Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 135/16.03.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Монтана,
І-ви състав в съдебно заседание на
единадесети март през две хиляди и двадесет и
първа година в състав:
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
при секретар Антоанета Лазарова
разгледа
Адм.дело
№93/2021г. по описа на
Административен
съд Монтана
Производството е по реда на
чл.145 и сл. Административно процесуален кодекс (АПК)
Образувано е по жалба на Г.Е.Й. ***
срещу Решение №1, т.2 от Протокол №69/19.01.2021г. на Комисия по чл.8, ал.1 от
Наредба за условията и реда на управление и разпореждане с общинския жилищен
фонд на територията на Община Монтана (Наредбата), с което оспорващия
картотекиран в IV група за
настаняване под наем в общински жилища. В жалбата се поддържа, че оспорения
административен акт е незаконосъобразен, като се моли да бъде отменен, като
оспорващия поддържа, че е следвало да бъде
картотекиран във втора група за настаняване под наем.. В съдебно
заседание оспорващият не се явява, като в писмена молба поддържа жалбата си и
моли за отмяна на оспорения административен акт и присъждане на разноски по
делото.
Ответната
страна, не изпраща процесуален представител, като в писмено становище не взема становище, председателя на комисията
оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена като неоснователна.
Настоящият състав на
Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата,
доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата
нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда
на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:
Жалбата е подадена в
законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално
допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за
това са следните:
Предмет на спора е
законосъобразността на Решение №1, т.2 от Протокол №69/19.01.2021г. на Комисия
по чл.8, ал.1 от Наредба за условията и реда на управление и разпореждане с
общинския жилищен фонд на територията на Община Монтана, с което оспорващия
картотекиран в IV група за
настаняване под наем в общински жилища. В административния акт е извършено
изброяване на обстоятелствата по чл.4, ал.1 от Наредбата, но не са посочени
конкретни мотиви, които да мотивират картотекирането на оспорващия в IV група.
От фактическа страна, а и не се
спори между страните, се установява следното:
Със заявление вх.№94-Г-84/05.02.2020г.
(л.11 по делото), оспорващия е поискал от Кмета на Община Монтана да бъде
картотекиран за настаняване под наем в общинско жилище, като към молбата е
приложил относими за заявлението писмени документи (л.12-26 по делото). Комисия
назначена със Заповед №78/21.01.2020г. на Кмета на Община Монтана (л.31 по
приобщено адм.дело №131/2020г. по описа на Адм.съд Монтана) е разгледала
заявлението на оспорващия и с Решение №2 от Протокол №66/11.02.2020г. на
Комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата е отказала да картотекира оспорващия.
Срещу Решение №2 от Протокол №66/11.02.2020г. на Комисията по чл.8, ал.1 от
Наредбата е подадена жалба от оспорващия, която е отхвърлена с Решение
№255/09.06.2020г. по адм.дело №131/2020г. по описа на Адм.съд Монтана. С
Решение №14713/27.11.2020г. по адм.дело №8173/2020г. по описа на ВАС е отменено
Решение №255/09.06.2020г. по адм.дело №131/2020г. по описа на Адм.съд Монтана и
е отменено Решение №2 от Протокол №66/11.02.2020г. на Комисията по чл.8, ал.1
от Наредбата, като преписката е върната на административния орган за ново
произнасяне при спазване указанията дадени в мотивите на решението.
Комисия, която е назначена със
Заповед №2497/30.09.2020г. на Кмета на Община Монтана (л.30 по делото), е
разгледала заявлението на оспорващия, което е изпратено за ново произнасяне
след постановяване на Решение №14713/27.11.2020г. по адм.дело №8173/2020г. по
описа на ВАС, като е постановила оспорения административен акт, с който
оспорващия е картотекиран в IV група за настаняване под наем в общински жилища. Видно от обратна разписка
на л.4 по делото, оспорения административен акт е съобщен на оспорващия на
01.02.2021г., тоест жалбата с вх.№ИО-01-04-17/15.02.2021г., с която е сезирана
настоящата съдебна инстанция е подадена в законоустановения срок и е процесуално
допустима.
От така описаната фактическа
обстановка, съдът, въз основа на събраните по делото писмени доказателства,
стига до следните правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл.8, ал.1 от Наредбата, Кмета
на Община Монтана назначава комисия за картотекиране на нуждаещите се от жилища
граждани, в която се включват служители на общината и експерти (лекари,
инженери, архитекти и др.), а съгласно чл.8, ал.3 от Наредбата , Комисията по
ал.1 разглежда в двумесечен срок подадените молби и декларации, взема решение
за включване или невключване на гражданите в картотеките и определя степента на
жилищна нужда на отделните семейства (лицата) по групи и подгрупи съгласно
чл.6. Оспорения административен акт е издаден от Комисия, която е назначена със
Заповед
№2497/30.09.2020г. на Кмета на Община Монтана (л.30 по делото), която е действала в рамките на правомощията си по чл.8,
ал.3 от Наредбата, тоест налице е компетентност на издателя на оспорения административен
акт.
Административния акт е издаден в
писмена форма и съдържа фактически и правни основания, които са мотивирали
издаването му.
По разбиране на настоящия съдебен
състав, административния акт е издаден при съществено нарушение на
адмнистративнопроизводствените правила, без да се изяснени релевантни за случая
факти и обстоятелства, което съществено накърнява права и законови интереси на
оспорващия. Съгласно разпоредбата на чл.45, ал.1, т.2 от Закон за общинската
собственост (ЗОС), в резервните жилища се настаняват под наем за срок не
по-дълъг от две години лица в семействата на които са налице остри социални и
здравословни проблеми. В същия смисъл е и разпоредбата на чл.31, ал.1, т.2 от
Наредбата.
В конкретния случай, видно от
Решение №570/19.09.2018г. по гр.дело №2169/2018г. по описа на Районен съд
Монтана (л.17,18 по делото), оспорващата е самотен родител, които има
родителски права относно детето П*** Д*** Н*** . Видно от Експертно решение
№0866 от 036/06.03.2019г. (л.16 по делото), детето П*** Д*** Н*** е с общо
заболяване генерализирани разстройства на развитието тежка форма, ДЦП атактична
форма, тежка умствена изостаналост със значително нарушение на поведението за
което е определена 100% степен на увреждане с чужда помощ. Видно от приетата на
л.12 по делото декларация, оспорващата е безработно лице, което видно от
Заповед №ЗСПД/Д-М/1640/15.04.2019г. на Директора на Дирекция „Социално
подпомагане“ Монтана (л.15 по делото) получава социална помощ в размер на 930
лева за отглеждане на дете с трайно овреждане. Така описаните факти и
обстоятелства по безспорен и категоричен начин установяват, че семейството на
оспорващия попада в хипотезата на чл.45, ал.1, т.2 от ЗОС, респективно чл.31,
ал.1, т.2 от Наредбата, но административния орган не е събрал относими за
случая доказателства и не е разгледал възможността за настаняване на
семейството на оспорващия в резервно общинско жилище, което може да бъде
предоставено под наем за срок от две години на семейство с остри социални и
здравословни проблеми, каквото безспорно е семейството на оспорващия. По
разбиране на настоящия съдебен състав в случая административния акт е
постановен в нарушение на разпоредбите на чл.35 и чл.36 от АПК, без да са
изяснени факти и обстоятелства от значение за случая и без да се обсъди дали
семейството на оспорващия отговаря на условията за настаняване в резервно
жилище.
Горните доводи налагат делото да
бъде върнато като преписка на административния орган за произнасяне съобразно
дадените указания в мотивите на решението. Пълната изчерпателност изисква да се
отбележи, че административния орган следва да съобрази, че разпоредбата на чл.31,
ал.3 от Наредбата се явява в противоречие с разпоредбата на чл.45, ал.1, т.2 от ЗОС, тъй като създава допълнителни изисквания, който противоречат на
приложимата материално правна разпоредба от по-висока степен, което следва да
бъде съобразено.
Предвид изхода на делото и направеното искане от оспорващия за присъждане разноски по водене на
съдебното производство съгласно разпоредбата на чл.143, ал.1 от АПК, ответника следва да бъде осъден да заплати в полза на оспорващия разноски по делото в размер на 10 лева – заплатена
държавна такса за образуване на делото.
Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспореното Решение №1, т.2 от Протокол
№69/19.01.2021г. на Комисия по чл.8, ал.1 от Наредба за условията и реда на
управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на Община
Монтана, с което оспорващия картотекиран в IV група за настаняване под наем в
общински жилища е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, предвид което на
основание чл.173, ал.2 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ Решение №1, т.2 от
Протокол №69/19.01.2021г. на Комисия по чл.8, ал.1 от Наредба за условията и
реда на управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на
Община Монтана, с което оспорващия картотекиран в IV група за настаняване под наем в
общински жилища.
ВРАЩА делото като преписка на административния орган за
произнасяне съобразно задължителните указания по тълкуване и прилагане на
закона дадени в мотивите на съдебното решение.
ОСЪЖАДА Община Монтана да заплати
на Г.Е.Й. ***, ЕГН * разноски по воденото съдебно производство в размер на 10
(десет) лева.
Решението подлежи на обжалване
пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ