Решение по дело №499/2024 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1691
Дата: 29 април 2024 г. (в сила от 29 април 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247150700499
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 април 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1691

Пазарджик, 29.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - V състав, в съдебно заседание на двадесет и девети април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ГЕОРГИ ВИДЕВ
   

При секретар АНТОАНЕТА МЕТАНОВА като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ВИДЕВ административно дело № 20247150700499 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Делото е образувано по жалба на Б. А. С., с адрес за кореспонденция: [населено място], [улица], *** против Заповед № ТУ-78/25.04.2024 г. на областния управител на област Пазарджик, с която е отхвърлена като неоснователна жалбата на настоящия жалбоподател срещу Заповед № 798/19.04.2024 г. на кмета на община Пазарджик, относно образуване на 145 броя избирателни секции на територията на община Пазарджик за произвеждане на изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители на 09.06.2024 г.

Жалбоподателят прави искане за отмяна на обжалваната заповед, както и да се прогласи нищожността или да се отмени Заповед № 798/19.04.2024 г. на кмета на община Пазарджик. Сочи доводи за тяхната незаконосъобразност и нищожност. Съображенията от жалбата се поддържат лично от жалбоподателя в проведеното съдебно заседание.

Ответникът по оспорването – областният управител на област Пазарджик – оспорва жалбата като недопустима и алтернативно като неоснователна чрез процесуалния си представител в проведеното съдебно заседание и в представено писмено становище. Излага съображения за правилността и законосъобразността на обжалваната заповед. Претендира присъждане на разноски.

Заинтересованата страна – кметът на община Пазарджик – оспорва жалбата също чрез процесуален представител в проведеното съдебно заседание и в представен писмен отговор. Представя аргументи за правилност, обоснованост и законосъобразност на обжалваната заповед. На свой ред заявява претенция за разноски.

Съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена в законоустановения срок от лице засегнато от разпореденото с обжалваната заповед, а именно: гражданин на община Пазарджик, разполагащ с пасивно и активно избирателно право.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна:

Със Заповед № 798/19.04.2024 г. на кмета на община Пазарджик са образувани 145 избирателни секции на територията на община Пазарджик за произвеждане на изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители на 09.06.2024 г., съгласно Приложение № 1 към заповедта и е утвърдена номерацията и адреса на 145 избирателни секции на територията на община Пазарджик, съгласно Приложение № 1 към заповедта. С обжалваната заповед ответникът е отхвърлил като неоснователна жалбата на настоящия жалбоподател против заповедта на кмета, с която са образувани 145 избирателни секции и е утвърдена номерацията и адреса им. Оспорената заповед е подробно мотивирана, като са приети за неоснователни възраженията на жалбоподателя С., че Заповед № 798/19.04.2024 г. на кмета на община Пазарджик, за образуване и утвърждаване на номерацията и адреса на избирателните секции е нищожна, тъй като издателят и П. К. няма качеството кмет на община Пазарджик.

Изложените съображения от жалбоподателя С. в подадената му по административен ред жалба се поддържат от него и пред настоящата съдебна инстанция. Изложените от него факти са безспорни, а спорна е правната им интерпретация. С окончателното Решение № 8589/15.09.2023 г., постановено по адм.д. № 8792/2023 г. по описа на Върховния административен съд е отменено Решение № 2275 - МИ от 08.09.2023 г. на Централната избирателна комисия, с което е назначена Общинска избирателна комисия в община Пазарджик в състав от 13 членове, за изборите за общински съветници и кметове на 29 октомври 2023 г. и преписката е върната на Централната избирателна комисия за назначаване на ОИК в община Пазарджик при спазване на указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона (относно съобразяване с разпоредбата на чл. 76, ал. 4, т. 1 от Изборния кодекс, превиждаща 11 на брой членове на общинската избирателна комисия при брой на избирателните секции на територията на общината до 150). Съдебното решение е изпълнено от Централната избирателна комисия на 18.09.2023 г., която с Решение № 2449-МИ/18.09.2023 г. е назначила Общинска избирателна комисия в община Пазарджик в състав от 11 членове. Междувременно, на 17.09.2023 г. Общинската избирателна комисия Пазарджик в 13-членния си състав, назначена с отмененото от съда Решение № 2275 - МИ от 08.09.2023 г. на Централната избирателна комисия е приела Решение № 47-МИ/17.09.2023 г., с което е регистирала КП "Продължаване промяната – Демократична България" за участие в изборите за кмет на община Пазарджик на 29 октомври 2023 г. В решението изрично е посочено, че подлежи на обжалване в тридневен срок от обявяването му по реда на чл. 89 от ИК. На същото е отразено, че е "публикувано на 17.09.2023 г. в 18:17 часа". Впоследствие Общинската избирателна Комисия Пазарджик в новия си 11-членен състав последователно е постановила следните три решения: Решение № 118-МИ/25.09.2023 г., с което е регистрирала кандидат за участие в изборите за кмет на община Пазарджик на 29 октомври 2023 г. от КП "Продължаване промяната – Демократична България" П. Н. К.. В решението е отразено, че е "публикувано на 25.09.2023 г. в 20:14 часа". С Решение № 312–МИ/30.10.2023 г., ОИК Пазарджик е допуснала до участие във втори тур Т. Д. П., издигнат от МК "Новото време" и П. Н. К., издигнат от КП "Продължаване промяната – Демократична България". В решението е отразено, че е "публикувано на 30.10.2023 г. в 11:06 часа". С Решение № 376-МИ/06.11.2023 г., комисията е обявила за избран за кмет на община Пазарджик на втори тур П. Н. К., издигнат от КП "Продължаване промяната – Демократична България". В решението е отразено, че е "публикувано на 06.11.2023 г. в 2:58 часа". Според жалбоподателя Решение № 47-МИ/17.09.2023 г., с което е регистирана КП "Продължаване промяната – Демократична България" за участие в изборите за кмет на община Пазарджик на 29 октомври 2023 г. е нищожно поради липса на компетентност на постановилия го административен орган, тъй като към 17,09.2023 г. с влязло в сила съдебно решение е било отменено решението на ЦИК, с което е била назначена 13-членната ОИК Пазарджик, като при това към същия момент все още не е била назначена комисия в законосъобразен 11-членен състав. От извода за нищожност на решението за регистрация на КП "Продължаване промяната – Демократична България" жалбоподателят прави извод за нищожност на последващите, изброени по-горе решения: за регистриране на П. К. като кандидат за участие в изборите за кмет, за допускане до участие във втори тур на кандидатите П. и К. и най-сетне – за обявяване за избран за кмет на община Пазарджик на втори тур П. Н. К.. Съответно от изводите си за нищожност на посочените решения на ОИК - Пазарджик жалбоподателят извежда заключението, че К. няма качеството - кмет на община Пазарджик и следователно Заповед № 798/19.04.2024 г. на кмета на община Пазарджик, за образуване и утвърждаване на номерацията и адреса на избирателните секции е нищожна. Съответно незаконосъобразна е обжалваната заповед, с която ответникът е отхвърлил жалбата му против нищожната Заповед № 798/19.04.2024 г.

Посочените по-горе изводи на жалбоподателя са незаконосъобразни. Решение № 47-МИ/17.09.2023 г. на ОИК в 13-членния и състав, с което е регистирала КП "Продължаване промяната – Демократична България" за участие в изборите за кмет на община Пазарджик на 29 октомври 2023 г. е протестирано по съдебен ред от прокурор при Окръжна прокуратура – Пазарджик но Административен съд - Пазарджик с Определение № 1413/16.10.2023 г., по адм. дело №1011/2023 г. е оставил без разглеждане протеста, като просрочен. Определението не е оспорвано и е влязло в сила. Останалите посочени по-горе решения са надлежно обявени но не са обжалвани в законоустановения срок. Превид това, както Решение № 47-МИ/17.09.2023 г. на ОИК Пазарджик, така и останалите изброени по-горе решения са влезли в сила, доколкото е изтекъл срокът за обжалването им. В случая е неприложима разпоредбата на АПК, която предвижда безсрочност на оспорването с искане за прогласяване на нищожност. Сроковете за оспорване, предвидени в ИК са кратки при изтичането им се преклудира възможността за оспорване включително с искане за прогласяване на нищожност. Изборният кодекс е специален закон и изключва приложението на специалния АПК.

Предвидените в ИК административни производства са свързани и представляват сложен фактически състав чиято цел е да бъде осигурено провеждането на законосъобразен изборен процес и който приключва с решение за избор на съответния орган, в случая кмет на община Пазарджик. Затова постановените актове в хода на изборния процес влизат в сила, като се считат за валидни и законосъобразни след изтичане на съответните срокове за обжалване. Така се осигурява стабилност и се гарантира законосъобразност и справедливост на проведения изборен процес. В случая Решение № 47-МИ/17.09.2023 г. на ОИК Пазарджик в 13-членния и състав, с което е регистирала КП "Продължаване промяната – Демократична България" е влязло в сила, като валидно и законосъобразно, тъй като е протестирано само от прокурора, като протестът е оставен без разглеждане като просрочен. Останалите, изброени по-горе решения, включително Решение № 376-МИ/06.11.2023 г., с което е обявен за избран за кмет на община Пазарджик на втори тур П. Н. К., издигнат от КП "Продължаване промяната – Демократична България", не са обжалвани и следователно са влезли в сила, като валидни и законосъобразни. Съответно избраният кмет К. е положил клетва на 16.11.2023 г. и е встъпил в пълномощията си на кмет на община Пазарджик.

Следователно, Заповед № 798/19.04.2024 г. на кмета на община Пазарджик, за образуване и утвърждаване на номерацията и адреса на избирателните секции не е нищожна, а напротив, издадена е валидно и законосъобразно от компетентен орган - кмета на община Пазарджик в лицето на П. Н. К.. От тук следва и законността на оспорената Заповед № ТУ-78/25.04.2024 г. на областния управител на област Пазарджик, с която е отхвърлена като неоснователна жалбата на настоящия жалбоподател срещу Заповед № 798/19.04.2024 г. Обжалваната заповед е надлежно мотивирана и е издадена в съответствие с относимите материалноправни разпоредби. Затова, жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на делото са основателни исканията за присъждане на разноски. Тъй като ответникът не сочи претендиран размер на юрисконсултското възнаграждение следва да му бъде присъден минималния такъв, предвиден в закона, а именно 100 лв. На заинтересованата страна следва да се присъдят платените 1200 лв. адвокатско възнаграждение. От една страна липсва възражение за прекомерност, а от друга - този размер е близък до минималния предвиден в закона размер от 1000 лв.

Предвид гореизложеното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Б. А. С. от [населено място], [улица], против Заповед № ТУ 78/25.04.2024 г. на Областния управител на Област Пазарджик, с която е отхвърлена, като неоснователна жалбата на настоящия жалбоподател срещу заповед № 798/19.04.2024 г. на Кмета на Община Пазарджик, относно образуване на 145 броя избирателни секции на територията на Община Пазарджик за провеждане изборите за членове на Европейския парламент от Република България и за народни представители на 09.06.2024 г.

ОСЪЖДА Б. А. С. да заплати на Областна управа на Област Пазарджик разноски по делото в размер на 100 /сто/ лева.

ОСЪЖДА Б. А. С. да заплати на Община Пазарджик разноски по делото в размер на 1200 /хиляда и двеста/ лева.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

Съдия: /п/