Решение по дело №93/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 март 2021 г.
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20217140700093
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               135/16.03.2021 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на  единадесети март през две хиляди и двадесет и първа година в състав:  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Антоанета Лазарова                                                        разгледа

Адм.дело №93/2021г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. Административно процесуален кодекс (АПК)

         Образувано е по жалба на Г.Е.Й. *** срещу Решение №1, т.2 от Протокол №69/19.01.2021г. на Комисия по чл.8, ал.1 от Наредба за условията и реда на управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на Община Монтана (Наредбата), с което оспорващия картотекиран в IV група за настаняване под наем в общински жилища. В жалбата се поддържа, че оспорения административен акт е незаконосъобразен, като се моли да бъде отменен, като оспорващия поддържа, че е следвало да бъде  картотекиран във втора група за настаняване под наем.. В съдебно заседание оспорващият не се явява, като в писмена молба поддържа жалбата си и моли за отмяна на оспорения административен акт и присъждане на разноски по делото. 

         Ответната страна, не изпраща процесуален представител, като в писмено становище  не взема становище, председателя на комисията оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена като неоснователна. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Решение №1, т.2 от Протокол №69/19.01.2021г. на Комисия по чл.8, ал.1 от Наредба за условията и реда на управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на Община Монтана, с което оспорващия картотекиран в IV група за настаняване под наем в общински жилища. В административния акт е извършено изброяване на обстоятелствата по чл.4, ал.1 от Наредбата, но не са посочени конкретни мотиви, които да мотивират картотекирането на оспорващия в IV група.

От фактическа страна, а и не се спори между страните, се установява следното:

Със заявление вх.№94-Г-84/05.02.2020г. (л.11 по делото), оспорващия е поискал от Кмета на Община Монтана да бъде картотекиран за настаняване под наем в общинско жилище, като към молбата е приложил относими за заявлението писмени документи (л.12-26 по делото). Комисия назначена със Заповед №78/21.01.2020г. на Кмета на Община Монтана (л.31 по приобщено адм.дело №131/2020г. по описа на Адм.съд Монтана) е разгледала заявлението на оспорващия и с Решение №2 от Протокол №66/11.02.2020г. на Комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата е отказала да картотекира оспорващия. Срещу Решение №2 от Протокол №66/11.02.2020г. на Комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата е подадена жалба от оспорващия, която е отхвърлена с Решение №255/09.06.2020г. по адм.дело №131/2020г. по описа на Адм.съд Монтана. С Решение №14713/27.11.2020г. по адм.дело №8173/2020г. по описа на ВАС е отменено Решение №255/09.06.2020г. по адм.дело №131/2020г. по описа на Адм.съд Монтана и е отменено Решение №2 от Протокол №66/11.02.2020г. на Комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата, като преписката е върната на административния орган за ново произнасяне при спазване указанията дадени в мотивите на решението.

Комисия, която е назначена със Заповед №2497/30.09.2020г. на Кмета на Община Монтана (л.30 по делото), е разгледала заявлението на оспорващия, което е изпратено за ново произнасяне след постановяване на Решение №14713/27.11.2020г. по адм.дело №8173/2020г. по описа на ВАС, като е постановила оспорения административен акт, с който оспорващия е картотекиран в IV група за настаняване под наем в общински жилища. Видно от обратна разписка на л.4 по делото, оспорения административен акт е съобщен на оспорващия на 01.02.2021г., тоест жалбата с вх.№ИО-01-04-17/15.02.2021г., с която е сезирана настоящата съдебна инстанция е подадена в законоустановения срок и е процесуално допустима.

От така описаната фактическа обстановка, съдът, въз основа на събраните по делото писмени доказателства, стига до следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.8, ал.1 от Наредбата, Кмета на Община Монтана назначава комисия за картотекиране на нуждаещите се от жилища граждани, в която се включват служители на общината и експерти (лекари, инженери, архитекти и др.), а съгласно чл.8, ал.3 от Наредбата , Комисията по ал.1 разглежда в двумесечен срок подадените молби и декларации, взема решение за включване или невключване на гражданите в картотеките и определя степента на жилищна нужда на отделните семейства (лицата) по групи и подгрупи съгласно чл.6. Оспорения административен акт е издаден от Комисия, която е назначена със Заповед №2497/30.09.2020г. на Кмета на Община Монтана (л.30 по делото), която е действала в рамките на правомощията си по чл.8, ал.3 от Наредбата, тоест налице е компетентност на издателя на оспорения административен акт.

Административния акт е издаден в писмена форма и съдържа фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му.

По разбиране на настоящия съдебен състав, административния акт е издаден при съществено нарушение на адмнистративнопроизводствените правила, без да се изяснени релевантни за случая факти и обстоятелства, което съществено накърнява права и законови интереси на оспорващия. Съгласно разпоредбата на чл.45, ал.1, т.2 от Закон за общинската собственост (ЗОС), в резервните жилища се настаняват под наем за срок не по-дълъг от две години лица в семействата на които са налице остри социални и здравословни проблеми. В същия смисъл е и разпоредбата на чл.31, ал.1, т.2 от Наредбата.

В конкретния случай, видно от Решение №570/19.09.2018г. по гр.дело №2169/2018г. по описа на Районен съд Монтана (л.17,18 по делото), оспорващата е самотен родител, които има родителски права относно детето П*** Д*** Н*** . Видно от Експертно решение №0866 от 036/06.03.2019г. (л.16 по делото), детето П*** Д*** Н*** е с общо заболяване генерализирани разстройства на развитието тежка форма, ДЦП атактична форма, тежка умствена изостаналост със значително нарушение на поведението за което е определена 100% степен на увреждане с чужда помощ. Видно от приетата на л.12 по делото декларация, оспорващата е безработно лице, което видно от Заповед №ЗСПД/Д-М/1640/15.04.2019г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ Монтана (л.15 по делото) получава социална помощ в размер на 930 лева за отглеждане на дете с трайно овреждане. Така описаните факти и обстоятелства по безспорен и категоричен начин установяват, че семейството на оспорващия попада в хипотезата на чл.45, ал.1, т.2 от ЗОС, респективно чл.31, ал.1, т.2 от Наредбата, но административния орган не е събрал относими за случая доказателства и не е разгледал възможността за настаняване на семейството на оспорващия в резервно общинско жилище, което може да бъде предоставено под наем за срок от две години на семейство с остри социални и здравословни проблеми, каквото безспорно е семейството на оспорващия. По разбиране на настоящия съдебен състав в случая административния акт е постановен в нарушение на разпоредбите на чл.35 и чл.36 от АПК, без да са изяснени факти и обстоятелства от значение за случая и без да се обсъди дали семейството на оспорващия отговаря на условията за настаняване в резервно жилище.

Горните доводи налагат делото да бъде върнато като преписка на административния орган за произнасяне съобразно дадените указания в мотивите на решението. Пълната изчерпателност изисква да се отбележи, че административния орган следва да съобрази, че разпоредбата на чл.31, ал.3 от Наредбата се явява в противоречие с разпоредбата на чл.45, ал.1, т.2 от ЗОС, тъй като създава допълнителни изисквания, който противоречат на приложимата материално правна разпоредба от по-висока степен, което следва да бъде съобразено.

Предвид изхода на делото и направеното искане от оспорващия за присъждане разноски по водене на съдебното производство съгласно разпоредбата на чл.143, ал.1 от АПК, ответника следва да бъде осъден да заплати в полза на оспорващия разноски по делото в размер на 10 лева – заплатена държавна такса за образуване на делото.В селата, както и в части на малки и много малки градове със селскостопански характер могат да се застрояват стопански постройки със сeлскостопанско предназначение от всякакъв вид за лични нуж, с

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспореното Решение №1, т.2 от Протокол №69/19.01.2021г. на Комисия по чл.8, ал.1 от Наредба за условията и реда на управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на Община Монтана, с което оспорващия картотекиран в IV група за настаняване под наем в общински жилища е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, предвид което на основание чл.173, ал.2 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Решение №1, т.2 от Протокол №69/19.01.2021г. на Комисия по чл.8, ал.1 от Наредба за условията и реда на управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на Община Монтана, с което оспорващия картотекиран в IV група за настаняване под наем в общински жилища.

ВРАЩА делото като преписка на административния орган за произнасяне съобразно задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона дадени в мотивите на съдебното решение.

ОСЪЖАДА Община Монтана да заплати на Г.Е.Й. ***, ЕГН * разноски по воденото съдебно производство в размер на 10 (десет) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ