Решение по дело №4582/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 5214
Дата: 20 декември 2022 г.
Съдия: Яна Василева Николова Димитрова
Дело: 20221110204582
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 5214
гр. София, 20.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 100-ЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на пети юли през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:ЯВНД
при участието на секретаря ДВН
като разгледа докладваното от ЯВНД Административно наказателно дело №
20221110204582 по описа за 2022 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по повод депозирана жалба от „ГАЛТ“ ЕООД, ЕИК:
********* срещу електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система Серия Г № 0036762, издаден от СДВР, с който за нарушение на чл.
483, ал. 1, т. 1 от Кодекса за застраховането (КЗ), на дружеството
жалбоподател е наложено административно наказание имуществена санкция
в размер на 2000 лева на основание чл. 638, ал. 4, вр. ал. 1, т. 2, вр. чл. 461, т. 1
от КЗ.
Жалбоподателят твърди, че обжалваният акт е незаконоъобрзен и иска
неговата отмяна. Твърди, че били допуснати съществени нарушения на
материалния и процесуалния закон в хода на административнонаказателното
производство, като имало неяснота при описание на нарушението. Сочи се, че
автомобилът бил ползван от лице, на което е бил предоставен към датата на
нарушението.
В съдебно заседание, дружеството, редовно уведомена – призовката
връчена на управител лично – не се представялва.
1
Въззваемата страна, също редовно уведомеа, не се представлява в
съдебно заседание.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, доводите
и възраженията на страните и след като извърши цялостна служебна
проверка на обжалвания акт, намери за установено от фактическа
страна следното:
На 02.07.2021 г. в 16:42 часа, мобилна система за видеоконтрол
„m*speed” 2D № SD2D0010 заснела товарен автомобил марка
„***************“, модел „------- с рег. № **********, движещ се в град
София, по ул. „Св. Георги Софийски“ до номер 22 в посока от бул. „Пенчо
Славейков“ до ул. „Райко Жинзифов“ . При проверка в Гаранционния фонд и
масивите на Пътна полиция станало ясно, че заснетото МПС е регистрирано в
Република България, не е спряно от движение, но за същото собственикът не
е сключил задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на
автомобилистите, валидна към 02.07.2021 г.
Въз основа на тези данни и проверка за собственост на заснетия
автомобил, впоследствие бил издаден от СДВР и обжалваният понастоящем
електронен фиш Серия Г № 0036762 за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, с който за нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ, на основание чл.
638, ал. 4, вр. ал. 1, т. 2, вр. чл. 461, т. 1 от КЗ, на дружеството жалбоподател,
в качеството му на собственик на заснетото МПС, е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 2000 лева.
Описаната фактическа обстановка се установява по категоричен
начин от събраните по делото писмени доказателства и
доказателствени средства, които преценени поотделно и в тяхната
съвкупност не водят до различни фактически изводи. При така
установените факти, съдът намира следното от правна страна:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като изхожда от легитимирано
лице, подадена е в законоустановения срок, срещу подлежащ на обжалване
акт, съдържа необходимите реквизити и производството по делото е редовно
образувано пред Софийски районен съд.
Законодателят е предвидил възможността нарушенията по КЗ във връзка
със задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на
2
автомобилистите да се санкционират освен с наказателно постановление и с
„електронен фиш“ като по този начин се гарантира бързина на процеса по
установяване и налагане на наказанията. Разпоредбата на чл. 647, ал. 3 от КЗ
предивжда, че „когато с автоматизирано техническо средство или система е
установено и заснето управление на моторно превозно средство, за което
няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна
застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при
условията и по реда, предвидени в Закона за движение по пътищата.
Електронният фиш се изпраща на собственика на моторното превозно
средство с препоръчано писмо с обратна разписка. Собственикът е длъжен в
14-дневен срок от получаването му да заплати глобата или имуществената
санкция по чл. 638, ал. 4, като член 189, ал. 5 от Закона за движение по
пътищата не се прилага. Посоченото отсъствие на контролен орган касае
издаването на електронния фиш, а не отсъствието на такъв от мястото, на
което е било монтирано автоматизираното техническо средство при
заснемане на нарушението.
Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е
нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо
средство, т. е. да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за
да се избегне субективният човешки фактор. В процеса по издаването на ел.
фиш не участват двете страни, характерни за първата фаза на
административнонаказателното производство. Съгласно § 6, т. 65 от
допълнителните разпоредби на ЗДвП – „Автоматизирани технически средства
и системи са уреди за контрол работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята
и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес“. Това от своя страна означава, че
контролният орган не се намесва в работата на мобилното автоматизирано
техническо средство, а само го позиционира, включва, а след
преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се
3
изразява поставянето на начало и край на работния процес от контролния
орган.
Съгласно възприетото в Тълкувателно решение № 1 от 2014 г. на
Върховния административен съд, използването на мобилни технически
средства е автоматизиран процес, при който единствената намеса на
контролен орган се свежда до позиционирането и настройката на
автоматизираното техническо средство. Същите установяват нарушенията по
аналогичен със стационарните средства способ. Всички автоматизирани
технически средства - мобилни и стационарни, са преминали метрологична
проверка съгласно Закона за измерванията, в това число и софтуера за
обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при
стриктно спазване на нормативните предписания. При въвеждането в
експлоатация на всяко техническо средство, сертифициращият орган -
Български институт по метрология, осъществява проверка и на софтуерната
програмата, генерираща снимковия материал, което е отразено и в
сертификата и първоначалната метрологична проверка. Принципът на
действие, както на стационарните, така и на мобилните системи е един и същ.
Обработката и издаването на електронен фиш и за двата вида системи е от
централизирана информационна система.
Към датата на нарушението изискването на чл. 165, ал. 2, т. 8 от ЗДвП да
се обозначават чрез поставяне на пътни знаци, оповестяват в средствата за
масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на
вътрешните работи участъка от пътя, на който се осъществява контрол по
спазването на правилата за движение чрез автоматизирани технически
средства или системи, е отменено. След отпадане на посоченото изискване и
изричната му отмяна с последвалата редакция на закона, то не е необходимо
участъкът, в който се е извършвал контрол с автоматизирано техническо
средство да е бил обозначен с поставянето на пътен знак Е-24, каквото
задължение имаха преди това контролните органи. Именно поради тази
причина и след отпадането на посоченото законово изискване, не е
необходимо да бъдат събирани доказателства за поставен пътен знак, указващ
на водачите за извършвания видеоконтрол.
В съответствие с разпоредбата на чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, АНО е изпратил
на съда цялата преписка с информация за участъка от пътя, на който се
4
извършва контрол с автоматизирано техническо средство, с описание на
мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта
по чл. 21, посоката на движение на автомобила, разположението на
автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за извършена
метрологична проверка. Писмени доказателства относно всички тези
обстоятелства се съдържат в кориците на делото.
В случая нарушението е установено от мобилна система за видеоконтрол
видеоконтрол „m*speed” 2D № SD2D0010, надлежно калибрована, при която
измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от
система радар-камера-компютър, като единствената роля на оператора на
системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към
определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за
скоростта на този участък. Ето защо съдът намира, че процесната система за
контрол отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е
установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не
позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно
конкретно нарушение. Именно по тази причина в електронния фиш липсва
посочване на конкретен издател, тъй като операторът на системата за
видеоконтрол няма това качество.
Съдът приема за доказано авторството на деянието, тъй като автомобилът
е заснет с мобилна камера и снимката е приложена по делото, като върху нея
са посочени датата и часът на нарушението. Съгласно разпоредбата на чл.
638, ал. 4 от КЗ, когато с автоматизирано техническо средство или система е
установено управление на моторно превозно средство, за което няма сключен
и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите, на собственика на моторното
превозно средство се налага глобата или имуществената санкция по ал. 1,
като в чл. 647, ал. 3 от КЗ изрично е посочено, че член 189, ал. 5 от Закона за
движение по пътищата не се прилага, тоест не е предвидена възможност
собственикът на заснетото МПС да предостави в съответната териториална
структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с
данни за лицето, което е управлявало автомобила, и копие на свидетелството
му за управление на моторно превозно средство и на това лице да бъде
издаден електронен фиш. В случая наказанието винаги е за собственика на
превозното средство, тъй като съгласно чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ, „договор за
5
застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите е длъжно да
сключи всяко лице, което притежава моторно превозно средство, което е
регистрирано на територията на Република България и не е спряно от
движение“, тоест задължението за сключване на застраховката е на
собственика и той понася отговорност, ако не го е изпълнил, независимо кой е
управлявал процесното МПС към момента на заснемането му. За разлика от
ЗДвП, в който не е предвидено налагане на имуществени санкции на
юридически лица, то по КЗ такава възможност е предвидена в чл. 638, ал. 1,
т. 2 от КЗ и субект на нарушението може да бъде собственик юридическо
лице.
Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 11 от ЗДвП, влезлият в сила
електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление.
Самият електронен фиш е приравнен от законодателя на наказателно
постановление, тъй като с него освен, че се установява нарушението, се
налага и конкретно наказание за това нарушение. Електронният фиш съдържа
всички необходими реквизити във връзка с извършеното нарушение, а
именно: дата, място, начин на извършване на нарушението и самоличност на
нарушителя. Ясно и недвусмислено е описано, че е било установено
управление на МПС, регистрирано в Република България, което не е спряно
от движение и за което собственикът не е сключил задължителна застраховка
"Гражданска отговорност", като ясно са посочени марката, модела и
регистрационния номер на превозното средство.
Съгласно чл. 461, т. 1 от КЗ застраховката "Гражданска отговорност" на
автомобилистите има задължителен характер. Според чл. 483, ал. 1, т. 1 от
КЗ, „договор за застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите е
длъжно да сключи всяко лице, което притежава моторно превозно средство,
което е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от
движение“. Видно от приложената по делото справка за собственост от
масивите на Пътна полиция, заснетото превозно средство е собственост на
юридическото лице „Галт“ ЕООД. От приложената справка от Гаранционния
фонд е видно, че към 02.07.20221г. не е имало валидно сключена застраховка
„Гражданска отговорност“ на автомобилистите запооченото МПС. Предивд
посоченото от обективна страна е налице нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от
КЗ.
6
Отговорността на юридическите лица е обективна и безвиновна, поради
което не следва да бъде обсъждана субективната страна на нарушението, към
която освен наличието на вина спадат причините и мотивите за неговото
извършване. В случая те са ирелевантни. Все пак трябва да се отбележи във
връзка с направеното възражение, че служител на дружеството е управлявал
автомобила на процесната дата за лични нужди, то за съставомерността на
деянието няма значение кой фактически е управлявал превозното средство,
тъй като отговорността е за собственика на автомобила и негово е
задължението да сключи задължителната застраховка. Без значение кой е
управлявал автомобила при заснемане на нарушението и дали въобще
автомобилът е бил в движение, то след като същият е регистриран на
територията на Република България и не е спрян от движение, за него е
задължително да има такава застраховка, тоест за съставомерността не е
нужно дори да има управление на превозното средство, а само то да е
регистрирано на територията на Република България и да не е спряно от
движение.
Правилно е приложена санкционната норма на чл. 638, ал. 1, т. 2 от КЗ
гласяща, че на лице по чл. 483, ал. 1, т. 1, което не изпълни задължението си
да сключи задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите, се налага имуществена санкция от 2000 лв. – за юридическо
лице или едноличен търговец. Наказанието е фиксирано, поради което съдът
не може да изменя неговия размер.
Не са налице предпоставките на чл. 28 ЗАНН, доколкото констатираното
нарушение е липсата на застраховка „Гражданска отговорност“, което
затруднява се в значителна степен възможността при евентуално ПТП
увреденото лице да получи обезщетение за причинените му вреди.
Обществената опасност на това формално нарушение се отличава с
достатъчен интензитет, който не позволява на съда да приеме, че деянието
представлява маловажен случай.
Ето защо електронният фиш са явява законосъобразно издаден и следва
да бъде потвърден. Разноски не се установяват направени и не се
претендират, поради което не следва да бъдат присъждани.
Предвид изложеното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
7
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на имуществена санкция
за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство
или система Серия Г № 0036762, издаден от СДВР, с който за нарушение на
чл. 483, ал. 1, т. 1 от Кодекса за застраховането (КЗ), на *************, е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 2000
/две хиляди/ лева на основание чл. 638, ал. 4, вр. ал. 1, т. 2, вр. чл. 461, т. 1 от
КЗ.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – София град в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8