№ 245
гр. Сливен, 05.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, V СЪСТАВ, в публично заседание на
тринадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Анна К. Димитрова
при участието на секретаря НЕДЕЛИНА М. БОЖИЛОВА
като разгледа докладваното от Анна К. Димитрова Административно
наказателно дело № 20212230200958 по описа за 2021 година
Производството е образувано по повод жалба от Д. Й. Д., като
представител на „Д.“ ЕООД срещу електронен фиш серия К № 4904937 на ОД
МВР - гр. Сливен, с което на основание чл. 189, ал.4, вр. чл.182 ал.2 т.4 от
ЗДвП му е наложено административно наказание - Глоба в размер на 300 лв.,
за нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП. Моли издадения електронен фиш бъде
отменен.
В с.з. жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се
представлява.
В с.з. въззимаемата страна редовно призована, се представлява от
юрисконсулт, който оспорва жалбата.
Съдът като съобрази събраните по делото гласни и писмени
доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установена
следната фактическа обстановка:
На 31.05.2021 год. в 15,50 часа, по път I-6, км. 379.800, с
автоматизирано техническо средство ARH CAM S1, било заснето движение
на автомобил „Хюндай Туксон ИХ 35”, с рег. № *** със скорост от 124 км./ч.
– над разрешената скорост от 90 км./ч. за извън населено място. Въз основа на
заснемането бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба, серия К №
1
4904937, в който като нарушител било вписано лицето, на когото е
регистрирано МПС – „Д.“ ЕООД, представлявано от Д. Й. Д.. В издадения
Електронен фиш № 4904937 за налагане на глоба е отразено, че за
констатираното нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП на жалбоподателя на
основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП е наложено
административно наказание „Глоба” в размер на 300,00 лева.
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от
събраните по делото писмени доказателства. Въз основа на нея направи
следните правни изводи :
Жалбата е процесуално допустима – подадена от лице, имащо правен
интерес от обжалване. Доколкото по делото не са приложени доказателства
кога жалбоподателят е получил ел.фиш, то съдът приема в негова полза, че е
спазен срока за обжалване. Разгледана по същество се явява неоснователна.
Разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП задължава водачите на МПС да
съобразяват скоростта при управление на МПС с императивно определени
норми, очертани за конкретно място на движение за различните пътни
превозни средства. Разграничителният критерий, даден в чл. 21, ал. 1 от
ЗДвП, установяващ допустимите скорости на движение, е категорията на
пътното превозно средство и мястото на движение – населено място, извън
населено място, магистрала. Извън населено място, каквото е път I-6,
разрешената скорост е 90 км/ч. Жалбоподателят е нарушил правилата на
движение, установени в чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, движейки се със скорост от 124
км/ч. при допустима такава от 90 км/ч. Така описаното деяние съдържа
всички обективни и субективни признаци на административно нарушение по
чл. 6 от ЗАНН и осъществява както от обективна, така и от субективна страна
състава на нарушение по ЗДвП.
Административно-наказващият орган правилно, след като е установил
всички елементи от хипотезата на правната норма, е издал електронен фиш
серия К № 4904937 и е наложил наказание в законоустановения му фиксиран
размер – глоба в размер на 300 лв. на основание чл.189, ал.4, вр. чл. 182, ал.2
т.4 от ЗДвП. Съгласно разпоредбата на чл.189 ал.4 (изм.ДВ бр.19 от
13.03.2015 г.) при нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на
нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер,
2
определен за съответното нарушение. В §6, т.65 от ДР на ЗДвП законодателят
е предвидил, че автоматизираните технически средства и системи и уреди за
контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно ЗДвП, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г./ издадена
на основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП е определен начина и реда за
използването й. В настоящия случай видно от представеното по делото
писмени доказателства са били спазени изискванията на цитираната Наредба,
а именно: било е използвано автоматизирано техническо средство, одобрено
по реда на Закона за измерванията и преминало проверка по надлежния ред,
попълнен е протокол за използване на мобилно АТСС за контрол. От
приложения по преписката клип безспорно се установява, че автомобилът е
управляван с по-висока скорост от разрешената, а именно 128 км/ч, като с
електронният фиш е приспаднат толеранс от 3 %, с оглед на което съдът
намира, че жалбоподателят е извършил нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП,
поради което същият следва да понесе предвидената
административнонаказателна отговорност. При издаването му не са
допуснати нарушения, нито на материалния, нито на процесуалния закон.
Ел.фиш е издаден при напълно изяснена фактическа обстановка, която се
подкрепя с доказателствата и доказателствените средства, събрани и
проверени в хода на производството. Точно и ясно е установено и посочено
мястото на извършване на нарушението, същото е описано надлежно и пълно.
Техническото средство отговаря на изискванията на закона, преминало е през
съответната проверка.
С оглед изхода на делото следва на ОД на МВР - Сливен да се присъди
юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от Закона за
правната помощ/ЗПП/, съгласно препращащата разпоредба на чл.63, ал.5 от
ЗАНН. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е
3
съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в
наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП.В случая за защита
по дела по ЗАНН чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ
предвижда възнаграждение от 80 до 120 лева. Производството по делото не е
с фактическа или правна сложност поради което следва да се присъди
възнаграждение на минимума от 80 лева.
Предвид изложените по-горе съображения съдът прие, че атакувания ел.фиш е законосъобразен, поради което следва да бъде потвърден.
Ето защо, съдът:
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 4904937 на ОД МВР гр.
Сливен, с който на Д. Й. Д. с ЕГН **********, като представител на „Д.“
ЕООД с ЕИК ****, е наложено административно наказание ГЛОБА в размер
на 300 лв., на осн. чл.189 ал.4, вр.чл. 182 ал.2 т. 4 от ЗДвП, като
ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
ОСЪЖДА Д. Й. Д. с ЕГН ********** да заплати на ОДМВР-Сливен,
сумата от 80,00 (осемдесет) лева, представляваща юрисконсултско
възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – гр. Сливен в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
4