Решение по дело №317/2021 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260209
Дата: 10 юни 2021 г. (в сила от 25 ноември 2021 г.)
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20211420200317
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е №

Гр.Враца 10.06.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Врачански районен съд, ІV - наказателен състав в публично заседание на 31.05.2021 година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИСКРА КАСАБОВА

 

При секретаря Ц.Цекова като разгледа докладваното от съдията НАХД 317 по описа за 2021г. на ВРС, въз основа на закона и доказателствата

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия К №4491652/2021г. на ОД на МВР - Враца, с който на В.В. ***, с ЕГН:********** е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 300/триста/ лева за извършено нарушение по чл.21, ал.2 вр. чл.21 ал.1 вр. чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.2 т.4 от ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА /ЗДвП/, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН съгласно чл.63 ал.1 от ЗАКОНА ЗА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ /ЗАНН/.

            РешенИЕТО подлежи на  обжалване в 14/четиринадесет/дневен срок от уведомяването пред Врачански административен съд.

 

                                                                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ:      

 

            М  О  Т  И  В  И:

В.В. ***, с ЕГН:********** е обжалвал ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия К №4491652/2021г. на ОД на МВР - Враца, с който му е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 300/триста/ лева за извършено нарушение по чл.21 ал.1 вр. чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.2 т.4 от ЗДвП. В жалбата чрез адв.И.Б.М. *** се иска отмяната на ЕФ, като се навеждат съображения  за допуснати съществени нарушения на закона.

Ответникът по делото ОД на МВР - Враца в придружителното писмо по делото ангажира становище в подкрепа на издадения ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ за налагане на глоба.

Производството по делото е по реда на чл.59-63 ЗАНН във вр.чл.189 ал.8 ЗДвП.

Анализирайки събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното: На 11.02.2021 год. в 13.45 часа, в обл.Враца общ.Враца по път І-1 /Е -79/, на км 141 + 854 извън населено място с посока на движение Враца – към гр.Монтана, при ограничение 60 км/ч., въведено с п.з. В26 със стационарно преносим уред за осъществяване на контрол на пътното движение /СПУК/ с фабричен №11743bc87 на ОД на МВР – Враца – АТСС ”АRН САМ S1”, било заснето движението на л.а.”ОПЕЛ АСТРА” с ДК № ******който се движел със скорост от 99 км./ч. при разрешена такава от 60 км/ч., като в електронния фиш изрично е вписано и превишението на скоростта, възлизащо на 39 км/ч. и обстоятелството на установяване и фиксиране на превишението с автоматизирано техническо средство. Касателно установените по време на инкриминираната дата и място фактически обстоятелства, изложени в обжалвания електронен фиш и съгласно приложени доказателства от наказващият орган досежно наличието на поставена преносима техника за видеонаблюдение на визираното място на нарушение, се установява, че нарушението е заснето със  стационарно преносим уред за осъществяване на контрол на пътното движение /СПУКС/ с фабричен №11743ВС  АТСС ”АRН САМ S1”,  собственост на ОД на МВР – Враца.

Последвало издаването на обжалвания ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К”4491652 на ОД на МВР - Враца, като на жалбоподателя В.В. ВАНЧЕВ е наложено административно наказание глоба в размер 300 лева за извършено нарушение по чл.21 ал.1 вр. чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.2 т.4 от ЗДвП.

Горната фактическа обстановка се потвърждава от приложените делото писмените доказателства – писмо; жалба, Заверено копие от Електронен фиш серия „К” №4491652/2021г.  издаден от ОДМВР-Враца; снимков материал; Удостоверение за одобрен тип средство за измерване на БИМ, Заповед № 8121з – 931 от 30.08.2016г. от министъра на вътрешните работи, Разпечатка от стационарно преносим уред за осъществяване на контрол на пътното движение /СПУК/ с фабричен №11743ВСАТСС ”АRН САМ S1” за датата на нарушението, Писмо от БИМ, Протокол от проверка №71-С - ИСИС/15.10.20г. на БИМ, Справка за собственост на МПС, Протокол  за използване на АТСС  от дата 11.02.21г., дигитална снимка за временно монтирано АТСС за 11.02.21г., и др.

Съдът намира жалбата подадена в срока по чл.189 ал.8 ЗДвП, разгледана по същество, същата е процесуално допустима като подадена от активно легитимирано лице с изявен правен интерес, но неоснователна по следните съображения: На първо място разглеждайки жалбата по същество, съдът констатира, че електронен фиш серия „К”№4491652 на ОДМВР Враца е издаден в съответствие с утвърдения със Заповед № 8121з – 931 от 30.08.2016г. от министъра на вътрешните работи - образец и като такъв същият съдържа лимитативно посочените в чл.189, ал.4 ЗДвП реквизити – данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението; датата и точния час на извършване на нарушението; регистрационния номер на моторното превозно средство; собственика, на когото е регистрирано превозното средство; описание на нарушението; нарушените разпоредби и съответно размерът на глобата.

При това следва да се отбележи, че не е нарушение обстоятелството, че в ел.фиш не е с посочена дата на издаване, в какъв срок и пред кой орган подлежи на обжалване, кое длъжностно лице го е издало и подпис на издател, тъй като същото не е предвидено изрично в закона относно електронните фишове и в образеца на ел.фиш. При това съдът приема, че електронният фиш отговаря на изискванията на чл.189 ал.4 от ЗДвП и е редовен от външна страна, поради което и не възприема наведените в жалбата съображения в обратния  смисъл.

 

         На второ място съдът счита, че нарушението е безспорно е установено, като на място на нарушението - в обл.Враца общ. Враца по път І-1 /Е -79/, на км на км 141 + 854 извън населено място с посока на движение Враца – към гр.Монтана, при ограничение 60 км/ч., въведено с п.з. В26 е заснето движението на процесното МПС, като нарушението е установено и заснето със стационарно преносим уред за осъществяване на контрол на пътното движение/СПУКС/ тип ,,ARH CAM S1” с фабричен № 11743ВС, на ОД на МВР – Враца – който е преминал задължителната проверка в лаборатория на БИМ и е годно измервателно средство, преминало последваща проверка видно Протокол от проверка №71-С - ИСИС/15.10.20г. на БИМ и е съответно на одобреният тип радарна система, което е видно от съдържанието на приложените по делото – документи - Удостоверение за одобрен вид средство за измерване от БИМ, както и от Писмо от БИМ. От тези  доказателства, които не са оборени по делото се установява, че в конкретния случай е използван стационарно преносим уред за осъществяване на контрол на пътното движение за видео-наблюдение собственост именно на ОД на МВР Враца, който е достатъчно индивидуализиран и изправен, като работи в автоматичен и автономен режим, без участие и намеса от служител. Измерва скоростта на преминаващите автомобили, като заснема само тези движещи се с превишена скорост и автоматично разпознава регистрационният номер на МПС-то. Преноса на информация от ATCC ,,ARH CAM SI” № 11743ВС към АИС АНД (Автоматизирана система за управление на Административно- наказателната дейност) също се извършва автоматично, посредством 3G мрежа. Служителят само разполага техническото средство, въвежда необходимите параметри за контрол и изключва същото при приключване на работа. Служителят не стои до техническото средство и не наблюдава установяването на нарушения

         За процесната дата с посоченият уред за осъществяване на контрол са регистрирани 192 бр. нарушения на скоростта, в периода от 10.00 до 15.00 часа, като от приложената Разпечатка от стационарно преносим уред с фабричен №11743ВС – АТСС ”АRН САМ S1” на ОД на МВР – Враца за датата на нарушението, е видно че същото е регистрирано в 13.45 часа, във клип №0202899, като в ЕФ изрично е отразено, че се касае за посоченото автоматизирано техническо средство на ОД на МВР-конкретно е посочено и мястото на извършване на нарушението в съдържанието на електронния фиш, а именно - в обл.Враца общ. Враца по път І-1 /Е -79/, на км на км 141 + 854 извън населено място с посока на движение Враца – към гр.Монтана, видно от приложените по делото протокол и разпечатка на снимков материал, която е веществено ДС, съгласно чл.189 ал.15 от ЗДвП.

              На следващо място установено е и че санкционираното с издадения електронен фиш административното нарушение е осъществено в отсъствието на жалбоподателя и на контролен орган, при което следва, че са спазени изискванията на чл.189 ал.4 ЗДвП - установяването и заснемането на административното нарушение да става при кумулативното наличие на трите задължителни предпоставки, а именно:

         - първо със стационарно техническо средство,

    - второ в отсъствие на контролен орган и

         - трето в отсъствие на нарушител.

         На четвърто място за прецизност следва да се отбележи, че е налице различие между обжалвания по настоящето дело ЕФ и снимковия материал, относно превишената скорост.В електронният фиш е отразено, че превишаването на скоростта е с 39км/ч, за разлика от действително установеното отразено в клипа, тоест установената скорост в ЕФ е посочена като 99км/ч., вместо действителната 102 км/ч., отразена в клипа, но предвид това, че соченото в електронният фиш превишаване и установеното попадат в рамките на предвидената в разпоредбата на чл.189, ал.1, т.4 от ЗДвП скорост, съдът намира, че допуснатият порок не е съществен, тъй като е в полза на наказания нарушител и е вследствие приспадане на посоченото и в снимките „3/три/ процента толеранс”, като допустимо отклонение на заснемащото техническо средство.

         По отношение авторството на деянието, доколкото в срока за посочване/деклариране/ на данни за лицето, управлявало автомобила от страна на жалбоподателя не са наведени възражения и не е конкретизирано трето лице, което да го е управлявало, съдът приема, че безспорно е установено, че на санкциониране подлежи  именно настоящият жалбоподател.

         От субективна страна жалбоподателят е осъществил деянието при форма на вина евентуален умисъл. Същият е съзнавал, че се движи със скорост над разрешената и че застрашава обществените отношения, свързани с осъществяване на транспорта (съзнавал е характера на извършеното и е предвиждал последиците му), но въпреки това е превишил скоростта за движение с 39км/ч., (съгласил се е с настъпването на последиците).

         От материално правна страна, от анализа на доказателствените източници се достига до извод, че се потвърждават по категоричен и недвусмислен начин фактическите констатации, изложени в електронния фиш, а именно, че на посочената в него дата, място и час, с автоматизирано техническо средство – тип – стационарно преносим уред с фабричен №11743ВС АТСС ”АRН САМ S1” на ОД на МВР – Враца е било заснето движението на л.а.”ОПЕЛ АСТРА” с ДК № ******собственост на жалбоподателя В.В. ***, който се е движил със скорост от 99км/ч., тоест с 39 км/ч., над максимално разрешената за движение в процесния пътен участък скорост от 60 км/ч., каквото ограничение било въведено за движение за извън населено място с пътен знак.

Противно на твърдяното в жалбата не се констатираха нарушения по делото от страна на наказващият орган касателно спазване изискванията на  Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР касаещи използването на мобилна АТСС за дата на нарушението съгласно одобреното с Наредбата приложение, напротив приложен е и изискуемият Протокол, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта и др. обстоятелства, необходими да бъде извършена преценка за законосъобразността на издадения електронен фиш. И ако процесуалният представител на жалбоподателя си беше направил труда да се запознае физически с приложените по настоящото НАХД доказателства сам щеше да се увери, че от страна на наказващият орган не са допуснати твърдените от него „хипотетични процесуални нарушения“.

         Следва да се отбележи и че нарушението е квалифицирано, като такова по чл.21 ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.2 т.4 от ЗДвП, е наложена адекватната към датата на извършване на нарушението и издаване на ЕФ санкция. Правилно наказващият орган отчитайки нормата на чл.3 ал.1 от ЗАНН, съгласно която „за всяко административно нарушение се прилага нормативния акт, който е бил в сила в момента на извършването му” е определил и размерът на наложената санкция в размера установен от нормата на чл.182 ал.2 т.4 от ЗДвП, в редакцията на закона актуална към датата на нарушението  - /ДВ. бр. 101 в сила от 2016г./, съгласно която за превишаване на разрешената максимална скорост в извън населено място от 31 до 40 км/ч, водачът се наказва с глоба от 300 лева” като, е наложено наказание глоба в размер на 300 лв. Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона за наказуемо и е санкционирано с относимата санкция.

Санкционната разпоредба е предвидила това по вид и размер наказание, само за нарушителите – физически лица, тъй като административнонаказателната отговорност е лична и субект на нарушението по ЗДвП, може да бъде само физическо лице, като глобата е определена във фиксиран размер и не подлежи на индивидуализация.

            Не на последно място настоящият съдебен състав намира, че в конкретния случай по отношение на нарушението не може да намери приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН за маловажен случай. Това е така, тъй като нарушението е формално и липсват съставомерни вреди, като законодателя е възприел, че самото нарушение на правилата за движение по пътищата е с достатъчно висока степен на обществена опасност. Контролът върху скоростта за движение е насочен към осигуряване на безопасността на движение, която дейност е с повишена опасност. Крайната цел на контрола е недопускане на ПТП, поради превишена скорост.Не се констатираха допуснати съществени нарушения на процесуалните правила каквито се твърдят от процесуалният представител на жалбоподателя, поради което и съобразно изложените доводи съдът счете, че атакуваният електронен фиш, като правилен и законосъобразен, следва да се потвърди.

            Затова и съдът ПОТВЪРДИ ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К“ №4491652 на ОД на МВР – Враца, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН.

По гореизложените съображения съдът постанови решението си.

                                                                                 

                                                                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: