РАЗПОРЕЖДАНЕ
№ 624
гр. Силистра, 26 ноември
2021 г.
Административен съд – Силистра, в
закрито заседание на 26 ноември през две хиляди и двадесет и първа
година, в състав:
СЪДИЯ: Елена Чернева
разгледа адм. дело № 203 по описа
на съда за 2021 г. и, за да се произнесе, взе предвид следното:
Постъпил е протест от прокурора в
Окръжна прокуратура гр. Силистра Галина Вълчева срещу разпоредбите на чл. 4,
чл. 19, чл. 20, чл. 21, чл. 61 и чл. 62 от Правилника за организацията и
дейността на Общински съвет – Силистра, приет с Решение № 879 по протокол от
27. 09. 2018 г. на Общински съвет – Силистра, с последващи изменения и
допълнения.
В хипотезата на чл.185 ал. 2 АПК,
прокурорът е атакувал отделни разпоредби от правилника, обосновавайки се с
противоречието им със ЗМСМА. В тази връзка посочва, че създадената с правилника
фигура „Председателски съвет“ не е заложена като орган на управление на
общинския съвет в ЗМСМА, още повече, че съставът му се състои от органи
(председател, зам. председатели и председатели на комисии), чиито правомощия са
определени в закона. Твърди се, че това води до делегиране и предоставяне на
дадени от ЗМСМА права на други органи, което е в противоречие с нормативен акт
от по-висок ранг. Акцентира се, че
материалноправните разпоредби, определящи компетентността на административните
органи не могат да се тълкуват разширително, поради което единствено
законодателят е овластен да определи структурите на местно самоуправление и
местна администрация, сред които не попада създадената по силата на оспорения
правилник фигура на председателския съвет.По тези съображения моли съда да
отмени оспорваните текстове от правилника.
Производството е по реда на чл. 185
и сл. от АПК – оспорват се отделни разпоредби от подзаконов нормативен акт,
издаден от Общински съвет - Силистра. Инициирано е от прокурор в Окръжна
прокуратура – Силистра, който съгласно чл. 186, ал. 2 и чл. 187 от АПК е
легитимиран да подаде протест срещу такъв тип акт без ограничение във времето.
В тази връзка производството е допустимо и протестът следва да се внесе за
разглеждане в открито съдебно заседание
На основание чл.188, във връзка с
чл.181 ал. 1 и ал. 2 АПК са предприети действия за оповестяване на обявлението относно
оспорването на нормативния акт по съдебен ред, включително и чрез обнародването
на обявлението в „Държавен вестник”.
Във връзка с изричната
регламентация, съдържаща се в чл. 189, ал. 1 от АПК, като страни в
производството следва да се призоват оспорващият и органът, издал подзаконовия
нормативен акт, т. е. прокурор от Окръжна прокуратура – Силистра като подател
на протеста и Общински съвет-Силистра като ответник по протеста. По силата на
това, че основна оспорваща страна е прокурор в ОП, не се налага допълнително
конституиране на друг прокурор за участие в производството на основание чл.192 АПК.
При разглеждането на делото в настоящото съдебно заседание съдът
констатира, че макар от страна на прокурора да се претендира изцяло отмяна на
текстовете на чл. 4, чл. 19 и чл. 61 от правилника, то дейността на
председателския съвет е засегната само в отделни алинеи, а именно - в чл. 4,
ал. 2, чл. 19, ал. 1, т. 1 и чл. 61, ал. 2, изречение второ от правилника.
Освен това разпоредбата на чл. 62 от правилника не касае дейността на
председателския съвет. Ето защо на прокурора следва да се даде възможност
най-късно в насроченото съдебно заседание да прецизира протеста, а в в случай,
че предложението му касае целите разпоредби, а не конкретните части от тях, ще
е необходимо да се посочат фактически основания, обуславящи
незаконосъобразността им.
Доколкото предмет на настоящия
съдебен контрол е законосъобразността на подзаконов нормативен административен
акт на орган на местното самоуправление, а оспорващият прокурор е с нормативни
правомощия да упражнява общ надзор за законност по отношение на всички
категории актове (чл. 16 и чл. 186, ал. 2 от АПК), на основание чл.170 ал.1 АПК, следва да бъдат дадени указания на
ответника по протеста че носи доказателствената тежест за установяване
наличието на условията (фактическите предпоставки) за приемане на оспорения
правилник, както и че са спазени изискванията на Глава V,
Раздел III от АПК, както и императивните разпоредби на Закона за
нормативните актове (ЗНА) и Указ № 833/74г. за неговото прилагане.
Във връзка с гореизложеното и на
осн. чл. 196 във вр. с чл. 154, ал. 1, 157, ал. 1 и чл. 163 АПК съдът
Р А З
П О Р Е Д
И :
ВНАСЯ протеста за разглеждане в открито
съдебно заседание на 26. 01. 2022 г. от 10. 30 часа, за която дата да се призоват следните страни:
Подател на
протест: Прокурор при Окръжна прокуратура гр.Силистра.
Ответник
по протеста: Общински
съвет – гр. Силистра.
Дава възможност на прокурора най-късно в насроченото съдебно заседание
да прецизира протеста в съответствие с дадените указания, съдържащи се в
мотивите на настоящото разпореждане.
Преписи от настоящото
разпореждане да се връчат на страните по реда на чл. 138 АПК, като ответният административен
орган има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок
от съобщаването (чл.163 ал.2 АПК).
СЪДИЯ: