Р Е
Ш Е Н
И Е № 97
Гр. Стара Загора, 14.03.2022 г.
В
И М Е
Т О Н
А Н А
Р О Д А
Старозагорският административен съд, VIII състав, в
публично съдебно заседание на десети март през две хиляди двадесет и втора
година, в състав:
СЪДИЯ: ЯНИЦА ЧЕНАЛОВА
при секретар Николина Николова и с участието на
прокурора
като разгледа докладваното
от съдия Яница Ченалова адм. дело № 79 по описа за 2022 г., за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството е с правно основание чл. 145 и сл.
Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.172, ал.5 от Закона
за движение по пътищата /ЗДвП/.
Производството по делото е образувано по жалба от М.Х.Ф. от гр. Казанлък
чрез адв. М.Х. *** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна
мярка № 21-1228-000635 от 15.09.2021г. издадена от Началник група към ОД на МВР
– Стара Загора, сектор „Пътна полиция“ – Стара Загора, с която на основание
чл.171, т.1, б. „в“ от ЗДвП, е приложена на жалбоподателя принудителна
административна мярка – изземване на свидетелството за управление на моторно
превозно средство /МПС/ до успешно полагане на проверовъчен изпит. В жалбата са
изложени оплаквания за незаконосъобразност на заповедта поради постановяването
й при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административно-производствените
правила.
Жалбоподателят претендира, че не е извършил описаното в заповедта нарушение, а
издаденото за него наказателно постановление е било отменено с влязло в сила
решение на Районен съд – Стара Загора по АНД № 2641/2021 г. по описа на РС –
Стара Загора. Оспорва фактическите и правни изводи в административния акт,
посочени като основания за прилагане на конкретната принудителна
административна мярка. Направено е искане за отмяна на оспорената заповед и
присъждане на направените разноски по делото.
В съдебно заседание жалбата се
поддържа чрез преупълномощен процесуален представител – адв. Е. С. – АК Стара Загора.
Излага съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт и
претендира за неговата отмяна. Моли за присъждане на направените по делото
разноски.
Ответникът по жалбата – Началник група към ОД на МВР – Стара Загора, сектор
„Пътна полиция“ – Стара Загора, редовно призован, не се явява и представлява по
делото, както и не изразява становище по жалбата.
Съдът, като обсъди събраните
по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите
и становищата на страните намира за установено следното от фактическа страна:
С оспорената Заповед № 21-1228-000635/15.09.2021 г., издадена от Началник
група към ОД на МВР – Стара Загора, сектор „Пътна полиция“ – Стара Загора, на
основание чл.171, т.1, б. „в“ от ЗДвП, на жалбоподателя М.Х.Ф. е приложена ПАМ
– изземване на свидетелството за управление на моторно превозно средство №
********* на водач до успешно полагане на проверовъчен изпит. От фактическа
страна е обоснована с това, че на 18.06.2021 г., в
12:55 часа в гр. Стара Загора по ул. „Ген. Столетов“ срещу номер 129 в посока
запад-изток М.Х.Ф. управлява собствения си лек автомобил Пежо 407 с рег.№ ***.
При извършена проверка е установена служебно прекратена регистрация на МПС на
23.02.2021 г., на основание чл.143, ал.10 от ЗДвП, след получено уведомление от
Гаранционния фонд по чл.574, ал.11 от Кодекса за застраховането, за което
лицето било уведомено с писмо с рег. № 1228р-3145/11.03.2021 г. Заповедта
се позовава на съставен на жалбоподателя Акт за установяване на административно
нарушение /АУАН/ серия GA №
396846/18.06.2021г. и преписка рег. № 1228 ЗМ-230/2021 г. по описа на сектор
„Пътна полиция” при ОДМВР - Стара Загора, докладвана в Районна прокуратура –
Стара Загора, приключила с постановление от 03.09.2021 г. на РП – Стара Загора
за отказ да се образува наказателно производство. Според административния
орган, за административните нарушения не е необходим пряк умисъл, а е
достатъчно да са извършени непредпазливо, като в конкретния случай се касае за
непредпазливо деяние. Отчетена е липса на доказателства водачът да е знаел
факта на прекратената регистрация на МПС, но могъл да разбере това преди да
поеме управлението на МПС, предвид липсата на валидна застраховка „Гражданска
отговорност“, документ за която е бил длъжен да носи. Незнанието на М.Ф. за
прекратената регистрация на МПС посочено в писмено сведение от него, според
мотивите в оспорения административен акт, потвърждава непознаване на ЗДвП и
поднормативните му актове.
По делото са представени и приети като писмени доказателства документите,
съдържащи се в административната преписка, в т.ч. цитираните в заповедта
документи, както и представените от жалбоподателя заверени копия от наказателно
постановление № 21-1228-002962/15.09.2021 г., издадено от Началник сектор към
ОДМВР – Стара Загора, сектор „Пътна полиция“ – Стара Загора; заповед за
прилагане на принудителна административна мярка № 21-1228-000635/15.09.2021 г.,
издадена от Началник група към ОД на МВР – Стара Загора, сектор „Пътна полиция“
– Стара Загора, връчена на жалбоподателя на 08.02.2022 г.; решение №
327/07.12.2021 г. по АНД № 2641/2021 г. по описа на РС – Стара Загора, с
отбелязване за влизането му в сила на 23.12.2021 г. С влязлото в сила решение
по АНД № 2641/2021 г. по описа на РС – Стара Загора е отменено наказателно
постановление № 21-1228-002962/15.09.2021 г., издадено от Началник сектор към
ОДМВР – Стара Загора, сектор „Пътна полиция“ – Стара Загора, с което
жалбоподателят е бил санкциониран за извършено на 18.06.2021 г. в гр. Стара
Загора нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП – управление на МПС (л.а. Пежо
407 с рег. № ***), което не е
регистрирано по надлежния ред, поради субективна несъставомерност на деянието.
След като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения
административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, съдът
направи следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок от връчването й на
08.02.2022 г. лично на адресата, видно от датата на входирането й в съда на
същата дата - 08.02.2022 г. Депозирана е от активно легитимирано лице, за което
индивидуалният административен акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество, се явява основателна.
Оспорената Заповед за прилагане на ПАМ № 21-1228-000635/15.09.2021г.
на Началник група към ОД на МВР Стара Загора, сектор „Пътна полиция“ – Стара
Загора, е издадена от материално и териториално компетентен
орган по смисъла на чл.172, ал.1 от ЗДвП, според който принудителните
административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т.5, б.”а”, т.6 и 7 от ЗДвП
се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по
този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях
длъжностни лица. В случая Началник група към ОД на
МВР Стара Загора, сектор „Пътна полиция“ – Стара Загора е надлежно
упълномощен, съгласно Заповед № 349з-723/06.03.2018 г. на Директора на ОД на
МВР – Стара Загора. Постановена е в писмена форма и съдържа всички изискуеми
съгласно чл.59, ал.2 от АПК реквизити, в т.ч. фактически и правни основания за
прилагането на ПАМ, чрез посочване на фактите и обстоятелствата, възприети от административния орган като
релевантни в
хипотезата на чл. 171, т.1, б. „в” във вр. с чл. 143, ал.10 от ЗДвП. В
процедурата по издаване й са спазени процесуалните правила. Дали и доколко посочените факти съставляват законово
предвидено основание за налагане на ограничението, е въпрос на материална, а не
на формална и/или процесуална законосъобразност на заповедта. Поради това е изпълнено изискването на чл.
172, ал.1 от ЗДвП и чл. 59, ал.2, т.4 от АПК за постановяване на мотивиран
административен акт.
Обжалваната заповед е постановена при неправилно
приложение на материалния закон.
Съдебният контрол за материална законосъобразност на
обжалвания административен акт обхваща преценката налице ли са установените от
административния орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в
акта/ и доколко същите се субсумират в посочената като правно основание за
неговото издаване правна норма, респективно дали се следват разпоредените с
акта правни последици.
Според нормата, посочена като правно основание за издаване на процесния
административен акт – чл. 171, т.1, б. „в“ от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на
движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се
прилага принудителна административна мярка "временно отнемане на свидетелството за
управление на моторно превозно средство" на водач, който поради незнание е
извършил немаловажно нарушение на правилата за движение – до успешното полагане
на проверовъчен изпит. Приложената на жалбоподателя ПАМ от фактическа страна се основава на управление на МПС със служебно прекратена регистрация поради несключване
на задължителната застраховка „Гражданска отговорност” за управляваното от
него МПС. Съгласно разпоредбата на чл. 143, ал.10 от ЗДвП, посочена в заповедта, служебно се прекратява регистрацията на
пътни превозни средства, за които е получено уведомление от Гаранционния фонд
по чл. 574, ал. 11 от Кодекса за застраховането и се уведомява собственикът на пътното превозно средство. Служебно
прекратена регистрация на пътно превозно средство се възстановява служебно при
предоставени данни за сключена застраховка от Гаранционния фонд по реда на чл. 574, ал. 6 или по желание на
собственика след представяне на валидна застраховка "Гражданска отговорност"
на автомобилистите. В конкретния случай до собственика
на автомобила е изготвено уведомление рег. № 1228р-3145/11.03.2021 г. за
служебно прекратената регистрация на МПС по чл.143, ал.10 от ЗДвП /л.28 от
делото/, без данни кога уведомлението е изпратено, както и дали е получено и от
кое лице. Не са налице и доказателства за получаването на 2 бр. уведомления от
Гаранционния фонд до жалбоподателя съответно с №№ 092682/22.01.2021 г. и
040804/17.05.2021 г., изпратени на основание чл.574, ал.10 от КЗ. По делото от
страна на административния орган не са ангажирани доказателства М.Ф. да е
уведомен и да е знаел за служебно прекратената регистрация на автомобила. В
самата заповед са описани обстоятелства за управление на процесния автомобил от
жалбоподателя без сключен и действащ договор за задължителна застраховка
„Гражданска отговорност на автомобилистите“ за МПС. Тоест посоченото фактическо
основание за издаването на заповедта не се субсумира в посочената като
материалноправно основание за налагането на ПАМ разпоредба на чл. 171, т.1,
б."в" от ЗДвП - временно отнемане
на свидетелството за управление на МПС до успешно полагане на проверовъчен изпит.
Законът за движение по пътищата съдържа специална правна норма, свързана с
прилагането на ПАМ по чл. 171, т.1,
б."е" от ЗДвП – временно отнемане на свидетелството
за управление на моторно превозно средство на водач, който
управлява моторно превозно средство без застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите – до предоставяне на сключена валидна
застраховка. В този случай органът е следвало да
констатира, че лицето не носи процесната задължителна застраховка и да го
санкционира на това основание, а не да упражнява превратно правата си.
Ето защо приложената на М.Х.Ф. с обжалваната заповед ПАМ на основание чл. 171, т.1,
б."в" от ЗДвП във вр. с чл.143, ал.10 от ЗДвП – „изземване на
свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до успешно полагане
на проверовъчен изпит”, е в нарушение и
при неправилно приложение на материалния закон.
Не на последно място към датата на връчването й на адресата – 08.02.2022г.,
оспорената заповед не би могла да изпълни предвидената в чл.171, ал.1, б. „в“
от ЗДвП цел – за
преустановяване извършването на административно нарушение, доколкото към този
момент с влязло в сила на 23.12.2021 г. решение по АНД № 2641/2021 г. по описа
на РС – Стара Загора, е отречена съставомерност на вмененото административно
нарушение, описано като фактическо основание за издаване на заповедта. Този
факт следва да бъде съобразен по аргумент от разпоредбата на чл.142,
ал.2 от АПК, тъй като е установен по делото към датата на приключване на устните
състезания.
С оглед гореизложеното, жалбата е основателна. Заповед за прилагане на принудителна административна
мярка № 21-1228-000635 от 15.09.2021 г. на Началник група в сектор "Пътна полиция" към Областна Дирекция
на МВР - Стара Загора, като издадена в нарушение и при неправилно приложение на
материалния закон, е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.
При този изход на делото Областна дирекция на МВР гр. Стара Загора следва да
бъде осъдена да заплати на М.Х.Ф. направените по делото разноски в размер на
510 /петстотин и десет/ лева.
Така мотивиран и на основание чл. 172, ал.2,
предложение второ от АПК и чл.172, ал.5 от ЗДвП, Старозагорският административен съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на М.Х.Ф. от гр.
Казанлък Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 21-1228-000635 от 15.09.2021 г., издадена от Началник група към Областна дирекция на МВР Стара
Загора, сектор „Пътна полиция“ – Стара Загора, с която заповед, на основание чл. 171, т.1, б."в" ЗДвП във вр.
с чл. 143, ал.10 от Закона за движение по пътищата му е приложена принудителна административна мярка – „изземване на свидетелство за управление на моторно
превозно средство № 283350986 на водач до успешно полагане на проверовъчен
изпит“, като незаконосъобразна.
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи гр.
Стара Загора да заплати на М.Х.Ф., ЕГН **********, направени по делото разноски
в размер на 510 /петстотин и десет/ лева.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл.172, ал.5
от Закона за движение по пътищата.
СЪДИЯ: