Определение по дело №363/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 413
Дата: 21 юни 2022 г. (в сила от 14 юли 2022 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700363
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

                     

      413                                               21.06.2022 г.                              град Стара Загора

 

          Старозагорският административен съд, в закрито заседание на двадесет и първи юни две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                                                СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

        

          като разгледа административно дело №363 по описа за 2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

 

Жалбоподателят П.  И.Х. ***  чрез процесуалния си представител адв. А.А. е оспорила отказа на  заместник кмета на община Стара Загора да проведе процедура по изменение  на помощния  план поради допусната техническа грешка при нанасянето на имот № 177,, находящ се в землището на марка Верея , местност „ Юнаците“  и да се променят границите на имота, обективиран в писмо изх.№ 10-11-5853 от 17.05.2022 година. Жалбоподателят излага в жалбата си доводи, че е собственик на описания по горе имот. Праводателите й м.м. и нейната майка били придобили  имота на основание ПМС №76 и съгласно § 5 от ПЗРЗСПЗЗ. Тя е  придобила имота от тях с нотариален акт № 28 , том І , рег.№ 2254, нот.дело №27от 2020 г. за покупко продажба и нотариален акт №28, от 220 година за дарение .Твърди, че собственият й ПИ 177 не бил нанесен в кадастралната карта и същия би следвало да се намира в  ПИ 176. Била допусната техническа грешка при нанасяне на имота по неодобрения кадастрален план , като нейният ПИ не бил нанесен в реални граници . Била направила искане за промяна на кадастралния план, като била депозирала заявление до общината за изменение на плана , по била получила бланкетен отговор. Процесният имот не бил новообразуван и не попадал в разпоредбите на параграф  4 от ПЗРЗСПЗЗ. Моли съда да отмени този отказ и върне преписката на ответника за произнасяне по същество.

 Жалбата е недопустима.

 Според параметрите на жалбата, оспорва се изричен отказ на административен орган да разгледа по същество отправено искане за издаване на административен акт, при което е приложима хипотезата на чл. 197 от АПК от АПК.

 Според тази разпоредба, изричният отказ на административния орган да разгледа по същество отправено до него искане за издаване на индивидуален или общ административен акт може да се обжалва чрез него пред съда от лицето, направило искането, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 Всъщност жалбоподателят е сезирал ответника със искане за изменение  на помощен план, приет  по реда на чл. 28б от ППЗСПЗЗ .Нейният имот се намира именно в земеделски територии по §4 от ПЗРЗСПП според заявлението и представените по делото материали. Тя е придобила имота от ползвател. независимо че той  е станал собственик на процесния имот по реда отменение § 5 от ПЗРЗСПЗЗ.

С писмото, предмет на делото понастоящем, ответникът е уведомил жалбоподателката , че в ДВ брой 8  от 25.01.2010 година на основание  §4к,ал.4 от ЗСПЗЗ и чл.28б,ал.4 от ППЗСПЗЗ е съобщено, че е изработен и приет помощен план и плана за новообразуваните имоти на земеделски земи , предоставени на граждани на основани актовете по §4 от ПЗР на ЗСПЗЗ на част от землището на с.Малка Верея. Срокът за подаване на възражение пред комисията и придружаващата ги документация до кмета на община Стара Загора е изтекъл на 25.02.2019 година. Следващия етап от процедурата била одобряване на плана на новообразуваните имоти за това землище  от областен управител.

Съгласно разпоредбата на §4к,ал.1 от ПЗРЗСПЗЗ за земите, предоставени за ползване на граждани въз основа на актове по § 4  какъвто е имотът на жалбоподателката  се изработват помощен план и план на новообразуваните имоти., а според ал.2  помощният план по ал. 1 съдържа данни както за имотите, предоставени за ползване, така и за имотите, съществували преди образуването на трудовокооперативните земеделски стопанства и държавните земеделски стопанства. Според разпоредбата на  чл. 28б  от ППЗСПЗЗ тези планове  се приемат от комисия, назначена от областния управител, в която се включват представители на службата по кадастъра, на областната дирекция "Земеделие", на общинската служба по земеделие, на областната администрация и на техническата служба на общината. Приетите планове се съобщават от общинската администрация на заинтересуваните лица чрез обявление, обнародвано в "Държавен вестник" и чрез разгласяване в средствата за масово осведомяване и се излагат на подходящи места с публичен достъп в сградите на общината и кметството. Обявлението се изпраща за обнародване в "Държавен вестник" в 7-дневен срок от приемането на плановете. В ал.3 на 28б от ППЗСПП е предвидена възможност на заинтересованите лица да правят възражения срещу плана и документацията до кмета на общината  . Постъпилите искания и възражения се разглеждат от комисията , назначена от областния управител , която взема решение за наличието на непълноти и грешки. Тя обективира решенията си  в нарочен  протокол.

  Описаната по-горе   на процедурата по приемане и одобряване на помощния план представляваща по същността си техническа дейност по идентифициране на имоти, правото на собственост върху които ще се възстанови с плана на навообразуваните имоти. Промени в одобрения помощен плана се правят не от кмета на общината, а от комисията , назначена от областния управител. Правомощия на кмета единствено е да обяви в ДВ  помощния плана и приеме възражения на срещу него ,подадени от лицата  и да ги изпрати на комисията , назначена от областен управител. Той няма правомощия да прави промени в помощните планове , такива се правят  от назначена от областен управител  комисия. В процедурата по изработване и приемане на помощен план не са предвидени правомощия на кмета на общината  

 

Жалбоподателят е разполагал с процесуалната възможност да подава искания до комисията , назначена от областния управител или респективно да оспори заповедта на областния управител  за одобряване на плана на новообразуваните имоти, касаещи имота му , като твърди, че помощният план е приет при съществени нарушения на закона 

Поради което  съдът приема, че жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено.

Водим от горните мотиви и съдът

 

                                

                                О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.И.  Х. ***  чрез процесуалния си представител адв. А.А. срещу писмо изх.№ 10-11-5853 от 17.05.2022 годна ва  заместник кмета на община Стара да се произнесе по депозираното от нея заявление вх.№ 10-01-20021/04.04.2022 година

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело №363/2022 г. по описа на Административен съд-Стара Загора.

Определението подлежи на обжалване пред ВАС с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                          СЪДИЯ