Решение по дело №125/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 септември 2022 г.
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20227060700125
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

266

 

град Велико Търново, 15.09.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, ІХ–ти състав, в публично съдебно заседание на седми септември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Константин Калчев

 

при участието на секретаря С.Ф. като разгледа докладваното от съдия Калчев адм. д. № 125/2022 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

            Производството е образувано по жалба на „МАГ 2010“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Хан Аспарух“ № 5, представлявано от Д.Г.П., против Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2020 с изх. № 01-2600/647 от 15.02.2022 г., издаден от зам.-изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“. Жалбоподателят счита, че обжалваният акт е издаден при липса на фактически и правни основания, а също така и при липса на доказателства в подкрепа на констатациите за неизпълнение на изискванията. Предвид това моли съда да отмени оспорвания акт или да го прогласи за нищожен.

Ответникът по жалбата, Заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“-Разплащателна агенция, чрез процесуалния си представител юриск. М. А. оспорва жалбата като неоснователна. Излага доводи за процесуалната и материалната законосъобразност на издадения акт. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и направените разноски за СТЕ.

 

Съдът, като съобрази становищата на страните и взе предвид събраните по делото доказателства, приема за установено следното: 

 

От фактическа страна не е спорно, че „МАГ 2010“ ООД, в качеството си на земеделски производител, регистриран с УРН 625466 в ИСАК, е подал заявление за подпомагане за кампания 2015 г., като е бил одобрен за участие по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020г. с Уведомително писмо изх. № 02-04-2600/344 от 24.02.2016 г., връчено на 29.02.2016 г. С това писмо дружеството жалбоподател е известено, че по подадено заявление за подпомагане с УИН: 04/300615/65596 е одобрено за участие по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 11, като в това уведомително писмо са посочени задълженията на бенефициера, вкл. да се извършват дейности по това направление върху едни и същи площи за едни и същи блокове на стопанството всяка една година до изтичане на многогодишния период, като одобрената площ може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по това направление се припокрива географски с площта, за която има поет биологичен ангажимент.

Между страните не е спорно, че за кампания 2020 г. „МАГ 2010“ ООД е подало заявление за плащане, в т.ч. по въпросните мярка и направление. До дружеството е изпратено уведомление по чл. 26, ал. 1 от АПК с изх. № 01-2600/6909 от 10.12.2021 г. за откриване на производство по издаване на акт за прекратяване на многогодишен ангажимент по направление "Биологично растениевъдство", поради установения процент на припокриване на заявените площи за кампания 2020 г. спрямо одобрените парцели, неразделна част от което е Приложение 1, представляващо в табличен вид сравнение между одобрените парцели и заявените парцели в текущата кампания. Уведомителното писмо е било връчено на 20.12.2021 г. От жалбоподателя е представено възражение вх. № 01-2600/6909/29.12.2021 г., в което се релевират доводи за немотивираност относно това кое е нарушението и кога е извършено.

Последвало е издаването на оспорения в настоящото производство Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. за кампанията 2020 г. изх. № 01-2600/647 от 15.02.2022 г. на заместник-изпълнителния директор на ДФЗ, в който изрично е посочено, че направените възражения не се възприемат за основателни. Като правно основание за издаване на акта са посочени разпоредбите на чл. 63, т. 1 във връзка с чл. 77, т. 4. буква "в" от Регламент (ЕС) № 1306 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и чл. 15, ал. 3, т. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. /Наредбата/. Като фактическо основание за издаването на акта е посочено, че процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата кампания парцели, спрямо одобрените парцели за участие по направление "Биологично растениевъдство" е 13,11%. Неразделна част от акта е Приложение 1 (таблица на одобрените парцели и заявените в текущата кампания), където е посочено подробно описание на заявените в текущата кампания площи и географското им припокриване с одобрените парцели.

Актът за прекратяване на биологичен ангажимент е бил връчен на управителя на дружеството жалбоподател на 23.02.2022 г., което е видно от отбелязването в самия акт. Жалбата срещу него е подадена до АС – В. Търново на 07.03.2022 г.

По делото е прието заключение на съдебно-техническа експертиза, която е установила кои са заявените за подпомагане парцели по мярка 11 за кампании 2015 г. и 2020 г. Според вещото лице общата одобрена площ за кампания 2015 г. по мярка 11 е 46,07 ха, а заявената площ за кампания 2020 г. е 6,04 ха, при което съвпадението на площите между двете кампании е 13,11 %.

 

Жалбата е подадена от легитимирано да оспорва акта лице в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, при наличие на правен интерес от оспорване и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146.

Оспореният акт е издаден от зам. изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие", действащ при делегиране на правомощия от изп. директор на фонда с т. 7 от заповед № 03-РД/2891#2/16.06.2021 г. на изп. директор на ДФЗ, съгласно чл. 20а от ЗПЗП, т.е. е издаден от компетентен орган. Оспореният акт е издаден в изискуемата за редовността му от формална страна писмена форма. Противно на твърденията на жалбоподателя, актът съдържа императивно предвидените с чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити, вкл. фактическите и правни основания за издаването му. Като правни основания за постановяването му са посочени разпоредбите на чл. 63, т. 1 във връзка с чл. 77, т. 4. буква "в" от Регламент (ЕС) № 1306 и чл. 15, ал. 3, т. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. От фактическа страна актът за прекратяване на биологичен ангажимент е обоснован с извършените административни проверки и автоматичното географско сравнение на одобрените /референтните парцели по мярка 11 "Биологично земеделие" с тези, заявени по направлението за кампания 2020 г. в ИСАК, при които е констатирано припокриване на площта от пресичане в размер на 13,11 %, в нарушение на изискването по чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за географско припокриване на поне 90 % от площта, за която има поет биологичен ангажимент. В приложение № 1, неразделна част от процесния акт са отразени установените референтни/одобрени парцели, заявените парцели в текущата кампания, площта от пресичане и процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата кампания парцели спрямо одобрените парцели за участие по направлението. Видно от изложеното, не могат да се приемат за основателни оплакванията на жалбоподателя за немотивираност на акта.

В хода на административното производство по издаване на оспорения акт не са допуснати съществени процесуални нарушения. Дружеството е било уведомено за откриване на административното производство, като му е била дадена възможност да е в течение на производството и да представя възражение и доказателства, от която то се е възползвало.

При издаването на оспорения акт е приложен правилно и материалният закон.

Условията и редът за подпомагане на земеделски стопани, които извършват земеделски дейности, насочени към подобряване на опазването на околната среда по мярка 11 от ПРСР за периода 2014-2020 г., финансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), са регламентирани в Наредба № 4 от 24 февруари 2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. Съгласно чл. 6, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 4/24.02.2015 г. (в приложимата редакция), биологичните дейности от съответното направление се изпълняват за период от пет последователни години, като този срок започва да тече от началото на годината на подаване и одобрение на заявлението за подпомагане, което през първата година на кандидатстване е и заявление за плащане, а през всяка следваща година до изтичане на петгодишния ангажимент кандидатите за подпомагане подават заявление за плащане. Съгласно чл. 6, ал. 3 от Наредбата, след приключване на петгодишния период на ангажимента по съответното направление същият може да бъде удължаван ежегодно, но не по-късно от кампания 2022 г. Съгласно чл. 17, ал. 1 от Наредба № 4/24.02.2015 г. (в приложимата редакция), дейностите по направление "Биологично растениевъдство" се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на задължението, а съгласно ал. 2 одобрената площ за извършване на дейности по направление "Биологично растениевъдство" може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по направлението се припокрива географски с площта, за която има поет ангажимент съгласно глава четвърта на настоящата наредба или в случаите по ал. 4 и 5. Условията, при които Държавен фонд "Земеделие" прекратява поетия ангажимент са посочени изчерпателно в чл. 15 от наредбата, като според ал. 3, т. 1 Държавен фонд "Земеделие" прекратява поетия ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление съобразно разпоредбите на ал. 4, когато: 1. не са изпълнили изискванията на чл. 17, ал. 2. Материалноправната предпоставка за прекратяване на поет от земеделския стопанин многогодишен ангажимент по смисъла на чл. 15, ал. 3, т. 1 от наредбата е заявяването за финансова помощ на площ, която е намалена с повече от 10% от одобрената (референтната) за подпомагане площ, или когато заявената за плащане площ географски се припокрива с по-малко от 90% от одобрената (референтната) за подпомагане площ за съответното направление.

Правилно административният орган е приел, че е налице материалноправната предпоставка, с която законът свързва прекратяване на биологичния ангажимент в хипотезата на чл. 15, ал. 3, т. 1, във вр. с чл. 17, ал.2 от Наредба № 4/24.02.2015 г. В случая от събраните по делото доказателства безспорно се установява, че от заявените и одобрени парцели през първата година, които са в размер на 46,07 ха, през процесната година оспорващият е заявил 6,04 ха, или процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените от оспорващия през кампания 2020 г., спрямо одобрените парцели за участие по направление "Биологично растениевъдство" през 2015 г. е 13,11 %. От това следва, че оспорващият е намалил одобрените през 2020 г. парцели с повече от 10%, както правилно е изчислил и ответния орган. Установените от административния орган 13,11 % на припокриване между референтните площи и заявените през кампания 2020, са под минимално изискуемите по чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4/24.02.2015 г., което е основание за прекратяване на ангажимента на основание чл. 15, ал. 3, т. 1 от Наредба № 4/24.02.2015 г. – така и Решение № 1347 от 14.02.2022 г. на ВАС по адм. д. № 10626/2021 г., Решение № 12684 от 13.12.2021 г. на ВАС по адм. д. № 8312/2021 г., Решение № 2442 от 23.02.2021 г. на ВАС по адм. д. № 10604/2020 г., Решение № 3939 от 16.03.2020 г. на ВАС по адм. д. № 9843/2019 г. и др.

 Неоснователно е възражението на жалбоподателя за недоказаност на констатациите в акта, тъй като не били приложени документи за извършените административни проверки. Това възражение не е съобразено с разпоредбата на чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП, според която Разплащателната агенция извършва административни проверки на подадените заявления чрез интегрираната информационна система, като съпоставя данните от заявленията с данните в регистрите. Административните проверки се извършват автоматизирано, като резултатите от тях се отразяват само в административния акт, с който се взема решение по чл. 11а, ал. 1, т. 1 по заявленията за подпомагане.

Констатациите на ответника изцяло се подкрепят от заключението на назначената съдебно-техническа експертиза, която съдът кредитира като компетентна и безпристрастна, кореспондираща с приетите по делото доказателства, като същата е приета без оспорване от страните.

 

По изложените съображения жалбата се явява неоснователна и направеното с нея оспорване следва да бъде отхвърлено.

 

При този изход на делото в полза на ДФ „Земеделие“ следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. на основание чл. 143, ал. 3 от АПК вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, както и направените разноски за съдебно-техническа експертиза в размер на 873,80 лв. 

 

 

 

            По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

 

Р     Е    Ш     И   :

 

 

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на „МАГ 2010“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Хан Аспарух“ № 5, представлявано от Д.Г.П., против Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2020 с изх. № 01-2600/647 от 15.02.2022 г., издаден от зам.-изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“.

 

ОСЪЖДАМАГ 2010“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Хан Аспарух“ № 5, представлявано от Д.Г.П., да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ гр. София сумата от 973,80 лв. (деветстотин седемдесет и три лева и осемдесет стотинки), представляваща разноски по делото. 

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: