните
съдилища по следните
съображения:
Съгласно чл. 110 ал.1 от Закона за изпълнение на
наказанията и задържането под стража заповедите за дисциплинарно наказание,
издадени от началниците на затворнически общежития и на поправителни домове,
подлежат на обжалване пред началника на затвора. Според чл.110 ал.4-ал.5 от ЗИНЗС, министърът на правосъдието, главният
директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията” и началникът на затвора се произнасят по жалбата в
срок един месец от постъпването й. Компетентният да разгледа жалбата орган се
произнася с мотивирано решение, с което: отменя заповедта; отхвърля жалбата и
потвърждава оспорената заповед или отменя заповедта и връща преписката на
органа, издал заповедта, с допълнителни указания.
Предвидената в закона административна процедура е изпълнена от засегнатото лице. Същото е упражнило правото си
на жалба, в резултат на което със заповед № 1473/04.12.2018г. на началника на затвора в гр. Ловеч, е потвърдена заповед № 134/23.11.2018г. на
началника на сектор ЗО „Атлант”. Оспорването на издадената в тази процедура заповед е
неподведомствено на административните съдилища.
Съгласно чл.111 от Закона за изпълнение на наказанията
и задържането под стража, съдебният контрол по отношение на наложените
дисциплинарни наказания по чл.101 от ЗИНЗС е допустим единствено за наказанието
„изолиране в наказателна килия” пред административния съд по местонахождението
на затвора или поправителния дом. За останалите видове наказания, в това число
и наложеното с оспорената заповед наказание „извънредно дежурство за поддържане
на чистотата и хигиената за срок от седем дни”, което е регламентирано в чл.101
т.2 от ЗИНЗС, се предвижда оспорване единствено по административен ред, поради
което законодателят е изключил общия ред за съдебен контрол за
законосъобразност на административните актове по чл.145 и следващите от АПК. Наличието
на годен за обжалване административен акт е положителна абсолютна процесуална
предпоставка за допустимостта на образуваното съдебно административно
производство и липсата му, какъвто е конкретният случай, прави това
производство недопустимо.
Заповедите по чл.101 от Закона
за изпълнение на наказанията и задържането под стража не представляват
административни актове и не могат да бъдат оспорвани по реда на Административно-процесуалният
кодекс, поради което и
споровете относно законосъобразността на последните не са подведомствени на
административните съдилища, в който смисъл е и константната практика на ВАС и
административните съдилища, съгласно която тези заповеди не са административни
актове, а актове на администрацията на затвора, постановени по силата на
специален закон, с които се поддържа редът и дисциплината в местата за лишаване
от свобода и подлежат на обжалване само по административен ред съгласно чл.110
от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража.
В този смисъл е и трайно установената практика
на различни състави на ВАС по аналогични казуси, застъпена в определение № 1096 от 25.01.2018 г. на ВАС по
адм. д. № 300/2018 г., IV о.; Определение № 799 от 19.01.2018 г. на ВАС по адм.
д. № 568/2018 г., IV о.; Определение № 7041 от 29.05.2018 г. на ВАС по адм. д.
№ 5158/2018 г., III о.; Определение № 9914 от 19.07.2018 г. на ВАС по адм. д. №
6401/2018 г., III о.; Определение № 13644 от 7.11.2018 г. на ВАС по адм. д. №
13376/2018 г., I о.; Определение № 10933 от 18.09.2018 г. на ВАС по адм. д. №
11015/2018 г., I о.; Определение № 17175/19.12.2013 г. по адм.д. № 16006/2013
г. на ВАС; Определение № 13107/04.11.2014 г. по адм.д. № 13355/2014 г. на ВАС;
Определение № 3276/22.03.2016 г. по адм.д. № 2338/2016 г. на ВАС и др.
Всичко изложено, съобразено с
фактите по делото, дава основание да се приеме, че жалбата е процесуално недопустима, поради което в
съответствие с материалния закон и с процесуалните правила следва да бъде
оставена без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство
по делото - прекратено.
По изложените съображения и на
основание чл.159 т.1 от Административно-процесуалният
кодекс, Ловешки
административен съд, четвърти състав
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ без разглеждане жалбата на С.Б.Б. с ЕГН: **********, понастоящем изтърпяващ
наказание лишаване от свобода в ЗОЗТ *** срещу заповед № 134/23.11.2018 година на началника на
сектор ЗО „Атлант”,
потвърдена със Заповед № 1473 от 04.12.2018 година на Началника на Затвора гр. Ловеч.
ПРЕКРАТЯВА
производството по административно дело № 6 по описа за 2019 година на
Административен съд - гр.Ловеч.
Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния
административен съд в 7 дневен срок от
съобщаването му.
Определението да се съобщи на лицето,
началник сектор ЗО „Атлант” Троян и на началника на Затвора Ловеч.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: