№ 328
гр. Варна, 13.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 4 СЪСТАВ, в публично заседание на шести
март през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Атанас Шкодров
при участието на секретаря И.ка Й. Друмева
като разгледа докладваното от Атанас Шкодров Административно
наказателно дело № 20243110200577 по описа за 2024 година
Производството е образувано по жалба на санкционираното лице против
Наказателно постановление № 11-01-896 2023/05.01.2024г на Директор на Агенцията за
държавна финансова инспекция- София, с което му е наложено административно наказание
"Глоба“.
С жалбата се сочи, че издаденото Наказателно постановление е незаконосъобразно и
необосновано. Счита се, че допуснатото нарушение е формално, незабавно отстранено и от
него не са настъпили вредни последици. Изразява се позиция, че е налице маловажен случай
на административно нарушение, поради което НП не е следвало да бъде издадено. Счита се,
че не е налице умисъл за извършване на нарушение. Формулира се искане за отмяна на
наказателното постановление.
В съдебно заседание въззивникът поддържа жалбата си чрез процесуален
представител.
По същество поддържа и доразвива доводите за отмяна на наказателното
постановление, наведени с жалбата. Сочи ,че в НП не е посочено кой е официалният сайт на
общината, както и , че отчета е публикуван на 17.07.2023г. АНО изцяло погрешно е издал
наказателното постановление.
Процесуален представител на въззиваемата страна моли съда да потвърди
обжалваното наказателно постановление, като правилно и законосъобразно. Моли съда да
възложи разноски.
След преценка на събраните доказателства по делото, съдът прие за установено от
фактическа страна следното:
Със Заповед на Директор на АДФИ било възложено на св. И.ов – финансов
1
инспектор в АДФИ да извърши финансова инспекция на Община Аврен, с. Аврен , обл.
Варна. Инспекцията следвало да обхваща проверка за законосъобразност относно спазване
на нормативната уредба в областта на Наредбата за условията и реда за предоставяне на
средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени
пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за
определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по
нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински
и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите, приета с
ПМС № 163 от 29.06.2015 г.. обн. ДВ, бр. 51 от 07.07.2015 г. изм. и доп. ДВ. бр. 53 от
04.07.2017 г.
В изпълнение на възложените му задачи св. И.ов извършил проверка на
документацията, водена от Община Аврен и приел за установено следното:
Община Аврен е юридическо лице с адрес на управление с. Аврен. ул. „Тодор Ноев"
№8. По смисъла на чл. 2. ал. 1 на Закон за местното самоуправление и местната
администрация тя е основна административно-териториална единица, в която се
осъществява местно самоуправление. Орган на местното самоуправление е Общинският
съвет. Орган на изпълнителната власт в общината е кметът, който е първостепенен
разпоредител с бюджета на общината и осъществява своите правомощия съгласно чл. 44 от
ЗМСМА.
От 07.11.2011 г. и към момента на проверката Кмет на Община Аврен е Е. М., който
представлява общината и упражнява общо ръководство и контрол на общинската
администрация.
За проверявания период отчетените и разходвани от Община Аврен средства за
компенсации и субсидии за автомобилния транспорт са в размер на 187823.40 лв.,. в т.ч.:
172065 лв. за компенсиране на безплатни превози на лица но чл. 19. т. 8 от Наредбата,
125975,33 лв. от които са платени на превозвачите по договори за обществена поръчка №№
180 и 181 от 02.09.2020 г.; 7466.40 лв. за компенсиране на превози на по чл. 19. т. 5 от
същата наредба. 2909.70 лв. от които са платени на превозвача по договор за обществена
поръчка от 17.03.2021 г. и 8292 лв. за субсидиране на превоз на пътници по междуселищни
автобусни линии, извън тези по § 4. ат. 1 и ат. 2 от ЗР на ЗАП
През проверяваната 2022 г. по реда на ЗОП е възложена обществена поръчка за
услуга по обществен превоз на пътници с автобуси по утвърдената областна транспортна
схема на Област Варна от квотата на Община Аврен. От публичната информация в ЦАИС
ЕОП е видно, че за поръчката е публикувана обява за събиране на оферти № 00900-2022-
0004/ 18.08.2022 г., в резултат на която с „Недев и Йо" ООД е сключен договор № 183/
14.09.2022 година.
Задължението на кметовете на общините до 31 март на следващата година да
публикуват на официалната интернет страница на общината или ако нямат такава - на видно
място по своя административен адрес, отчет за изтеклата година е регламентирано в чл. 71
на Наредбата. Информацията, която трябва да съдържа отчета е определена в т. 1 - 3 на
2
цитираната разпоредба, а именно: 1. проведените от кмета на общината обществени поръчки
или процедури за концесии, чрез които са възложени обществени услуги за безплатни и по
намалени цени пътнически превози с автомобилен транспорт:
2. всеки от сключените договори за извършване на обществени услуги за безплатни
и по намалени цени пътнически превози с автомобилен транспорт с посочване на
съответните превозвачи, вида и обхвата на извършваните от тях превози:
3. общия размер на изплатените от кмета на общината компенсации и субсидии и
съответния размер на изплатени на всеки от превозвачите суми. както и обема на
предоставените им други права, ако има такива.
Към 31.03.2023 г. и към 05.07.2023 г. такъв отчет не е публикуван. От публична
информация на официалната интернет страница на общината е видно, че следващият се
отчет е публикуван на 17.07.2023 година.
С горното св. И.ов приел, че въззивникът М. е нарушил разпоредбата на чл. 71, т. 1 -
3 от Наредбата (ДВ бр. 51/07.07.2015 г.), тъй като до 31.03.2023 г.. в с. Аврен, Област Варна,
в качеството си на Кмет на Община Аврен не е публикувал на официалната интернет
страница на общината или на видно място по своя административен адрес отчет за 2022 г.,
съдържащ проведените от него обществени поръчки или процедури за концесии,чрез които
са възложени обществени услуги за безплатни и по намалени цени пътнически превози с
автомобилен транспорт: всеки от сключените договори за извършване на обществени услуги
за безплатни и по намалени пени пътнически превози с автомобилен транспорт с посочване
на съответните превозвачи, вила и обхвата на извършваните oт тях превози; и общия размер
на изплатените компенсации и субсидии и съответния размер на изплатени на всеки от
превозвачите суми, както и обема на предоставените им други права, ако има такива.
След извършената инспекция, на 07.08.2023г. св. И.ов съставил против въззивника
М. акт за установяване на административно нарушение. В него описал установеното при
проверката и приел, че е нарушена разпоредбата на чл. 71, т. 1 - 3 от Наредбата (ДВ бр.
51/07.07.2015 г.). При предявяване на акта не били наведени възражения. Възражения не
били депозирани и в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН.
Въз основа на съставеният акт било издадено и атакуваното наказателно
постановление, в което административно-наказващият орган възприел изцяло описаната в
акта фактическа обстановка. Било прието, че До 31.03.2023 г. включително, в с. Аврен.
Област Варна. Е. М. М., в качеството си на Кмет на Община Аврен не е публикувал на
официалната интернет страница на общината или на видно място по своя административен
адрес отчет за 2022 г., съдържаш проведените от него обществени поръчки или процедури за
концесии, чрез които са възложени обществени услуги за безплатни и по намалени цени
пътнически превози с автомобилен транспорт: всеки от сключените договори за извършване
на обществени услуги за безплатни и по намалени цени пътнически превози с автомобилен
транспорт с посочване на съответните превозвачи, вида и обхвата на извършваните от тях
превози; и общия размер на изплатените компенсации и субсидии и съответния размер на
3
изплатени на всеки от превозвачите суми, с което на 01.04.2023 г., виновно е нарушил
разпоредбата на чл. 71 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за
компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически
превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени
категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони
и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (Наредбата) приета с ПМС
№ 163 от 29.06.2015 г.. обн. ДВ, бр. 51 от 07.07.2015 г.. изм. и доп. ДВ. бр. 53 от 04.07.2017
г. На основание чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ наложил на въззивника М. административно
наказание “Глоба” в минимален размер от тогава действалата разпоредба на закона.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото
доказателства по административно наказателната преписка, които като последователни,
взаимно обвързани и безпротиворечиви съдът кредитира изцяло.
От показанията на св. И.ов се установява, че нарушението е констатирано при
извършване на проверка на документацията на дружеството.
По административно наказателната преписка са приложени справка изх.№ ВО-334
161 05.07.2023 г. за отговорите длъжностни лица; писмо на Община Аврен изх.№ ВО-334
/1/05.07.2023 г.; справка изх.№ ВО-334 151 05.07.2023 г. относно утвърдения размер и
заложените лимити, разходваните средства и усвоен лимит на компенсациите по категории
правоимащи; справка за стойността на специализирания превоз по договори 180 и 181;
договор № 183/ 14.09.2022 г. с „Недев и Йо" ООД; публикуван на 17.07.2023 г. отчет по чл.
71 на Наредбата; Заповеди № ФК-10-459 13.06.2023 г. и № ФК-10-569 24.07.2023 г. на
директора на АДФИ и др., които кореспондират с показанията на св. И.ов относно
извършената документална проверка.
При проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и
издаденото въз основа на него наказателно постановление, съдът констатира, че същите са
издадени при спазване на всички срокове и процедури, предвидени в ЗАНН : Акта за
установяване на административно нарушение е съставен в тримесечния срок от открИ.е на
нарушителя, съобразно изискването на чл.34 ал.1 от ЗАНН; наказателното постановление е
било издадено в предвидения в ЗАНН шестмесечен срок за издаването му. И акта за
установяване на административно нарушение и наказателното постановление съдържат
реквизитите по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Проверяващите обективно и пълно са изяснили фактическата обстановка, като по
административнонаказателната преписка са били приложени писмени доказателства,
подробно изброени по- горе, с което по АНП са събрани доказателства в подкрепа на
твърдяното за извършено административно нарушение. В съдържанието на съставения акт
за установяване на административно нарушение се съдържа подробно описание на самото
нарушение, както и на обстоятелствата на извършването му. Посочена е и правилната
правна квалификация по Наредбата и ЗДФИ.
Административно наказващият орган обаче неправилно, въз основа на събраните
4
доказателства е приел, че се касае за извършено административно нарушение, което следва
да бъде санкционирано по смисъла на закона.
В настоящия казус, от приложените по делото доказателства се установява, че
нарушение е извършено за първи път. Видно от доказателствата по делото, нарушението е
било отстранено още преди съставяне на АУАН, което сочи на отговорното поведение на
въззивника М., независимо от закъснението за публикуване.
Факта, че се касае за първо извършено нарушение, изграденото от извършителят
критично отношение към стореното и липсата на настъпили вредни последици
представляват смекчаващи отговорността обстоятелства. По делото липсват каквито и да
било данни, завишаващи степента на обществена опасност на нарушението или нарушителя.
Безспорно е налице неизпълнение на задължението на въззивника да публикува в
срок отчета за 2022г., но изложеното по- горе очертава извършеното нарушение като такова
с изключително ниска степен на обществена опасност в сравнение с обичайните случаи от
този вид и в този смисъл е налице хипотезата на „маловажен случай” на административното
нарушение.
Що се отнася до наведените с жалбата и в съдебно заседание основания за отмяна на
наказателното постановление извън довода за маловажност на случая, съдът намери същите
за неоснователни предвид на следното :
Счита се, че не е налице умисъл за извършване на нарушение.
Съдът, изхождайки от разпоредбата на чл.7 от ЗАНН и чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ,
намери, че възражението не е от характер да доведе до отпадане на административно
наказателната отговорност на въззивника.
Сочи се, че в НП не е посочено кой е официалният сайт на общината.
Съдът намери, че подобно съдържание не представлява императивна част от
диспозитива на обвинението, доколкото сайта на общината е един от алтернативните начини
за обявяване на отчета, а не единствен такъв.
Сочи се още, че допуснатото нарушение е формално, незабавно отстранено и от него
не са настъпили вредни последици. Отчета е публикуван на 17.07.2023г.
Доколкото горните факти сочат единствено на приложимостта на разпоредбите,
касаещи маловажните случаи на административни нарушения и по никакъв друг начин не
влияят върху съставомерността на нарушението, съдът намери, че същите предопределят
квалификация на деянието като „маловажен случай“ и отмяна на наказателното
постановление на това основание.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 11-01-896 2023/05.01.2024г. на Директор на Агенция за държавна
5
финансова инспекция- София, с което на Е. М. М. е наложено административно наказание
"Глоба" в размер на 200 лв. на основание чл. 32 ал.1 т.1 от ЗДФИ.
ПРЕДУПРЕЖДАВА Е. М. М., че при извършване на друго административно
нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от
влизането в сила на съдебния акт, за това друго нарушение ще му бъде наложено
административно наказание.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвяне на мотивите.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
6