Решение по дело №657/2020 на Районен съд - Горна Оряховица

Номер на акта: 97
Дата: 11 май 2021 г. (в сила от 21 септември 2021 г.)
Съдия: Милена Асенова Карагьозова
Дело: 20204120200657
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 97
гр. Горна Оряховица , 11.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГОРНА ОРЯХОВИЦА, VII СЪСТАВ в публично
заседание на единадесети май, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Милена А. Карагьозова
като разгледа докладваното от Милена А. Карагьозова Административно
наказателно дело № 20204120200657 по описа за 2020 година
ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ В. С. С. атакува издадения електронен фиш
Серия К № **** на ОД на МВР – Велико Търново. Излага подробни доводи
в жалбата за отмяна на електронния фиш.
В съдебно заседание не се явява, не се представлява. С писмено
становище се поддържа жалбата/л.34 и сл./. Развиват се подробни
съображения.
ОТВЕТНИКЪТ ПО ЖАЛБАТА ОД на МВР гр. Велико Търново –
редовно призована страната, не изпраща процесуален представител и не заема
становище.
Районна прокуратура В.Търново– ТО Горна Оряховица – редовно
призована, не се представлява.
СЪДЪТ, след като прецени събраните доказателства поотделно и в
тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
На 25.06.2020 г. в 12:34 часа на територията на община Лясковец на път
I-4/София-Варна/ при км 153+343 в посока към град Варна бил заснет със
стационарна видео-радарна система MultaRadar SD 580 с № 00209D33F1A0
лек автомобил „Нисан Кашкай” с рег. № ****, движещ се в посока към град
1
Варна със скорост 99 км/ч при въведено в този участък с пътен знак В26
ограничение на скоростта от 60 км/ч.
Видно от справката за регистрацията и собствеността, приложена на
л.13, собственик на заснетия лек автомобил към датата на нарушението е
дружеството „О.Р.“ ООД, представлявано от жалбоподателя С.. Този факт не
се оспорва от последния.
За установеното с автоматизираното техническо средство нарушение
против законния представител на собственика бил издаден електронен фиш
серия К № ****, в който било прието, че в момента на заснемането
автомобилът се е движел със скорост 99 км/ч.
На 02.09.2020г. по пощата е депозирана жалба против фиша/л.4,л.10/,
като в съпроводителното писмо към преписката е посочено, че не е
получаван документ, удостоверяващ датата на връчване на ЕФ/л.2/. В този
случай, следва да се приеме в полза на жалбоподателя, че жалбата е
процесуално допустима.
Изложената по-горе фактическа обстановка съдът установи, след като
прецени поотделно и в тяхната съвкупност приетите писмени доказателства.
Въз основа на така установените факти по делото съдът достига до
следните правни изводи:
Жалбата е подадена пред компетентен съд чрез наказващия орган от
лице, което има право да обжалва електронния фиш.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Спазени са процесуалните правила за издаване на обжалвания
електронен фиш. Фишът е издаден по одобрения образец и съдържа
законоустановените реквизити – данни за териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока и сметката, по която да се
извърши доброволното ѝ плащане.
2
Включването в текста на електронния фиш на израза „ПП I-4 /София-
Варна/, км 153+343, общ. Лясковец, в посока към гр.Варна” удовлетворява
изискването на закона за посочване на мястото на нарушението, доколкото
съдържащите в цитирания израз данни позволяват еднозначното определяне
на мястото, на което се е намирал автомобилът в момента на измерване на
скоростта и заснемане на нарушението.
При справка в интернет относно определяне местонахождението на този
пътен участък, се съдържа следната информация:
Републикански път I-4 е първокласен път от Републиканската пътна мрежа на България с направление
от запад изток в Северна България, преминаващ по територията на 5 области: Ловешка, Габровска,
Великотърновска, Търговищка и Шуменска област. Общата му дължина е 264,3 km (на 7-мо място по дължина в
България), като по цялата си протежение съвпада с Европейски път Е772”.

След като и за експерта по делото също не е представлявало проблем да
се ориентира относно местонахождението на пътя, то неоснователно е
възражението за неточно или неясно посочване на мястото на нарушението.
В обжалвания електронен фиш са посочени марката, моделът и
регистрационният номер на заснетия автомобил, максимално разрешената
скорост в посочения участък, на който е извършено нарушението, пътният
знак, с който е въведено ограничението на скоростта, скоростта, с която се е
движел заснетият автомобил, както и допуснатото от водача на заснетия
автомобил превишение на максимално разрешената скорост. Посочването на
изброените данни в обжалвания електронен фиш е достатъчно за
изпълнението на изискването на процесуалния закон за описание на
нарушението.
От приетото като писмено доказателство предложение рег. № 366р-
2687/08.02.2016г. от началника на сектор „Пътна полиция” при ОДМВР-
Велико Търново до директора на дирекцията (л.17) се установява, че
участъкът от пътя при км 153+343 на път I-4 е бил предварително оповестен
като място за осъществяване на контрол на скоростта със стационарна видео-
радарна система MultaRadar SD 580 по реда, предвиден в действащата към
момента на заснемане на нарушението Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
3
системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от
министъра на вътрешните работи, обнародвана в „Държавен вестник”, брой
36 от 19.05.2015 г.
От приетото като писмено доказателство удостоверение 10.12.4888,
издадено от Българския институт по метрология (л.18), се установява, че е
одобрен типът на стационарната видео-радарна система MultaRadar SD 580, с
която е заснет автомобилът и е измерена скоростта му. Срокът на валидност
на удостоверението за одобряване на типа средство за измерване е от
08.12.2010 до 08.12.2020 г. и включва датата на заснемане на процесното
нарушение.
От протокол за проверка № 45-С-ИСИС/22.08.2019г. (л.16) е видно, че
използваната в конкретния случай стационарна видео-радарна система
MultaRadar SD 580 с МАС № 00209D33F1A0 е преминала последваща
метрологична проверка, при която е установено съответствие с изискванията
за това средство за измерване.
От анализа на приетите като писмено доказателство методически
указания относно реда за работа със стационарна система MultaRadar SD
580 (л.19 и сл. от делото) се установява, че използваното за установяване и
заснемане на нарушението техническо средство отговаря на изискванията за
стационарна автоматизирана система, регламентирани в § 6, т.65 от ДР на
ЗДвП.
Обжалваният електронен фиш е законосъобразен и по същество.
От приложената към изпратената в съда преписка снимка (л.12 от
делото), представляваща по смисъла на чл.189, ал.15 от ЗДвП веществено
доказателствено средство в административнонаказателния процес, както и от
данните от паметта на техническото средство, възпроизведени на същия
хартиен носител, се установява, че на 25.06.2020 г. в 12:34 часа при км
153+343 на път I-4, на територията на община Лясковец, лек автомобил с рег.
№ **** се е движел със скорост 102 км/ч. с отчетен впоследствие толеранс от
-3км/ч./.
Видно от приетата като писмено доказателство схема на вертикалната
сигнализация и хоризонталната маркировка на път I-4 в участъка от км
4
152+000 до км 155+00/л.31 и сл./, актуална към посочената във фиша дата на
нарушението, посоченото във фиша място на нарушението при км 153+343 в
посока към град Варна попада в зоната на действие на пътен знак В26,
поставен при км 153+300, с който е въведено ограничение на скоростта от 60
км/ч. От същата схема се установява, че посоченото място на нарушението
при км 153+343 се намира по посоката на движение на автомобила на 6 м след
мястото, на което е била монтирана стационарната видео-радарна система
MultaRadar SD 580 (км 153+337). Тези данни съответстват на изображението
върху фотоснимката, възпроизвеждащо заснетата задна част на автомобила с
поставената върху нея табела с регистрационен номер. От друга страна, от
данните в т.1.4 на методическите указания за реда за работа със стационарна
система MultaRadar SD 580 се установява, че дистанцията на измерване на
тази система е от 1 м до 99 м. Следователно намиращият се в момента на
заснемане на нарушението лек автомобил на позиция при км 153+343 на пътя
е попадал в обхвата на радарния сензор на стационарната видео-радарна
система, разположена при км 153+337. В тази насока е и заключението на ВЛ
А./л.73 и сл. от делото/.
Предвид изложеното следва да се приеме, че фактът на извършване на
нарушението е установен по несъмнен начин.
Административнонаказващият орган законосъобразно е приложил
нормата на чл.188 ал.1 пр.1 от ЗДвП, съобразно която собственикът на
моторното превозно средство отговаря за извършеното с него нарушение.
След като е установено по безспорен начин, че въпросният автомобил, с
който е извършено нарушението, е собственост на представляваното от
жалбоподателя дружество, този факт е намерил отражение в приложената на
л.13 справка. Липсват данни, а и не се твърди от страна на жалб.С., същият
да е депозирал декларация, съобразно чл.189,ал.5 от ЗДвП, в която да
посочи данни за лице, извършило нарушението и да предостави копие от
свидетелството за управление на МПС на лицето, което евентуално е
управлявало превозното средство, с което е извършено конкретното
нарушение. След като не е упражнил правото си да възрази и да посочи
конкретно физическо лице, което е управлявало на посочената дата
автомобила, с което е извършено нарушението и да предостави копие от
свидетелството за управление на МПС на конкретното физическо лице,
извършило процесното нарушение, няма законово ограничение и следва
именно жалбоподателят като представител на ЮЛ-собственик да понесе
неблагоприятните последици, които законът свързва с това бездействие , а
именно - издаване на електронен фиш за ангажиране отговорността му като
5
собственик на автомобила, с който автомобил е извършено конкретното
административно нарушение.
Относно възражението на жалбоподателя, касаещо невъзможността да
се възприеме процесния пътен знак, ограничаващ скоростта, същото е
неоснователно по следните съображения: То категорично се оборва от
заключението по допуснатата експертиза, с която е и онагледен пътния
участък. Водачът има достатъчно време и разстояние до мястото на заснемане
да е намалил скоростта си на движение до изискуемата 60 км./ч. Същият
обаче е заснет с 99км./ч., което означава, че и по-рано указаното ограничение
от 80км./ч. /л.74/ също не е съобразено от водача/разстоянието от знак В26,
ограничаващ скоростта на движение на 80км./ч. до знак В 26, ограничаващ
скоростта на движение на 60км./ч.
Описаното в електронния фиш деяние е квалифицирано правилно като
административно нарушение по чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП.
Санкцията, определена с разпоредбата на чл.182 ал.2 т.4 от ЗДвП към
момента на нарушението е в абсолютен размер от 300лв. относно
превишаване на скоростта с над 31 до 40 км./ч., поради което не се налага
излагане на съображения относно размера на наложената глоба. Такава е
предвидена за превишаване на разрешената скорост извън населено място,
какъвто е процесния случай, а превишението е в рамките на 39 км./ч., поради
което глобата в размер от 300лв. е законосъобразно определена.
Извършеното редуциране на фактически измерената скорост от 102
км/ч с -3км/ч до приетата за установена скорост от 99 км/ч е в интерес на
жалбоподателя, тъй като изключва възможните неблагоприятни за него
последици от допустимата грешка на измерване със стационарната видео-
радарна система MultaRadar SD 580 (т.1.4 от цитираните по-горе методически
указания).
В конкретния случай не следва да се прилага разпоредбата на чл.28 от
ЗАНН. Приетото за установено превишение на скоростта от 39 км/ч
надвишава значително границата от 10 км/ч, над която деянието съставлява
административно нарушение по чл.182, ал.2 от ЗДвП. Липсват многобройни
или изключителни смекчаващи отговорността обстоятелства. Поради това не
може да се приеме, че конкретното нарушение представлява по-ниска степен
на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на
административни нарушения по чл.182, ал.2 от ЗДвП, което да даде
6
основание за квалифицирането му като маловажен случай на такова
нарушение.
На снимковия материал фигурират други МПС, движещи се обаче в
обратната посока на движение.

Относно сроковете за установяване на нарушението: От
справката на л.14 е видно, че електронният фиш е издаден на
28.07.2020 г., т.е. около месец след посочената във фиша
дата на извършване на нарушението, съвпадаща с датата на
неговото заснемане-25.06.2020г. При това положение следва
да се приеме, че към момента на издаване на електронния
фиш не е бил изтекъл шестмесечният давностен срок по
чл.34, ал.3 от ЗАНН, броен от заснемането на нарушението.
Предвид изложеното по-горе съдът приема, че обжалваният електронен
фиш е законосъобразен и следва да бъде потвърден. Не може да бъде
възприет доводът, свързан със знак Е24, тъй като указването или
неуказването на контрола в процесния пътен участък не освобождава водача
от задължението му да съблюдава правилата за движение
Така мотивиран, съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № ****, издаден от
ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР-ВЕЛИКО ТЪРНОВО, с който на С. е
наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева на
основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.2, т.4 от Закона за движение по
пътищата за нарушаване на разпоредбата на чл.21, ал.2, вр.ал.1 от същия
закон.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
7
съд-Велико Търново в 14-дневен срок от връчване на съобщението, че е
изготвено и обявено.
Съдия при Районен съд – Горна Оряховица: _______________________
8