Решение по дело №694/2022 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 397
Дата: 28 юли 2022 г.
Съдия: Гергана Мирчова Симеонова
Дело: 20221210200694
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 397
гр. Благоевград, 28.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесети юни през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Гергана М. Симеонова
при участието на секретаря Димитрина В. Павлова
като разгледа докладваното от Гергана М. Симеонова Административно
наказателно дело № 20221210200694 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Х. О. Г. с ЕГН ********** с адрес гр. В., ул.„В.“ №
против Наказателно постановление № 244а-146/04.03.2022г., издадено от директора на
ОДМВР- Благоевград, с което на жалбоподателя на основание чл.209а, ал.4, пр.2 от
Закона за здравето е наложено административно наказание "глоба" в размер на 300
лева за нарушение на чл.209а, ал.1 от същия закон.
В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на атакуваното
наказателно постановление, както и че същото е издадено при допуснати нарушения на
процесуалните правила. Навежда се нечетливост на връчения АУАН, препятстваща
упражняването правото на защита. Сочи се, че със Заповед № РД-01-856/19.10.2021г.
на министъра на здравеопазването е отменена изцяло заповедта, въз основа на която е
санкционирана жалбоподателката, поради което следвало да се приложи чл.3, ал.2
ЗАНН. Поддържа се и маловажност на нарушението по смисъла на чл.28 ЗАНН.
По изложените съображения се прави искане за отмяна на издаденото наказателно
постановление.
В съдебно заседание, жалбоподателката, редовно призована не се явява и не се
представлява от процесуален представител.
Въззиваемата страна, редовна призована, също не изпраща представител.
Представя писмено становище, с което прави искане за потвърждаване на
наказателното постановление.
Съдът, след като служебно провери обжалваното наказателно постановление,
доводите на страните и събраните по делото доказателства приема за установено
от фактическа страна следното:
Съгласно т.15 на Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването на територията на Република България, считано от 07.09.2021г. до
31.10.2021г. посещенията в заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл.124
от Закона за туризма, игралните зали и казина се допускат само в часовия интервал от
1
7.00 ч. до 23.00 ч. при спазване на отстояние от 1.5 м. между облегалките на столовете
на съседните маси, допускане на не повече от 6 души на една маса и носене на защитни
маски за лице от персонала.
На 18.09.2021г. свидетелите Л.М. и Г.И. – служители на 01 РУ- Благоевград били
включени в провеждана специализирана полицейска операция за контрол върху
спазването на въведените противоепидемични мерки на територията на РБългария.
Около 01.40ч. на същата дата М. и И., заедно с други служители на ОДМВР-
Благоевград извършили проверка в клуб „Ъндърграунд“, находящ се в гр.Благоевград,
ул. „Димитър Талев“ №5. Полицейските служители установили, че в заведението –
обект на проверката имало много посетители.
При извършени проверка на документите за самоличност на намиращите се в
заведението лица, участващи в проверката полицейски служители установили, че един
от посетителите на заведението е жалбоподателката Г., която не била служител на
дискотеката.
Проверяващите отвели жалбоподателката при свидетеля М., която въз основа на
данните на своите колеги приела, че Г. е посетител на клуб „Ъндърграунд“ и като
такава е нарушила т. 15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването, като по този начин е извършила нарушение на чл.209а, ал.1 ЗЗдр.
Предвид горното М. на същата дата в присъствието на свидетеля И. и
жалбоподателката съставила срещу последната АУАН с № 1899а-612.
Актът бил връчен на същата дата на жалбоподателката, която го подписала без да
обективира възражения. В предвидения с разпоредбата на чл. 44, ал.1 ЗАНН срок
жалбоподателката депозирала писмени възражения пред наказващия орган.
На 04.03.2022г., директорът на ОДМВР Благоевград издал обжалваното
наказателно постановление, което е връчено на жалбоподателката на 05.05.2022г.
Посочените фактически обстоятелства се установяват въз основа на събраните по
делото доказателствени материали: гласните доказателства, съдържащи се в
показанията на свидетелката М. и И., както и приобщените по надлежния процесуален
ред на чл. 283 НПК писмени доказателства: Писмо от 01 РУ –Благоевград с рег.
№1899р-3949/28.02.2022 г.; Писмо от 01 РУ – Благоевград с рег. №1899р-
8622/12.05.2022г.; Писмо от 02 РУ на ОДМВР – Варна с рег. №436р-
10920/25.03.2022г.; Писмо от ОДМВР – Благоевград с рег. №244р[1]6182/11.03.2022г.;
Докладна записка с рег. №436р-10920/25.03.2022г.; Докладна записка с рег. №1899р-
3947/28.02.2022г.; Становище с рег. №1899р-3948/28.02.2022г.; Копие на плик;
Възражение от Х.Г. с УРИ 244000-21442/27.09г.; АУАН №1899р-612/18.09.2021г.;
Заповед №244з[1]843/24.03.2020 г.; Заповед РД-01-748/02.09.2021 г;
При изграждането на фактическите си изводи, съдът се довери на показанията на
М. и И. с оглед тяхната последователност, непротиворечивост и незаинтересоваността
им от изхода на делото. Високата доказателствена стойност на показанията на тези
свидетели се основава на това, че същите възпроизвеждат непосредствените си
възприятия за обстоятелства, релевантни към предмета на делото.
Съдебният състав кредитира изцяло приетите по делото писмени документи, като
относими към неговия предмет и основа фактическите си изводи и въз основа на тях,
като същите са приобщени по надлежния процесуален ред.
От показанията на полицейските служители и съставения АУАН съдът установи
детайли около извършената проверка, направените при нея констатации, както и
процедурата по съставяне и връчване на АУАН на жалбоподателката .
От Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването, съдът
установи вида и срока на действие на въведените с тази заповед противоепидемични
2
мерки.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна
страна следното:
Жалбата е подадена от легитимирано лице при спазване на предвидения с чл.59,
ал.2 ЗАНН преклузивен срок (НП е връчено на 05.05.2022г., а жалбата е от
09.05.2022г.), и е насочена срещу подлежащ на съдебен контрол административно-
наказателен акт, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество същата е основателна, по следните съображенията:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления районният съд е
инстанция по същество, с оглед на което дължи извършването на цялостна проверка
относно правилното приложение на материалния и процесуалния закон, независимо от
посочените от жалбоподателя основания.
В изпълнение на това свое правомощие съдът констатира, че АУАН и НП са
издадени от компетентни органи - АУАН е съставен от надлежно упълномощено на
основание чл.209а, ал.3 ЗЗдр лице с приложената заповед № 244з-843/24.03.2020г. на
Директора на ОДМВР-Благоевград, а атакуваното НП е издадено в съответствие с
разпоредбата на чл.209а, ал.4 ЗЗдр от директора на съответната областна дирекция на
МВР. В този смисъл актосъставителят и наказващият орган са материално и
териториално компетентни да установят нарушението и да наложат за него
административно наказание.
АУАН е съставен в присъствие на нарушителя и му е връчен и подписан от него.
Спазени са сроковете по чл.34, ал.1 и ал.3 ЗАНН, като двата документа съдържат
установените с чл.42 и чл.57, ал.1 ЗАНН реквизити, като нарушението е описано
подробно, с посочване на мястото и начина на извършване, обстоятелствата по
неговото извършване и правната му квалификация.
От приложеното към жалбата индигирано копие на връчения на жалбоподателката
АУАН се констатира четливост на същия в степен, която да й осигури запознаване със
съдържанието му, както в частта касаеща словесното описание на нарушението и
неговата правна квалификация, така и в останалите му части / актосъставител,
свидетел, дата на съставяне на акта, данни за нарушителя и т.н./ Предвид горното
неоснователно се явява въведеното с въззивната жалба оплакване за нечетливост на
съставения акт, препятстваща упражняване правото на защита.
На следващо място следва да се акцентира, че независимо от последвалата отмяна
на Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването, в случая не
може да се приеме наличието на по-благоприятна нормативна разпоредба по смисъла
на чл.3, ал.2 ЗАНН. За да е налице по- благоприятна нормативна разпоредба, тя следва
да е обнародвана по установения в ЗНА ред в нормативен акт. Съгласно ЗНА
нормативни актове са Конституцията на Република България, кодексите, законите,
правилниците, наредбите и инструкциите. РД-01-197/11.04.2020г на министъра на
здравеопазването не е нормативен акт, а общ административен акт. В общите
административни актове не се съдържат нормативни разпоредби, поради което с
изменение на въведените с тях противоепидемични мерки не се изменя правната
регулация. Относимата към деянието на жалбоподателката нормативна регламентация
се съдържа в чл.209а, ал.1 ЗЗдр, която разпоредба не е изменяна в хода на
производството. Променян е наборът от въведени противоепидемичните мерки, които
имат временен характер, като въвеждането и отмяната им е динамичен процес,
поставен в зависимост от епидемиологичната обстановка в страната. Заповедите на
министъра на здравеопазването касаят съответните времеви период и не променят
правната регламентация по отношение на нарушението по чл.209а, ал.1 ЗЗдр, поради
3
което и не представляват последвал по-благоприятен закон по смисъла на чл.3, ал.2
ЗАНН. /В този смисъл Решение № 10 от 13.01.2021 г. на АдмС - Смолян по к. а. н. д. №
168/2020 г., Решение № 148 по к.а.н.д.441/2020г. на АдмС-Благоевград и др ./
Разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 ЗЗдр е едновременно санкционна и въвеждаща
правило за поведение, а нейният бланкет е запълнен с посочването на конкретната
заповед на министъра на здравеопазването и противоепидемичната мярка, която е
приета за нарушена от жалбоподателката.
Съгласно т.15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването посещенията в заведенията за хранене и развлечения по смисъла на
чл. 124 от Закона за туризма, игралните зали и казина се допускат само в часовия
интервал от 7.00 ч. до 23.00 ч. при спазване на отстояние от 1.5 м. между облегалките
на столовете на съседните маси, допускане на не повече от 6 души на една маса и
носене на защитни маски за лице от персонала.
На първо място следва да се посочи, че дискотека „Ъндърграунд“, където е
извършена проверката от служителите на 01 РУ Благоевград представлява заведение за
развлечение по смисъла на чл. 124, ал.7, т.6 вр. ал.2, т. 5 от Закона за туризма, поради
което за същата е приложима въведената с т. 15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г.
на министъра на здравеопазването забрана за посещенията след 23.00ч.
Настоящият състав на въззивната инстанция счита обаче, че наказващият орган
неправилно е ангажирал административнонаказателната отговорност на
жалбоподателката за нарушение на посочената противоепидемична мярка, чийто
адресат не е жалбоподателката.
От лексикалното и граматическо тълкуване на текста на противоепидемичната
мярка, за нарушението на която е санкционирана жалбоподателката се установява, че
адресат на предвиденото с нея задължение в заведенията за хранене и развлечения по
смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, игралните зали и казина да се допускат
посещения само в часовия интервал от 7,00 ч. до 23,00 ч. при спазване на отстояние от
1.5 м. между облегалките на столовете на съседните маси, допускане на не повече от 6
души на една маса и носене на защитни маски за лице от персонала е дружеството,
което стопанисва съответното заведение за хранене и развлечение.
Именно на юридическото лице, стопанисващо заведението за хранене и
развлечение е вменено задължението да създаде необходимата организация да се
допускат посещения единствено в часовия интервал от 07.00ч. до 23.00ч. при спазване
на останалите въведени с т.15 изисквания / В този смисъл Решение № 996 на АдмС -
Благоевград по к. а. н. д. № 178/2022г.,и Решение № 1007 на АдмС - Благоевград по к.
а. н. д. № 179/2022г. и Решение № 1154/28.06.2022г. на АдмС - Благоевград по к. а. н.
д. № 234/2022г. /.
Ето защо при установеното от контролните орган неизпълнение на това
задължение, е следвало да бъде ангажирана административнонаказателната
отговорност на дружеството, стопанисващо дискотека „Ъндърграунд“, а не на
посетителите на дискотеката, каквато е била и жалбоподателката, доколкото същата не
е адресат на въведеното с т. 15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването задължение да допуска посещения в проверената от контролните
органи дискотека единствено в посочения с т.15 часови интервал от 07.00ч. до 23.00ч.
Изложените съображения обуславят извод, че наказващият орган
незаконосъобразно е наложил административно наказание на Х.Г. за нарушение на
противоепидемична мярка, която не въвежда задължение, чийто адресат да е
жалбоподателката, в качеството си на посетител на заведение за развлечение.
Предвид горното издаденото наказателно постановление като незаконосъобразно
4
следва да бъде отменено.
При този изход на делото право на разноски възниква за жалбоподателката, но при
липса на направено искане, такива не следва да бъдат присъждани.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 3, т. 1 ЗАНН Районен съд- Благоевград,
НО, 7-ми състав.
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 244а-146/04.03.2022г., издадено от
директора на ОДМВР- Благоевград, с което на Х. О. Г. с ЕГН ********** с адрес гр.
В., ул.„В.“ № на основание чл.209а, ал.4, пр.2 от Закона за здравето е наложено
административно наказание "глоба" в размер на 300 лева за нарушение на чл.209а, ал.1
от Закона за здравето .
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Глава XII от АПК пред
Административен съд - Благоевград, в 14-дневен срок от получаване на съобщението
от страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
5