Решение по дело №1353/2020 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: 1167
Дата: 3 август 2020 г. (в сила от 3 август 2020 г.)
Съдия: Александър Димитров Муртев
Дело: 20202100501353
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 11 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                         № V - 160 

 

03.08.2020г.

 

В    И М Е Т О    НА    Н А Р О Д А

 

БУРГАСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, II-ро Гражданско отделение, пети въззивен състав, в публично съдебно заседание, на тринадесети юли две хиляди и двадесета година, в следния състав:

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Вяра Камбурова

ЧЛЕНОВЕ: 1.Галя Белева

        2.Мл.с. Александър Муртев

 

при секретаря Таня Михова, разгледа докладваното от младши съдия Александър Муртев в. гр. д. № 1353 по описа за 2020г. на Бургаски окръжен съд, II-ро Гражданско отделение, пети въззивен състав и за да се произнесе, взе предвид следното:

        

Производството е по чл.258 и следващите от ГПК и е образувано по въззивна жалба с вх. № 9065/11.06.2020г., подадена от директора на Главна дирекция “Национална полиция” - МВР, чрез процесуалния представител Христина Маркова – юрисконсулт, с която се обжалва Решение № 3241 от 27.11.2019г., постановено по гр.д. № 5844/2019г. по описа на Районен съд – Бургас.

С обжалваното решение районният съд е осъдил Главна дирекция „Национална полиция“ към Министерството на вътрешните работи, със седалище: гр. София, бул. „Александър Малинов“ № 1, да заплати на К.К.К., ЕГН **********, с адрес: ***, чрез адвокат Ели Димова, съдебен адрес в гр. Бургас, ул. Ген. Гурко № 11, ет.2, сумата от 1495,51 /хиляда четиристотин деветдесет и пет лева и петдесет и една стотинки/, представляваща допълнително трудово възнаграждение за 217 часа изънреден труд, представляващи разликата между реално положения от него нощен труд през периода 22.07.2016г. – 22.07.2019г. и преизчисления такъв с коефициент 1,143 и сумата от 181, 76 лева (сто осемдесет и един лева и седемдесет и шест стотинки), представляваща мораторна лихва за периода 30.10.2016г. – 21.07.2019г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от 22.07.2019г. до окончателното й изплащане, както и сумата от 350,00 лева (триста и петдесет) лева, представляваща направените от ищеца разноски по делото.

С обжалваното решение Главна дирекция „Национална полиция МВР, е осъдена да заплати на в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на РС – Бургас държавна такса в размер на 109, 82 лева (сто и девет лева и 82 ст.) и сумата от 150,00 лева (сто и петдесет лева) – възнаграждение за вещо лице.

Постановено е предварително изпълнение на решението в частта относно присъденото на ищеца допълнително трудово възнаграждение и лихва върху него.

Срещу Решението е била подадена частна жалба от ГД Национална полиция МВР, по повод на която, с Определение № 811/28.02.2020г., БОС е отменил първоинстанционното решение, в частта, с която е допуснато предварително изпълнение на решението.

Във въззивната жалба се твърди, че първоинстанционното решение е неправилно и незаконосъобразно. Сочи се, че в случая не е налице празнота в специалната нормативна уредба, която следва да бъде преодоляна чрез приложение по аналогия на нормите на КТ. Излагат се съображения, че за държавните служители, чиито правоотношения се уреждат от ЗМВР, разпоредбата на чл.9 от НСОРЗ е неприложима, поради обстоятелството, че не са налице две от нейните четири предпоставки: продължителност на нощното работно време, по-малка от дневното и трудово възнаграждение, заработено по трудови норми. Оспорва се като неправилен изводът на първоинстанционния съд, че ако не бъдат приложени субсидиарно правилата на НСОРЗ, служителите на МВР ще бъдат поставени в по-неблагоприятно положение от другите държавни служители и от лицата, работещи по трудово правоотношение. Претендира се отмяна на първоинстанционното решение и постановяване на ново, с което да се отхвърлят предявените искове. Не са ангажирани доказателства. Претендират се направените съдебно-деловодни разноски – юрисконсултско възнаграждение за производството пред двете съдебни инстанции.

В законоустановения срок не е подаден отговор от въззиваемия К.К.К..

Бургаският окръжен съд намира въззивната жалба за редовна и допустима. Подадена е в срок, от легитимирано лице, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт.

В съдебно заседание за въззивника не се явява представител. От същия е постъпила молба, чрез юрк. Христина Маркова, с която не възразява по хода на делото, изразява становище по съществото на спора, претендира разноски и прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение. Представя списък на разноски и пълномощно.

В съдебно заседание въззиваемият не се явява, не се представлява. От пълномощника му – адв. Ели Димова е постъпила молба, с която моли делото да бъде гледано в негово отсъствие като изразява становище по съществото на спора. Прилага договор за правна защита и съдействие, пълномощно и писмени бележки.

При служебната проверка по чл. 269 ГПК БОС намери атакуваното решение за валидно и допустимо.

По основателността на въззивната жалба и съществото на спора БОС намира следното:

Районният съд е квалифицирал иска като такъв с правно основание чл.179, ал.1, вр. чл.176вр. чл.178, ал.1, т.3, вр. чл.187, ал.3 и ал.5, т.2, вр. ал.6 от ЗМВР и чл.86, ал.1 от ЗЗД.

Производството пред първата инстанция е започнало по искова молба, подадена от К.К.К., чрез пълномощника адв. Димова, срещу ГД „Национална полиция“, с която се претендира да бъде осъден ответника да заплати на ищеца сумата от 738,00 лв. представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от 123 часа, за периода от 22.07.2016г. до 22.07.2019г., сумата от 90 лева, представляваща мораторна лихва за забавено плащане на главницата от 738 лева за периода от 30.10.2016г., когато сумите са станали изискуеми до предявяване на иска, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното й плащане, както и всички направени по делото разноски, включително адвокатски хонорар. Ангажирани са доказателства.

Твърди се в исковата молба, че ищецът е полагал труд на 12 часови смени на длъжност старши полицай, младши инспектор в група 1 ППД към СООРЖТ в Зонално жандармерийско управление гр. Бургас, което е на структурно подчинение към Главна дирекция „Национална полиция“ към МВР, като се посочва, че същият е със статут на държавен служител.

Посочва се, че за периода от 22.07.2016г. до 22.07.2019г. ищецът е положил общо 864 часа нощен труд, който преизчислен с коефициент 1,143 възлиза на 987 часа извънреден труд. Преизчисляването на нощен към дневен труд води до извънреден труд от 123 часа, който следва да бъде допълнително заплатен от ответника. Посочен и е размерът на задължението – 738 лв.

В законоустановения срок по чл.131 от ГПК е депозиран отговор на исковата молба, с който предявените искове се оспорват по основание и размер. Твърди се, че НСОРЗ не следва да се прилага за служители на МВР, тъй като по отношение на тях има изрична уредба, касаеща начина на изчисляване и отчитане на извънредния труд и нощния труд при сумирано отработено време на тримесечен период. Претендира се отхвърляне на исковете. Ангажирани са доказателства. Претендират се направените съдебно-деловодни разноски.Прави възражение за прекомерност на търсения от ищеца адвокатски хонорар.

За установяване на твърдените от страните обстоятелства по делото са представени доказателства.

В съдебно заседание, проведено пред първата инстанция на 22.11.2019., ищецът е изменил претенцията си на 1495,51 лв. за положен извънреден труд от 217 часа.

Безспорно е между страните обстоятелството, а и се установява от доказателствата по делото, че през процесния период са били в служебно правоотношение, по време на което ищецът е заемал сочената от него длъжност, както и че в периода 22.07.2016г. – 22.07.2019г. е полагал нощен труд на 12 часови смени по график, включително и през нощта  - за времето от 22,00 ч. до 06,00ч., при сумирано изчисляване на работното време.

Пред първата инстанция е изготвена и приета съдебно-икономическа експертиза, от неоспореното заключение, на която се установява, че за процесния период, ищецът е положил 1530 часа нощен труд. Преизчислен в дневен труд с коефициент 1,143, нощният труд от 1530 часа става на 1737 часа. Разликата между преизчисления и отчетения по протоколи положен труд е 217 часа, а общият размер на трудовото възнаграждение за извънреден труд от 217 часа възлиза на 1495,51 лв. Разликата в часовете между преизчисления с коефициент 1,143 и отчетения по протоколи нощен труд, не е отчетена и не е заплатена от работодателя като извънреден труд.

При така установената фактическа обстановка районният съд е уважил иска за заплащане на сумата от 1495,51 лева, представляваща допълнително трудово възнаграждение за положен нощен труд от 217 часа за периода от 22.07.2016 г. до 22.07.2019 г., които часове са разликата между заплатен нощен труд и преизчисления такъв с коефициент 1,143, отчетен като извънреден, ведно със законната лихва върху присъдената сума от депозиране на исковата молба на 01.08.2019 г. до окончателното ѝ изплащане, както и сумата от 181,76 лева, представляваща мораторна лихва за периода 30.10.2016г. – 21.07.2019г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от 22.07.2019г. до окончателното й изплащане, както и сумата от 350,00 лева.

На основание чл.269 от ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, по допустимостта – в обжалваната му част, а по останалите въпроси е ограничен от посоченото в жалбата.

Настоящият състав счита, че обжалваното решение е валидно и допустимо, а по същество – правилно. По наведените от въззивника оплаквания за неправилност намира следното:

Спорен въпрос по делото е алгоритъмът на изчисляването на положените часове труд, респективно дължи ли се превръщане на часовете, положен нощен труд в дневен и следва ли да се заплаща извънреден труд за така преобразуваните часове труд.

Оплакването на въззивника в жалбата се свежда до това, че по отношение на служителите на МВР следва да се прилагат наредбите, издадени от министъра на вътрешните работи, които уреждат реда за организация  и разпределяне на работното време, за неговото отчитане и компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурствата, времето за отдих и почивки, а не Наредба за структурата и организацията на работната заплата, тъй като се касае за специална уредба.

Съгласно чл. 176 от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР) брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден труд (178, ал. 1, т. 3 ЗМВР). Съгласно чл. 143, ал. 1 от Кодекса на труда (КТ) извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от работника или служителя извън установеното за него работно време. Съгласно чл. 187, ал. 1 ЗМВР, нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период (чл.187, ал. 3, изр. 1 ЗМВР). При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период (чл. 187, ал. 3, изр. 3 ЗМВР). Работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение (чл. 187, ал. 5, т. 2 вр. ал. 6 ЗМВР).

Редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи (чл. 187, ал. 9 ЗМВР). За периода от 02.06.2015 г. до 29.07.2016 г. е действала Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 40 от 2.06.2015 г.), която е била отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г. (влязло в сила и обнародвано на 29.07.2016 г. с ДВ, бр. 59). С § 4 от заключителните разпоредби на Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. е била отменена Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане,  за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 69 от 2014 г.), която е възстановила действието си след отмяната на подзаконовия нормативен акт, с който е била отменена. Съгласно чл. 195, ал. 1 АПК подзаконовият нормативен акт се смята за отменен от деня на влизането в сила на съдебното решение. Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. е била отменена с § 4 от заключителните разпоредби на Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 60 от 2.08.2016 г., в сила от 2.08.2016 г.). Въз основа на изложеното относно действието във времето на релевантните за спора подзаконови нормативни актове съдът намира, че в рамките на процесния исков период от 01.08.2016г. до 03.04.2019г. са действали последователно  Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г.

Разпоредбите на чл. 3, ал. 3 от Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. са аналогични и гласят, че за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. липсва изрично правило, аналогично на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г., съгласно който при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период – т.е. часовете положен нощен труд се преизчисляват с коефициент 1, 143. В разпоредбите на чл. 31 от Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. е предвидено, че отработеното време между 22,00 и 06,00 ч. се отчита с протокол, като са посочени лицата, които го изготвят, сроковете за това и начинът на отчитане на броя отработени часове. При липсата на специално правило, което да определи методология за превръщането на отработените нощни часове в дневни при сумирано изчисляване на работното време по отношение на държавните служители в МВР, съдът намира, че е налице нормативна празнота, която следва да се преодолее чрез субсидиарното приложение на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ). Съгласно това общо правило при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, т.е. приложимият коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1, 143, получен като частно при деление на нормалната продължителност на дневното /8 часа/ и нощното /7 часа/ работно време. Възприетият подход е в съответствие с установения правен принцип, че при липса на специално правило, което да регулира по особен начин конкретни обществени отношения, приложение следва да намери общото правило, което дава обща правна уредба на съответния вид обществени отношения – в конкретния случай тези по престиране на работна сила при сумирано изчисляване на работното време и работа на смени, включващи времето от 22:00 ч. до 06:00 часа. Нито в действащия ЗМВР, нито в Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. или Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., нито в Заповед № 8121з-791 от 28.10.2014 г. или Заповед № 8121з-1429 от 23.11.2017 г., нито в който и да е друг нормативен акт се съдържа правило, което по специален начин да регулира методологията за превръщането на отработените нощни часове в дневни при сумирано изчисляване на работното време по отношение на държавните служители в МВР. Ето защо при липсата на такова специално правило не може да се приеме, че специалният закон замества общия. Освен това възприемането на обратното становище би поставило държавния служител в МВР в по-неблагоприятно положение спрямо работниците и служителите, чиито правоотношения се регулират от КТ и НСОРЗ и които биха получили по-високо възнаграждение за положения от тях нощен труд при сумирано изчисляване на работното време. Ето защо, настоящият състав намира за неоснователни изложените във въззивната жалба възражения относно приложимостта на установения в чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ коефициент към процесното служебно правоотношение.

Неоснователни са доводите на въззивника, че при приравняване на положения нощен труд в дневен се получава коефициент 1 (8 часа нощен труд към 8 часа дневен труд), а не посочения в исковата молба коефициент 1, 143 (7 часа нощен труд към 8 часа дневен труд). Както вече бе посочено, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място (чл. 9, ал. 2 НСОРЗ). Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица (чл. 187, ал. 1 ЗМВР). Следователно нормалната продължителност на дневното работно време, установено при подневно отчитане на работното време на държавните служители в МВР, е 8 часа – това е една от двете величини, необходими за изчисляване на приложимия коефициент, установен в чл. 9, ал. 2 НСОРЗ. По отношение на другата величина съдът намира следното. За работещите на 8-, 12- или 24-часови смени в системата на МВР работното време се изчислява сумирано за тримесечен период с възможност за полагане на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период (чл. 187, ал 3 ЗМВР). От анализа на посочената разпоредба е видно, че 8-часовото ограничение при полагане на нощен труд на смени касае случаите на сумирано изчисляване на работното време за тримесечен период, а не случаите на подневно отчитане на работното време, което е различна форма на отчитане на труда. В ЗМВР липсва разпоредба, която да установява нормалната продължителност на нощното работно време при подневно отчитане на работното време. Ето защо при подобна празнота в специалния закон следва да се приложи общото правило на чл. 140, ал. 1 КТ, съгласно което нормалната продължителност на работното време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 7 часа – това е втората величина, необходима за изчисляване на приложимия коефициент, установен в чл. 9, ал. 2 НСОРЗ. Следователно отношението между нормалната продължителност на дневното (8 часа) и нормалната продължителност на нощното работно време (7 часа), установени за подневно отчитане на работното време за държавните служители в МВР, е 1, 143.

С оглед на изложеното съдът намира, че за държавните служители в МВР е приложимо превръщането на нощните часове в дневни с коефициент 1, 143.

По отношение на възражението, че при превръщане на нощните часове в дневни с коефициент 1, 143 не е налице положен извънреден труд:

Съгласно чл. 143, ал. 1 КТ извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от работника или служителя извън установеното за него работно време. Работодателят може да установява сумирано изчисляване на работното време – седмично, месечно или за друг календарен период, който не може да бъде повече от 6 месеца (чл. 142, ал. 2 КТ). Работното време на държавните служители в МВР, работещи на 8-, 12- или 24-часови смени, се изчислява сумирано за тримесечен период (чл. 187, ал. 3, изр. 1 ЗМВР). Сумираното изчисляване на работното време е форма на отчитане на работното време, при която установената нормална продължителност на работното време се спазва средно за определен по-продължителен период от време, който в процесния случай е тримесечен. При сумираното изчисляване продължителността на работния ден не е еднаква, поради което за работодателя не съществува задължение през всеки календарен период (седмица, месец) да осигурява отработване на пълния размер на законоустановеното работно време, което за държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица съгласно чл. 187, ал. 1 ЗМВР.

По изложените съображения, настоящият състав намира, че исковата претенция за заплащане на извънреден труд, за процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен се явява доказана по основание. От приетата по делото съдебно-икономическа експертиза, се установява, че за процесния период ищецът е положил нощен труд в размер на 1520 часа, преизчислени с коефициент 1,143 и приравнени на дневно работно време тези часове възлизат на 1737 часа, като разликата от 217 часа експертизата отчита като извънреден труд, който не е отчетен по протоколи за положен труд и не е начислен, съответно – не е изплатен по платежни бележки. Изрично в заключението си вещото лице посочва, че изчислена по този начин дължимата сума за положен нощен труд, преизчислен като дневен и отчетен като извънреден труд възлиза на сума в размер на 1495,51 лева.

Районният съд е приел, че искът за главницата е основателен за целия предявен размер от 1495,51 лв.

Крайните изводи на двете съдебни инстанции съвпадат, поради което първоинстанционното решение следва да се потвърди в неговата цялост.

При този изход на спора, във въззивното производство, право на присъждане на разноски има въззиваемият К.К.К.. Искането за присъждане на разноски е направено своевременно, представен е договор за правна защита и съдействие, видно от който договореното възнаграждение е в размер на 300 лв., представени са доказателства за плащане. Направено е от въззивника възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на въззиваемата страна. Съдът намира същото за неоснователно, а уговореното възнаграждение за непрекомерно, тъй като съгласно чл.7, ал.2, т.2 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения №1/2004г. - изм. ДВ. бр. 45 от 15 Май 2020г. минималното такова се явява 240,64 лв.

На основание чл.280, ал.3, т.3 ГПК решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Така мотивиран, Бургаският окръжен съд

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА изцяло Решение № 842 от 05.03.2020г., постановено по гр. дело № 5844/2019г. по описа на Районен съд – Бургас.

ОСЪЖДА Главна дирекция „Национална полиция“ на Министерство на вътрешните работи, с адрес: град София, бул. „Александър Малинов1, да заплати на К.К.К., ЕГН: **********,***, чрез адвокат Е.Д., съдебен адрес ***, сумата от 300, 00 /триста/ лева, представляваща направените съдебно-деловодни разноски за производството пред въззивната инстанция.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                             ЧЛЕНОВЕ: