Решение по дело №316/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 313
Дата: 24 март 2023 г.
Съдия: Йовка Желязкова Бъчварова
Дело: 20237040700316
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

Номер 313, 24.03.2023г., град  Бургас

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, ХХІІІ-ти състав, в открито съдебно заседание, проведено на 20.03.2023г., в следния състав:

СЪДИЯ : ЙОВКА  БЪЧВАРОВА

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 316 по описа за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото се по процесуалния ред на чл.145 и сл. от АПК вр. чл.172, ал.5 от ЗДП. Образувано е по жалба на Д.Е.С. с постоянен адрес *** Влас срещу Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗНПАМ) № 23-0769-000107/06.02.2023г. на В.С.– Полицейски инспектор в сектор Пътна полиция при ОД на МВР Бургас, с която на основание чл.171, т.4 от ЗДП било иззето свидетелството му за управление на водач на МПС, тъй като му били отнети всички контролни точки и не бил изпълнил задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДП, с искане за отмяна на атакуваната заповед. Твърди се, че оспореният акт бил издаден при допуснати нарушения на процесуалните правила и в нарушение на материалния закон.

В срока по чл.163, ал.2 от АПК ответникът по оспорването не е подал писмен отговор.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не изпраща представител.

Ответникът оспорването В.С.– Полицейски инспектор в сектор Пътна полиция при ОД на МВР Бургас, не се явява и не изпраща представител.

Съдът, след като обсъди събраните доказателства, прие за установено следното от фактическа страна :

Жалбоподателят е придобил право да управлява МПС от категории А, В, М и АМ. Последното издадено му свидетелство за управление е от 03.02.2012г. с № *********.

На жалбоподателя са наложени следните административни наказания и са му били отнети контролни точки с влезли в сила наказателни постановления (НП), както следва :

1/С НП № 224/08 от 14.03.2008г. на Началника на РУ Полиция Карнобат, в сила от 18.04.2008г., му е наложено административно наказание 100.00 лева глоба и са му отнети 3 контролни точки.

2/С НП № 50422/08 от 16.12.2008г. на Началника на РУ Полиция Несебър, в сила от 31.01.2009г., са му наложени административни наказания 100.00 лева глоба, 50.00 лева глоба, лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец и са му отнети 15 контролни точки.

3/С НП № 9528/09 от 08.07.2009г. на Началника на сектор Пътна полиция при ОД на МВР Бургас, в сила от 16.10.2009г., му е наложено административно наказание 150.00 лева глоба и са му отнети 7 контролни точки.

4/С НП № 634/10 от 11.03.2010г. на Началника на РУ Полиция Несебър, в сила от 09.04.2010г., му е наложено административно наказание 50.00 лева глоба и са му отнети 3 контролни точки.

5/С НП № 4837/10 от 22.10.2010г. на Началника на РУ Полиция Несебър, в сила от 10.11.2010г., му е наложено административно наказание 1000.00 лева глоба и са му отнети 13 контролни точки.

Процесната ЗНПАМ № 23-0769-000107 е издадена на 06.02.2023г. от В.С.– Полицейски инспектор в сектор Пътна полиция при ОД на МВР Бургас, в която са описани петте НП, въз основа на които на жалбоподателя били отнети всички контролни точки, затова същият загубил придобитата правоспособност и бил длъжен да върне свидетелството си управление на МПС в съответната служба на МВР. На жалбоподателя на основание чл.171, т.4 от ЗДП е наложена ПАМ изземване на свидетелството за управление на водач на МПС, на когото са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДП.

Заповедта е съобщена на жалбоподателя на 09.02.2023г. и жалбата срещу нея е подадена на 21.02.2023г.

Със заповед № 8121з-1632/02.12.2021г. на Министъра на вътрешните работи са определени структурите от МВР, които да осъществяват контрол по ЗДП. В т.1.3 са посочени областните дирекции на МВР в рамките на обслужваната територия. С издадена въз основа на нея заповед № 251з-1821/26.04.2022г. Директорът на ОД на МВР Бургас оправомощил да издават ЗНПАМ длъжностни лица от ОД на МВР Бургас, вкл. и  полицейските инспектори в сектор Пътна полиция.

Горните факти съдът установи след анализ и преценка на събраните по делото доказателствени източници. Писмените доказателства съдът кредитира с оглед доказателствената сила, която им придава ГПК.

Въз основа на установеното от фактическа страна съдът направи следните правни изводи :

Оспорването е извършено от лице с надлежна легитимация – адресат на обжалвания административен акт. Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК и от външна страна отговаря на изискванията на чл.150 и чл.151 от АПК. Липсват очертаните в чл.159 от АПК отрицателни предпоставки, поради което жалбата се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.

Съгласно чл.168 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, вкл. да обяви нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

При извършената служебна проверка, съобразно установеното в посочената в предходния абзац разпоредба, съдът не установи оспореният акт да е нищожен. Издаден е от оправомощено за това лице – съгласно описаните по-горе заповеди, при спазване на чл.172, ал.1 от ЗДП, според който ПАМ по чл.171, т.4 от ЗДП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите по контрол, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Със заповедта от 01.12.2021г. Министърът на вътрешните работи е определил областните дирекции на МВР, в рамките на обслужваната територия, за служби по контрол по смисъла на чл.165 от ЗДП, а Директорът на ОД на МВР Бургас е оправомощил полицейските инспектори в сектор Пътна полиция да издават ЗНПАМ – т.1.8 от заповедта.

ЗНПАМ е издадена в писмена форма и съдържа изложение на фактически и правни основания за постановяването ù, с което са спазени изискванията на чл.59, ал.2 от АПК и чл.172, ал.1 от ЗДП. Съдържа се словесно описание на приетите за установени от административния орган факти – посочено е за какво точно нарушение е наложена ПАМ, а именно затова че на основание петте изрично изброени НП са били отнети всичките контролни точки и жалбоподателят не изпълнил задължението по чл.157, ал.4 от ЗДП да върне свидетелството си за управление на МПС. Посочено е и правното основание за налагането на мярката, а именно чл.171, т.4 от ЗДП. От изложеното дотук съдът приема, че ЗНПАМ е издадена при спазване на процесуалните правила.

При проверката по реда на чл.146, т.4 от АПК съдът установи, че при издаването ù стриктно са съблюдавани материалноправните разпоредби на закона. Според разпоредбата на чл.171, т.4 от ЗДП, послужила като основание за налагане на ПАМ, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат редица ПАМ, между които и изземване на свидетелството за управление на моторно превозно средство на лице, което не е изпълнило задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДП, императивно разпореждащ  правната последица от отнемането на всички контролни точки и вменяваща на лицето задължение да върне свидетелството си за управление в съответната служба на МВР. При прилагането на чл.171, т.4 от ЗДП административният орган действа в условията на обвързана компетентност, която той следва да упражни, когато са налице уредените от закона материалноправни предпоставки. Сборът на отнетите с описаните по – горе НП е 41, докато максималният брой точки е 39, според чл.2, ал.1 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение. Няма доказателства лицето да е преминало допълнително обучение, за да му бъдат възстановени 1/3 от отнетите точки по реда на чл.158, ал.1, т.1 от ЗДП. Не са били налице основанията и за служебно възстановяване на точките по т.2, тъй като лицето е изгубило всичките си контролни точки, а оттам и правоспособността за управление, следователно единственият начин да възстанови правоспособността си е да положи изпит по чл.157, ал.5 от ЗДП пред съответните органи, но не по-рано от 6 месеца от датата, на която е върнато свидетелството - в този смисъл Решение № 5449 от 22.04.2014г., постановено по административно дело № 2763/2014г. на ВАС, VII о.

С оглед дотук изложеното, жалбата срещу ЗНПАМ се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена, тъй като заповедта е законосъобразна.

Съобразно разпоредбата на чл.172, ал.5 от ЗДП, решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Ръководен от гореизложените съображения, Административен съд Бургас, ХХІІІ-ти състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата, подадена от Д.Е.С., ЕГН **********,***, извън регулация, Корал бийч 1, вх.ж.к.Славейков 14, вх.1, ет.4, ап.19, срещу  Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 23-0769-000107/06.02.2023г. на В.С.– Полицейски инспектор в сектор Пътна полиция при ОД на МВР Бургас.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

                                                                   С Ъ Д И Я :