Решение по дело №354/2010 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 80
Дата: 18 октомври 2010 г. (в сила от 4 ноември 2010 г.)
Съдия: Минчо Танев Танев
Дело: 20102180200354
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 юли 2010 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер   80                                      18.10.2010 год.                                                  Град  Царево

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Царевският районен съд                                                                    наказателен състав

на дванадесети октомври                                                         две хиляди и десета година

в публично заседание, в следния състав:                               Председател: Минчо Танев

Секретар: К.Д.

 

като разгледа докладваното от съдия Минчо Танев

НАХД номер 354 по описа на съда за 2010 год. за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството по делото е от административно наказателен характер, по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН. 

Образувано е по повод постъпила жалба от Б.Д.Ш., ЕГН **********,***, против наказателно постановление № 38/ 08.06.2010 год. на Началник РУП- Приморско, с което на основание чл. 270, ал. 2 от Закон за министерство на вътрешните работи (ЗМВР), й е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50,00 лв. за нарушение на чл. 270, ал. 1 от ЗМВР.

В жалбата се твърди, че не е налице извършено нарушение. Поради изложените причини, се иска от съда да  отмени атакуваното НП.

В съдебно заседание, жалбоподателят се явява лично. Моли съда да отмени атакуваното НП.

Ответникът по жалбата РУП- Приморско, не изпращат представител в съдебно заседание. Не взимат становище по жалбата.

По делото бяха събрани множество писмени доказателства. Разпитани са актосъставителят и свидетеля по съставяне на акта.

Съдът, като взе предвид събрания по делото доказателствен материал, намира за установено от фактическа страна следното:

На 05.05.2010 год. свидетеля И.-***, получил сигнал от дежурния в управлението, че пред районното управление има възникнал скандал между лица. Полицейският служител установил лицата, между които е възникнал скандалът, като едно от тези лица била и жалбоподателката. Св. И. се обадил на колегата си- св. А., който бил дежурен по управление и последния също пристигнал на мястото на инцидента. Лицата устно били предупредени повече да не се саморазправят, след което им били съставени и предупредителни протоколи да прекратят скандалите помежду си. Въпреки направените предупреждения, същите лица продължили да се саморазправят, без да изпълнят полицейските разпореждания. В последствие двамата полицаи прекратили разправиите и лицата участващи в скандала си тръгнали. Констатираното нарушение мотивирало актосъставителя да състави акт за установяване на административно нарушение № 37 от 21.05.2010 год. в който нарушението било описано както следва: „…на 05.05.2010 год. в гр. Приморско…….лицето като е предупредено с предупредителен протокол да не се саморазправя….не е изпълнило разпореждане на орган на МВР направено в изпълнение на функциите му.” АУАН бил представен на нарушителя, но същата отказала да го подпише, което е изрично удостоверено с подпис на свидетел. Въз основа на съставения акт, наказващият орган- Началник на РУП- Приморско издал обжалваното наказателно постановление, в което административното нарушение е описано по същия начин както и в АУАН. Деянието е квалифицирано като нарушение чл. 270, ал. 1 от Закон за министерство на вътрешните работи, поради което и на основание чл. 270, ал. 2 от ЗМВР, на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50,00 лв.

Изложената фактическа обстановка, съда установи по безспорен начин от събраните по делото писмени доказателства, както и от показанията на разпитаните свидетели. 

При така установената фактическа обстановка и след като съобрази разпоредбите на закона, съда прие от правна страна следното:

Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице, посочено в наказателното постановление като нарушител, в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, съдържа всички необходими реквизити, поради което същата е процесуално допустима и като такава следва да бъде разгледана.

Разгледана по същество обаче, същата е неоснователна.

Настоящото производство е от административно- наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, това деяние извършено ли е от лицето посочено в акта и наказателното постановление като нарушител, както и дали деянието е извършено от това лице виновно. Следва и да се отбележи, че актовете за установяване на административни нарушения нямат обвързваща, доказателствена сила, т.е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на НПК, съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият /в случая административно отговорното лице/ се счита за невинен до доказване на противното. /ППВС № 10/ 1973 год./. Това от своя страна означава, че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат спазени изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

В конкретния казус, съда съобрази следното:   

В настоящият случай, актът за установяване на нарушението е съставен от служител на МВР, а атакуваното наказателно постановление е издадено от Началник на РУП- Приморско, т.е. в съответствие с разпоредбите на чл. 37 и чл. 47 от ЗАНН.

Съгласно чл. 55, ал. 1 от ЗМВР полицейските органи могат да издават разпореждания до държавни органи, организации, юридически лица и граждани, когато това е необходимо за изпълнение на възложените им функции. Разпорежданията, които изхождат от полицейски органи, по смисъла на чл. 53, ал. 2 от ЗМВР, издадени в изпълнение на възложените им функции могат да бъдат писмени, устни или с действия, чиито смисъл е разбираем за лицата, до които се отнасят. Според чл. 55, ал. 4 от ЗМВР разпорежданията на полицейския орган са задължителни за изпълнение. В настоящия случай, съда установи по несъмнен начин, че жалбоподателя е участвала в скандал с други лица, като е била надлежно предупредена с предупредителен протокол да преустанови действията си, но същата не го е сторила. Това се потвърди от показанията на свидетеля и актосъставителя, поради което и съда намира изложеното в жалбата твърдение, че жалбоподателя не е участвала в инцидента за неоснователно. Правилно и законосъобразно, жалбоподателя е била предупредена с устно разпореждане и с предупредителен протокол да преустанови дейността си. С издаването на това разпореждане е било упражнено правомощието на служителя на МВР, насочено към опазване на обществения ред. Безспорно това разпореждане не е било изпълнено- видно от гласните доказателства по делото, жалбоподателя не е преустановила скандалното си поведение и саморазправата с други лица.

Във връзка с изложеното, съда намира, че при съставянето на акта и при издаването на наказателното постановление не са допуснати нарушения на ЗАНН и ЗМВР. Актът за установяване на административното нарушение е съставен съобразно нормите на ЗМВР и ЗАНН. По делото не са установени различни факти и обстоятелства, както и не са ангажирани достоверни доказателства, оборващи констатациите в акта, поради което съдът приема описаното в него за безспорно установено. С оглед на горното, съдът намира че описаното в АУАН и НП деяние, съдържа всички обективни и субективни признаци на административно нарушение по чл. 270, ал. 1 от Закон за министерство на вътрешните работи, което нарушение е извършено виновно от жалбоподателя, поради което правилно е била ангажирана административно- наказателна отговорност спрямо нея.

Вида и размера на административните наказания, които могат да бъдат наложени за констатираните нарушения, са определени в чл. 270, ал. 1 от Закон за министерство на вътрешните работи, където е посочено, че който не изпълни разпореждане на орган на МВР, направено в изпълнение на функциите му, ако извършеното не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 100 до 500 лв. и в ал. 2 на същия член, където е посочено, че за маловажни нарушения органите на МВР налагат глоба до 50 лв. Това налага извода, че в конкретния случай, размера на наказанието е определен в границите на нормативно определения такъв, като според съда при индивидуализирането му, административно- наказващият орган го е съобразил с разпоредбите на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, като правилно е отчел факторите определящи тежестта на наказанието, поради което е наложил наказание по реда на ал. 2, след като правилно е отчел маловажността на деянието.

По тези съображения, съдът намира, че обжалваното НП е правилно и законосъобразно и като такова, следва да бъде потвърдено.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалбата от Б.Д.Ш., ЕГН **********, против наказателно постановление № 38/ 08.06.2010 год. на Началник РУП- Приморско, с което на основание чл. 270, ал. 2 от Закон за министерство на вътрешните работи й е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50,00 лв. за нарушение на чл. 270, ал. 1 от ЗМВР и ПОТВЪРЖДАВА наказателното постановление като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението подлежи на касационно обжалване, пред Административен съд, гр. Бургас, в 14- дневен срок от получаване на съобщението за неговото постановяване.

 

 

 

 

СЪДИЯ :