Разпореждане по дело №203/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 ноември 2021 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20217210700203
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

 

 

РАЗПОРЕЖДАНЕ

624

гр. Силистра, 26 ноември 2021 г.

 

Административен съд – Силистра, в закрито заседание на  26  ноември през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

СЪДИЯ: Елена Чернева

разгледа адм. дело № 203 по описа на съда за 2021 г. и, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Постъпил е протест от прокурора в Окръжна прокуратура гр. Силистра Галина Вълчева срещу разпоредбите на чл. 4, чл. 19, чл. 20, чл. 21, чл. 61 и чл. 62 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Силистра, приет с Решение № 879 по протокол от 27. 09. 2018 г. на Общински съвет – Силистра, с последващи изменения и допълнения.

В хипотезата на чл.185 ал. 2 АПК, прокурорът е атакувал отделни разпоредби от правилника, обосновавайки се с противоречието им със ЗМСМА. В тази връзка посочва, че създадената с правилника фигура „Председателски съвет“ не е заложена като орган на управление на общинския съвет в ЗМСМА, още повече, че съставът му се състои от органи (председател, зам. председатели и председатели на комисии), чиито правомощия са определени в закона. Твърди се, че това води до делегиране и предоставяне на дадени от ЗМСМА права на други органи, което е в противоречие с нормативен акт от по-висок ранг. Акцентира се,  че материалноправните разпоредби, определящи компетентността на административните органи не могат да се тълкуват разширително, поради което единствено законодателят е овластен да определи структурите на местно самоуправление и местна администрация, сред които не попада създадената по силата на оспорения правилник фигура на председателския съвет.По тези съображения моли съда да отмени оспорваните текстове от правилника.

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от АПК – оспорват се отделни разпоредби от подзаконов нормативен акт, издаден от Общински съвет - Силистра. Инициирано е от прокурор в Окръжна прокуратура – Силистра, който съгласно чл. 186, ал. 2 и чл. 187 от АПК е легитимиран да подаде протест срещу такъв тип акт без ограничение във времето. В тази връзка производството е допустимо и протестът следва да се внесе за разглеждане в открито съдебно заседание

На основание чл.188, във връзка с чл.181 ал. 1 и ал. 2 АПК са предприети действия за оповестяване на обявлението относно оспорването на нормативния акт по съдебен ред, включително и чрез обнародването на обявлението в „Държавен вестник”.

Във връзка с изричната регламентация, съдържаща се в чл. 189, ал. 1 от АПК, като страни в производството следва да се призоват оспорващият и органът, издал подзаконовия нормативен акт, т. е. прокурор от Окръжна прокуратура – Силистра като подател на протеста и Общински съвет-Силистра като ответник по протеста. По силата на това, че основна оспорваща страна е прокурор в ОП, не се налага допълнително конституиране на друг прокурор за участие в производството на основание чл.192 АПК.

При разглеждането на делото в настоящото съдебно заседание съдът констатира, че макар от страна на прокурора да се претендира изцяло отмяна на текстовете на чл. 4, чл. 19 и чл. 61 от правилника, то дейността на председателския съвет е засегната само в отделни алинеи, а именно - в чл. 4, ал. 2, чл. 19, ал. 1, т. 1 и чл. 61, ал. 2, изречение второ от правилника. Освен това разпоредбата на чл. 62 от правилника не касае дейността на председателския съвет. Ето защо на прокурора следва да се даде възможност най-късно в насроченото съдебно заседание да прецизира протеста, а в в случай, че предложението му касае целите разпоредби, а не конкретните части от тях, ще е необходимо да се посочат фактически основания, обуславящи незаконосъобразността им.

Доколкото предмет на настоящия съдебен контрол е законосъобразността на подзаконов нормативен административен акт на орган на местното самоуправление, а оспорващият прокурор е с нормативни правомощия да упражнява общ надзор за законност по отношение на всички категории актове (чл. 16 и чл. 186, ал. 2 от АПК), на основание чл.170 ал.1 АПК, следва да бъдат дадени указания на ответника по протеста че носи доказателствената тежест за установяване наличието на условията (фактическите предпоставки) за приемане на оспорения правилник, както и че са спазени изискванията на Глава V, Раздел III от АПК, както и императивните разпоредби на Закона за нормативните актове (ЗНА) и Указ № 833/74г. за неговото прилагане.

 

Във връзка с гореизложеното и на осн. чл. 196 във вр. с чл. 154, ал. 1, 157, ал. 1 и чл. 163 АПК съдът

 

 

Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И  :

 

ВНАСЯ протеста за разглеждане в открито съдебно заседание на 26. 01. 2022 г. от 10. 30 часа, за която дата да се призоват следните страни:

Подател на протест: Прокурор при Окръжна прокуратура гр.Силистра.

Ответник по протеста: Общински съвет – гр. Силистра.

 

Дава възможност на прокурора най-късно в насроченото съдебно заседание да прецизира протеста в съответствие с дадените указания, съдържащи се в мотивите на настоящото разпореждане.

 

Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл. 138 АПК, като ответният административен орган има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването (чл.163 ал.2 АПК).

           

                                                               СЪДИЯ: